دریل گیربکسی چیست و چه تفاوتی با دریل چکشی دارد؟

اگر به دنبال خرید یک دستگاه دریل جهت سوراخکاری های سنگین باشید، با یک جستجوی ساده متوجه می‌شوید که مساله مهمی به نام تفاوت دریل گیربکسی و چکشی در این گروه ابزار وجود دارد. در واقع هر چقدر فرآیند سوراخ زدن روی فلزات سخت و یا روی دیوارهای بتنی و قطور، حرفه‌ای و صنعتی‌تر می‌شود، انتخاب دستگاه دریل مخصوص این نوع کارها هم جدی‌تر شده و خریدار نباید بدون دانش و اطلاعات بی‌گدار به آب بزند.

یکی از مهمترین فاکتورها در ساخت و طراحی این ابزارهای برقی محبوب، «نقش گیربکس یا جعبه دنده» دریل است که «وظیفه انتقال و تبدیل نیروی گردشی موتور به نیروی چرخشی و گشتاور سه نظام» را بر عهده دارد. طراحی‌های متنوع همین بخش از ابزار، یعنی جعبه دنده، باعث می‌شود تا 2 گروه و تایپ اصلی دریل در صنعت به وجود بیاید: نوع گیربکسی و نوع چکشی. در این مقاله تخصصی از ابزار مارکت به بررسی کامل فرق دریل چکشی و گیربکسی می‌پردازیم.

 

دریل چکشی چیست؟

دریل چکشی Hammer Drill یک دستگاه سوراخکاری مجهز شده به سیستم کوبش و ضربه است. از این قابلیت ابزار، هنگام سوراخ کردن دیوار و کار با مته های الماسه استفاده می‌شود و شربه مته دریل چکشی به راحت‌تر سوراخ شدن مصالح ساختمانی مثل گچ، آجر، سیمان و غیره...، روی دیوار، سقف و کف کمک می‌کند.

در بیشتر اوقات دریل چکشی چه از لحاظ نمای بیرونی و چه از لحاظ طراحی و عملکرد مکانیکی، شبیه به دریل ساده غیر چکشی است. در بخش دنده‌های داخلی این ابزار، دنده‌ی آرمیچر با 1 یا 2 عدد چرخ دنده بزرگتر درگیر شده و محور دریل را می‌چرخاند. در دریل چکشی، علاوه بر این دو دنده، یک چرخ دنده سکه ای کوچک و زائده دار وجود دارد که توسط یک اهرم (دکمه تغییر حالت چکشی/ساده دریل) می‌تواند به سیستم چرخشی چرخ دنده‌ها وارد شود. همین دنده کوچک عملکرد چکشی و کوبش را به گردش محور و سه نظام دستگاه اضافه می‌کند و در نتیجه، محور دریل هنگام چرخیدن و سوراخکاری، ضربات متعددی را به مته و به سطح قطعه وارد می‌کند.

بدنه دریل‌های چکشی گاهی شبیه به دریل ساده و گاهی با یک گیربکس جداگانه با پوسته فلزی ساخته می‌شود؛ اما در هر دو طراحی، فانکشن و کارکرد مکانیکی دنده‌ها مشابه هم است و تغییری نمی‌کند.

 

دریل گیربکسی چیست؟

دریل گیربکسی به انگلیسی Two Speed Hammer Drill به نوعی بزرگترین و قوی‌ترین نوع دریل برقی عمومی است که تنها در مصارف سنگین و سوراخکاری کارگاهی کاربرد دارد.

همانطور که در بالا گفته شد، دریل چکشی معمولی لزوما گیربکس جداگانه ندارد و ممکن است گاهی چرخ دنده‌های یک دریل چکشی تنها در داخل پوسته پلاستیکی بدنه یکپارچه دریل جای گرفته باشند؛ اما دریل گیربکسی همیشه و حتما یک قسمت جدا به نام گیربکس Gearbox از جنس فلزی با پوسته آلومینیومی براق و نقره ای رنگ دارد. در داخل این محفظه (برخلاف نوع چکشی معمولی)، فقط یک یا 2 چرخ دنده باهم درگیر نیستند، بلکه مجموعه‌ای از دنده‌های کوچک و بزرگ در این پوسته جای گرفته و به کمک یک کلید چرخان به صورت مکانیزه تغییر مکان می‌دهند.

 

 

دریل گیربکسی به دریل دوسرعته یا دریل دو حالته هم معروف است و روی کلید چرخان بیرونی آن، حالت 1 یا 2 حک شده است. قرار گرفتن کلید روی هر کدام از این دو حالت، جایگاه دنده‌های داخلی گیربکس را تغییر می‌دهد و مدل درگیر شدن آنها با موتور تغییر می‌کند. بنابراین هنگام روشن کردن دریل، سرعت و قدرت خروجی اعمال شده به مته متفاوت خواهد بود:

  • در یک حالت اولویت با سرعت است؛ محور و سه نظام دستگاه سریعتر می‌چرخد، اما قدرت و به اصطلاح زور دریل کمتر خواهد بود. این حالت برای سوراخکاری‌های غیر چکشی و سرعت بالا روی مواد نازک و با مته های سایز کوچک مناسب‌تر است.
  • در حالت دوم، دنده‌ها در داخل محفظه فلزی طوری کنار هم قرار می‌گیرند که قدرت و گشتاور اعمال شده به سه نظام و مته بیشتر می‌شود اما ماکزیمم سرعت چرخش پایین‌تر می‌آید. این حالت برای سوراخ کاری سنگین روی فلزات ضخیم، دیوارها بتنی قطور و یا مواد حساس و همچنین مته های سایز بزرگ که نیاز به دقت بالایی دارند استفاده می‌گردد.

 

تفاوت دریل گیربکسی و چکشی در چیست؟

به طور کلی می‌توان فرق دریل گیربکسی و چکشی در ویژگی‌ها را در یک جدول مقایسه خلاصه کرد.

 

عنوان دریل چکشی دریل گیربکسی

توان و قدرت

کمتر بیشتر

امکان انتخاب اولویت در سرعت و قدرت سوراخکاری

ندارد دارد

عدم دخالت نیروی دست کاربر روی کارکرد مته

خیر بله

مناسب قلاویز کاری و کارهای خاص و حساس

خیر بله

سرعت سوراخکاری در بتن، آجر و مصالح ساختمانی

بیشتر عادی

دقت سوراخکاری در بتن، آجر و مصالح ساختمانی

کمتر بیشتر

مناسب کار روی پیچ و سایزهای بزرگ مته عادی و مته گردبرها

خیر بله

میزان دقت و کنترل در سوراخکاری

کمتر بیشتر

ابعاد

کوچکتر بزرگتر 

وزن

سبکتر سنگین تر

هزینه (خرید و تعمیرات)

کمتر بیشتر

 

غیر از این موارد اشاره شده در بالا، چند فاکتور و پارامتر اصلی دیگر نیز در بین تفاوت دریل چکشی و گیربکسی دیده می‌شود.

 

فرق دریل گیربکسی و چکشی در ابعاد و حجم ابزار

به طور کلی دریل چکشی از دریل گیربکسی سبک تر است و ابعاد کوچکتری هم دارد. در واقع دریل های چکشی با وزن های حدود زیر 1 کیلوگرم تا 2 کیلوگرم نزدیک به دریل های ساده هستند. اما دریل گیربکسی به دلیل قطعات زیادتر و موتور قوی‌تر، بین 1.5 تا 4 کیلوگرم وزن دارند.

سایز بدنه نیز به همین ترتیب تغییر می‌کند. دریل چکشی مثل یک دریل معمولی براحتی در دست و مکان‌های مختلف جای گرفته و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند؛ اما دریل گیربکسی بزرگتر است، دست را سریعتر خسته می‌کند، طول و عرض بدنه آن حجیم‌تر بوده و برای نگهداری و انبارداری کمی مشکلات بیشتری دارد.

 

تفاوت دریل چکشی و گیربکسی در عملکرد

به طور خلاصه، دقت در سوراخکاری دیوار و کار با مته های الماسه در دریل چکشی اولویت پایین‌تری نسبت به قدرت نفوذ و سرعت دارد. از آنجا که امکان انتخاب حالت در این دریل فراهم نیست و تنها سرعت چرخش به کمک دیمر یا سوییچ پدالی – گازی قابل تنظیم است، هدف اصلی دریل چکشی سوراخ زنی و تخریب سطح کار یا سرعت بالاتر خواهد بود.

در دریل گیربکسی به دلیل وسعت بیشتر تنظیم دستگاه و انتخاب اولویت سرعت یا قدرت بیشتر، عنصر دقت جایگاه بهتری خواهد داشت. ضمن اینکه سوراخ کردن فلزات سخت و ضخیم مثل فولاد آلیاژی، چدن، استنلس استیل و... یا سوراخ زدن دقیق در متریال های بتنی و سیمانی با بافت متراکم و مستحکم، دریل گیربکسی را در اولویت قرار می‌دهد؛ هر چند که سرعت سوراخکاری را نسبت به دریل چکشی کمی پایین‌تر می‌آورد.

 

فرق دریل چکشی و گیربکسی از لحاظ سه نظام و مته

از لحاظ سه نظام و مته معمولا دریل چکشی با سه نظام 10 میلی متر یا نهایتا 13 میلی متر ساده آچاری یا اتوماتیک ارائه می‌شود؛ اما در طرف دیگر، برخی مدل‌های دریل گیربکسی علاوه بر این مدل و سایزهای سه نظام، امکان نصب مته گیرهای بزرگ 16 میلی متر را هم دارند که عمق و قطر سوراخکاری را روی بتن و فلزات به مراتب بالاتر می‌برند. ضمنا دریل گیربکسی امکان نصب برخی سه نظام های صنعتی و تخصصی را هم دارد؛ این سه نظام ها بدنه تمام فولادی دارند و وزن آنها از یک سه نظام ساده و معمولی سنگین تر است.

 

فرق بین دریل گیربکسی و دریل چکشی در قدرت

پر واضح است که رده های قدرت و توان خروجی موتور در نوع گیربکسی مقادیر بالاتر و امکان تنظیم بیشتری دارد. دریل های چکشی از حدود 500 وات به بالا تولید می‌شوند و در بیشترین توان به حدود 1500 وات می‌رسند؛ اما موتور دریل گیربکسی معمولا از حدود توان 1000 وات به بالا در بازار وجود دارد و گشتاور آنها نیز در مدل‌های بسیار قوی گاهی به سمت دریل بتن کن‌ها میل می‌کند.

 

کدام دریل بهتر است؟ چکشی یا گیربکسی؟

بعد از بررسی تمام زوایای تفاوت دریل گیربکسی و چکشی به راحتی می‌توان گفت که هر کدام از این ابزارهای برقی نیازهای متفاوتی از کاربران کارگاهی، نصابان، آهنگران، نیروهای کاری معماری، برق کشی ساختمان، تاسسیات آب و گاز، لوله کشی و... را مرتفع می‌کند. در واقع برخی از این شغل‌ها باید نوع گیربکسی را انتخاب کنند و برای برخی دیگر تنها یک دریل چکشی کافی خواهد بود. در نتیجه باید گفت که بین دریل ضربه ای یا دریل گیربکسی هیچکدام بهتر از دیگری نیست و باید طبق کاربری انتخاب گردد.

شما می‌توانید برای خرید دریل گیربکسی و خرید دریل چکشی از معتبرترین برندهای ایرانی و خارجی با ضمانت اصالت کالا و گارانتی رسمی به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کنید. در صورت تردید در انتخاب مدل مورد نظر خود نیز، امکان مشاوره فنی رایگان پیش از خرید به صورت تلفنی و آنلاین وجود دارد.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید