دستگاه تفنگ چسب حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای انتخاب و کار درست با چسب حرارتی ابتدا باید دید تفنگ چسب حرارتی چیست؟ انواع آن کدامند و کاربرد دستگاه تفنگ چسب حرارتی در کجاست؟ چه مواد و اجسامی با چسب حرارتی قابل کار هستند و این نوع چسب به درد چه کارهایی می‌خورد؟ اکثر کاربران فکر می‌کنند استفاده از تفنگ حرارتی چسب کاملا ساده و آسان بوده و نیاز به بررسی و دقت خاصی ندارد؛ اما در واقعیت این گونه نیست و در این مطلب خواهید دید که رعایت برخی نکات در انتخاب چسب حرارتی و شناخت انواع تفنگ چسب حرارتی چه کمک بزرگی در کاربری‌های مختلف خواهد کرد.

 

تفنگ چسب حرارتی چیست؟

تفنگ چسب حرارتی Hot Glue Gun که گاهی به آن تفنگ ذوب چسب یا Melt Glue Gun هم گفته می‌شود، نوعی دستگاه چسب حرارتی برقی و شارژی خانگی و یا صنعتی بوده که با یک مکانیزم ساده برای چسباندن و اتصال دو سطح و قطعه به یکدیگر کاربرد دارد. این تفنگ ها به طور کلی با یک لوله چسب جامد حرارتی شارژ و تغذیه می‌شوند که با گرما و دمای تولید شده توسط یک المنت داخلی، لوله چسب ذوب شده و سپس آن چسب ذوب مایع توسط نازل روی قسمت مورد نظر قطعه کار پخش می‌شود. پروسه شارژ کردن / ذوب کردن / سرد شدن چسب در این ابزارها روند ساده و کوتاهی دارد و در اکثر مدل‌ها این عملکرد مشابه و مشترک است. اما تفاوت مدل تفنگ چسب و تفاوت در خود چسب حرارتی مصرفی در کنار جنس سطح قطعه مورد نظر، بر روی کیفیت نهایی کار تاثیر محسوسی خواهد گذاشت.

 

اجزاء تفنگ چسب حرارتی

تفنگ حرارتی چسب چه به عنوان مینی تفنگ حرارتی کوچک خانگی و یا تیپ های بزرگ و صنعتی، دارای چند بخش اصلی به شکل زیر هستند. انرژی برق گرفته شده از برق شهری یا منبع تغذیه باتری مثل یک اتو و سشوار به یک المنت گرماده منتقل و به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود. این انرژی حرارتی و گرمای تولیدی، لوله چسب سرد و جامد که در جان و خشاب تفنگ چسب قرار گرفته را آرام آرام و با توجه به مقدار نیاز کاربر در زمان های دلخواه او، توسط ماشه فشاری و یا فشار دست به یک چسب مایع و آب شده و داغ تبدیل می‌کند. در اغلب اوقات پروسه گرم شدن چسب سرد به مایع بین 1 تا 3 دقیقه انجام خواهد شد. این چسب گرم حالا برای پخش شدن روی هر سطح و قطعه‌ای آماده است که این کار توسط نازل خروجی فلزی صورت می‌گیرد. بعد از پخش شدن، چسب داغ در عرض چند دقیقه و به سرعت سرد شده و دوباره به حالت اولیه و جامد خود برمیگردد که این عمل باعث اتصال و یا عایق شدن دو قطعه خواهد شد.

 

کاربرد تفنگ چسب حرارتی

اگر بخواهیم با جزییات به موارد استفاده و کاربری تفنگ چسب حرارتی اشاره کنیم، باید از عناوین بسیار زیادی گفت؛ چرا که کاربرد چسب حرارتی کاملا وسیع و متنوع است. اما به طور خلاصه این ابزار محبوب در انواع مشاغل خانگی و صنعتی زیر به کار می‌رود:

- تولید و ساخت انواع قطعات در خانه و کارگاه

- نجاری، ساخت و تعمیرات وسایل چوبی، کابینت سازی و ماکت ها

- کار روی پارچه، فرش، موکت و رفوگری و ...

- مونتاژ کاری و ساخت انواع قطعات دیجیتال، کیت الکترونیکی، نمایشگر، موبایل؛ کامپیوتر و ...

- عایق کاری گرمایی و سرمایی انواع درز و شکاف روی پنجره، درب و وسایل دیگر

- چسباندن کاغذ، مقوا، جلد کتاب، لوازم التحریر و...

- استفاده در مبلمان سازی، دوخت و اتصال پوشاک و رویه زنی

- اتصال قطعات پلاستیکی در تمام فعالیت ها، لوله کشی و...

- کاربردی برای پروژه های ظریف و صنایع دستی مثل گل چینی، گل کاری و ...

- بسته بندی و پکیجینگ، کارتن کردن و پلمپ کردن بسته ها

- و...

اینها چند نمونه کلی از کاربرد چسب حرارتی هستند، اما هر چسب حرارتی مخصوص هر کاری نیست. به عبارت بهتر در بازار چندین نوع تفنگ و چسب حرارتی وجود دارد که بهتر است قبل از تهیه و با توجه به نوع کار، آنها را بشناسیم.

 

چسب حرارتی چیست؟

عواملی که باعث فرق کیفیت در چسب کاری حرارتی خواهند شد، مواردی هستند که متاسفانه در بیشتر اوقات به چشم نمی‌آیند و رعایت نمی‌شوند. برای مثال قبل از رسیدن به تفنگ چسب حرارتی و انواع آن، ابتدا باید با خود انواع چسب تفنگی حرارتی و مصرفی آشنا شد.

چسب حرارتی یا Melt Glue Stick ماده‌ای جامد از متریال ترموپلاستیک، ساخته شده طبق یک فرآیند شیمیایی و سرد شده و معمولا به صورت میله استوانه ای یا لوله توپر شبیه به جنس ژله و پلاستیک روشن و شفاف بدون رنگ و یا به شکل مات در رنگ های زرد، مشکی و... است. این چسب های حرارتی با قطرهای گوناگون و طول متفاوت استاندارد به صورت تکی و بسته های چند عددی و یا کیلوگرمی به فروش می‌رسند. قطر چسب حرارتی مهمترین فاکتور در انتخاب آن است که معروفترین‌شان 7 – 12 – 15 – 43 میلی متر بوده و برای هر تفنگ چسب حرارتی باید قطر چسب درست آن طبق سایز خشاب انتخاب گردد. طول هر لوله چسب هم ممکن است 10 - 13 – 25 سانتی متر و یا حتی بیشتر از اینها باشد. هر چه قطر چسب بیشتر شود، میزان گرمای مورد نیاز برای ذوب کردن آن بیشتر شده، زمان سرد شدنش افزایش می‌یابد و قدرت چسبندگی آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

انواع چسب حرارتی

اما غیر از قطر و ابعاد چسب حرارتی، متریال و جنس ساخته شده آن هم نقش مهمی در کار خواهد داشت. در واقع جنس ماده اولیه شیمیایی به کار رفته در چسب حرارتی، آن چسب را برای کارهای متنوعی آماده می‌کند.

 

چسب حرارتی پلی اورتان PUR و TPU

دو نوع چسب پلی اورتان واکنشی PUR و پلی یورتان ترموپلاستیک TPU که موادی بر پایه پلیمر و الاستیکی هستند به انعطاف، مقاومت بالا و عدم نیاز به حرارت زیاد جهت اتصال معروف شده‌اند. پلی اورتان ترموپلاستیک برخلاف بسیاری از چسب های حرارتی که داغی زیادی را می‌طلبند، برای ذوب شدن تنها به میزان گرما در درجه 50 تا 70 سانتی گراد نیاز دارد و فرمول ترکیبی آن طوری‌ست که بعد از سرد شدن و تماس با رطوبت و آب، مقاومت آن بیشتر خواهد شد. نوع پلی اورتان واکنشی یا PUR هم برای اتصالات با دمای بالاتر و انعطاف بیشتر مناسب است. پلی اورتان PUR در مقایسه با چسب های حرارتی دیگر جدیدتر است و با مقاومت بالا در برابر حلال و مواد شیمیایی و به دلیل استحکام و ماندگاری خوب بین دمای 30- تا 150 درجه سانتی گراد از جمله بهترین انتخاب ها برای عایق کاری چوبی، صنایع خودرو سازی، صحافی و فیلتر زنی دستگاه ها به حساب می‌آید.

 

 

چسب حرارتی پلی آمید PA

چسب پلی آمید به استحکام بالا و اتصالات با مقاومت در برابر تغییرات شدید دما معروف است. به دلیل پیوندهای مولکول هیدروژنی ساختارش، این چسب امکان تحمل دما بین 40- تا 130 درجه را دارد و نوع صنعتی آن با تحمل دمای فوق العاده گرم ماکزیمم 180 تا 200 درجه سانتی گراد ساخته می‌شود. هر چند انعطاف این نوع چسب چندان زیاد نیست و در مقابل رطوبت و آب حساس هستند، اما برای شرایط و اتصالاتی که به لایه ضخیم و مستحکم در برابر ضربات و سایش و در محیط خشک و مکانیکی نیاز است، یکی از بهترین انتخاب‌ها هستند.

 

 

چسب حرارتی پلی پروپیلن PP

در واقع این چسب حرارتی نوع پلی اولفین PO یا همان پلی اتیلن بهبود داده شده در مقاومت حرارتی با نقطه ذوب بالاتر است. این چسب برای اتصال قطعات پلاستیکی بسیار مناسب بوده و مانع و عایق خوبی در برابر رطوبت و نم، محلول ها و مواد شیمایی خواهد بود. ماندگاری بیشتری نسبت به چسب EVA دارند و انعطاف شان نیز از چسب پلی آمید بیشتر است. به دلیل ترکیب های کریستالی زیاد، این چسب حرارتی رنگ تیره تر داشته و با طیف های سفید، مشکی و زرد مات دیده می‌شود.

 

 

چسب حرارتی اتیلن ونیل استات EVA

به جرات می‌توان گفت متداول ترین و پر مصرف ترین چسب تفنگی حرارتی که قیمت مناسب و ارزانتری نسبت به باقی چسب ها دارند نوع EVA است. بهترین مقاومت دمایی آنها بین 30 تا 50 درجه سانتی گراد و محدوده نهایی دمای قابل تحمل‌شان در عالی ترین حالت و کیفیت بین 30- تا 80 درجه سانتی گراد است. مقاومت در برابر رطوبت و گذر زمان، ماندگاری بالا، بدون بو بودن و استفاده راحت از جمله مزایای این چسب بوده که برای کاربری بسته بندی، پکیجینگ، کار با پارچه و مبلمان، اتصال کاغذ و از این دست موارد در اولویت اول قرار می‌گیرمد.

 

انواع تفنگ چسب حرارتی

دستگاه تفنگ چسب حرارتی در دسته های خاص و متنوع جداگانه‌ای قرار نمی‌گیرند. در واقع از آنجا که طیف بزرگی از تفنگ چسب حرارتی را همان مدل های پر فروش و پر مصرف بازار یعنی تفنگ های نوع برقی خانگی و عمومی تشکیل می‌دهند، دسته بندی به آن معنا در این گروه ابزار دیده نمی‌شود. اما غیر از این تیپ پرمصرف، برخی مدل‌های محدود غیر برقی و صنعتی هم وجود دارند.

 

تفنگ چسب حرارتی برقی

عمومی ترین نوع تفنگ چسب حرارتی که وزنی سبک دارند و با بدنه و ماشه پلاستیکی، نازل فلزی و یک خشاب تکی در ابعادی نسبتا کوچک با نام مینی تفنگ حرارتی یا دستگاه تفنگ چسب ساخته می‌شوند. اکثر این تفنگ ها شکلی شبیه به هم دارند و با توجه به قدرت گرمادهی، با توان و خروجی بین 20 تا 100 وات ساخته می‌شوند. در هر خشاب و جان لوله آنها یک میله ژله‌ای چسب حرارتی نصب می‌شود و قطر پذیرش لوله چسب نیز معمولا بین دو سایز استاندارد و پر مصرف 7 و 12 میلی متر خواهد بود. مدل‌های جدید و امروزی تفنگ چسب حرارتی خانگی پایه نگهدارنده دارند، با فیوز و قطع کن ارائه شده‌اند و نسبت به مدل های قدیمی تر، از ایمنی و کیفیت کار بالاتری برخوردار هستند.

 

 

تفنگ چسب حرارتی شارژی

این ابزار در واقع همان نوع تفنگی چسب حرارتی برقی است که حالا به جای کابل و تغذیه برق شهر، از یک باتری استفاده می‌کند. بزرگترین مزیت آنها همانطور که می‌توان حدس زد، قابلیت جابجایی و بردن تفنگ به هر نقطه کور و دلخواه کاربر بدون نگرانی قطع انرژی است. خصوصا که نوع برقی و سیم دار آنها اغلب دارای کابل های تغذیه چندان بلندی نیستند.

 

 

تفنگ چسب حرارتی صنعتی

مدل های صنعتی تفنگ چسب در بیشتر موارد ظاهری شبیه به تیپ تفنگ حرارتی خانگی دارند اما در واقع ابعاد آنها بزرگتر و توان حرارت دهی و مصرف انرژی آنها نیز بیشتر است. تفنگ چسب حرارتی صنعتی معمولا از استیک و لوله چسب حرارتی با قطرهای ضخیم تر استفاده می‌کند و مکانیزم شارژ و تغذیه چسب آن نیز نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک خواهد بود. ضمن اینکه بیشتر چسب های حرارتی صنعتی با مقاومت حرارتی و انعطاف بالا مثل چسب حرارتی پلی آمید توسط این نوع تفنگ ها مصرف می‌شود.

در کنار این موارد، تفنگ چسب صنعتی با فن و پروانه خنک کننده و نازل های بزرگتر و قویتر برنجی و استیل ارائه می‌شوند. از این گروه ابزار در کاربری سنگین و خطوط تولید و ساخت، سری کاری محصولات، خطوط بسته بندی و... به طور خلاصه کارخانه و کارگاه های بزرگ فنی استفاده می‌شود. تفنگ چسب حرارتی صنعتی مصرف بیشتری در مقایسه با تفنگ چسب ساده و خانگی دارند و از المنت های قویتری برخوردارند.

 

چسب حرارتی به چه چيزی نمی چسبد؟

از جمله حیاتی ترین اطلاعات در مورد این کالاهای مصرفی اینست که بدانید چسب حرارتی به چه چیزی می چسبد و به چه چیزی نمی چسبد؟ اگر چه طیف کاری استفاده این نوع چسب بالاست اما در واقعیت، چسب حرارتی به معنای واقعی کلمه یک چسب همه کاره نیست. البته که این محصول برای بسیاری از مواد عالی بوده، اما در مقابل برای برخی سطوح و قطعات اصلا مناسب نخواهد بود. به طوری کلی چسب حرارتی روی پلاستیک و پی وی سی ضخیم و مقاوم در برابر حرارت، چوب، شیشه، کاغذ، کارتن و مقوا، پارچه، سرامیک و کاشی، چینی و... مفید و قابل استفاده خواهد بود.

اما در نقطه مقابل از چسب حرارتی نمی‌توان و نباید برای اکثر فلزات، فوم، سطوح روغنی و چربی دار، سطوح آلوده به خاک و گرد و غبار، قطعات حساس و ضعیف در برابر حرارت و گرما و اجناس سیلیکونی استفاده کرد؛ چرا که فرآیند چسب کاری حرارتی روی این موارد چندان جوابگو نخواهد بود.

 

آیا چسب حرارتی ضد آب است؟

همانطور که در بالاتر و بخش انواع چسب حرارتی اشاره شد، تمامی چسب های حرارتی ضد آب نیستند. در واقع چسب حرارتی ترموپلاستیک EVA که امروز بیشترین فروش و مصرف را در بازار و کاربری های خانگی و فنی در داخل کشور دارد، کاملا ضد آب نیست و تنها مقاومت نسبی در مقابل آب و رطوبت دارد. اما برخی چسب های حرارتی صنعتی مثل پلی اورتان ها مقاومت بسیار بالایی را در برابر آب خواهند داشت و ضد آب هستند.

 

نحوه استفاده از چسب حرارتی بدون دستگاه

استیک و میله های ژله‌ای چسب حرارتی به گرما حساس هستند و با دمای مستقیم و داغ، به مایع تبدیل شده و برای قرار گرفتن روی سطوح آماده می‌شوند. تفنگ چسب حرارتی هم دقیقا همین کار می‌کند؛ به همین خاطر و بر اساس این خاصیت ذوب شوندگی، می‌توان بدون تهیه یک تفنگ چسب از پیش ساخته شده و شرکتی، ابزاری دستی در خانه و کارگاه برای آب کردن چسب و استفاده کردن آنها ساخت. البته تفنگ‌های چسب حرارتی چندان گران نیستند و بهتر است در صورت استفاده همیشگی از چسب حرارتی، نسبت به تهیه تفنگ مخصوص اقدام نمود؛ اما با کمک یک ابزار تولید حرارت مثل فندک عادی یا فندک خانگی و آشپزخانه، و درست کردن دستی قسمت نازل نوک و خشاب به کمک ورق‌های فلزی و آلومینیومی یا ورق کارتن و مقوا در بالای لوله فندک، می‌توان یک تفنگ چسب حرارتی دستی و ساده خانگی و فوری ساخت. هر چند که این ابزارهای دستی در نهایت به پای کیفیت و راندمان تفنگ های چسب حرارتی حرفه ای نخواهند رسید.

 

 

در این مطلب با انواع تفنگ چسب حرارتی آشنا شدیم. مروری داشتیم بر اینکه دستگاه تفنگ چسب حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟ تفاوت کاربری تفنگ چسب گرمایی در کجاست و روی چه اجناسی می‌توان از آنها استفاده کرد.

شما می‌توانید برای خرید تفنگ چسب حرارتی در انواع و قدرت های مختلف از بهترین برندهای داخلی و خارجی با گارانتی و ضمانت اصالت و سلامت کالا به همراه ارسال رایگان و فوری و مشاوره فنی به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید