راهنمای جامع نصب و راه اندازی موتور برق در 10 دقیقه (ویدئوی آموزشی)

موتور برق یک وسیله بنزینی یا گازوییلی برای تولید انرژی الکتریکی در زمان عدم دسترسی به برق شهری است. آماده سازی و استارت یک ژنراتور برق به نظر چندان پیچیده نیست؛ اما بهتر است بدانید که اگر برخی از اصول نصب و راه اندازی موتور برق رعایت نشوند، مشکلات زیادی در کار با این ماشین‌ها ایجاد خواهد شد.

آیا موتور برق شما روشن نمی‌شود؟ دستگاه بعد از مدتی کار کردن خاموش می‌شود؟ هندل زدن و روشن کردن موتور برق سخت است و راه اندازی آن طول می‌کشد؟ ژنراتور برق شما به خوبی کار نمی‌کند و ریپ می زند؟ ساسات موتور برق چیست و به چه دردی می‌خورد؟ تفاوت راه اندازی موتور برق بنزینی با دیزلی در کجاست؟ این سوالات و مشکلات دیگر مشابه در نصب موتور برق ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. برای استفاده صحیح از ژنراتور تولید انرژی برق باید 3 بخش و وضعیت شامل آماده سازی اولیه، راه اندازی موتور برق و نکات ایمنی و نحوه استفاده از آن رعایت گردد. در این مطلب از ابزار مارکت به بررسی نصب موتور برق بنزینی و گازوییلی و نحوه کار با آنها پرداخته‌ایم.

 

راهنمای گام به گام نصب و راه اندازی موتور برق

قبل از شروع، ذکر این نکته لازم است که اکثر موتور برق های بنزینی و گازوییلی تنها در مرحله آماده سازی و برخی نکات ایمنی باهم تفاوت دارند و مراحل راه اندازی تمام این محصولات تا حد زیادی شبیه به هم است.

 

مرحله 1 – آماده سازی موتور برق

 برای آماده کردن دستگاه باید چندین فاکتور و پارامتر را در نظر گرفت. چرا که هم باید مواد مصرفی مثل روغن و بنزین آماده شوند؛ و هم باید قسمت های مختلف خود موتور برق به لحاظ راه اندازی آماده باشند. به صورت کلی مرور و چک کردن 3 موضوع و مورد مختلف در آماده سازی ژنراتور برق مهم است.

 

 

آماده کردن دستگاه

هر موتور برق چند قسمت مختلف دارد و در این بخش باید صحت تمام قطعات بیرونی و داخلی آن بررسی گردد. توصیه می‌شود بر اساس یک چک لیست طبق فهرست زیر، هر قسمت کنترل گردد.

  •  دفترچه راهنما:

بررسی کنید که شرایط پیش آماده سازی و مونتاژ موتور برق طبق آموزش دفترچه راهنما انجام شده باشد. ضمن اینکه برای بررسی دیگر قسمت‌ها نیز این دفترچه مفید خواهد بود.

  • مخزن سوخت:

باک بنزین و گازوییل موتور برق همیشه باید نسبتا پر باشند؛ در غیر این صورت هنگام کار طولانی، دستگاه خاموش خواهد شد. ضمن اینکه باک سوخت باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. در صورت تمیز نبودن آن، می‌توان از مکمل‌های سوخت برای رفع این آلودگی‌ها استفاده کرد.

  • مخزن روغن:

حجم و ظرفیت روغن در یک موتور برق ارتباط مستقیمی به میزان توان خروجی کیلووات و یا اسب بخار آن دارد. در یک باک روغن باید میزان کافی از این مایع وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه از روغن استاندارد موتور برق طبق دفترچه راهنما استفاده گردد.

 

 

  • فیلتر هوا و سوخت:

هر دستگاه ژنراتور برق دارای فیلتر هوا و فیلتر سوخت است که از ورود گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی به چرخه سوخت و روغن دستگاه جلوگیری می‌کند. چک کنید که فیلترها سر جای خود باشند؛ در صورت نیاز آنها را قبل از راه اندازی تمیز یا تعویض کنید.

  • سیستم استارت هندلی یا سوییچ الکتریکی:

یک دستگاه موتور برق می‌تواند سیستم استارت دستی یا الکتریکی و یا هر دو را داشته باشد. برای مدل های هندلی باید دستگیره، قرقره و هندل دستگاه چک شود.

در مدل های با استارت برقی سوییچی یا استارت اتوماتیک، دکمه و سیستم استارت را بررسی کنید.

  • پنل اصلی و پریز برق خروجی AC و DC:

پنل جلوی دستگاه و قطعات آن را چک کنید. پریزهای برق خروجی، مولتی متر یا ولت متر، فیوز، کلید قطع و وصل جریان برق 220 ولت متناوب، برق 12 ولت مستقیم و... باید سالم باشند. تمام این قطعات در بالا رفتن راندمان، ایمنی و کارکرد موتور برق تاثیر گذارند.

 

 

  • دکمه های خاموش/روشن و شیر بنزین:

هر موتور برق با توجه مدل ممکن است دارای یک یا چند سوییچ پاور On/Off برای انجین، سوییچ سوخت یا شیر بنزین باشد. این دکمه ها و شیر سوخت همگی باید سالم باشند و به خوبی عمل کنند.

  • اهرم ساسات:

موتور برق بنزینی دارای یک قطعه به نام اهرم ساسات یا به انگلیسی Choke است که گاهی به آن کلید اهرمی تنظیم هوا و سوخت هم می‌گویند. در مرحله راه اندازی خواهید دید که این قطعه در هنگام روشن کردن موتور برق بسیار تعیین کننده و مهم است! از سلامتی آن اطمینان حاصل کنید.

 

 

آماده کردن شرایط

موتور برق یک وسیله  برای استفاده در محیط خارجی است؛ بنابراین قبل از روشن کردن آن، بهتر از دستگاه را به بیرون از فضاهای بسته و داخلی ببرید.

تمام دستگاه های برقی و متصل به موتور برق را قبل از استارت از پریزها جدا کنید. در واقع هیچ دستگاه مصرف کننده‌ای پیش از روشن کردن به موتور برق متصل نباشد.

تمام کلیدهای خروجی برق خصوصا برق 220 ولت در حالت خاموش و قطع باشند.

 

 

آماده کردن مواد مصرفی موتور برق

بعد از چک کردن تمام شرایط بالا، حالا وقت ریختن روغن و سوخت به داخل مخازن مربوطه آن است.

  • پر کردن روغن موتور برق

از روغن استاندارد طبق مشخصات فنی در دفترچه راهنما دستگاه استفاده کنید. (بیشتر موتور برق ها از روغن 2050، روغن 10w40 و یا روغن 10w30 مصرف می‌کنند.)

هنگام ریختن روغن در داخل مخزن، دقت کنید که موتور برق به صورت خوابیده و جانبی نباشد. درب باک روغن را در حالتی باز کنید که ژنراتور به صورت عمود قرار دارد. روغن را نیز در همین حالت عمودی و ایستاده درون مخزن بریزید.

برای پر کردن باک روغن حتما از قیف استفاده کنید و بعد از پر شدن، درب آن را محکم ببندید. می‌توانید از گیج روغن میزان این مایع را چک کنید.

 

 

  • پر کردن بنزین موتور برق:

درب مخزن بنزین را باز کنید و دهانه گالن و ظرف بنزین تازه، خالص و بدون میکس را روی مخزن قرار دهید. درب ورودی مخزن بنزین معمولا بزرگتر از مخزن روغن است و نیاز به قیف ندارد اما می‌توان از قیف هم استفاده کرد.

هنگام پر کردن سوخت نیز، موتور برق به صورت عمود و ایستاده باشد. پر کردن بنزین را تا 3/4 حجم مخزن سوخت انجام دهید و آن را تا حداکثر مقدار یا لب به لب باک پر نکنید! سپس درب باک را محکم ببندید و گیج سوخت را چک کنید تا میزان و حجم آن را ببینید.

 

 

مرحله 2 – روشن کردن موتور برق

اگر موتور برق شما دارای سیستم استارت برقی و سوییچ الکتریکی است، ابتدا باید کابل مثبت و منفی باتری به صورت صحیح و درست به قطب مثبت و منفی موتور متصل گردد.

اگر موتور برق دارای سیستم هندلی است، ضامن این قسمت را آزاد کرده و در حالت آماده به کار قرار دهید.

کلید مدار خروجی را در حالت قطع یا خاموش بگذارید.

شیر بنزین و یا کلید دریچه سوخت رسانی را در حالت ON یا باز بگذارید. (اگر موتور برق از نوع گازوییلی است، اهرم گاز را در حالت کاملا باز و ماکزیمم قرار دهید.)

کلید موتور را روشن کنید.

 

 

اهرم دریچه ساسات را در بسته ترین حالت و سمت چپ قرار دهید.

اگر موتور برق سیستم استارت برقی دارد، دکمه راه اندازی و سوییچ استارت را بزنید.

اگر موتور برق سیستم هندلی دارد، در صورتی که کاملا مسلط به دستگاه هستید، دستگیره هندل و طناب را گرفته و با قدرت و سرعت بالا، بین 1 تا 4 بار به سمت خود بکشید.

در صورت سالم بودن همه چیز و رعایت تمام نکات بالا موتور برق روشن خواهد شد.

 

 

موتور برق روشن نمی شود؟

عمومی ترین مشکل روشن نشدن موتور هنگام استارت زدن می‌تواند سرد بودن آن به دلیل سرما و هوای زمستانی، یا عدم استفاده طولانی مدت از ژنراتور باشد. برای حل این مشکل، قبل از استارت و هندل زدن موتور، ابتدا اهرم ساسات را به میانه ببرید، 1 یا 2 بار هندل بزنید، سپس اهرم را به سمت چپ و صفر برگردانید و شروع به استارت زدن نرمال کنید.

دقت کنید که در صورت سرد بودن موتور برق و روشن نشدن آن، قبل از بار کردن ساسات از هندل زدن های متوالی و پشت سر هم خود داری کنید؛ چرا که نه تنها انجین روشن نخواهد شد، بلکه موتور برق به اصطلاح خفه می‌کند.

 

 

مرحله 3 – نصب دستگاه به موتور برق

به محض اینکه موتور برق روشن شد، به سراغ اهرم ساسات بروید و آن را به آرامی به سمت راست و ماکزیمم ببرید. صدای چرخش موتور و کارکرد دستگاه تغییر خواهد کرد و نرم تر خواهد شد. اگر اهرم ساسات از نیمه رد شد و صدای موتور برق غیر طبیعی شد و دستگاه تکان خورد، آن را به سمت چپ بازگردانید و دومرتبه آن را به آرامی شروع به بردن به سمت راست کنید. این کار را آن قدر انجام دهید تا اهرم ساسات ضمن کارکرد نرم موتور برق در انتهای راست قرار بگیرد.

بعد از روشن شدن موتور برق، بلافاصله کلید برق خروجی را روشن نکنید و دستگاه‌های برقی را به پریزها متصل نکنید! چرا که ابتدا باید اجازه دهید که چند دقیقه، معمولا بین 3 تا 5 دقیقه موتور برق بدون بار کار کند تا برق تولیدی با ثبات و بدون نوسان شود.

بعد از این مرحله، کلید و سوییچ مدار خروجی را روشن ON بگذارید. سپس می‌توانید دستگاه های خود را به موتور برق وصل کنید.

 

 

خاموش کردن موتور برق

برای خاموش کردن ژنراتور برق حتما از قبل تمام دستگاه های متصل به خروجی را ابتدا جدا کنید. سپس سوییچ قطع کن مدار را بزنید.

بعد از این کار اجازه دهید تا بین 30 ثانیه تا 2 دقیقه، موتور برق به صورت بدون بار کار کند تا از حرارت و گرمای داخلی آن کم شود. بعد از آن می‌توانید کلید خاموش موتور را بزنید و شیر بنزین و سوخت را هم ببندید.

 

نکات نصب و راه اندازی موتور برق

برای استفاده صحیح تر از موتور برق رعایت برخی نکات ایمنی و فنی الزامی است. این موارد عمر دستگاه را بالاتر برده، کیفیت برق رسانی را بیشتر کرده و از آسیب های احتمالی به کاربر، ژنراتور و دستگاه های متصل به آن جلوگیری خواهد کرد.

- اگر در میانه کارکرد موتور برق نیاز به پر کردن باک سوخت داشتید، حتما ابتدا همه دستگاه‌ها را جدا کرده، کلید قطع کن را بزنید، موتور برق را خاموش کرده و اجازه دهید خنک شود. سپس اقدام به سوخت رسانی دوباره به مخزن کنید.

 

 

- هرگز از روغن سوخته، روغن کار کرده، بنزین آلوده و قدیمی، و سوخت های ترکیبی برای موتور برق استفاده نکنید! همیشه روغن و بنزین تازه و خالص مصرف کنید.

- برای اتصالات دستگاه حتما از کابل و سیم های سالم و استاندارد استفاده کنید.

- اگر موتور برق سیستم نوسان گیر خروجی ندارد یا در دفترچه راهنما توصیه شده که لوازم حساس دیجیتال و الکترونیک و... به آن وصل نشود، از این کار خودداری کنید.

- اگر قرار است از موتور برق در شرایط خاص بارانی، طوفانی و غیر طبیعی استفاده کنید، باید از پوشش و عایق محافظ برای موتور برق بهره برد. چرا که رطوبت مستقیم خطرناک است و به دستگاه آسیب خواهد زد.

 

 

- اگر موتور برق ریپ می‌زند و درست کار نمی‌کند، ممکن است باک بنزین، مخزن روغن، شمع یا فیلترهای آن کثیف شده و یا عمر آنها تمام شده باشد. برای تمیز کردن مخزن ها از محلول های استاندارد و مکمل سوخت استفاده کنید. فیلتر و شمع نیز قابل شستشو هستند اما عمر مفید محدودی دارند. برخی اوقات بهتر است آنها را عوض کنید.

- دقت کنید که هرگز در نقطه استارت و راه افتادن اولیه موتور برق، دستگاهی به پریز خروجی آن وصل نباشد! چرا که جریان برق اولیه خروجی از ژنراتور بسیار بالاست و براحتی به دستگاه مصرف کننده آسیب خواهد زد.

- هر موتور برق بازه و شیفت ساعات کاری محدود و مشخصی دارد و نمی‌تواند مداوم کار کند. حتما به دستگاه هر چند ساعت یکبار استراحت بدهید.

- قبل از روشن کردن دستگاه حتما چک کنید که موتور برق نشتی روغن و بنزین نداشته باشد. ضمنا چک کنید بدنه و قسمت های مختلف آن آسیب ندیده باشند و سالم باشند.

 

ویدیوی آموزشی راه اندازی موتور برق

در این مقاله از نصب موتور برق گفتیم و اینکه مراحل راه اندازی ژنراتور برق چگونه است؟ مشاهده می‌کنید که تنها با رعایت چند نکته فنی و تجربی، می‌توان عملکرد و راندمان خوبی از این ژنراتورها گرفت و استفاده بهتری از آنها کرد.

شما می‌توانید برای خرید موتور برق و موتور برق اینورتری در قدرت های مختلف کیلووات و اسب بخار از برندهای معتبر ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید و محصول خود را با گارانتی رسمی و ضمانت اصالت کالا دریافت کنید.

 

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید