تفاوت کارواش خانگی و صنعتی؟ کدام یک برای شما مناسب است؟

یکی از اولین مواردی که هنگام انتخاب و خرید کارواش در بازار با آن مواجه می‌شوید تفاوت کارواش صنعتی و خانگی است. بدون شک شما به دنبال یک مدل قدرتمند و دستگاهی با کیفیت و مرغوب خواهید بود، اما فروشنده از شما خواهد پرسید: چه مدل کارواشی می‌خواهید؟ خانگی یا صنعتی؟

خب، حالا کدام بهتر است؟ برای رفع نیازهای شستشوی روزمره، کارواش خانگی بخرم یا صنعتی؟ اصلا چرا سایت های تخصصی مثل فروشگاه آنلاین ابزار مارکت کارواش ها را به دو دسته کلی خانگی و صنعتی تقسیم می‌کنند؟ تفاوت واتر جت و کارواش صنعتی در کجاست؟ برای شستن خودرو، حیاط و... وسایل مختلف، فرق کارواش خانگی با صنعتی در چه قسمت‌هایی دیده می‌شود؟ آیا برای خانه هم می‌توان کارواش صنعتی خرید؟ در این مقاله به بررسی فنی و مقایسه جامع انواع واترجت و کارواش های خانگی و سنگین می‌پردازیم.

 

بررسی مهمترین تفاوت های کارواش خانگی و صنعتی

هدف از کار با کارواش روشن است: شستن یک وسیله، قطعه و یا یک سطح با کمک آب پرفشار؛ که این آب قدرتمند به همراه یا بدون مایع شوینده قابل استفاده خواهد بود.

اما همین کارکرد و مکانیزم ساده، باعث شده تا تنوع بسیار زیادی در ساخت کارواش شکل بگیرد. روزگاری در گذشته تنها کاربرد کارواش‌های کلاسیک و قدیمی شستن ماشین و خودرو بود؛ اما امروزه با توجه به محل شستشو، مدل شستن، استفاده از مواد شوینده، دمای آب سرد و گرم خروجی، فشار و میزان آب خروجی، منبع آب ورودی و... چندین مدل کارواش اختراع شده که تمامی آنها در 2 گروه اصلی کارواش خانگی یا صنعتی قرار می‌گیرند.

برای درک درست تفاوت کارواش صنعتی با خانگی به انگلیسی Industrial vs Residential Pressure Washer باید چند فاکتور مشخص و اصلی را در نظر گرفت که در ادامه درباره آنها صحبت می‌کنیم.

 

قدرت موتور مهم‌ترین تفاوت‌ کارواش صنعتی و خانگی

بزرگترین فرق کارواش های خانگی Home Pressure Washer با کارواش صنعتی یا Industrial قلب تپنده و متحرک آن یعنی موتور و پمپ دستگاه است. موتورهای کارواش در هر دو گروه به صورت ذغالی و دینامی (القایی) وجود دارند. موتور القایی خروجی قوی‌تر و با کیفیت‌تری دارد , برای همین بیشتر در نوع صنعتی دیده می‌شود. توان موتورهای کارواش خانگی بین 1000 تا 2500 وات ساخته شده و توان نوع صنعتی از حدود 2000 وات تا 9200 وات وجود دارد.

اما مهمترین مشخصه فنی که باعث صنعتی یا خانگی شدن یک کارواش می‌شود، ماکزیمم فشار خروجی آب است. این فشار خروجی مستقیما به قدرت موتور ربط دارد و هنگام خرید کارواش، این عدد نقش اصلی را خواهد داشت. معمولا کارواش یا واترجت خانگی با سرعت موتور بالا و حداکثر فشار خروجی زیر 100 بار تا 170 بار تولید می‌شود. فشار بالاتر از 170 بار برای شستشوهای کوچک و خانگی مناسب نیست و برای تمیز کاری محوطه های بزرگ، ماشین های سنگین و صنعتی و... کاربرد دارد. برای همین کارواش صنعتی با قدرت های 170-180 بار به بالاتر ساخته می‌شوند.

 

اهمیت کاربری و تفاوت موارد استفاده در کارواش صنعتی و خانگی

همین تفاوت ها در قدرت موتور و دبی خروجی آب باعث می‌شود تا کاربری در کارواش خانگی و صنعتی متفاوت شود. به طور کلی کارواش خانگی برای فعالیت‌هایی زیر توصیه می‌گردد:

– شستشوی ماشین شخصی (سواری تا شاسی بلند – باری کوچک مثل وانت و...)

– تمیزکاری محوطه های کوچک داخلی و خارجی، پارکینگ، جلوی درب خانه و...

– تمیز کردن اسباب و اثاثیه، صندلی، مبلمان و...

– شستشوی دوچرخه، موتور، اسکیت

– شستن و پاکسازی فرش و موکت و پارچه

– شستن دیوارها و سطوح نه چندان بزرگ

– شستشوی سطحی و نه چندان عمیق تنها برای آلودگی های محیطی و ساده و...

 

 

در مقابل برای استفاده از کارواش صنعتی می‌توان موارد زیر را نام برد:

– شستن ماشین های سنگین، وسایل نقلیه بزرگ و عمومی مثل کامیون، تراک، اتوبوس، مینی بوس و...

– نماشویی و تمیز کردن دیوار ساختمان های بلند

– شستشوی تجاری و اداری داخلی و خارجی

– شستن سطوح پهن و عریض در مجتمع و سازه های بزرگ

– از بین بردن و پاکسازی آلودگی های عمیق و لکه ها مثل روغن، چربی، نفت، قیر، گریس و...

– شستن استخرها و حوض های بزرگ، حیاط، ویلاها و پارکینگ های وسیع

– شستن چند ماشین و وسیله در کنار هم و به صورت همزمان

 

فرق کارواش خانگی با صنعتی از لحاظ تنظیم فشار

تفاوت بعدی در امکان تنظیم فشار و خروجی آب است. در بیشتر کارواش های خانگی قابلیت تنظیم فشار و حجم آب خروجی به طور دقیق و کنترل شده وجود ندارد. فشار خروجی بیشتر با ماشه تفنگی، لنس کارواش و سر نازل تنظیم می‌شود. هیچ گیج فشار سنج، نشانگر و شیر تنظیم روی دستگاه نوع خانگی وجود ندارد؛ اما در کارواش صنعتی، معمولا یک اهرم، شیر تنظیم یا کلید چند حالته به همراه یک فشار سنج تعبیه شده و به کاربر کمک می‌کند تا میزان فشار آب خروجی را تنظیم کند.

این بخش‌ها کمک می‌کند تا کاربر بتواند خروجی آب را تنظیم کند. در کارواش های خانگی دبی یا حجم خروجی آب با ماکزیمم مقدار 1.5 لیتر تا نهایت 9 لیتر در دقیقه و به صورت ثابت خارج می‌شود. اما در کارواش صنعتی این مقدار خروجی با حجم زیادتر آب بین 7.5 لیتر تا حدود 20 لیتر در دقیقه خارج شده و در بسیاری از مدل‌ها امکان تنظیم فشار و تغییر حجم آب نیز فراهم است.

 

پمپ کارواش های خانگی و صنعتی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت در پمپ بین این 2 کارواش در جنس و کیفیت قطعات داخلی دیده می‌شود.

مکانیزم کار موتور کارواش بر اساس پمپاژ آب توسط چند پیستون شکل می‌گیرد. معمولا بهترین جنس پیستون در کارواش خانگی از مواد آلومینیوم و سبک بوده و پولیش کاری شده است؛ اما در نوع کارواش صنعتی، پیستون‌ها جنس برنجی و درجه یک صنعتی دارند.

در کنار این موارد، اهرم و شیر تنظیم فشار نیز جنس متفاوتی خواهد داشت. در یک کارواش خانگی اهرم تنظیم (اگر وجود داشته باشد)، جنس و متریال آن از پلاستیک فشرده خواهد بود اما در کارواش صنعتی، شیر تنظیم فشار فلزی و از جنس استیل ضد زنگ است. ضمن اینکه در برخی مدل‌های کارواش صنعتی، قابلیت نصب دو خروجی و دو تفنگ شستشوی همزمان نیز وجود خواهد داشت.

 

عوامل تعیین کننده تفاوت پمپ مکش در کارواش صنعتی و خانگی

به غیر از پمپ اصلی در موتور، ممکن است در یک کارواش «پمپ مکش» آب هم وجود داشته باشد. پمپ مکش به دستگاه کمک می‌کند تا قسمت ورودی آب بتواند به غیر از شیر آب شهری، به منابع راکد آبی مثل حوض، منبع، استخر و... هم متصل شود. این ویژگی کاربری بسیاری زیادی در شرایط مختلف زندگی و شغلی دارد.

به طور مثال، تمیز کردن و خالی کردن حوض و استخر خانگی، بشکه، دبه، برکه، منبع آب در ارتفاعات و غیره... یکی از مشکلات بزرگ برخی کاربران است. معمولا آب این منابع بعد از چند وقت کثیف شده و باید تعویض گردد؛ اما هم خالی کردن آنها کار ساده‌ای نیست و هم متاسفانه در بیشتر اوقات آب تخلیه شده آنها دور ریخته خواهد شد و هدر خواهد رفت!... کارواش‌هایی که پمپ مکش دارند، این مشکل را حل می‌کنند. پمپ مکش این مدل کارواش به فشار اولیه آب ورودی نیاز ندارد و تنها با قرار گرفتن شلنگ ورودی دستگاه در داخل آن منبع راکد، آب را به داخل کارواش می‌فرستد. سپس کاربر می‌تواند از آن آب برای شستن برخی سطوح، دیوارها، حیاط و... استفاده کند.

 

تفاوت کارواش صنعتی و خانگی در شلنگ این ابزارها در چیست؟

شلنگ کارواش تنها قسمت ابزار است که حین شستشو مدام در حال حرکت و جابجایی خواهد بود. این شلنگ ها اغلب بلند و دراز هستند و در نتیجه در حین کار ممکن است کشیده شوند / بپچیند و تاب بخورند / زیر دست و پا لگد شوند / زیر اجسام سنگین و تیز بروند؛ برای همین احتمال صدمه دیدن و ضربه خوردن آنها زیاد است. در همین راستا، شلنگ کارواش باید از نوع فشار قوی بوده و از جنسی کاملا مستحکم و ضخیم ساخته شود.

در کارواش خانگی شلنگ ها تنها جنس لاستیکی و رابری داشته و از متریال مرغوب و درجه یک مقاوم با طول 3 متر تا 5 متری ساخته می‌شوند. در یک کارواش صنعتی اما شلنگ ها معمولا بلند تر و تا حدود 8 یا 10 متر ساخته می‌شوند؛ ضمن اینکه جنس آنها ترکیبی بافته شده از لاستیک + نوارهای فلزی یا پارچه‌ای خواهد بود و به صورت دو لایه، سه لایه و... تولید می‌گردند.

 

وزن کارواش خانگی، سبک و قابل حمل و وزن کارواش صنعتی سنگین و قدرتمند

آخرین تفاوت بزرگ کارواش خانگی و صنعتی به ابعاد و وزن دستگاه برمی‌گردد. قابل حدس است که کارواش های خانگی وزن کمتری دارند. البته که هر اندازه قدرت آنها بیشتر شود و موتور دینامی داشته باشند، این وزن بیشتر خواهد شد. وزن در کارواش های خانگی بین 1.5 کیلوگرم تا نهایت 30 کیلوگرم است. ضمن اینکه ابعادکارواش خانگی رابطه مستقیمی با شکل و ساختار طراحی چرخ دار یا کامپکت بودن دستگاه دارد. معمولا کارواش موتور دینامی به صورت بدون چرخ و جمع جور و کامپکت ساخته می‌شود اما کارواش خانگی موتور ذغالی طرح چرخ دار و بزرگتر دارد.

وزن در کارواش صنعتی به دلیل امکانات بیشتر و موتور قوی‌تر بیشتر بوده و کمترین وزن آنها حدود 15 کیلوگرم است. اما در بازار کارواش های سنگین تر صنعتی تا وزن حدود 160 کیلوگرم هم دیده می‌شوند! این کارواش های سنگین معمولا مجهز به چهار چرخ بزرگ بوده و با مکانیزم حرکتی داخلی پیشرفته توسط کاربر جابجا می‌شوند.

 

مزایا و معایب کارواش صنعتی و خانگی در یک نگاه

با توجه به بررسی بالا، می‌توان برخی مزایا و معایب را برای تفاوت کارواش صنعتی و خانگی در نظر گرفت. به طور کلی این فرق ها در جدول زیر مشاهده می‌شود.

 

عنوان کارواش خانگی کارواش صنعتی
نوع موتور تکفاز 220 ولت تکفاز 220 ولت - سه فاز 380 ولت
توان 1000 تا 2500 وات 2000 تا 9200 وات
حداکثر فشار خروجی تا 170 بار 170 - 180 بار به بالا
نیاز و کاربری شستشوی سبک و متوسط - ماشین سواری و شخصی - سطوح و محوطه کوچک شستشوی ماشین سنگین - وسایل نقلیه بزرگ و عمومی - سطوح پهن و وسیع - محوطه های بزرگ 
قدرت پاک کنندگی آلودگی های سطحی و عادی محیطی تمام آلودگی های سطحی، عمیق و صنعتی آغشته با مواد روغنی، شیمیایی و...
پمپ مکش فقط در برخی مدل ها وجود دارد در بیشتر مدل ها وجود دارد
دمای آب خروجی فقط آب سرد مدل های با هیتر و خروجی آب گرم هم وجود دارند.
زمان کاری کوتاه و متوسط بلند و شیفت کاری طولانی
شلنگ ساده فشار قوی - لاستیکی و پلاستیکی فوق ضخیم چند لایه - ترکیبی لاستیکی و فلزی
هزینه ارزان و مناسب گران و بالاتر
وزن سبک (بین 1.5 تا 30 کیلوگرم) سنگین (بین 15 تا 160 کیلوگرم)
ابعاد کوچک و متوسط بزرگ

 

در این مقاله از تفاوت فرق کارواش خانگی با صنعتی گفتیم. کاملا واضح است که این دو دستگاه چه فرق های اساسی و بزرگی باهم دارند. خصوصا در کاربری مثل شستن ماشین ها و خودروها و سطوح مختلف، می‌توان دید که چطور کارواش خانگی تنها برای استفاده های سبک تر و کارواش صنعتی برای شستشوی سنگین تر و قوی‌تر مورد استفاده دارد.

 

 

شما می‌توانید برای خرید کارواش صنعتی و خانگی در انواع مختلف با موتورهای ذغالی و دینامی از برندهای معتبر خارجی و ایرانی به سایت ابزار مارکت مراجعه کنید. در این فروشگاه تمامی اجناس به صورت کاملا اورجینال و با ضمانت اصالت به همراه گارانتی رسمی و شرکتی ارائه شده و در سریعترین زمان به هر نقطه از کشور ارسال می‌شوند.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید