راه های افزایش عمر باتری ابزارهای شارژی

دریل یا پیچ گوشتی شارژی شما زود باتری خالی می‌کند؟ آیا نگران این هستید که اگر یک دستگاه شارژی بخرید، باتری آن بعد از مدتی دچار مشکل شود؟ دوست دارید بدانید که چگونه عمر مفید باتری شارژی را زیاد کنیم؟ پس باید راه های کاربردی و عوامل کاهش و افزایش عمر این وسیله جانبی را بشناسید. در این مقاله از ابزار مارکت، به صورت مختصر و مفید چند متد و راهکار اجرایی و کاربردی بالا بردن مدت نگهداری شارژ و کاردهی باتری های شارژ شونده را توضیح خواهیم داد.

 

 

روش های افزایش طول عمر باتری ابزار شارژی

شناخت نوع باتری

یکی از مهمترین عوامل کم شدن عمر باتری عدم شارژینگ درست آنها بنا به نوع باتری است. باتری های شارژی معمولا در سه نوع نیکل-کادمیوم Ni-Cad، باتری نیکل-متال هیدرید NiMH و یا بیشتر و محبوب تر از همه با جنس باتری لیتیومی (لیتیوم یون) Li-Ion ساخته می‌شوند. هر کدام از این باتری ها باید بنا به روش استاندارد خود شارژ شوند چرا که شیوه شارژینگ آنها شبیه به هم نیست. در جدول زیر نحوه شارژ کردن انواع مختلف باتری را مشاهده می‌کنید.

 

نوع باتری زمان شروع به شارژ زمان قطع کردن شارژ
باتری لیتیومی قبل از دشارژ کامل (حدود 20 درصد) قبل از فول شارژ (بین 80 تا 95 درصد)
باتری نیکل کادمیوم دشارژ کامل فول شارژ
باتری نیکل متال هیدرید قبل از دشارژ (حدود 50 درصد) فول شارژ (می‌تواند در شارژ بماند.)

 

مقدار مصرف

نکته بعدی میزان مصرف کاربر است. هر باتری یک ظرفیت با واحد آمپر ساعت یا میلی آمپر ساعت mAH دارد. این ظرفیت به نوعی زمان و سرعت کاردهی یک باتری را مشخص می‌کند. هر چقدر ظرفیت باتری پایین تر باشد و یا به همان نسبت انرژی بیشتری با آمپر بالاتر از آن کشیده شود و مدت استفاده دستگاه بالاتر برود، به تدریج عمر باتری کاهش خواهد یافت. بهتر است ظرفیت میلی آمپر ساعت با میزان جریان مصرفی و آمپر کشی دستگاه هماهنگ باشد.

 

 

نوبت های شارژینگ

برای افزایش طول عمر باتری شارژی، بهتر است نوبت های شارژینگ منظم باشد چرا که بسیاری از این لوازم جانبی خاصیت حافظه ای دارند. اثر حافظه ای به معنای عادت کردن باتری به زمان های شارژ شدن و قطع کردن جریان شارژ توسط کاربر است. اگر عمل شارژینگ و قطع شارژ باتری از منبع در ظرفیت ها و اعداد بی منطق (با توجه به نوع باتری) صورت بگیرد، مثلا یک باتری لیتیومی را همیشه 60 درصد به شارژ بزنید و یا همیشه روی 75 درصد از شارژ در بیاورید، اثر حافظه ای به مرور روی سلول های آن تاثیر منفی گذاشته و عمر باتری را کم می‌کند. بهتر است همیشه باتری‌های لیتیومی را تا قبل از رسیدن به زیر 20 درصد به شارژ بزنید و تا قبل از فول شدن و 100% شارژ کامل از منبع جدا کنید.

 

محافظت در برابر افزایش دما

از جمله علل کاهش عمر مفید باتری، بالا رفتن حرارت آن حین نگهداری و کار کردن است. دمای محیط و آمپر کشی دستگاه حین کار، دمای داخلی باتری را بالا می‌برد. هر چقدر این مراقبت از افزایش دما رعایت نشود و کاربر به کار ادامه دهد، عمر مفید باتری کم خواهد شد و حتی احتمال آسیب به ابزار و قطعات داخلی آن وجود دارد. البته در برخی مدل‌ها و برندهای جدید، فناوری قطع کن اتوماتیک وجود داشته و به محض افزایش حرارت بیش از حد باتری، دستگاه خاموش خواهد شد.   

 

 

محافظت از بدنه باتری

هر کاربری باید مراقب باتری ابزار شارژی خود باشد چرا که این لوازم در مقابل سقوط و ضربات احتمالی آسیب پذیر هستند. باتری شارژی دریل و دستگاه های دیگر با ولتاژ بیشتر از 12 ولت، معمولا وزن سبکی ندارند. برای همین، افتادن و سقوط آنها حین کار کاملا امکان پذیر است. صدمات و وارد شدن شوک فیزیکی به باتری ها باعث کم شدن عمر آنها می‌شود.

 

استفاده از شارژر فابریک

از آخرین عواملی که بدون شک عمر مفید باتری شارژی را کم می‌کند، استفاده از پایه شارژهای متفرقه و غیر اصل برای برندهای مختلف خواهد بود. معمولا هر دستگاه شارژی در کیت و کیف همراه خود، یک شارژر اصل معمولی یا فست شارژر دارد؛ از این قلم و ابزار جانبی به خوبی مراقبت کنید تا گم نشود، چرا که باتری هر برند بهتر است با شارژر فابریک خود کمپانی سازنده تعامل داشته باشد. در بیشتر اوقات استفاده از یک پایه شارژ متفرقه و غیر اورجینال به تدریج باعث کاهش عمر باتری می‌شود.

 

کلام آخر در مورد نگهداری بهتر باتری های شارژی

در این مطلب به صورت مختصر و مفید از انواع روش های افزایش طول عمر باتری شارژی گفتیم. شاید بسیاری از افراد این تفکر را داشته باشند که ابزار شارژی برای خانه مناسب نیست، چون به دلیل عدم استفاده همیشگی، عمر باتری آن کم شده و از بین می‌رود! اما در واقعیت اینطور نیست. باتری های ابزارآلات شارژی امروزی با روش های نوین و جدیدترین تکنولوژی ساخته می‌شوند که در صورت استفاده و شارژینگ صحیح تا مدت طولانی در کنار کاربر خواهند بود.

شما می‌توانید برای خرید باتری شارژی محصولات مختلف به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کرده و انواع کالاها را به صورت اورجینال با ضمانت اصالت کالا در محل دریافت کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید