چگونه تیغ کاتر را عوض کنیم؟

  • دسته : ویدیو ها
  • 11 فروردین, 1403
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
  • 282 بازدید
  • نظر

کاتر یا موکت بر یک وسیله قدیمی و محبوب است که همه‌ی ما حداقل یک مدل از آن را در خانه و محل کارمان داریم؛ پس باید نحوه تعویض تیغ کاتر را بلد باشیم. از طرفی، این گروه ابزار امروزه تنوع و مدل‌های بسیار زیادی دارد و دیگر تنها به صورت ساده و سنتی ساخته نمی‌شود. در بازار امروز انواع کاترهای غلطکی (رولی)، چاقویی، مدادی و... وجود دارند که شکل بدنه و تیغه‌های آنها با نوع ساده فرق می‌کند. در همین راستا تعویض تیغ کاترهای جدید هم متفاوت خواهد بود. در ادامه این مقاله به معرفی اصول و آموزش گام به گام تعویض کردن تیغه کاتر می‌پردازیم.

 

نحوه عوض کردن تیغه کاتر ساده

رایج ترین نوع کاتر، مدل های ساده است که معمولا در هر خانه و کارگاهی دیده می‌شود. این گروه کاتر معمولی هر چند در سایزها و شکل‌های ظاهری مختلفی تولید می‌شوند اما اغلب آنها سیستم نصب و تعویض تیغه شبیه به‌هم دارند. کاتر کلاسیک دارای یک بدنه و دسته کلی فلزی یا پلاستیکی، یک شیار اصلی (ریل) نگهدارنده تیغه کاتر، یک شستی بالا/پایین کننده تیغ و یک زبانه نگهدارنده انتهایی تیغه است.

 

برای تعویض تیغه این مدل‌ها:

- ابتدا باید زبانه انتهایی را بیرون آورید. این زبانه معمولا یک نگهدارنده پلاستیکی است که مجموعه تیغه و شستی ریلی را در شیار کاتر نگه می‌دارد. برای در آوردن زبانه می‌توانید از یک پیچگوشتی با فشار دست استفاده کنید؛ یا اینکه شستی کاتر را تا انتهای ریل بکشید و زبانه را با کمک شستی بیرون بیاورید.

 

 

- با بیرون آمدن زبانه انتهایی، تیغه کاتر که روی شستی سوار است آزاد شده و از ته شیار بدنه بیرون می‌آید. معمولا تیغ روی یک زائده شستی سوار شده و با بیرون آوردن این قطعه، تیغ به آسانی از آن جدا خواهد شد. ممکن است بجای یک زائده، یک فنر کوچک فلزی تیغ را نگهداشته باشد؛ بنابراین باید یا یک پیچگوشتی کوچک یا نوک ناخن انگشت، فنر را آزاد کرده و تیغه را جدا کنید. این کار باید با احتیاط انجام شود. مراقب انگشتان خود باشید.

- حال تیغ جدید و نو را روی شستی جایگزین کنید. دقت کنید که جهت تیغه درست باشد. مراقب باشید لبه بسیار تیز تیغ جدید انگشت شما را نبرد.

- ضمن نگهداشتن تیغه روی شستی، آن را به آرامی و با حوصله، به شکل درست وارد ریل بدنه کاتر کنید. اگر همه چیز درست باشد، شستی براحتی در ریل جا رفته و به شکل روان بالا و پایین خواهد شد.

- سپس با احتیاط زبانه انتهایی را جا بزنید و پس از آن، تیغ، ریل و محکم بودن زبانه را تست کنید.

 

ویدیوی تعویض تیغه کاتر ساده

در این فایل تصویری آموزش تعویض تیغ کاتر به شکل کاربردی در چند مدل کاتر ساده با سایزها و شکل‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

 

نحوه عوض کردن تیغه کاتر غلتکی

یکی دیگر از کاترهای محبوب خصوصا برای برش سریع ورق ها، نوع کاتر رولی یا غلطکی است. تیغه این کاتر مستقیم نبوده و به صورت گرد یا در واقع به شکل یک دیسک است. سیستم نصب تیغ این کاترها نیز با توجه به برند و مدل ابزار فرق می‌کند. معمولا در این کاترها یک مجموعه پین در کنار پیچ و مهره نگهدارنده تیغ دیسکی را روی قسمت تیغه گیر کار نگه می‌دارد.

 

 

برای تعویض تیغ کاتر رولی:

- ابتدا باید مهره رویی را با چرخاندن باز کنید.

- سپس با آزاد کردن پین نگهدارنده از پشت، دیسک تیغه را بیرون آورید.

- برای نصب تیغ جدید، ابتدا باید پین نگهدارنده را روی آن گذاشته و سپس این ترکیب پین و تیغ را روی کاسه و محل تیغه گیر کاتر قرار دهید و آن را تنظیم کنید.

- بعد از چک کردن و تایید همه چیز، مهره رو باید بر روی سوراخ رزوه دار مشخص شده دو مرتبه بسته و سفت شود.

- بعد از بستن مهره، چک کنید که تیغ رولی براحتی و در اندازه درست با فشار دسته جابجا شود و آماده برش باشد.

 

ویدیوی تعویض تیغه کاتر غلتکی

در ادامه، ویدیوی روش تعویض تیغ کاتر رولی (غلطکی) را مشاهده می‌کنید.

در نظر داشته باشید که شما می‌توانید برای خرید کاتر در انواع مختلف از برندهای معتبر ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. تمامی کالاها با ضمانت اصالت کالا به صورت سریع درب محل به همه شهرهای ایران ارسال خواهد شد.

 

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید