آموزش تعویض تیغه اره عمودبر

  • دسته : ویدیو ها
  • 13 خرداد, 1403
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
  • 863 بازدید
  • نظر

اره عمود بر یکی از ابزارهای ضروری در کارگاه های نجاری، فلزکاری و حتی مصارف خانگی برای برش های دقیق و منحنی به شمار می رود. عملکرد بهینه این ابزار وابسته به تیغه مناسب و تیز آن است. تیغه های اره عمودبر انواع مختلفی دارند که هر کدام برای بریدن متریال خاصی طراحی شده اند. دیر یا زود، هر تیغه ای کند شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. ما در این راهنما ضمن معرفی انواع سیستم تیغه گیر اره چکشی (عمود بر)، به شما روش آسان و سریع نحوه تعویض تیغه اره عمودبر را آموزش می دهیم. فرآیند تعویض تیغ اره چکشی برای اکثر اره های عمودبر مشابه است، اما نکات فنی و مهمی دارد که در این مقاله از ابزار مارکت آنها را مرور خواهیم کرد.

 

انواع تیغه اره عمودبر

اولین قدم قبل از تعویض تیغه اره عمودبر، انتخاب تیغه مناسب برای کار مورد نظر شماست. تیغ های اره عمودبر در جنس، طول، شکل و ضخامت‌های مختلف و با دندانه های متنوعی ساخته می شوند که هر کدام برای بریدن متریال خاصی بهینه شده اند. دو نوع از مهم‌ترین تیغه‌های اره عمودبر، دسته بندی بر حسب شکل شنک یا بخش انتهایی آن (که داخل ابزارگیر می‌رود)، و دسته بندی دیگر بر حسب جنس تیغه است. قبل از بررسی انواع جنس تیغه، لازم است که به شکل شنک آن بپردازیم.

تیغه‌های اره عمودبر بر حسب شکل شنک 2 مدل استاندارد دارند:

  • تیغه T شکل (T Shank)

این نوع تیغه‌ها جدیدترین و رایج ترین مدل هستند که در بیشتر اره عمودبرهای امروزی دیده می‌شوند. در این نوع تیغه، یک لبه دو طرفه به شکل حرف تی T انگلیسی در انتهای میله فلزی دیده می‌شود که همین قسمت در سیستم ابزارگیر دستگاه قرار می‌گیرد. معمولا بیشتر عمودبرهای با تیغه گیر بدون آچار، از مدل تیغه شنک تی بهره می‌برند.

  • تیغه U شکل (U Shank)

تیغه‌های یو U شکل نوع قدیمی‌تر تیغه اره چکشی است که به ندرت در دستگاه‌های امروزی دیده می‌شود. این نوع تیغه در تیغه گیرهای پیچی استفاده می‌شود و برای تعویض نیاز به آچار آلن یا پیچ‌گوشتی دارد و  به وسیله پیچ در ابزارگیر می‌ماند.

 

 

بعد از دسته بندی تیغه‌ها بر حسب شکل شنک‌شان، نوبت به جنس تیغه می‌رسد. تیغه‌های اره عمودبر با جنس‌های مختلف خود و بر حسب کاربردشان انواع مختلفی دارند:

  • تیغه HCS:

این نوع تیغه از جنس فولاد کربن و بسیار انعطاف پذیر است. از این جنس تیغه برای برش انواع مواد نرم از جمله چوب نرم، پارچه، MDF، لمینت و پلاستیک نرم استفاده می‌شود.

  • تیغه HSS:

این ابزارک از جنس فولاد تندبر مخصوص برش فلزات ساخته شده و در برابر خوردگی، گرما و تغییر شکل بسیار مقاوم است. مقاومت بالای این تیغه، آن را گزینه مناسبی برای برش آلومینیوم، مس و به طور کلی انواع فلزات آهنی و غیر آهنی می‌کند.

  • تیغه BIM:

نام دیگر این تیغه Bi-Metal است که در واقع ترکیبی از دو جنس بالا است؛ به طوریکه دندانه آن از جنس HSS و بدنه آن از جنس HCS ساخته شده است. این تیغه قابلیت ارتجاعی بالا دارد و برای برش انواع متریال سخت از جمله چوب سخت، آلومینیوم سخت، لمینت و فلزات غیر آهنی به کار می‌آید.

  • تیغه HM:

نوع بعدی تیغه اره چکشی یک نوع همه کاره و ساخته شده از جنس تنگستن کارباید است. از این تیغ می‌توان برای برش انواع اجسام فایبر گلاس، ورقه فیبری، پلاستیک و فلزات نرم و سخت، اجسام ترکیبی و... بهره برد.

 

انواع سیستم تیغه گیر اره عمود بر

هر مدل اره چکشی ممکن است مکانیزم خاص تعویض تیغه خود را داشته باشد. این سیستم بر اساس برند سازنده و طراحی انحصاری آن تعیین می‌شود. اما به طور کلی چند حالت و مدل استاندارد تیغه گیر عمودبر در دنیا وجود دارد.

تیغه گیر بدون آچار نیمه اتوماتیک (سریع یا Quick)

عمومی ترین و رایج ترین سیستم تیغه گیر در اره چکشی های امروزی، مکانیزم تعویض تیغه سریع و بدون نیاز به آچار Quick با کله گی گردان و فنری است. در این مدل تیغه گیر، یک سرگرد و چرخان زائده دار کار نگهداشتن تیغ را به عهده دارد. برای خلاص کردن تیغه در این مدل، باید زائده کله گی فنری را به صورت نیم-دور با دست چرخاند تا تیغ رها شود و بیرون بیاید. بعد از تعویض تیغه، با رها کردن زائده و به دلیل داشتن فنر، تیغه گیر به صورت اتوماتیک بجای خود برمیگردد و بسته می‌شود.

 

 

تیغه گیر آچاری (پیچی)

یکی از سیستم‌های قدیمی مهار تیغه در این دستگاه‌ها که تیغ اره را به کمک 1 یا 2 عدد پیچ در قسمت نوک شفت و محور ابزار محکم می‌کند مدل تیغه گیر پیچ دار یا آچاری است. معمولا پیچ‌های این مدل آلنی، دوسو یا چهارسو هستند و برای آنها به آچار آلن یا پیچگوشتی نیاز است.

 

 

تیغه گیر پیچ داخلی

این مکانیزم هم سنتی و کلاسیک بوده و تنها در برخی دستگاه های عمودبر قدیمی وجود دارد. در این مدل، پیچ خلاص و مهارکننده تیغه گیر (بجای نوک شفت دستگاه)، در داخل بدنه عمودبر و در یک سوراخ عمیق قرار گرفته است. برای باز و بست آن نیاز به یک پیچگوشتی بلند است و بعد از باز کردن پیچ، تیغه اره رها خواهد شد.

تیغه گیر کشویی (SDS)

در برخی مدل‌های جدید عمودبر، سیستم تعویض تیغه فوق سریع یا SDS بدون نیاز به آچار و نه به شکل چرخان، بلکه به صورت کشویی قرار طراحی شده است. در این دستگاه‌ها، بر روی نوک محور و قسمت تیغه گیر، یک زبانه کشویی فلزی یا پلاستیکی گذاشته شده، که تنها با فشار دادن آن رو به بالا، تیغه آزاد می‌شود؛ و بعد از گذاشتن تیغه و رها کردن آن، تیغه گیر قفل خواهد شد.

 

مراحل تعویض تیغه اره عمودبر

عوض کردن تیغه اره عمودبر فرایند آسانی بوده و براحتی توسط هر کسی قابل انجام است. بر حسب نوع کولت و مکانیزم تیغه گیر اره عمودبر، روش تعویض تیغه تغییر می‌کند. ضمن اینکه شکل تیغه‌ قابل استفاده هم با توجه نوع سیستم تیغه گیر، می‌تواند از نوع تیغ U یا T شنک باشد.

آماده سازی

برای انجام این کار می‌توان از انرژی دست یا آچار آلن یا پیچ‌گوشتی کمک گرفت؛ اما قبل از تعویض تیغه اره عمودبر باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنید تا آسیبی به شما نزند.

  • دوشاخه اره عمودبر را از برق بکشید و در صورت شارژی بودن آن باتری را جدا کنید؛ تا حین تعویض تیغه بی‌حرکت باشد و دستگاه شروع به کار نکند.
  • حتما حین تعویض از دستکش استفاده کنید زیرا تیغه‌های اره عمودبر بسیار تیز هستند و ممکن است دست شما را ببرد.
  • سیستم تیغه گیر را قبل از تعویض، از هر گونه آلودگی، خاک اره، براده و... کاملا تمیز و پاک کنید.

 

 

قفل تیغه را آزاد کنید

تمام اره عمودبر های امروزی دارای یک اهرم فنری یا سیستم قفل پیچ دار هستند که بر حسب نوع برند و مدل اره عمودبر، در ناحیه ابزارگیر یا بالای اره عمودبر قرار گرفته‌اند. به وسیله این اهرم یا پیچ، ضامن ابزارگیر آزاد می‌شود و می‌توان تیغه را جدا کرد.

در صورت پیچ دار بودن سیستم تیغه گیر، باید پیچ های تیغه گیر شل شوند. (نیازی به باز کردن پیچ های بدنه یا پیچ های کفی دستگاه نیست.)

در صورت مدل فنری و بدون آچار، تنها کافی است آن را به صورت نیم-دور بچرخانید یا در مدل های کشویی به بالا بکشید تا تیغه شل شود.

 

 

تیغه قدیمی را جدا کنید

هنگامی که قفل تیغه را آزاد کردید، تیغه کمی شل می شود. حالا می توانید تیغه را به صورت مستقیم از اره بیرون بکشید. در برخی از مدل ها ممکن است نیاز باشد اهرم کوچک دیگری را فشار دهید تا تیغه به طور کامل جدا شود؛ یا در برخی مدل‌های دیگر، نیز است تا تیغه شل شده را تا 90 درجه بچرخانید و سپس آن را بیرون بیاورید. از دفترچه راهنمای اره عمودبر خود را برای این نوع دستورالعمل های خاص کمک بگیرید.

 

 

تیغه جدید را نصب کنید

تیغه جدید را به صورت عمودی داخل محل قرارگیری تیغه در اره عمودبر قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ساق تیغه به درستی در جای خود و بر روی غلتک قرار گرفته باشد. تیغه گذاری را دقیقا به همان شکلی که تیغ قبلی قرار گرفته بود انجام دهید و از چرخاندن، زاویه دادن، کج کردن و برعکس کردن تیغ حین جا زدن در ابزارگیر خودداری کنید!

بعد از جا زدن تیغه، چک کنید که بدنه و قسمت پشتی نوار فلزی تیغ در شیار مخصوص (قرقره یا بلبرینگ) هدایت در سیستم ابزارگیر دستگاه به درستی جا افتاده باشد و حرکت کاملا روانی داشته باشد. طوری که قرقره با بلبرینگ نگهدارنده به خوبی و بدون هیچ مشکلی بچرخد.

 

 

قفل تیغه را محکم کنید

بعد از قرارگیری تیغه جدید ضامن را رها کنید و یا با استفاده از آچار آلن یا پیچ‌گوشتی، پیچ قفل تیغه را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بسته شود و در جای خود محکم گردد. در نهایت با تکان دادن تیغه با دست از سفت بودن و محکم بودن تیغه در جای خود مطمئن شوید.

 

ویدیوی آموزش تعویض تیغه اره عمودبر

همانطور که مشاهده کردید عوض کردن تیغه اره عمود بر یک فرآیند ساده است که هر کسی با شناخت درست و رعایت اصول فنی و ایمنی می تواند آن را انجام دهد. در فایل ویدیوی زیر مراحل تعویض تیغ اره عمودبر (چکشی) در 3 مدل متنوع تیغه گیر به صورت گام به گام آموزش داده شده است. با بررسی مراحل و اطلاعات ذکر شده در این راهنما، به راحتی می توانید تیغه اره خود را تعویض کنید و از برش های تمیز و دقیق با اره عمودبر خود لذت ببرید.

فراموش نکنید که همیشه از تیغه های باکیفیت و مناسب برای متریال مورد نظر خود استفاده کنید. در همین راستا، شما می‌توانید برای خرید تیغ اره عمود بر در انواع مختلف چوب، آهن، MDF و... از برندهای خارجی و ایرانی به صورت اورجینال و با ضمانت اصالت کالا به فروشگاه آنلاین ابزارمارکت مراجعه کنید.

 

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید