معرفی انواع گریس پمپ و کاربرد هر کدام

گریس یک ماده صنعتی غیر مایع و با خاصیت روان کننده بوده که در قطعات مختلف دستگاه‌ها و صنایع مصرف دارد. اما به دلیل جنس و ماهیت این ماده، حرکت دادن گریس به صورت کنترل شده چندان آسان نیست. به همین منظور ابزاری به نام گریس پمپ طراحی شده است. اما براستی گریس پمپ چیست؟ چرا در روانکاری با گریس بهتر از پمپ مخصوص آن استفاده کرد؟ انواع پمپ های گریس کاری کدامند؟ نحوه کار با گریس پمپ چگونه است؟ و برای چه مشاغل و چه پروژه‌هایی کاربرد دارد؟ این دستگاه‌ها در سایزها و مدل‌های متنوع کوچک و بزرگی در بازار و صنایع وجود دارند. پس برای اینکه با انواع گریس پمپ و کار با آنها بهتر آشنا شوید، این مقاله از ابزار مارکت را از دست ندهید.

 

گریس پمپ چیست؟

گریس پمپ به انگلیسی Grease Pump ترکیبی از دو کلمه ساده یعنی پمپ و گریس است که روی یک ابزار صنعتی و بسیار کارآمد قرار داده شده است. پمپ گریس در یک تعریف کلی، وسیله‌ای دستی، برقی و شارژی یا بادی است که می‌تواند انواع گریس با غلظت کم و زیاد را با قدرت، کنترل کامل و مناسب با دلخواه کاربر، در قسمت های مختلف ابزارآلات صنعتی و در درون دستگاه‌ها پمپاژ و تزریق کند.

 

 

همانطور که می‌دانید گریس یک ماده نیمه جامد با شکل و حالت صابونی-روغنی است اما غلظت و ویسکوزیته بالاتر از روغن دارد. این ویسکوزیته یا روانگردی بالاتر باعث می‌شود تا گریس، (برخلاف روغن) در مکان‌های مختلف چکه نکند و به طور متمرکز در یک محفظه و محدوده بصورت جذب بماند. برای همین از گریس برای روانکاری گیربکس‌ها، چرخ دنده‌ها، بلبرینگ ها و... به طور خلاصه تمام قسمت های مکانیکی چرخان و سایشی ماشین‌های صنعتی به کار رفته و یا در مکان‌هایی استفاده می‌شود که مصرف روغن اصولی نباشد. یعنی هر جایی که استفاده از روغن برای روانکاری، باعث چکه کردن آن قسمت شود، یا روغن در محفظه دستگاه ماندگار نباشد و خیلی زود تمام شود، از گریس استفاده می‌کنند.

 

 

اما تزریق گریس و پخش کردن دقیق و هدفمند این ماده در محل مورد نظر صنایع مختلف کمی مشکل است. در این مشاغل، گریس باید به صورت دوره ای، با دقت بالا و کاملا مدیریت شده به قسمت‌های گوناگون ماشین‌های در حال کار برسد. ولی غلیظ‌تر و سفت‌تر بودن گریس نسبت به روغن باعث می‌شود که کاربر با دست و یک پمپ ساده نتواند این کار را انجام دهد. در این مواقع است که دستگاه گریس پمپ به کمک او می‌آید.

 

اجزاء گریس پمپ

دستگا‌ه‌های پمپاژ گریس آنقدر متنوع هستند که اجزاء مشترک و غیر مشترک زیادی دارند. اما یک گریس پمپ در هر مدلی که باشد، معمولا دارای چند عضو و قسمت زیر است:

  • مخزن گریس (که با توجه به مدل گریس ممکن است ظرفیت بسیار کوچک 100 میلی لیتر تا خیلی بزرگ یعنی 100 لیتر داشته باشد.)
  • تفنگی یا گان گریس پمپ
  • نازل خروجی
  • سیستم و لوله مکش
  • اهرم پمپاژ (در مدل‌های دستی)
  • کلید راه اندازی موتور (در مدل‌های برقی)
  • پمپ پنوماتیک (در مدل‌های بادی)

اینها قسمت‌های اصلی یک گریس پمپ هستند، اما نسبت به مدل ساده و کوچک دستی تا مدل حرفه‌ای و صنعتی ممکن است برخی قطعات مثل فشار سنج، رگلاتور، چرخ، پایه، شلنگ ضخیم و... هم به متعلقات آنها اضافه شود.

 

نحوه کار گریس پمپ

این ابزار در هر مدلی که باشد، یک مکانیزم کلی و روش استاندارد کاری دارد. به بیان ساده کارکرد گریس پمپ به این گونه است که:

ابتدا گریس در داخل مخزن قرار می‌گیرد؛ سپس درب مخزن با متعلقات آن مثل لوله مکش و... بسته می‌شود. بعد از آن، قسمت پمپاژ که می‌تواند شامل یک اهرم دستی یا موتور یا پمپ بادی باشد روی مخزن نصب می‌گردد. سپس گان یا تفنگ گریس آماده می‌گردد و لوله و نازل خروجی نیز به گان بسته می‌شود.

بعد از این مرحله، با پمپاژ دستی توسط اهرم یا توسط کلید روشن کردن موتور و یا پمپ بادی دستگاه، گریس در درون مخزن جابجا شده و با فشاری مشخص و تنظیم شده، به سمت لوله خروجی و گان دستگاه حرکت می‌کند. با رسیدن گریس به قسمت تفنگی، کاربر می‌تواند با فشار ماشه تفنگ، گریس را به میزان دقیق به محل دلخواه تزریق کند. ضمن اینکه فشار و سرعت گریس کاری و تزریق نیز کاملا قابل تنظیم است.

 

انواع گریس پمپ کدامند؟

با توضیحات بالا فهمیدیم که پس برای گریس کاری از یک پمپ ساده و معمولی نمی‌توان استفاده برد. ویسکوزیته و غلظت بالای این ماده صنعتی خیلی زود یک پمپ عادی و متفرقه را مسدود خواهد کرد. برای این کار باید از انواع پمپ‌های مخصوص گریس کمک گرفت. در ادامه به انواع گریس پمپ اشاره می‌کنیم. به طور کلی این محصولات در دو دسته طبقه بندی می‌شوند:

  • بر اساس مکانیزم کاری
  • بر اساس سایز دستگاه

انواع گریس پمپ بر اساس مکانیزم کاری

گریس پمپ دستی

این مدل‌های کوچک نوعی از گریس پمپ هستند که به صورت مکانیزم ماشه‌ای، اهرمی یا پمپ فشاری و تنها با نیروی و انرژی دست کار می‌کنند.

در مدل گریس پمپ دستی اهرمی، یک تریگر در زیر دست کاربر قرار گرفته و از داخل به پیستون پمپ متصل است. با فشار دادن اهرم، پیستون هوای داخلی را جمع کرده و باعث می‌شود گریس داخل مخزن جابجا شده و با فشار از نازل خارج شود.

در گریس پمپ دستی تفنگی یا ماشه‌ای، بجای پیستون، یک میل لنگ و فنر در مکانیزم حرکتی دستگاه گنجانده شده است. با فشار ماشه، گریس به کمک میل داخلی و قدرت فنر، با سرعت زیادی به سمت نازل خروجی پمپاژ می‌شود.

در مدل گریس پمپ دستی فشاری، اهرم و ماشه‌ای وجود ندارد، بلکه گریس در داخل مخزن ریخته شده و با یک پمپ دستی در انتهای ابزار به آرامی و طبق دلخواه کاربر بر روی محل مورد نظر می‌ریزد. این مدل نسبت به 2 گریس پمپ دستی قبلی دقت و سرعت تزریق کمتری دارد.

 

 

گریس پمپ برقی

نوع پیشرفته تری از گریس پمپ که مجهز به یک موتور الکتریکی بوده و پمپاژ را به کمک آن انجام می‌دهد. گریس پمپ برقی مصرف صنعتی دارد و معمولا مجهز به یونیت کنترل کننده شامل رگلاتور، فیلتر، فشار سنج و... است. مخزن این مدل‌ها با ظرفیت بالا تا 100 لیتر هم ساخته شده و می‌توانند تا فشار 400 بار گریس را خارج کنند. مخزن و بدنه گریس پمپ برقی از فلز فولاد یا استیل ضد زنگ ساخته می‌شود و شفت چرخان آن جنس سخت چدنی دارد.

 

 

گریس پمپ بادی

این مدل پمپ گریس یکی از محبوب ترین دستگاه‌های بازار برای روانکاری است. اغلب کارخانجات و کارگاه‌های بزرگ صنعتی که مجهز به کمپرسور هوا هستند از نوع بادی استفاده برده و گریس پمپ بادی سطلی بیشتر متقاضی و فروش را در بین کاربران دارد.

وجود پمپ باد در این مدل باعث شده تا تزریق گریس با صرف انرژی کمتر، دقت بالاتر و سرعت بیشتری صورت گیرد. ضمن اینکه صدای کار دستگاه نسبت به نوع برقی کمتر است و امکان ساخت آن در ظرفیت های مخزن کم 10 لیتر تا زیاد 100 لیتری وجود دارد. جنس مخزن یک گریس پمپ بادی از پلاستیک فشرده یا فولاد سبک ساخته شده و در قسمت کنترل کننده نیز، معمولا رگلاتور و فشار سنج هوا به همراه بخش فیلتراسیون قرار دارد. به دلیل قدرت بالای گریس پمپ بادی، امکان نصب شلنگ های ضخیم و بلند خروجی وجود داشته و این مدل‌ها می‌توانند تا میزان 1000 لیتر در دقیقه گریس را در محل تزریق کنند.

 

 

انواع گریس پمپ بر اساس سایز دستگاه

گریس پمپ تفنگی

اکثر گریس پمپ های کوچک در نوع مکانیزم تفنگی یا به صورت گان گریس پمپ ساخته می‌شوند. گریس پمپ تفنگی ممکن است نوع تغذیه دستی، پنوماتیک و یا حتی شارژی با باتری داشته باشد. این مدل‌های کوچک مخزن هایی با ظرفیت کم بین 100 میلی لیتر تا نهایت 600 میلی لیتری دارند و میزان خروجی و فشار تزریق آنها چندان زیاد نیست. از گریس پمپ کوچک و تفنگی تنها در مکان‌ها و موقعیت‌های تنگ و دشوار بدون نیاز به تزریق زیاد گریس استفاده می‌گردد.

 

 

گریس پمپ سطلی

گریس پمپ مخزن دار یا سطلی که نوعی بزرگتر از گروه قبلی بوده، به نوعی پر فروش ترین مدل گریس پمپ در بازار ایران به حساب می‌آید. انواع مدل‌های پمپ سطلی ممکن است مکانیزک کار اهرمی (دستی)، برقی یا بادی داشته باشند که البته نوع گریس پمپ بادی سطلی انتخاب برتر اکثر استادان کار است.

نام این گروه به دلیل نوع مخزن آنهاست که شبیه به یک سطل بزرگ و گرد ساخته می‌شود. ظرفیت این مخازن بین 5 لیتر تا 50 لیتر و ابعاد مخزن بین قطر 15 تا 30 سانتی متر و ارتفاع از 25 سانتی متر به بالاتر وجود دارد. گریس پمپ سطلی معمولا دارای یک یا 2 جفت چرخ با دسته حمل آسان و قسمت کنترل کننده فشار خروجی گریس است و به همراه یک گان یا تفنگ تزریق گریس کار می‌کند.

 

 

گریس پمپ بشکه ای

بزرگترین نوع گریس پمپ که معمولا در خطوط تولید صنعتی با ماشین‌های بزرگ و حجم مصرف زیاد گریس دیده می‌شوند، مدل بشکه ای است. در این مدل به دلیل بزرگ بودن ابعاد و قسمت‌های مختلف ابزار مثل صفحه همزن گریس، پمپ قدرتمند، دسته و شلنگ بلند، لوله مکش بلند و قوی، درپوش گرد و پهن و... باقی اجزاء، مخزنی وجود ندارد! در واقع گریس پمپ بشکه‌ای بدون مخزن ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند دستگاه را به طور مستقیم در بشکه اصلی گریس خود وارد کند.

پمپ گریس بشکه‌ای می‌تواند تا 1500 لیتر گریس در دقیقه از مخزن خارج کند و امکان نصب روی بشکه‌های با حجم 150 لیتر تا 220 لیتری را دارد. ماکزیمم فشار خروجی ماده در آنها به 450 بار می‌رسد و به دلیل داشتن موتور و پمپ قوی، قابل کار با هر نوع گریس با ویسکوزیته بالا و پایین هستند.

 

مزایای استفاده از گریس پمپ چیست؟

با توجه به اطلاعات ارائه شده، فهمیدیم که به دلیل مشکلات در نوع متریال و ماهیت گریس، استفاده از آن بدون پمپ کاری غیر ممکن خواهد بود. بنابراین به طور خلاصه از مزایای گریس پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روان کاری ماشین ها و دستگاه ها به صورت دقیق و کنترل شده
  • امکان مصرف گریس بدون هدر دادن و اسراف مواد
  • نظم در سرویس دوره ای دستگاه ها بدون اتلاف وقت
  • سرویس کاری و روان کردن تمیزتر ماشین آلات بدون آلودگی و ریختن گریس در محیط
  • صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه نیروی کاری
  • افزایش مدت کار و راندمان دستگاه ها
  • امکان استفاده از چندین نوع گریس مختلف با ویسکوزیته بالا و پایین
  • امکان ترکیب کردن گریس با مواد نرم کننده دیگر و استاندارد
  • و...

کلام آخر در مورد گریس پمپ

در این مطلب به آشنایی با گریس پمپ و انواع آن پرداختیم. مشاهده می‌کنید که هر نوع مدل این گروه محصولات مشخصات فنی و انحصاری خود را دارد و نمی‌توان برای هر روانکاری فقط از یک نوع پمپ گریس بهره برد. مدل های دستی بسیار کوچک هستند و ظرفیت محدودی دارند، اما مدل های سطلی و بشکه‌ای با ظرفیت مخزن و قدرت خروجی بیشتر ارائه می‌شوند.

شما می‌توانید برای خرید گریس پمپ در انواع مختلف دستی، بادی و سطلی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید و از بین تمام محصولات ایرانی و خارجی اورجینال با ضمانت اصالت کالا به انتخاب مناسب خود برسید و ابزارتان را به صورت فوری و رایگان درب محل دریافت کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید