نحوه کار با قیچی ورق بر چگونه است؟

تجربه و مشاهدات نشان داده که بسیاری از افراد از قیچی ورق بر به طرز مناسب و استانداردی استفاده نمی‌کنند. آموزش کار با قیچی ورق بر دستی و برقی چندان پیچیده و سخت نیست؛ اما به دانستن و رعایت چند نکته فنی نیاز دارد. اگر قرار است برای برش زنی ورق ها، اجسام و شیت فلزی چه در خانه و چه کارگاه یک مدل از این قیچی ها را تهیه کنید، بهتر است شیوه صحیح کار با قیچی ورق بر را هم بدانید.

فکر می‌کنید کارکرد قیچی برش ورق دستی و برقی چه تفاوتی باهم دارد؟ کدام نوع فلزات را تا چه ضخامتی می‌توان با آنها برش داد؟ آیا از قیچی ورق بر تنها باید برای ورق با جنس فلزی استفاده کرد؟ روش استفاده درست از قیچی ورق دستی مستقیم بر، راست بر و چپ بر چگونه است؟ با ما در این مطلب تخصصی همراه باشید تا علاوه بر بیان نکات فنی، به آموزش ویدیویی نحوه کار با انواع قیچی ورق بر بپردازیم.

 

آموزش کار با قیچی ورق بر دستی

دستگاه های قیچی ورق بر در هر مدل دستی، برقی (شارژی) یا بادی، برای برش میخ، پیچ، تیرآهن، فلزهای ضخیم و خشک (مثل چدن و...) اصلا مناسب نیستند! تیغه فولادی قیچی ورق بر اگر چه قدرتمند، اما حساس است؛ پس نباید از آنها انتظار برش همه چیز را داشت. تنها در مدل قیچی همه کاره، امکان برش سیم و کابل نازک مسی و نرم در شکل محدود وجود دارد.

هنگام کار با قیچی ورق بر دستی در هر پروژه‌ای به احتمال زیاد به هر 3 مدل دسته زرد، قرمز و سبز نیاز خواهید داشت. مهم نیست که فردی راست دست هستید یا چپ دست!.... با هر سه مدل قیچی دستی ورق مستقیم بر، راست بر و چپ بر می‌توانید کار کنید و به عنوان یک نیروی کار ماهر، بهتر است هر 3 مدل را داشته باشید؛ چرا که ممکن است هر کدام در جای خود به کار بیایند. برای کار با قیچی ورق بر دستی، تنها کافیست در هر موقعیت، مدل و رنگ درست را انتخاب کرده و شروع به برش کنید.

 

 

مرحله 1

قبل از شروع، مطمئن شوید که قطعه کاری از هر گونه مانع خارجی و اضافی و هر گونه روغن و چربی زیاد پاک باشد. ضمن اینکه با توجه به سایز ورق فلزی، توجه کنید که قطعه کار کاملا مهار شده باشد. قبل از شروع به برش، با مارکر و ماژیک، خط راهنمای برش خود را روی سطح قطعه بکشید.

- اگر قرار است یک برش گرد ایجاد کنید، قبل از شروع کار قیچی، ابتدا با دریل یا هر وسیله استاندارد دیگر یک سوراخ در محیط داخلی دایره ایجاد کنید.

- اگر قرار است یک برش مستقیم بزنید، اما این خط برش در وسط قطعه قرار دارد، بهتر است ابتدا چند سانتی متر با فاصله از خط راهنما، یک برش و کات اولیه بزنید و قطعه را از آن قسمت به دو نیم تقسیم کنید.

 

 

مرحله 2

بعد از این دو نکته، اگر همه چیز آماده است تا یک برش مناسب و تمیز را به صورت مستقیم روی لبه ورق یا گرد در میان ورق بزنید و آن را از قبل سوراخ کرده‌اید، ابتدا به سراغ قیچی ورق مستقیم بر دستی با دسته رنگ زرد بروید. ابتدا لبه قطعه را خوب گرفته و از روی خط، یک برش اولیه کوتاه ایجاد کنید. قیچی ورق بر مستقیم تنها برای یک فاصله کوتاه و یا همین برش اولیه لازم است.

در صورت برش خط مستقیم:

با توجه به اینکه قسمت براده و پرتی لبه قطعه کدام سمت است، قیچی راست بر یا قیچی چپ بر را باید انتخاب کنید.

- اگر قسمت اصلی و کاربردی قطعه کار در سمت چپ است و قسمت دور ریختنی و براده فلز در سمت راست قرار دارد، قیچی دسته سبز راست بر را بردارید.

- اگر قسمت اصلی قطعه که می‌خواهید با آن کار کنید در سمت راست قرار دارد و قسمت براده و دور ریختنی ورق فلزی در لبه سمت چپ است، پس باید به انتخاب قیچی دسته قرمز و چپ بر بپردازید.

در صورت برش گرد و دایره:

از آنجا که شکل هندسی دایره تنها یک سمت لبه ندارد و یک خط مستقیم نیست، باید با توجه به جهت برش داخلی دایره، هر 2 مدل قیچی یعنی راست بر (دسته سبز) و چپ بر (دسته قرمز) را به طور متناوب استفاده کنید. اولویت شما باید این باشد که لبه داخلی دایره بریده شده روی ورق خراب نشود.

-برای این کار در صورت برش گرد و متمایل به سمت راست، از قیچی راست بر استفاده کرده تا براده و پرتی ورق از سمت راست دایره بیرون بیاید.

-در صورت برش گرد و متمایل به سمت چپ میز، از قیچی چپ بر استفاده کنید.

- حین برشکاری به صورت گرد و دایره داخلی، اصلا عجله و شتاب بی اندازه نداشته باشید. گاهی اوقات در هنگام برشکاری گرد، نیاز به قیچی مستقیم بر هم وجود دارد؛ چرا که گاهی باید یک برش کوچک روی سطح ورق ایجاد کنید و فضا را برای ادامه برش قیچی های راست و چپ فراهم آوردید.

 

 

نکته بسیار مهم --- در هر مدل برشکاری ورق، انتخاب اشتباه این 3 مدل قیچی، لبه کار قطعه شما را خراب خواهد کرد!... و در نتیجه برای کارهای دقیق و تمیز، نتیجه ایده‌آل نخواهد بود.

 

مرحله 3

بعد از اتمام برش خود، با کمک قیچی مستقیم بر، لبه ها را چک کرده و پلیسه‌های احتمالی را بگیرید و آن را صاف و تمیز کنید.

 

ویدیوی آموزشی کار با قیچی دستی ورق بر

در ویدیوی زیر چند نکته مهم و فنی در مورد نحوه استفاده از قیچی ورق بر دستی توضیح داده می‌‍شود.

 

آموزش کار با قیچی ورق بر برقی

نحوه کار با قیچی های ورق بر برقی (یا شارژی) و یا قیچی ورق بادی بسیار راحت تر از نوع دستی است. از آنجا که این دستگاه‌ها به صورت خودکار برش می‌دهند و تیغه آنها با قدرت موتور حرکت می‌کند، کاربر تنها باید حین برش دستگاه را مهار کند و دقت داشته باشد. توجه داشته باشید که روش کار قیچی ورق بر برقی و شارژی تفاوتی ندارد و فرق این دو مدل باهم تنها در استفاده از برق شهری یا باتری شارژی لیتیومی خواهد بود.

 

 

مرحله 1

 قبل از شروع با دستگاه قیچی ورق بر به یک خط کش و الگو نیاز دارید. ابتدا سطح ورق فلزی را تمیز و پاک کنید. سپس با مارکر و ماژیک صنعتی، روی ورق خط راهنمای برش را بکشید. ضمنا تیغه دستگاه نیز باید کاملا سالم، تیز و تمیز باشد.

با توجه به مدل قیچی ورق بر برقی، تیغه دستگاه ممکن است به صورت تکی کوچک و یا دو تیغه بزرگ به شکل قیچی باشد. ضمن اینکه ممکن است قسمته کارگیر دستگاه، پایه برای گرفتن ورق داشته باشد یا نداشته باشد. در نهایت اما مکانیزم برشکاری در همه مدل‌ها تقریبا مثل هم خواهد بود.

 

 

دقت کنید که برای کار با قیچی ورق بر برقی و بادی، ورق فلزی باید کاملا مهره شده و در گیره نگهدارنده قرار گرفته باشد. هر چقدر طول و عرض ورق و شیت فلزی بزرگتر و پهن‌تر باشد، این مهار باید با استحکام بیشتری صورت بگیرد.

برای شروع برش زنی با دستگاه قیچی ورق بر، نمی‌توانید از فاصله خیلی دورتر از گیره نگهدارنده و سر ورق فلزی پهن که بسیار لغزان بوده و تکان‌های شدیدی دارد استفاده کنید. ورقه فلزی را باید طوری در گیره‌ها قرار دهید که خط برش تا جای ممکن نزدیک به گیره باشد.

 

 

مرحله 2

با گذاشتن نوک دستگاه به صورت صحیح و درست روی ورق طوری که فک و تیغ برش دهنده روی خط باشد و پایه کارگیر فک زیر ورق را گرفته باشد، آماده عملیات برشکاری شوید. با نگهداشتن دستگاه به شکل بسیار محکم، آن را روشن کنید. دقت کنید که ممکن است در ابتدای خط برش ورق و دستگاه کمی بازی داشته باشد. ضمن اینکه حین برش نیز، دستگاه خواهد لرزید. خصوصا اگر قرار است خط منحنی و خمیده برش بزنید، به تکان‌های تیغه و جلوگیری از بیرون زدن از خط توجه کنید.

 

 

مرحله 3

با افتادن روی خط راهنمای برش و شروع به قطع کردن ورق توسط تیغه، ادامه کار آسان خواهد بود و تنها باید دقت کنید که روی خط برش بمانید و دستگاه را به خوبی مهار کنید تا برش کج و خارج نشود. در پایان کار، لبه‌ها کاملا صاف بوده و ورق به خوبی برش خواهد خورد.

اگر ماشین برقی شما خوب برش نمی‌دهد در صورتی که تمام نکات را رعایت کرده‌اید این احتمال وجود دارد که دستگاه قیچی بر برقی نیاز به سرویس داشته باشد و یا تیغه‌های آن کند شده باشد. در تمام مدل های قیچی ورق برقی، شارژی و بادی، تیغه‌های برش دهنده قابل تعویض بوده و کاربر به راحتی می‌تواند تیغه نو و تیز را جایگزین نوع قبلی کند.

 

ویدیوی آموزش کار با قیچی ورق بر برقی

نکته مثبت دیگر در مورد قیچی ورق بر برقی این است که این ابزارها می‌توانند ورقهای نازک غیر فلزی مثل ورق و شیت پلاستیک، کاغذ، پارچه و... را هم برش دهند. در ویدیوی زیر چند نکته مهم در مورد روش کار با قیچی ورق بر برقی توضیح داده می‌شود.

 

کلام آخر در مورد نحوه استفاده از قیچی ورق بر

با توجه به اطلاعات بالا، حالا می‌توان درک کرد چه چطور و چگونه باید از قیچی ورق بر استفاده کرد و تفاوت کار قیچی دستی و برقی ورق بر در کجاست؟

شما می‌توانید برای خرید قیچی ورق بر دستی یا خرید دستگاه قیچی ورق برقی و یا انواع مدل های قیچی ورق بادی به فروشگاه تخصصی ابزار مارکت مراجعه کرده با کمک مشاوره فنی رایگان، مدل مورد نظر خود را تهیه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید