مقایسه تخصصی پیستوله بادی HVLP و LVLP همراه با ویدئوی آموزشی

در این مطلب به بررسی تفاوت بین پیستوله HVLP و LVLP نگاهی خواهیم داشت. امروزه بیشتر پیستوله‌ها از این دو مدل سیستم بهره می‌برند که تاثیر زیادی در مصرف مواد و کیفیت رنگ کاری دارند. این ابزار در راندمان کاری و سرعت پیشروی در پروژه‌ها تاثیر بسزایی داشته و در صنایع خودرو سازی، هنر، رنگ آمیزی، نقاشی، مبلمان سازی و ساختمانی و... استفاده می‌شود.

 

 

در گذشته نه چندان دوری که پیستوله‌ها از محبوبت خوبی برخوردار شدند و در صنایع مختلفی راه پیدا کردند، دانشمندان عملکرد آنها را بررسی و متوجه شدند که طرز کار این محصول فقط 3/2 رنگ را روی قطعه کار و 3/1 رنگ را در محیط اطراف پخش می‌کند. مکانیزم معمولی اینگونه بوده که فشار زیاد هوا علت پاشیدن رنگ روی سطوح بوده و دلیل مصرف بیش از اندازه و پوشش کمتر رنگ روی قطعات کار است. استفاده از این دستگاه در سال‌های طولانی باعث آسیب‌های جدی ریوی برای کاربر و محیط زیست می‌شود؛ چرا که دانه‌های رنگ در هوا و اطراف پخش و از طرفی قطعه کار مورد نظر از پوشش کافی برخوردار نیست. شرکت‌های بزرگ سازنده پیستوله‌های رنگ به اصرار دانشمندان تصمیم به تغییر این سیستم گرفتند. اولین شرکتی که از مکانیزم HVLP در پیستوله‌های خود بکار برد کمپانی موفق و محبوب SATA بود که امروزه تولید کننده برتر پیستوله‌های بادی است.

 

 

معرفی و کاربرد پیستوله بادی HVLP

HVLP اختصار کلمات High Volume Low Pressure بوده که معنی پاشش رنگ بیشتر با فشار باد کمتر را می‌دهد. ساختار این دستگاه به گونه‌ای بوده که قطرات رنگ را به ذرات بسیار ریزی تبدیل کرده که اصطلاحا دانه‌های رنگ اتمیزه می‌شود. در این مکانیزم لوله بزرگتری به کار رفته و سرعت انتقال برای ذرات رنگ تاثیر کمتری داشته که این امر باعث شده تا غلظت و میزان ذرات رنگ روی قطعه کار بیشتر بشیند. مقدار فشار هوای مورد نیاز برای پیستوله‌های HVLP با راندمان کاری و پوشش رنگ مناسب بین 2.4 تا 4 بار معادل 35 تا 60 PSI است. کاربری این مدل پیستوله‌های بادی بیشتر در صنعت چوب، MDF و خودرو سازی و رنگ آمیزی بدنه ماشین، ساختمان و فلزات برای پاشش لایه‌های اولیه انواع پرایمر، آستر و لایه‌های پایانی مانند رنگ، کیلر و... برای براق کاری و مقاوم سازی رنگ بوده و خصوصا برای رنگ های متالیک انتخاب اول محسوب می‌شود. میزان مصرف مواد اولیه یا رنگ در HVLP به مراتب بیشتر از LVLP است.

نکته: پیستوله‌های HVLP کاربری گسترده ای داشته اما بهتر است از این پیستوله‌ها برای رنگ‌های بر پایه روغن استفاده شود. چرا که رنگ‌های ضخیم مانند لاتکس که بر پایه آب هستند، احتمال مسدود سازی مسیر پاشش رنگ را بالا می‌برند.

 مزایای استفاده از مکانیزم HVLP:

- پاشش حجیم و سریع

- میزان نسبی جلوگیری از هدر رفتن رنگ

- کاهش زمان کار

- افزایش سرعت کار

 

 

معرفی و کاربرد پیستوله بادی LVLP

LVLP مخفف کلمات Low Volume Low Pressure به معنی حجم پاشش کم با فشار هوای کم است. این پیشرانه از راندمان کاری مناسبی برخوردار بوده و از هدر رفتن رنگ جلوگیری کرده و کیفیت پوشش رنگ عالی دارد. پیستوله‌های تجهیز شده با سیستم LVLP مقدار PSI کمتری برای کار نیاز دارند و تقریبا با تمامی کمپرسورهای هوا کار می‌کنند. در این مدل مکانیزم در کنار نیاز به فشار کم، حجم مصرفی مواد یا رنگ هم کم است. میزان فشار ورودی هوای مورد نیاز برای انجام کار با کیفیت و پوشش رنگ مناسب با پیستوله‌های LVLP، حدودا 2 بار معادل 35  PSI است. کاربری آن هم بسیار بالا بوده و می‌توان از رنگ‌های متالیک و معمولی در پاشش لایه‌های پایه ای برای انواع خودرو و سطوحی مانند دیوارها، سقف‌ها و همچنین فلزات استفاده کرد. این تیپ پیستوله برای پروژه‌ها و قطعات کاری دقیق عملکردی عالی دارد و امکان استفاده رنگ های پایه آب نیز برای آنها مهیاست.

 مزایای استفاده از مکانیزم LVLP:

- صرفه جویی بسیار بالا در مصرف رنگ

- جلوگیری از هدر رفتن رنگ 

- دقت کاری بالا و پوشش عالی رنگ

- عدم نیاز به کمپرسور با قدرت بالا

- تا حد زیادی کاهش هزینه‌ها

 

 

تفاوت پیستوله بادی HVLP با LVLP

پیستوله HVLP با LVLP تفاوت چندانی در نحوه عملکرد ندارند، و فقط در میزان مصرف رنگ و حجم پاشش با یکدیگر متفاوت هستند. در مکانیزم LVLP شما به میزان فشار هوای کمتری نیاز دارید اما در مورد مکانیزم HVLP اینگونه نبوده و باید از کمپرسور قدرتمندتری استفاده کنید چرا که حجم پاشش در این مدل بیشتر است. پیستوله LVLP میزان رنگ بیشتری را ذخیره و کیفیت پاشش بهتری را ارائه داده اما از راندمان کاری و سرعت عمل کمتری برخوردار و مناسب پروژه‌هایی بوده که در میزان مصرف مواد اولیه دارای محدودیت هستند. پیستوله‌های LVLP ایده آل برای کارهای با ظرافت بیشتر بوده و کاربر از کنترل بهتری در زمان استفاده برخوردار است. هر دو مدل پیشرانه پیستوله‌ها لوله‌های انتقال هوای بزرگ داشته اما در خروجی، نازل و درپوش‌های خروجی هوا LVLP دارای سوراخ‌های کوچک تری هستند که باعث بیشتر اتمیزه شدن و تفاوت در میزان پاشش این دو ابزار می‌شود.

برای انتخاب یکی از این ابزارها باید نیاز خود و محدودیت‌های پروژه را بررسی کنید. اگر به طور کلی سرعت عملکرد و راندمان کاری برای پروژه‌های شما از اولویت بالاتر برخوردار است به خرید پیستوله بادی HVLP فکر کنید. اگر کیفیت پوشش رنگ برای شما اهمیت بیشتری دارد و زمان انجام کار اهمیت کمتری دارد خرید پیستوله بادی LVLP به شما پیشنهاد می‌شود.

 

 

در این مطلب به بررسی تخصصی در مورد تفاوت بین پیستوله HVLP و LVLP پرداختیم و مکانیزم پاشش این دو تیپ پیستوله بادی را مقایسه کردیم. با توجه به توضیحات و نحوه کارکرد این دو مدل سیستم پاشش می‌توانید با نگاه دقیق تری ابزار مورد نظر خود را تهیه کنید.

برای مشاهده و خرید پیستوله بادی با امکان مقایسه در برندهای متفاوت خارجی و داخلی با ارسال رایگان به اقصی نقاط کشور در کنار دریافت مشاوره تخصصی و آنلاین می‌توانید به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید