فرق پیستوله رنگ پاش با سایه پاش چیست؟

دنیای رنگ‌آمیزی، دنیایی پر از ظرافت، دقت و البته انتخاب‌های گوناگون است. انتخاب رنگ مناسب، تکنیک صحیح رنگ‌آمیزی و البته ابزار کاربردی، همگی در رسیدن به یک نتیجه‌ی نهایی ایده‌آل نقش بسزایی ایفا می‌کنند. اما در میان این ابزارهای نقاشی عمومی و کارگاهی، دو ابزار کاربرد و استفاده وسیعی دارند: پیستوله رنگ پاش و سایه پاش. هر دوی این ابزارها برای پاشش رنگ و پوشش‌دهی سطوح مختلف به کار می‌روند؛ اما تفاوت‌های کلیدی با یکدیگر دارند. آیا می‌دانید پیستوله سایه پاش چه تفاوتی با رنگ پاش دارد؟ چگونه می‌توان آنها را از هم تشخیص داد؟ برای نقاشی انواع سطوح و قطعات چه زمانی باید از این 2 پیستوله استفاده کرد؟ در این مقاله از ابزار مارکت، همراه ما باشید تا این دو ابزار را بررسی کنیم و به تفاوت پیستوله رنگ پاش و سایه پاش بپردازیم.

 

معرفی پیستوله رنگ پاش

پیستوله رنگ پاش به انگلیسی Paint Spray Gun ابزاری بسیار محبوب و پر کاربرد، حرفه‌ای و قدرتمند است که با استفاده از نیروی باد یا برق یا باتری، قطرات رنگ را از هم جدا کرده و به صورت یکنواخت روی سطح پخش می‌کند. این ابزار، گزینه‌ای ایده‌آل برای رنگ‌آمیزی سطوح وسیع و یکدست است و بیشتر در صنایع به خصوص در صنعت خودروسازی، نقاشی های گسترده سطوح چوبی، فلزی، ساختمانی و... استفاده می‌شود. پیستوله رنگ به صورت کاسه رو، کاسه زیر و یا بدون کاسه تولید شده و با مکانیزم فشردن و یا به اصطلاح پودر کردن (اتمیزه کردن) رنگ، این مایع را از داخل نازل خود بیرون می‌دهد و روی سطح مورد نظر می‌پاشد. پیستوله رنگ ها با توجه به سایز نازل، نوع تغذیه برقی یا بادی، مکانیزم پاشش گرانشی و سیفونی، حجم مخزن، تنظیمات مختلف فشار باد ورودی و رنگ خروجی و آپشن های مختلف در چندین مدل تولید می‌شوند و هر کدام با توجه به مشخصات فنی، امکان استفاده برای رنگ روغنی، رنگ های پایه آب، سم، آب و... را دارند.

معرفی سایه پاش

پیستوله سایه پاش ابزاری بسیار شبیه به پیستوله رنگ پاش است که اتقافا همان کار نقاشی و رنگ آمیزی را با همان مدل کارکرد و اتمیزه کردن مایع انجام می‌دهد؛ به طوری که از لحاظ ظاهری و با یک نگاه سریع، گویی هیچ اختلافی بین این ابزار و پیستوله رنگ معمولی دیده نمی‌شود. اما پیستوله سایه پاش مخصوص رنگ آمیزی ظریف و دقیق است که رنگ را به صورت بسیار نازک و کنترل‌شده با حجمی کمتر بر روی سطوح مختلف پخش می‌کند. این ابزار، برای ایجاد سایه‌روشن‌ها، جزییات ظریف، طراحی‌های هنری، اصلاح رنگ سطوح و نقاشی محدودتر و با دقت بالاتر کاربرد دارد. سایه پاش از نظر اندازه از پیستوله رنگ پاش کوچک‌تر است و همچنین نازل و حجم مخزن کوچکتری دارد.

 

تفاوت پیستوله رنگ پاش و سایه پاش

بعد از اینکه فهمیدیم هر کدام از این ابزار چه خصوصیات و کاربردی دارند وقت این است که به تفاوت پیستوله رنگ پاش و سایه پاش بپردازیم. این دو ابزار از نظر ظاهر و حتی عملکرد شباهت‌های بسیاری دارند و در جزییاتی با هم متفاوت هستند که منجر به تفاوت در کاربردشان می‌شود.

 

کاربرد

هر دو دستگاه در فرآیند رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی به دلیل سیستم رنگ پاشی، کاربرد و محل بکارگیری هر کدام متفاوت هستند. پیستوله رنگ پاش به علت حجم خروجی رنگ بالا و وسیع برای سطوح بزرگ با سطح مساحت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کاربردهای آن می‌توان به رنگ‌آمیزی دیوار، درب و نمای بیرونی، قطعات پهن و عریض چوبی، فلزی و ساختمان‌ها اشاره کرد. علاوه بر کاربردهای پیستوله رنگ‌پاش در رنگ‌آمیزی ساختمان، کاربرد صنعتی آن نیز بسیار پر استفاده است؛ پیستوله رنگ‌پاش برای صنایعی مانند خودروسازی، کشتی‌سازی و به طور کلی هر صنعتی که نیاز به رنگ کردن سطح وسیعی از جسم را دارد پر کابرد است. کارگاه های نقاشی، تعمیرگاه و مکانیکی‌های بدنه خودرو، کارگاه آهنگری، نجاری و... از جمله مشتریان ثابت پیستوله رنگ پاش هستند.

اما پیستوله سایه پاش به دلیل حجم خروجی کمتر و با دقت بالاتر برای کارهای ظریف و سطح مقاطع کمتر و کوچکتر استفاده می‌شود. برای مثال، سایه پاش برای رنگ کردن درز‌ها و شیارهای باریک، کارهای هنری و ظریف، وسایل خانگی و کوچک، اسباب و اثاثیه و... کاربرد دارد. به طور خلاصه، هر سطح و قطعه‌ای که بزرگ نبوده و نیاز به دقت بالای نقاشی و عدم پرتی و هدر رفتن رنگ دارد، برای کار با پیستوله سایه پاش مناسب است.

ضمن اینکه از پیستوله سایه پاش گاهی اوقات برای پوشش ثانویه و دوم رنگ آمیزی یا نقاشی تکمیلی، لکه گیری و اصلاح رنگ سطوح استفاده می‌شود.

 

 

سایز نازل

به علت حجم وسیع خروجی پیستوله رنگ پاش، بدیهی است که نیاز به نازل‌هایی با سایزهای بزرگ‌تر داریم. سایز نازل پیستوله رنگ معمولا از 0.8 میلی متر تا 5 میلی متر ساخته می‌شود تا رنگ را به طور وسیعی پخش کند. البته هر سایز این نازل‌ها مختص کار مشخصی بوده و لازم به ذکر است که در بعضی مدل‌های خاص ممکن است سایز نازل بیشتر از این عدد نیز دیده شود. در مقابل، سایه‌پاش‌ها با اندازه نازل کمتر مثلا از 0.5 میلی متر تا نهایتا 1.5 میلی متر تولید شده و توانایی پخش رنگ به صورت باریک و متمرکز را دارند. در نازل‌های هم‌اندازه بین پیستوله رنگ و پیستوله سایه پاش، تفاوت 2 ابزار در حجم مصرف رنگ و شکل خروجی آن دیده می‌شود.

 

 

حجم مخزن

پیستوله رنگ‌پاش به علت حجم خروجی بیشتر و کاربرد آن، اندازه بزرگ‌تر و حجم مخزن بیشتری نسبت به سایه پاش دارد. مدل کاسه رو پیستوله رنگ پاش معمولا حجمی حدود 600 سی سی و کاسه زیر پیستوله رنگ پاش حجم هایی تا 1000 سی سی دارد. ولی سایه‌پاش‌ها معمولا حجم مخزن 125 تا 200 میلی لیتر دارند که به نسبت پیستوله رنگ‌پاش کمتر است.

 

سطح رنگ آمیزی و حجم خروجی

رنگ‌پاش‌ها مناسب‌ترین انتخاب برای سطوح وسیع و یکدست هستند. این ابزار با قدرت پاشش بالای ذرات درشت رنگ، در مدت زمانی کوتاه، سطح بزرگی از حدود 3 سانتی متر تا 20 سانتی متر و حتی در مدل‌هایی تا حدود 30 سانتی متر را با هر بار اسپری کردن پوشش می‌دهد. برخلاف آن، سایه‌پاش‌ها برای رنگ‌آمیزی سطوح کوچک‌تر با جزئیات زیاد مناسب اند که پهنای خروجی رنگ این نوع پیستوله به صورت باریک و کمتر از 1 سانتی متر شروع شده و در بیشترین حالت از عرض 7 سانتی متر تجاوز نمی‌کند.

ضمن اینکه سایز نازل و میزان خروجی تنظیم شده روی هر 2 مدل پیستوله، در حجم مصرف رنگ آنها هم موثر است. طبعا پیستوله های رنگ پاش به دلیل سایز نازل بزرگتر، حجم رنگ بیشتری مصرف می‌کنند و سایه پاش ها از این لحاظ کم مصرف‌تر هستند. در جدول زیر نمودار چند سایز نازل و حجم مصرف رنگ با آنها بر اساس مقدار میلی لیتر در دقیقه را در پیستوله‌های رنگ پاش مشاهده می‌کنید.

 

 

نوع رنگ

نوع رنگ یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب ابزار رنگ‌آمیزی است. رنگ‌های با غلظت بالا و حاوی ذرات درشت، برای پیستوله‌های رنگ‌پاش مناسب‌ترند. در مقابل، رنگ‌های رقیق، به خوبی با سایه‌پاش‌ها هماهنگ می‌شوند. البته غلظت رنگ تا حد زیادی به نوع کاربرد و رنگ‌آمیزی مورد نظر شما مرتبط است؛ اما از آنجا که پیستوله‌های سایه پاش سایز نازل کوچکتری دارند، رنگ بیش از اندازه غلیظ، کارایی و راندمان آن را پایین می‌آورد.

 

میزان کنترل

دقت و کنترل بر خروج رنگ، یکی از وجوه‌های تمایز این دو ابزار است. سایه‌پاش‌ها با نازل‌های ظریف خود، امکان کنترل بسیار دقیق بر میزان و جهت پاشش رنگ را فراهم می‌آورند. این ویژگی، آنها را برای رنگ‌آمیزی‌های ظریف و هنری ایده‌آل می‌کند. در مقابل، پیستوله‌های رنگ‌پاش، به علت سرعت بالا و مساحت پاشش  زیادتر، کنترل کمتری بر میزان رنگ خروجی دارند و گاهی اوقات پرتی و هدر رفت رنگ در آنها زیاد است؛ اما برای سطوح وسیع که کاربر نیازمند پوششی یکدست است، انتخاب بهتری هستند.

 

 

سهولت استفاده

سادگی در کاربری، فاکتور مهم دیگری در انتخاب ابزار رنگ‌آمیزی به شمار می‌رود. پیستوله‌های رنگ‌پاش، به ویژه انواع بادی آن‌ها، نیازمند تنظیم برخی پارامترها مثل فشار باد و میزان خروج رنگ هستند؛ اما در نهایت کاربری ساده و آسانی دارند و افراد کم تجربه هم براحتی بعد از چند بار تمرین می‌توانند با آنها کار کنند. اما سایه‌پاش‌ها ابزارهای تخصصی‌تری در نقاشی دقیق و ظریف محسوب می‌شوند و به دلیل نیاز به دقت بالا در رنگ آمیزی، نیاز به مهارت بیشتری دارند. در واقع باید گفت که ریسک نقاشی با پیستوله سایه پاش بیشتر است و در صورت تنظیم نبودن دقیق، احتمال خطا حین نقاشی با آن بیشتر می‌شود.

 

قدرت و بازدهی

قدرت پاشش رنگ و سرعت رنگ‌آمیزی، برتری نسبی را به سمت پیستوله‌های رنگ‌پاش سوق می‌دهد. این ابزارها با حجم بالای رنگ خروجی، در مدت زمانی کوتاه می‌توانند یک محدوده بزرگ را با حجم خروجی زیاد رنگ نقاشی کنند. اگر سرعت و پوشش‌دهی گسترده مدنظر شماست، پیستوله رنگ‌پاش انتخاب بهتری خواهد بود. ضمن اینکه میزان نفوذ مایع خروجی (رنگ، آب، سم و...) از پیستوله رنگ پاش در بافت های مختلف هر قطعه و سطح بیشتر از سایه پاش است. به عبارت بهتر، رنگ آمیزی اولیه و اصلی با پیستوله سایه پاش کمی مشکل‌تر خواهد بود. 

 

فرق پیستوله رنگ پاش و سایه پاش در یک نگاه

با مرور اطلاعات گفته شده می‌توان فرق این 2 دستگاه را به صورت کلی در جدول زیر مشاهده کرد.

 

عنوان

پیستوله رنگ پاش

پیستوله سایه پاش

سطح پاشش

وسیع

باریک

اندازه نازل

0.8 تا 5 میلی متر (گاهی بالاتر)

0.5 تا 1.5 میلی متر

ذرات رنگ

قطرات درشت

قطرات ریز

کاربرد

رنگ‌آمیزی سطوح بزرگ و وسیع، در و دیوار، خودروسازی، کشتی‌سازی و ...

رنگ آمیزی اولیه و اصلی

کار‌های هنری، سطوح باریک و کوچک، کارهای ظریف، درز و شیار، رنگ‌آمیزی وسایل کوچک و اسباب خانه و ...

رنگ آمیزی ثانویه و تکمیلی، لکه گیری و اصلاح رنگ سطوح

حجم مخزن

250 تا 1000 سی سی

تا 200 سی سی

میزان کنترل و دقت

دقت کم و کنترل متوسط

دقت بالا و کنترل و ظرافت بیشتر

سرعت

سرعت پاشش بالا

سرعت پاشش کم

 

کلام آخر در مورد تفاوت پیستوله رنگ و سایه پاش

در این مقاله در مورد فرق پیستوله رنگ پاش با سایه پاش صحبت کردیم. هر دو دستگاه از محصولات قدرتمند در عرصه رنگ‌آمیزی به شمار می‌روند. انتخاب بین این دو ابزار، به نوع رنگ، سطح موردنظر، میزان کنترل و دقت موردنیاز، سهولت استفاده و در نهایت، قدرت و بازدهی دلخواه شما بستگی دارد.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن فاکتورهای کلیدی مطرح‌شده در این مقاله، به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کرده و برای خرید پیستوله رنگ بادی و یا خرید پیستوله برقی در هر 2 نوع رنگ پاش و سایه پاش، مناسب‌ترین مدل ایرانی و خارجی را به صورت اورجینال و با ضمانت اصالت و سلامت کالا انتخاب کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید