چگونه طول عمر ابزار آلات برقی خود را دو برابر کنیم؟

هیچ ابزار و وسیله‌ای بدون نگهداری صحیح و استفاده درست سالم نمی‌ماند!... اگر چه برند تولید کننده و مواد اولیه مرغوب در تعیین کیفیت و افزایش طول عمر ابزارآلات برقی موثر است، اما عوامل دیگری چون نحوه استفاده کاربر نیز روی این مدت زمانی تاثیر خواهد گذاشت. این درست که وسایل برقی عمر محدود و مشخصی دارند، اما چگونه می‌توان این زمان محدود رو بیشتر و بهینه تر کرد؟ چطور می‌توان تنها با رعایت چند نکته ساده عمر ابزارهای برقی را زیاد کرد؟ بسیاری از عواملی که باعث خرابی، سوختن، استهلاک زیاد و از بین رفتن دستگاه های برقی می‌شوند به مصرف کننده مرتبط می‌شود.

دوست دارید ابزارآلات برقی با عمر زیادتر و دوبرابر داشته باشید؟... پس با این مقاله در مورد چند نکته طلایی و مهم افزایش طول عمر ابزارها همراه ابزار مارکت باشید.

 

 

راز طول عمر ابزار آلات برقی را اینجا بخوانید

برای اینکه دستگاه های برقی مدت زمان بیشتری در کنارتان بمانند و در تعداد روزهای زیادتری وظیفه شان را مثل روز اول انجام دهند، نیازی به دانش پیچیده فنی و دانستن نکات ریز و دشوار نیست. تنها با رعایت چند سر فصل و نکات مشترک تعمیر و نگهداری تمام ابزارهای برقی، می‌توانید دستگاه خود را به خوبی نگهداری کنید. ابزارآلات برقی در هر مدلی و کاربری که باشند، از دریل برقی و سنگ فرز گرفته تا اره گردبر و دیسکی، عمود بر، دستگاه بتن کن و تخریب و غیره... موارد و نکات مهمی در نگهداری دارند که در ادامه بیان می‌گردد.

 

 

استفاده صحیح از ابزارآلات برقی و مطابق با دستورالعمل ها

  • 1 - دفترچه راهنما

یکی از ساده ترین و رایج ترین اشتباهات کاربران، نخواندن دفترچه راهنما قبل از شروع و اولین بار استفاده از دستگاه برقی است. متاسفانه بسیاری از افراد به غلط فکر می‌کنند ابزارهای برقی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و دفترچه راهنما نیز پر از نکات بدون فایده و حوصله سربر است؛ در حالیکه ابدا اینطور نیست! ریشه موارد زیادی از خراب شدن و تمام شدن زود هنگام عمر یک دستگاه برقی، ناشی از عدم توجه به نکات دفترچه راهنما بوده است.

 

 

  • 2 - مهار درست و استاندارد دستگاه در دستان کاربر

هر ابزار برقی با توجه به آموزش های داخل دفترچه راهنما و طبق تجارب و دانش فنی باید با نحوه صحیح در دستان کاربر قرار بگیرد. مدل های سلیقه ای و غیر اصولی منجر به فشار بیش از حد به دستگاه، صدمه دیدن قطعات و کم شدن عمر آن خواهد شد.

 

 

  • 3 - تناسب صحیح دستگاه با کار

از جمله عوامل و اشتباهاتی که عمر دستگاه برقی را بسیار کم می‌کند استفاده از آن ابزار در موقعیت های متفرقه و نامربوط به آن است. به عنوان نمونه، دریل برقی مخصوص سوراخکاری یا پیچ بندی است، از یک دریل نباید برای گشاد کردن سوراخ ها بهره برد. اره عمود بر برای سوراخ کردن گرد و دایره ای مناسب نیست. از مینی فرز نمی‌توان توقع برش سنگین و در قطعات ضخیم و بزرگ را داشت. و به طور کلی هیچ گاه از یک ابزار برقی با وظیفه مشخص برای کار دیگری نباید استفاده کرد! بجای این عمل، باید ابزار صحیح و مربوط به آن کار را تهیه کرد.

 

 

  • 4 - استفاده از لوازم مصرفی استاندارد

هر ابزار برقی با یکسری لوازم جانبی و مصرفی لازم کار خواهد کرد. مثلا دریل با مته، اره گردبر با تیغه، فرز با صفحه برش و... کار می‌کنند. در هر پروسه کاری باید از قطعات استاندارد با کیفیت و تایید شده مناسب با دستگاه تان استفاده کنید. احتمالا هنگام خرید یک وسیله مصرفی برای دستگاه برقی خود از برخی فروشنده ها این جمله را شنیده اید: «ببر استفاده کن! بهش میخوره!»... همین نوع جملات و خرید یک قطعه مصرفی کم کیفیت و اشتباه، به سادگی ممکن است عمر دستگاه شما را تمام کند!

 

 

موضوع تناسب صحیح دستگاه با نوع کار در لوازم مصرفی ابزار برقی هم وجود دارد. مثلا دیسک فلز بر سنگ فرز برای ساب زنی مناسب نیست و برعکس، با دیسک ساب زنی نباید برشکاری کرد. مته فلز، چوب و دیوار برای قطعه با جنس مربوط به آنها باید استفاده گردد. ضمنا توصیه می‌شود در دریل ها و ابزار های سوراخ کاری، در مواردی که قطر سوراخ زیاد است، ابتدا از مته های کوچکتر استفاده نمایید و بعد به سراغ مته های بزرگتر بروید. بطور مثال برای قطر 32 میلی متر بهتر است ابتدا از مته های کوچک 4، 8، 16 میلی متر و سپس 32 استفاده نمایید.

--- نکته مهم: به طور کلی هر قطعه و لوازم مصرفی ابزار برقی باید با قطعه کاری تناسب کامل داشته باشد.

 

 

  • 5 - استفاده از لوازم جانبی همراه دستگاه

یکی از مهجور مانده ترین نکات هنگام کار با ابزار برقی، استفاده نکردن از لوازم جانبی داخل کارتن آنهاست. بسیاری از دستگاه های برقی برشی همراه خود دارای لوله خروجی گرد و غبار، گیره آویز، گیره نگهدارنده، محافط تیغه، خط کش و گونیا و این طور ملزومات هستند. این ابزارها برای کمک به استفاده درست از دستگاه و بهبود کار شخص طراحی شده‌اند. اما اکثر کاربران آنها را درون جعبه دستگاه برقی می‌اندازند و حتی وجودشان را فراموش می‌کنند. یادتان باشد که حتما از آنها در جای مورد نیاز خود استفاده کنید.

 

 

  • 6 - عدم تغییر غیر استاندارد و دستکاری ابزار برقی

هرگز دستگاه برقی را برای هدف و استفاده دیگر دستکاری نکنید! برخی افراد فنی با برشکاری، کج کردن و تغییر دادن غیر اصولی قسمت های مختلفی چون تیغه، گیربکس یا بدنه دستگاه، می‌خواهند از آن وسیله برای کاری دیگر استفاده کنند. این کار کاملا اشتباه است!... چرا که عمر دستگاه کوتاه شده و هم احتمال تعمیر و درست کردن آن از بین می‌رود.

 

عدم استفاده بیش از حد از ابزارهای برقی

بزرگترین مشکل در ابزارهای برقی تولید حرارت و گرماست. تقریبا تمام دستگاه ها در یک زمان مشخصی شروع به داغ کردن می‌کنند برای همین بهتر است این زمان استفاده را مدیریت کنید. در دستگاه های بتن کن یا چکش تخریب بهتر است وزن زیادی به دستگاه اعمال نکنید این عمل باعث ایجاد فشار بیش از حد به قطعات و در نتیجه فرسایش سریع ابزار خواهد شد.

هر گاه هنگام کار با دستگاه احساس گرمای زیادی در بدنه کردید، باید به ابزار استراحت بدهید. مدت این زمان هم بنا به نوع دسگاه فرق می‌کند؛ اما اگر این مدت بسیار کوتاه بود و ابزار برقی شما بسیار زود داغ می‌کند، احتمالا نیاز به سرویس دوره ای و چک کردن قطعات داخلی آن دارید.

 

 

تعمیر و نگهداری دوره ای برای تضمین سلامت و کارکرد ابزارآلات برقی شما

زمان سرویس دوره ای هر دستگاه برقی به میزان استفاده و نوع دستگاه برقی ربط دارد. اما همیشه بهتر است قبل رسیدن از به نقطه اوج استهلاک این کار را برای دستگاه تان انجام دهید. برخی تعمیرات، تعویض و سرویس های دوره ای مثل تعویض سه نظام، ذغال و... در اکثر اوقات توسط خود کاربر قابل انجام است؛ اما برای باقی کارها مثل تعویض بلبرینگ و دنده، گریس کاری و... باید از یک تکنسین کمک گرفت.

دریل و سنگ فرزی که به صدا افتاده، عمودبری که تیغه را نگه نمی‌دارد، اره دیسکی یا فارسی بری که دقیق نمی‌برد، همگی نشان نیاز به سرویس دوره ای دارند. تمام لوازم تعمیری و یدکی ابزارآلات برقی باید طبق برند دستگاه به صورت فابریک یا با لوازم تایید شده استاندارد جایگزین شوند. استفاده از لوازم یدکی متفرقه عمر دستگاه را کم خواهد کرد.

 

 

نگهداری اصولی انواع ابزار برقی در مکان مناسب

موضوع مهم بعدی برای افزایش طول عمر دستگاه های برقی نگهداری درست آنهاست. چند عامل و فاکتور محیطی و کاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد:

  • رطوبت:

بزرگترین دشمن ابزارآلات برقی رطوبت هوا یا مستقیم است. تماس آب و نمناک بودن سطوح یا دستگاه بدون شک به سیم پیچی داخلی و یا دنده ها و فلزات درونی و بیرونی گیربکس مثل تیغه، سه نظام و... آسیب خواهد زد. همیشه لوازم برقی را در جای خشک استفاده کرده و در جای بدون رطوبت نگهداری کنید.  

  • گرد و خاک:

غبار و خاک های محیط کار یا حاصل از استفاده از دستگاه برقی نیز به ابزار صدمه می‌زند. همیشه به شیارهای خنک کننده هوای عبور روی بدنه دستگاه توجه داشتید باشد چرا که سنگریزه و خاک ممکن است از آن جا به داخل دستگاه رفته و به موتور و قطعات داخلی آسیب بزند.

ضمن اینکه برای دستگاه های سنباده، ساب، برش و... که خاک اره و گرد و غبار زیادی دارند، همیشه از کیسه ذرات و یا دستگاه مکنده خاک و جاروبرقی استفاده کنید.

 

 

  • جدا سازی:

همیشه بعد از کار، قسمت های روغنی و وسیله های مرطوب را از دستگاه جدا کنید. قسمت های برقی و خشک را به صورت جداگانه در یک بخش و قسمت غیر خشک و یا آغشته به روغن را در بخش دیگر نگهداری کنید. اگر امکان جدا کردن این قطعات وجود ندارد، سیم و کابل را جمع کرده، بعد قسمت های روغنی را خشک کرده و سپس دستگاه را طوری قرار دهید که مواد نم دار به قسمت های برقی و نامربوط وارد نشوند.

 

 

روغن‌کاری مداوم جهت افزایش طول عمر ابزارهای برقی

- روغن کاری ابزارهای برقی معمولا در قسمت گیربکس و قسمت کارگیر آنها انجام می‌شود. اکثر چرخ دنده های این محصولات گریس دارند و نیازی نیست که هر روز میزان این گریس را چک کرد. در دستگاه های روغنی اما روغن زودتر از گریس از بین می‌رود. اگر صدای شدید و خشن و یا تقه تقه شبیه بهم خوردن فلزات شنیدید، حتما گیربکس دستگاه را از لحاظ روغنی و گریس چک کنید.

- همیشه باید میزان گریس و روغن در محفظه گیربکس دستگاه های برقی به صورت دوره ای و چند ماهه چک شود. به عنوان نمونه، بتن کن ها دارای درب گریس و روغن هستند که می‌توان آنها با گریس و روغن تایید شده کارخانه و سازنده شارژ کرد.

- برخی ابزارهای برقی نیز در قسمت کارگیر با روغن یا با اسپری های تمیز کننده بهتر کار می‌کنند. مثلا در بتن کن ها و چکش تخریب ها، بهتر است قسمت قلم گیر همیشه مرطوب و روغن زده باشد. یا برخی دریل ها با سه نظام آچاری و اتوماتیک برای روان تر بسته و باز شدن نیاز به روغن کاری و تمیزکاری با اسپری دارند تا گرد و غبار شیارهای سه نظام آنها تمیز شود.

 

 

راز افزایش طول عمر ابزارهای برقی تمیز کردن و نگهداری منظم آن هاست

- بهتر است بعد از اتمام کار یا پایان روز کاری ابزار های استفاده شده را با فشار باد تمیز کنید و گرد و خاک را از ابزار بزدایید و اگر نیاز به روغن کاری دارند حتما این کار را انجام دهید.

- همواره بدنه و دستگاه خود را قبل و بعد از کار با پارچه تمیز کنید. این کار به افزایش طول عمر ابزار برقی بسیار کمک می‌کند.

- نظافت را با یک دستمال مرطوب و مواد شوینده بسیار کم انجام دهید. از تماس رطوبت با قطعات داخلی دستگاه جلوگیری کنید.

- دستگاه های برقی که در محیط های آلوده پر از گرد و خاک و یا محیط های کاری شیمیایی و سمی کار می‌کنند نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند.

 

 

- دقت کنید ابزار هایی که به برق وصل هستند را حتما از برق جدا نمایید و هرگز برای بلند کردن و جابجایی از کابل آن استفاده ننمایید.

- سیم و کابل را همیشه بعد از کار جمع کنید و آن را روی زمین راه نکنید.

- در برخی شغل های با محیط بسیار گرم مثل کوره های کارخانه های آجر، شیشه سازی و... که با آتش و گرما سر کار دارند، دستگاه برقی بسیار زود داغ می‌شود! توصیه می‌شود این ابزارها قبل از شروع کار در این محیط ها در شرایط سرد نگهداری شوند. همچنین از چند دستگاه همزمان استفاده شود که به ابزار برقی فشاری نیاید.

- ابزار برقی مورد استفاده را قبل خاموش شدن و توقف کامل بر روی زمین نگذارید به این خاطر که جذب گرد و غبار را افزایش داده و عمر دستگاه را کاهش می دهد.

 

 

- قبل از شروع کار همیشه سلامت دستگاه خود را چک کنید؛ اگر کابل و سیم برق ایراد دارد آن را تعمیر یا تعویض کنید. همینطور بلبرینگ ها، ذغال و موتور دستگاه خود را قبل از کار تست کنید. مطمئن شوید که از هر نظر آماده و سالم است.

- اطمینان حاصل کنید که لوازم جانبی مثل گیره نگهدارنده، گیره آویز، محافظ تیغه و صفحه؛ تیغه گیر، مته گیر، کولت و... روی بدنه و قسمت های دستگاه به خوبی محکم باشند، چرا که هر نوع سقوط اتفاقی حین کار، به دستگاه آسیب زده و عمر آن را کم خواهد کرد.

 

 

در این مقاله از نکات مهم برای افزایش طول عمر ابزارهای برقی گفتیم. اینکه چطور می توان با رعایت چند نکته ساده، مدت زمان بیشتری از دستگاه های برقی در خانه و کارگاه استفاده کرد. اما برند و کیفیت اولیه این محصولات هم مهم است. شما می‌توانید برای خرید ابزارهای برقی و شارژی در انواع مختلف و با برندهای معتبر و درجه یک ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید