ابزار موردنیاز برای نصب و تعمیر پکیج

گرم کردن خانه در فصول سرد سال و یا تهیه آب داغ برای مصارف روزانه مثل شستشو و استحمام، وابستگی زیادی به عملکرد صحیح سیستم گرمادهی خانه و ساختمان دارد. سیستم پکیج+رادیاتور، یکی از رایج ترین سیستم‌های گرمایشی خانه‌ها هستند که کمک انرژی برق و با تبدیل سوخت گاز به گرما، نقش مهمی در تامین آب گرم مصرفی و حرارت دهی منزل ایفا می کنند. اما همانند هر وسیله‌ی دیگری، پکیج ها چه در زمان نصب و چه در زمان خراب شدن و برطرف کردن ایراد آنها، نیاز به ابزار تخصصی دارند. در این مقاله از ابزار مارکت قصد داریم به معرفی ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر پکیج بپردازیم و به شما بگوییم چرا داشتن یک جعبه ابزار کامل برای هر پکیج‌ کار حرفه ای، ضروری است.

 

جعبه ابزار یک پکیج کار حرفه ای چه محتویاتی دارد؟

پکیج ها، دستگاه‌های نسبتا پیچیده‌ای هستند که از اجزای بسیار متنوعی مانند فن، پمپ، شیرهای کنترلی، مبدل حرارتی، برد الکترونیکی و... تشکیل شده‌اند. هر کدام از این قطعات وظیفه خاصی را برعهده دارند و برهمکنش درست آنها، عملکرد بهینه پکیج را تضمین می‌کند. برای عیب یابی، تعمیر و یا حتی نصب اصولی این دستگاه ها، نیاز به دانش فنی و البته ابزار مناسب وجود دارد.

بعد از اشاره به اهمیت داشتن ابزار مناسب انواع پکیج های شوفاژ دیواری، نوبت آن رسیده است تا به معرفی مهمترین ابزار مورد نیاز پکیج کار بپردازیم. این لیست شامل چند دسته است؛ دسته اول ابزارهای عمومی که کار اصلی آن‌ها تعمیر پکیج نیست و کاربردهای عمومی دارند، ولی برای نصب و تعمیر پکیج نیز بسیار کاربردی و ضروری هستند. دسته بعد نیز ابزارهای تخصصی هستند که داشتن آن‌ها برای هر فرد نصاب و سرویس‌کار پکیج و این سیستم گرمایشی در خانه‌ها ضروری است.

 

ابزارآلات عمومی تعمیر و نصب پکیج

جعبه ابزار

اولین چیزی که به آن نیاز دارید یک جعبه ابزار جادار و مقاوم است که بتوانید به وسیله آن ابزارهای‌تان را جابجا کنید و در مواقع نیاز براحتی به آن دسترسی داشته باشید. پیشنهاد می‌شود که یک کیف پارچه‌ای نیز داشته باشید تا ابزار شکستنی خود را به صورت جداگانه در آن بگذارید. جعبه ابزار ارگانایزر نیز به نظم دادن و تقسیم بندی درست ابزارهای جانبی، مصرفی، لوازم کوچک و... مثل پیچ و مهره، رولپلاک ها، بیت های پیچگوشتی، اورینگ‌ها، واشر‌ها و... به شما کمک می‌کند و داشتن آن پیشنهاد می‌شود.

 

آچارهای دستی

در پروسه نصب یا تعمیر پکیج قطعا به باز یا بسته کردن انواع مهره، سرپیچ و لوله نیاز پیدا خواهید کرد. اینجاست که استفاده از انواع آچار دستی به کار شما می‌آید.

  • آچار تخت:

حتما آچارهای تخت سایز 6 تا 22، 24 و 30 میلی متر را داشته باشید زیرا در بسیاری از مدل‌های پکیج استاندارد از برندهای متفاوت، انواع سایز مهره و اتصالات شش گوش بین این سایزها وجود دارد.

  • آچار فرانسه:

برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره با سایزهای غیر معمول یا مواقع مورد نیاز، استفاده از آچار فرانسه باعث حل بسیاری از مشکلات خواهد شد.

  • آچار شلاقی:

برای باز و بسته کردن، نگه داشتن یا خم کردن انواع لوله کوچک و بزرگ، لوله های شکسته و خراب شده هنگام نصب رادیاتور و پکیج، آچار شلاقی یا آچار لوله گیر ممکن است به کار بیاید.

  • آچار آلن شش گوش و ستاره ای فوق بلند:

در هر فرآیند نصب و تعمیر پکیج و رادیاتور قطعا به پیچ های آلنی هم بر می‌خورید که اکثر اوقات در عمق و نقاط سخت هستند؛ برای همین به انواع آچار آلن 6 گوش فوق بلند سایز 4 تا 13 میلی متر و یا آچار آلن ستاره ای سایز T10 تا T40 نیاز خواهد بود. دقت کنید که آچارهای آلن کوتاه و ست آلن چاقویی برای نصب و تعمیر پکیج مناسب نیستند.

 

 

پیچ‌گوشتی

ابزار عمومی بعدی بسیار پر کاربرد که بدون آن تعمیر و نصب پکیج غیر ممکن خواهد بود، پیچ‌گوشتی است. برای باز و بسته کردن انواع پیچ قطعا به این ابزار نیاز خواهید داشت. حتما پیچگوشتی‌های دوسو و چهارسو با سایز‌های سری مختلف و طول های کوچک و بزرگ را خریداری کنید؛ زیرا پیچ‌ها در پکیج‌ها در مکان‌های مختلفی قرار دارند که شما را نیازمند انواع پیچ‌گوشتی می‌کند. نکته دیگر اینست که مطمئن شوید پیچ‌گوشتی‌های شما ضربه خور نباشند (مگر در مواقع نیاز) زیرا در تعمیر یا نصب پکیج با برق سر و کار داریم و عایق بودن پیچ گوشتی بسیار مهم است. ضمن اینکه داشتن پیچ‌گوشتی مشتی نیز پیشنهاد می‌شود.

 

 

پیچ‌گوشتی ستاره ‌ای

به عنوان مثال از پیچ گوشتی های مخصوص تعمیرات و نصب پکیج می‌توان به پیچ‌گوشتی ستاره‌ای معمولی یا پیچ گوشتی ستاره ای سوراخ‌دار اشاره کرد. نوع ستاره ای معمولی برای پیچ ساده ستاره ای Torx و نوع سوراخ دار برای پیچ های پین دار مناسب است.

 

 

انواع انبر

از دیگر ابزار موردنیاز تعمیر پکیج انبرها هستند. از انبرها می‌توانید برای نگهداشتن مهره و لوله و قطعات مختلف و همچنین خم کردن آنها کمک بگیرید.

  • انبر قفلی:

در برخی مواقع محل پیچ شما راه دست ندارد و با پیچ گوشتی قابل باز کردن نیست. در این مواقع انبر قفلی در سایزهای کوچک و بزرگ به کار شما می‌آید. همچنین باز و بسته کردن انواع لوله‌ها نیز از دیگر قابلیت‌های انبر قفلی است.

  • انبردست و دم باریک:

داشتن یکی از این دو یا هر 2 ابزار ضروری است و برای موقعیت‌هایی که قصد بیرون کشیدن پیچ و جسم کوچکی را دارید و یا خم کردن سیم و قطعات به کار شما می‌آید.

  • قیچی ورق بر:

در صورتی که کار نصب انجام می‌دهید، گاهی اوقات قیچی حلب‌بر و ورق بر دستی برای برش پایه های حلبی پشت پکیج (برای نصب روی دیوار) کاربرد دارد.

 

 

غیر از این ابزارهای عمومی و مهم، باید به چند مورد دیگر لوازم جانبی و مصرفی هم اشاره کرد که داشتن آنها برای هر نصاب و تعمیرکار پکیج واجب است:

  • متر نواری
  • چراغ قوه
  • دستکش
  • آهنربا
  • نوار تفلون
  • چسب برق (لنت)
  • ماژیک و مارکر
  • پیچ و رولپلاک
  • کابل و سیم تست برق
  • گریس
  • کیت واشر و واشرهای آب بندی لاستیکی و کاغذی

 

 

دریل چکشی یا دریل بتن کن

یک ابزار مهم و اساسی نصب پکیج، دریل چکشی است و بدون آن کاری پیش نخواهد رفت. معمولا رادیاتورها و کنسول اصلی پکیج روی دیوارهای خانه و آشپزخانه، تراس، بالکن و... نصب می‌شوند. به همین منظور باید بتوان سوراخکاری هر نوع دیوار در طی این پروسه انجام داد. در اغلب اوقات دریل چکشی نیاز شما را بر طرف می‌کند یک دریل چکشی سه نظام 13 میلی متری کافی خواهد بود. اما در برخی اماکن و ساختمان های اداری، شرکتی و... که قرار است پکیج نصب کنند، دیوارهای بتنی قویتر هستند و شاید دریل چکشی ساده ضعیف باشد. در این صورت پیشنهاد می‌شود یک دریل بتن کن چهار شیار کوچک در حد 3 کیلویی تا 4 کیلویی تهیه کنید.

ضمنا همراه داشتن انواع سایز مته آهن، مته کبالت و مته الماسه دیوار برای دریل چکشی مثل سایز 4 تا 10 میلی متر، و یا مته چهارشیار دریل بتن کن در همین سایزها نیز بسیار ضروری است.

دریل پیچ گوشتی شارژی

مونتاژ یا دمونتاژ پکیج با پیچ‌گوشتی دستی می‌تواند فرآیندی خسته‌کننده باشد و به انرژی زیادی نیاز دارد. دریل پیچ‌گوشتی در این زمان به کمک شما می‌آید چرا که مدل‌های مختلف پکیج دارای پیچ‌های متنوعی هستند و باز و بست آنها با دریل شارژی بسیار سریعتر انجام می‌گیرد.

 

 

تراز دستی و لیزری

در صورتی که قصد نصب پکیج دیواری دارید، استفاده از تراز بسیار واجب است. شما می‌توانید از انواع تراز دستی و یا لیزری استفاده کنید تا پکیج را در جای درست و دقیق نصب کنید.

تراز دستی کاربری محدودتری دارد و برای بالانس کردن کنسول پکیج و یک رادیاتور و تست کج و راست بودن آن روی دیوار کاربردی است.

تراز لیزری اما محدوده بزرگتری از تنظیم خط تراز و بالانس را حین نصب مشخص می‌کند. گاهی اوقات باید در یک اتاق بزرگ اداره و خانه، هال پذیرایی، راهرو و... چند رادیاتور و پکیج نصب کرد؛ برای همین لازم است تا همه آنها در یک خط و یک ارتفاع مساوی نسبت به زمین روی دیوار نصب شوند؛ تراز لیزری دو خط و سه خط به سادگی این کار را انجام می‌دهد.

اتو لوله کشی

دستگاه جوش لوله یا اتوله سبز و سفید اگرچه تنها منحصر و محدود به کار نصب و تعمیر پکیج نیستند، اما یکی از پرکاربردترین های این شغل به حساب می‌آیند. انواع مبدل، زانویی، رابط بین لوله های مجموعه پکیج و رادیاتور معمولا فلزی هستند؛ اما در صورت پلاستیکی بودن و ساخته شدن جنس پروپیلن، برای نصب آنها به یک اتو لوله نیاز خواهید داشت.

 

ابزارآلات تخصصی تعمیر و نصب پکیج

اگرچه که ابزارهای عمومی باعث رفع بسیاری از نیازها و مشکلات نصاب پکیج می‌شوند، اما این فرآیند بدون ابزارهای مخصوص کار تعمیرات و نصب پکیج، غیر ممکن خواهد بود. برای تکمیل این عملیات به چندین وسیله تخصصی نیاز دارید که به چند مورد از مهم آنها اشاره می‌کنیم.

گیج مینی بار و تنظیم فشار گاز

تنظیم ماژول شیر گاز و تنظیم شعله پکیج یکی از کارهای دقیق در فرایند نصب یا تعمیر پکیج است. این کار نباید به روش چشمی انجام شود زیرا احتمال اشتباه و خطای زیادی دارد و خطرناک خواهد بود. برای اینکار باید از گیج مینی بار یا مانومتر تنظیم فشار گاز (عقربه ای یا دیجیتال) استفاده کنید تا عملیات تنظیم ماژولیشن دقیق و درست انجام شود. در کنار این ابزار اگر از آچار تنظیم فشار گاز نیز استفاده کنید، عملیات تنظیم فشار گاز پکیج بسیار حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود.

 

 

گیج تنظیم باد منبع انبساط و تلمبه باد

برای اندازه گیری فشار باد منبع انبساط پکیج‌های دیواری نیاز به گیج تنظیم باد منبع انبساط یا درجه باد است که از ابزارآلات واجب به شمار می‌رود. با اتصال سرشیلنگی گیج به منبع انبساط میزان باد داخل منبع قابل مشاهده است. در صورتی که میزان باد از حد استاندارد کمتر بود باید با استفاده از تلمبه باد (پایی یا دستی) آن را شارژ کنید. پیشنهاد می‌شود از تلمبه‌های کوچک اما قوی استفاده کنید زیرا ممکن است هنگام شارژ باد منبع و فضای کافی برای شما فراهم نباشد.

 

 

گیج فشار آب و لیوان دبی سنج

گاهی اوقات هنگام سرویس پکیج لزوما مشکل از پکیج نیست و ممکن است فشار آب کم باشد که باعث بروز مشکل در گرم شدن پکیج می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که قبل از سرویس پکیج، فشار آب را اندازه‌گیری کنید. برای اندازه‌گیری فشار آب دو روش و ابزار وجود دارد:

  • لیوان دبی سنج:

روش اول استفاده از لیوان دبی سنج است که دبی (میزان آب خروجی از سطح مقطع در واحد زمان) را در یک دقیقه اندازه‌گیری می‌کند. در صورتی که دبی آب گرم خروجی نصف دبی آب سرد خروجی نباشد نشان‌دهنده مشکل در فشار آب و دبی خروجی آب گرم است.

  • گیج فشار آب:

روش بعدی استفاده از گیج فشار آب است که به انتهای لوله آب وصل می‌شود و مقدار فشار آب را اندازه‌گیری می‌کند. حتما این گیج را همراه با تبدیلش خریداری کنید تا بتوانید آن را به لوله آب متصل کنید.

 

 

پمپ رسوب زدا و تبدیل‌های آن

در بعضی مواقع ممکن است پکیج‌ها رسوب داشته باشند که منجر به عملکرد ضعیف آن‌ها می‌شود. در این مواقع داشتن پمپ رسوب زدا یا اسید شویی بسیار به کار شما می‌آید. لازم به ذکر است که هر مبدل نیاز به تبدیل اختصاصی خودش برای پمپ رسوب زدا دارد در نتیجه سعی کنید تبدیل‌های مختلفی داشته باشید تا بتوانید انواع پکیج را رسوب زدایی کنید.

مولتی متر

مولتی متر یک ابزار موردنیاز تعمیر پکیج است که وظیفه اندازه‌گیری جریان، مقاومت، ولتاژ، ظرفیت و... را دارد. در بعضی مواقع ممکن است برد پکیج سوخته یا دچار مشکل شده باشد. در این مواقع با استفاده از مولتی متر و اندازه گیری پارامترهای مورد نیاز برد را عیب یابی می‌کنیم و مشکل را حل می‌کنیم. قسمت بیزر و آلارم صوتی مولتی متر برای نصب پکیج بسیار استفاده می‌شود.

 

 

دماسنج دیجیتال

یکی از مشکلاتی که حین سرویس پکیج‌ها ممکن است به آن بر بخورید، مشکل دمای پکیج است. به طوری که ممکن است عملکرد دستگاه با نشانگر دمایش یکسان نباشد و یا دما پایین یا بالاتر از مقدار اصلیش نمایش داده شود. در چنین موقعیتی بهتر است قبل از سرویس پکیج و بررسی قطعات ابتدا با دماسنج دیجیتال دمای پکیج را بررسی کنید و در صورتی که دمای نشان داده شده بر روی دماسنج دیجیتال با نشانگر دمای پکیج مغایرت دارد باید دماسنج پکیج را تعویض یا تعمیر کنید.

 

 

لوازم یدکی پکیج

در کنار لوازم اشاره شده در بالا، برخی از قطعات داخلی پکیج ها به عنوان قطعات یدکی بهتر است همراه استاد کار باشد. به طور مثال:

  • استپ موتور
  • پرشر سوییچ
  • شیر پر کن

این 3 قطعه در واقع از قطعات اصلی ساختمان پکیج هستند و در هر مدلشان یک نسخه از این قطعات وجود دارد. یک تعمیرکار و نصاب پکیج باید همیشه یک ورژن از هر 3 قطعه را همراه خود داشته باشد تا در زمان تست پکیج، راه اندازی، بررسی پکیج خراب شده و حین تعمیر، آنها را جداگانه تست کند و قطعه معیوب پکیج مورد نظر را تشخیص دهد.

 

کلام آخر درباره ابزارهای نصب و تعمیر پکیج

همانطور که در این مقاله اشاره شد، داشتن یک جعبه ابزار کامل و مجهز، از ملزومات اولیه برای هر پکیج کار حرفه ای به شمار می‌رود. ابزارهای مناسب نه تنها به انجام اصولی و با کیفیت تعمیرات و نصب پکیج کمک می‌کنند، بلکه موجب برقراری ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی می‌شوند. با تهیه این ابزارها و کسب دانش فنی لازم، می توانید به راحتی نسبت به رفع ایرادات پکیج اقدام کنید و به سرویس‌کاری حرفه‌ای تبدیل شوید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع ابزارهای اشاره شده در این مطلب مثل خرید دریل برقی و دریل شارژی و یا خرید ابزارهای دستی و عمومی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. تمامی محصولات ایرانی و خارجی به صورت اورجینال و با ضمانت اصالت کالا و گارانتی ارائه می‌شوند.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید