مراحل و نحوه بستن و تعویض صفحه سنگ فرز

شاید فکر کنید که نصب یا تعویض کردن صفحه سنگ فرز یا مینی فرز نیازی به آموزش ندارد و آسان است. اما اصول و روش صحیح نحوه نصب صفحه سنگ فرز اگر به درستی انجام نشود، احتمال خطر و آسیب در هنگام فرزکاری و ساب زنی در کمین کاربر یا دستگاه خواهد بود. خصوصا که انواع صفحه سنگ فرز فلز بر، سنگ  بر و غیره... نیز با شکل و مواد گوناگونی ارائه می‌شود برای همین برخی نکات هنگام تعویض آنها حتما باید رعایت شوند. برای اینکه بدانید چطور باید صفحه سنگ فرز را تعویض کرد؟ زمان عوض کردن صفحه فرز دقیقا چه وقتی است؟ و همینطور بررسی اینکه راه های درست نصب و تعویض صفحه سنگ فرز چگونه است؟ با این مقاله به همراه ویدیوی آموزشی از ابزار مارکت همراه باشید.

 

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض صفحه فرز چیست؟

عملیات نصب و تعویض صفحه سنگ روی دستگاه فرز و مینی سنگ فرز به چند ابزار نیاز دارد که معمولا این ابزارهای جانبی به عنوان اقلام همراه دستگاه هستند. ضمن اینکه داشتن چند ابزار کمک کننده دیگر در فرآیند تعویض صفحه سنگ فرز مفید خواهند بود. از جمله وسایل مورد نیاز نصب صفحه سنگ موارد زیر است:

  • آچار مخصوص صفحه سنگ
  • مهره فلزی (فلنج) زیرین
  • مهره فلزی (فلنج) رویی رزوه دار
  • دستکش ایمنی
  • محافظ صفحه سنگ فرز
  • صفحه سنگ فرز نو و جدید
  • دسته کمکی
  • ابزارهای احتیاطی و کمکی مثل: انبر دست – انبر قفلی – چکش – پیچگوشتی – روغن دان

هر دستگاه فرز و مینی فرز یک شفت فولادی دارد که صفحه روی آن قرار گرفته و معمولا بین دو مهره زیر و رو نصب می‌شود. مهره رویی به عنوان نگهدارنده اصلی صفحه سنگ و به صورت رزوه دار ساخته می‌شود. روی این مهره دو سوراخ کوچک گرد قرار دارد و که توسط آچار روی دندانه شفت دستگاه بسته و سفت می‌شود.

آچار مخصوص تعویض صفحه دستگاه فرز یک وسیله فلزی است که روی سر آن دو پین فلزی نصب شده است. این دو پین روی سوراخ‌های مهره فلنج رویی و نگهدارنده صفحه می‌افتد و آن را می‌چرخاند.

 

آموزش گام به گام نحوه نصب صفحه سنگ فرز

انواع صفحات سنگ فرز برش فلزها مثل استیل بر، آهن بر و یا صفحه فرز برش سنگ گرانیت بر، کاشی بر و همچنین انواع صفحه ساب فلز و سنگ، سنباده فلاپی‌ها و... در بازار با قطرهای مختلفی از 115 میلی متر تا 230 میلی متر وجود دارند. ضخامت صفحه این محصولات نیز بین 1 میلی متر تا 3 میلی متر برای برشکاری و از 3 میلی متر تا 6 میلی متر برای صفحه ساب زنی متفاوت است. اما تقریبا تمام صحفات سنگ فرز و مینی فرز در دنیا با با قطر سوراخ مرکزی استاندارد برابر سایز 22.22 میلی متر ساخته می‌شوند.

 

چه زمانی صفحه سنگ فرز باید تعویض شود؟

هر صفحه برشی و سایشی عمر مفید مخصوص به خود دارد. معمولا چند نکته فنی و مشاهدات عینی به کاربر کمک می‌کند که چه وقتی برای تعویض صفحه مناسب است؟ این چند نکته زیر به معنای رسیدن به زمان تعویض صفحه است:

  • تمام شدن صفحه سنگ فرز
  • شکستن و آسیب دیدن صفحه
  • خورده شدن و کوچک شدن صفحه به شکلی که قابل استفاده نباشد
  • کند شدن، مستهلک شدن و عدم برش و ساب زنی صفحه در مقایسه با یک صفحه نو

 

 

مراحل باز کردن و نصب صفحه سنگ فرز جدید

مرحله 1 – آماده سازی

- قبل از شروع به تعویض یا نصب صفحه، حتما دستگاه را خاموش کرده و برق آن را قطع کنید.

- کل دستگاه و خصوصا قسمت صفحه سنگ فرز را از هر گونه آلودگی، چربی و لغزندگی پاک کنید.

- روی قسمت گیربکس هر دستگاه فرز یک دکمه قفل کن شفت معمولا مشکی یا قرمز رنگ فشاری قرار دارد. چک کنید که این دکمه به خوبی کار کند و مشکلی نداشته باشد.

- چک کنید که آچار مخصوص دستگاه فرز و مهره زیر و رو کاملا سالم باشند.

 

 

مرحله 2 – باز کردن صفحه

- ابتدا دکمه قفل کن شفت پشت گیربکس را فشار دهید و آن را نگه دارید. با چرخش صفحه با دست، این دکمه را در جای خود فیکس کنید؛ به نوعی که صفحه دیگر نچرخد.

- همینطور که دستگاه و صفحه را نگه داشته‌اید، با دست دیگر و در حالیکه دستکش ایمنی پوشیده‌اید، آچار مخصوص صفحه سنگ فرز را روی سوراخ های مهره رویی دستگاه قرار دهید.

- مثل یک پیچ معمولی و در خلاف جهت عقربه ساعت این مهره را باز کنید. ممکن است این مهره بسیار محکم شده باشد و باز کردن آن نیروی زیادی بخواهد. در صورت نیاز می‌توانید از روغن و حرارت برای شل کردن نسبی و موقتی مهره استفاده کنید و سپس دو مرتبه با آچار چک کنید که مهره باز می‌شود یا خیر؟ گاهی اوقات و در صورت سفت بودن بیش از حد مهره، نیاز است تا با کمک نوک پیچگوشتی و ضربه زن با چکش آن را شل کنید.

- بعد از باز کردن مهره رویی، صفحه را برداشته و سپس مهره زیرین را جدا کنید.

 

 

مرحله 3 – نصب صفحه جدید

- کاملا برعکس عمل باز کردن، این بار بعد از تمیز کردن شفت و مهره زیرین، آن را روی محور دستگاه قرار دهید. دقت کنید که حلقه فلزی مرکزی سوراخ صفحه سنگ کاملا بر روی مهره زیرین منطبق بشود.

- صفحه سنگ را در جهت درست و معمولا طوری که مشخصات و مارک آن رو به بالاست و با چشم دیده می‌شود روی مهره زیرین قرار دهید.

- مهره بالایی رزوه دار را روی شفت ببندید و کمی آن را سفت کنید.

- با کمک آچار صفحه سنگ آن را کاملا محکم کنید.

- چک کنید که صفحه به خوبی سر جای خود قرار داشته باشد و بعد از بستن تکان نخورد، لق نباشد و بیرون نیاید.

- در نهایت با دقت و احتیاط کامل، دستگاه را به برق زده و روشن کنید و صفحه را در سرعت های مختلف برش و ساب زنی تست کنید.

 

ویدیوی آموزش نحوه نصب و تعویض کردن صفحه سنگ فرز

نصب و عوض کردن صفحه روی مینی فرز و سنگ فرز چند روش استاندارد و تجربی دارد. در ادامه این مطلب و در ویدیوی آموزش زیر، روش استاندارد به همراه چند روش تجربی و کاربردی توضیح داده شده است.

در این مقاله از طریقه بستن صفحه سنگ فرز گفتیم و اینکه چه زمانی باید صفحات سنگ را تعویض کرد؟ شما می‌توانید برای خرید صفحه سنگ فرز در انواع مختلف فلز بر و سنگ بر و همچنین خرید صفحه ساب آهن و سنگ به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید