بررسی 10 علت روشن نشدن اره بنزینی به همراه ویدئو

اگر از صاحبان اره زنجیری بنزینی باشید، احتمالا شده که در یک روز سرد یا حتی معمولی و هنگام شروع کار، دستگاه‌تان استارت نمی‌خورد و این سوال مطرح می‌شود که چرا اره موتوری روشن نمی شود و مشکل از کجاست؟ یا اینکه انجین روشن شده اما بعد از مدتی خاموش می‌شود. از آنجا که این ابزارها با مکانیزم موتور دو زمانه و چهار زمانه و سیستم احتراق داخلی مکانیکی و سنتی کار می‌کنند، عدم راه اندازی درست اره بنزینی از جمله مشکلات مشترک برای تمام کاربران آنهاست. اما دلیل روشن نشدن و یا خاموش شدن ناگهانی اره زنجیری بنزینی ممکن به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. علل محیطی مثل دما و رطوبت هوا، سلامتی قطعات دستگاه، کیفیت سوخت و میزان ترکیب بنزین+روغن، شیوه های اشتباه روشن کردن و استارت زدن، آلوده بودن برخی قطعات، نیاز به سرویس و... همگی در این موضوع دخیل خواهند بود. به طور کلی سه پارامتر «سوخت + هوا + جرقه» در راه اندازی اره موتوری مثلث بسیاری مهمی محسوب می‌شود؛ اما در ادامه به چند علت روشن نشدن اره بنزینی که باید به آن توجه داشته باشیم خواهیم پرداخت.

 

 

مهمترین دلایل روشن نشدن اره موتوری

 

سرد بودن اره موتوری

بیایید در ابتدا فرض کنیم که همه چیز ظاهرا درست است. یعنی دستگاه و تمام قطعات آن سالم، ترکیب سوخت حساب شده و همه چیز به ظاهر آماده می‌آید، اما باز هم اره موتوری یا روشن نمی‌شود؛ یا روشن شده و بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود. یکی از اصلی ترین دلایل عدم راه افتادن درست یک اره موتوری سالم، می‌تواند سرد بودن هوا، سرد بودن دستگاه یا نو بودن آن باشد. 1. دستگاه اره موتوری که به تازگی اسمبل و مونتاژ شده و قرار است برای اولین بار روشن شود؛ 2. اره موتوری که خیلی وقت است با آن کار نشده و 3. اره بنزینی که قرار است در ابتدای یک شیفت کاری و آغاز یک روز سرد روشن شود، ممکن است با وجود سالم بودن تمام قطعات باز هم به خوبی استارت نخورد.

در این شرایط هنگام روشن کردن ابتدا کلید خاموش/روشن را روشن کرده و قبل از هندل زدن، ساسات را باز بگذارید. در صورت داشتن شستی پمپ بنزین روی بدنه اره، سوخت را چند بار به داخل موتور پمپاژ کنید. سپس بدون قصد روشن کردن ماشین، چند بار به شکل نرم هندل بزنید و اهرم را بکشید تا صدایی شبیه به احتراق بشنوید. بعد از شنیدن این صدا، اهرم ساسات را غیر فعال کرده و سپس استارت و هندل روشن شدن اصلی و قدرتی را بزنید. در صورت صحیح بودن همه چیز، اره موتوری سرد براحتی گرم شده و روشن خواهد شد.

 

 

خفه کردن اره موتوری

یکی از عمومی ترین مشکلات و دردسرها در کار با این دستگاه، اصطلاحی به نام «خفه کردن موتور» است. در راه اندازی اولیه یا استارت دستگاه اره بنزینی سرد، گروهی آن را با یک دستگاه اره موتوری گرم اشتباه می‌گیرند؛ در این حالت این خطا را مرتکب می‌شوند که ساسات را اصلا بیرون نمی‌کشند و طبیعتا وقتی مدام هندل می‌زنند به نتیجه‌ای نمی‌رسند. یا اینکه به اشتباه ساسات را در کل پروسه هندل زنی بیرون داده و فعال نگه می‌دارند و آنقدر به تعداد زیاد استارت می‌زنند که گاز حاصل از جرقه‌های شمع، محفظه داخلی موتور را می‌پوشاند و به این ترتیب خفه شدن اره موتوری شکل می‌گیرد. در حالت خفه شدن اره بنزینی ممکن است حتی به زور دستگاه روشن هم بشود، اما خیلی زود در عرض چند ثانیه خاموش خواهد شد. این مشکلات در صورت سالم بودن قطعات و رعایت شیوه درست استارت زدن طبق روشی که در بالاتر گفته شد کاملا قابل اجتناب است. به طور کلی و در بیشتر مواقع، خفه کردن موتور اره بنزینی بخاطر هندل زدن بیجا و متعدد خصوصا وقتی یکی از قطعات داخلی مشکل دارد اتفاق می‌افتد؛ چرا که اگر دستگاه سالم باشد، در صورت استارت درست و رعایت فرمول صحیح، نیازی به هندل زدن متعدد نخواهد بود.

 

 

سالم نبودن قطعات اره موتوری

به جز مورد استارت و هندل زدن اشتباه، علت‌های دیگری مثل خراب بودن یک قطعه هم باعث روشن نشدن اره بنزینی خواهد شد. کثیف بودن یا خرابی شمع، نیاز به سرویس دوره‌ای دستگاه، کثیف شدن فیلتر هوا و بنزین، کمبود سوخت و روغن، اشتباه در ساخت ترکیب سوخت، بنزین بی کیفیت و مانده و ... همگی از جمله مواردی هستند که راه اندازی اره بنزینی را دچار مشکل می‌کنند.

 

 

کاربراتور اره موتوری:

کارشناسان و استاد کاران حین استفاده از اره زنجیری همیشه توصیه می‌کنند که بعد از اتمام شیفت کاری، مخزن و باک سوخت اره را خالی کنید. دلیل این نکته تمیز ماندن کاربراتور از تبخیر ناخواسته بنزین و عدم کثیف شدن و گرفتگی آن است. در صورت گرفتگی ورودی و خروجی کاربراتور عملیات احتراق به خوبی صورت نگرفته و دستگاه استارت نمی‌خورد. آلودگی این قطعه اجتناب ناپذیر است ولی در اکثر مواقع امکان تمیزکاری و شستشوی کاربراتور اره موتوری با مایع، هوای فشرده و برس وجود دارد؛ اما در مواقعی خاص نیز چاره ای جز تعویض کاربراتور نخواهد بود.

 

 

نکته دیگر اینکه شرایط آب و هوا، دمای محیط، میزان رطوبت و ارتفاع از سطح دریا بر عملکرد کاربراتور در نقاط مختلف جغرافیایی تاثیر می‌گذارد. برای همین یک کاربراتور اره بنزینی همیشه باید طبق شرایط محیط و آب و هوای مورد نظر تنظیم شود به این دلیل که تنظیم نبودن کاربراتور، باعث دود کردن یا خاموش شدن اره می‌شود. برای این کار بر روی کاربراتور و بدنه هر مدل اره موتوری 3 عدد پیچ تنظیم شونده به نام پیچ گاز یا وضعیت کار درجا (I) یا Idle / پیچ جریان سرعت پایین (L) و پیج جریان سرعت بالا (H) تعبیه شده است. هر کدام از این پیچ ها در صورت نیاز باید با توجه به مدل اره موتوری و دفترچه راهنما توسط افراد مجرب و با دانش فنی تنظیم شود که خود بحث مفصلی دارد. اما اگر یک اره بنزینی سالم در شرایط مکانی و محیطی خاص خاموش می‌شود و درست استارت و گاز نمی‌خورد به احتمال زیاد کاربراتور آن باید تنظیم گردد. 

 

 

سیستم استارت و هندل اره موتوری:

مجموعه استارتر و هندل دستی یک اره شامل چند قطعه به هم پیوسته مثل دسته، فنر، طناب و گیره است که سر قرقره را به سر میل لنگ موتور متصل می‌کند. این قطعه نیروی کششی دست کاربر را به دورانی تبدیل و سپش به میل لنگ موتور منتقل کرده و آن را می‌چرخاند. خراب بودن هر کدام از قطعات این مجموعه، مثل درست جمع نشدن طناب هنگام رها کردن، گیر نکردن درست گیره به سر میل لنگ، عدم چرخش کافی میل لنگ و سرعت پایین آن با وجود کشش کامل و شدید طناب و... باعث کاهش کیفیت استارت اره و عدم راه اندازی آن خواهد شد.

 

 

شمع اره موتوری:

شمع اره زنجیری وظیفه مهم جرقه زنی و مشتعل کردن سوخت در سیلندر و محفظه موتور را به عهده دارد؛ برای همین خیلی زود دوده حاصل از جرقه، قسمت الکترود آن را کثیف خواهد کرد. شکستگی بدنه، کثیف یا خراب بودن الکترود شمع باعث عدم انفجار و احتراق صحیح در موتور خواهد شد. شمع ها بسیار پر مصرف هستند و هر چند وقت یکبار باید باز شده تا الکترودشان به کمک برس تمیز شوند؛ ضمن اینکه عمر مفید محدودی دارند و در صورت شکستن، جرقه نزدن و سولفاته شدن الکترود باید تعویض گردند. بعد از سرویس یا تعویض شمع، آن را به کوئل متصل کنید و قبل از بستن کاور، با چند بار هندل زدن، کیفیت جرقه‌ی آن را ببینید. دقت کنید که به جرقه شمع نباید دست زد چون قدرت برق و الکتریسیته بالایی دارد! با بررسی میزان استفاده روزانه استاندارد، معمولا حدود سالی یکبار باید شمع اره موتوری تعویض گردد.

 

 

کوئل اره موتوری:

اگر شمع سالم است اما باز هم جرقه‌ای در کار نیست، ممکن است ایراد از قسمت برق رسان یا کوئل آن باشد. سیم پیچ کوئل اره بنزینی، نیرو و انرژی الکتریکی مناسب را جهت ایجاد جرقه به شمع می‌رساند. هر چند که این قطعه عمر مفید طولانی‌تری نسبت به سایر قطعات دارد، اما خرابی خود سیم پیچ یا کابل کوئل هم گاهی اوقات باعث عدم رسیدن برق، عدم جرقه زنی و در نهایت عدم استارت اره خواهد شد. تست کوئل اره موتوری و سیم پیچ برق رسان توسط دستگاه مخصوص تست کوئل و محاسبه ولتاژ خروجی آن انجام می‌گیرد.

 

 

فیلتر هوا اره موتوری:

در یک اره موتوری فقط کیفیت بنزین و سوخت رسانی مهم نیست، بلکه هوا هم مورد حیاتی محسوب می‌گردد. برای همین در تمام اره بنزینی ها، حتما فیلتر هوا هم وجود دارد. فیلتر در این ماشین ها مصرفی بوده و دارای عمر مفید محدودی است. کثیف بودن فیلتر هوا یا عدم کارایی درست آن، باعث عدم تنفس صحیح موتور و راه یابی گرد و غبار و ذرات آلوده به فضای احتراق خواهد شد؛ در نتیجه اره زنجیری بنزینی به خوبی روشن نمی‌شود. تست فیلتر هوا اره موتوری و تعویض آن در هر مدل آسان است. گاهی اوقات می‌توان با شسشتوی فیلتر هوا اره بنزینی به کمک آب گرم دوباره از آن استفاده کرد اما گاهی اوقات حتی با وجود شستن آن هم، آلودگی در فیلتر می‌ماند؛ در این مواقع فیلتر هوا باید تعویض گردد.

 

 

ضمنا به یاد داشته باشید که درون باک سوخت اره بنزینی هم یک فیلتر بنزین کوچک وجود دارد. این فیلتر به مرور در کار و با هر بار پر کردن و خالی شدن سوخت و ماندگاری بیشتر بنزین قبلی آلوده تر خواهد شد. برای همین هر چند ماه یکبار باید فیلتر سوخت را هم عوض کنید.

 

 

ترکیب مناسب سوخت بنزین و روغن در اره موتوری:

در دفترچه راهنما و مشخصات هر اره موتوری نسبت درست و کاری بنزین + روغن آن نوشته شده است. معروف ترین نسبت های سوخت 1 به 40 یا 1 به 50 بوده که هنگام درست کردن ترکیب بنزین و روغن باید به طور دقیق این نسبت رعایت شود. گاهی برخی افراد در خود باک دستگاه این کار انجام می‌دهند که باید گفت ساختن مخلوط این دو ماده مستقیم در باک سوخت روشی کاملا غلط است!... شیوه صحیح آن است که طبق دفترچه راهنما، در ظرفی جداگانه و مخصوص این کار انجام شده و سپس مایع مخلوط سوختی به باک تزریق می‌شود. دقت کنید که اگر حدود یک ماه از ساخت این مخلوط بنزین+روغن گذشته باشد، کیفیت احتراقی آن پایین خواهد آمد و کارکرد دستگاه دچار مشکل خواهد شد.

 

 

موقعیت دستگاه و شیوه هندل زدن اره موتوری

غیر از این موارد، توجه داشته باشید موقعیت دستگاه حین استارت زدن نیز مهم است. دستگاه اره زنجیری برای روشن شدن همیشه باید روی زمین و یک سطح محکم و ثابت قرار بگیرد. استارت و هندل زدن در شرایط نامتعادل و هنگامی که دستگاه روی هوا و یا توسط هر دو دست کاربر مهار نشده است، شیوه درستی نیست.

 

 

در این مطلب از دلایل روشن نشدن اره موتوری گفتیم. به مواردی اشاره کردیم که باعث می‌شوند تا اره بنزینی روشن نشود یا موتور اره زنجیری خفه کند. در ویدیوی زیر چند مورد از این مشکلات و راه حل آنها به تصویر کشیده است. شما می‌توانید برای خرید اره زنجیری موتوری با ظرفیت ها و سایزهای مختلف ساطور از برندهای ایرانی و خارجی به همراه گارانتی و ضمانت اصالت کالا، سرویس راه اندازی و مشاوره تخصصی رایگان به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید