معرفی ضروری ترین وسایل و ابزار نقاشی ساختمان

رنگ دیوارهای خانه، محل کار، اتاق ها، آشپزخانه، درب و پنجره و غیره،... بعد از مدتی آلوده و قدیمی می‌شوند یا زیبایی خود را از دست می‌دهند. راه حل آن انجام نقاشی ساختمان با ابزارهای مناسب و با کیفیت است. دوست دارید تا خودتان نقاش خانه‌تان شوید؟ دیوارها و نرده های تراس و حیاط را خودتان رنگ کنید؟ علاقمند به رنگ آمیزی سطوح هستید؟ به دنبال خرید بهترین ابزارهای نقاشی ساختمان می‌گردید؟ در این مطلب آموزشی از ابزار مارکت فهرستی از پرکاربردترین لوازم رنگ آمیزی در خانه را فراهم کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

 

ابزارآلات موردنیاز نقاشی ساختمان

بسته به میزان حجم کار، جنس سطح و قطعه، حالت و متراژ رنگ کاری، برخی وسایل مخصوص نقاشی ساختمان متفاوت خواهند بود، اما ابزارآلات ضروری نقاشی برای سطوح فلزی، چوبی، بتنی و... روی دیوار، سقف و نمای خانه ها و بناها معمولا جزو اقلام زیر است.

 

 

قلم مو

قلم نقاشی یا قلم موی نقاشی اصلی ترین و پر مصرف ترین ابزار برای رنگ آمیزی ساختمان است؛ این ابزار یک دسته پلاستیکی، چوبی یا فلزی به همراه یک سر مویی (متشکل از تارهای متعدد مو) دارد که به شکل تخت و باریک یا پهن است. برای تهیه این ابزار باید به چند نکته دقت کرد؛ اول اینکه سایز قلم بر اساس پهنای سر مویی و بر حسب میلی متر یا اینچ مثل 0.5 اینچ – 1 اینچ – 1.5 اینچ و... تعیین می‌گردد. طول قلم مو هم گاهی اوقات اهمیت دارد؛ در واقع به طور کلی، با توجه به موضع و سطحی که قرار است رنگ بزنید، باید قطر و پهنای قلم مو را انتخاب کنید.

نکته دوم اینکه جنس موهای این قلم ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد؛ برای رنگ های روغنی بهتر است از قلم با موی طبیعی استفاده شود و برای رنگ های پلاستیکی و حلال آب، نوع مصنوعی مناسب‌تر است. همین نکته در هنگام شستن قلم هم بهتر است رعایت شود و قلم های رنگ پلاستیکی نباید با تینر و حلال های روغنی تمیز شوند.  

 

 

کاردک

کاردک ها اگر چه نقشی در رنگ پاشی ندارند اما هیچ نقاش حرفه ای و مجربی بدون کاردک، به نقاشی نمی‌پردازد. این ابزار مثل قلم مو سایزهای کوچک و بزرگ با تیغه های بسیار باریک تا پهن دارد. دسته های آنها معمولا از چوب و پلاستیک ساخته شده و تیغ کاردک هم از جنس ورق بسیار نازک فولادی یا استیل ضد زنگ خواهد بود.

حین نقاشی ساختمان مشاهده خواهید کرد که برخی سطوح مثل دیوارهای گچی و... گاهی اوقات صاف و مسطح نیستند؛ قبل از شروع کار رنگ آمیزی، بهتر است با کاردک و مواد درز گیر، این سطوح را صاف کرد. اگر بتونه‌کاری را بلدید، می‌توان با کاردک، ملات مخصوص بتونه را روی آنها پخش و صاف کرد تا اینکه به یک سطح هموار رسید. نقش دیگر کاردک، از بین بردن آلودگی ها و لایه برداری مواد زائد چسبیده روی سطح قبل از رنگ آمیزی است که به کمک تیغه آن انجام می‌شود.

 

 

غلتک نقاشی

غلطک ها از جمله موارد محبوب و جدید در خانواده ابزار موردنیاز نقاشی ساختمان محسوب می‌شوند که سرعت رنگ کردن را بالا می‌برند. این وسیله دستی به تدریج جایگزین قلم موها شده و نقاشان ساختمان برای سطوح بسیار بزرگ و صاف مثل دیوارها ترجیح می‌دهند از غلتک نقاشی استفاده کنند. این ابزار یک دسته و یک رول گرد غلتکی دارد که حین کار دور میله مرکزی می‌چرخد. سایز غلتک با توجه به طول رول مثل 7 سانتی متر – 10 سانتی متر – 25 سانتی متر و... و همینطور قطر رول به صورت باریک، نیمه قطور و قطور انتخاب می‌شود.

روی این رول ها، یک پد مویی یا سطح پرز دار نصب شده و رنگ حین نقاشی روی آن قرار می‌گیرد. با رنگ اندود شدن رول غلتک در مخزن و ظرف رنگ، سطح رول برای نقاشی روی قطعه آماده می‌شود و روی آن به گردش در می‌آید. هر چند که حجم مصرف رنگ با غلتک ها از قلم مو بیشتر است، اما به دلیل افزایش سرعت و همینطور یکدستی نتیجه نهایی، بیشتر افراد حرفه ای ترجیح می‌دهند از غلتک استفاده کنند.

 

 

سینی غلتک نقاشی

اگر از غلطک برای نقاشی استفاده می‌کنید به سینی آن هم نیاز دارید. سینی غلتک یک ظرف مخصوص با طراحی پهن است که میزانی از رنگ را در خود نگه می‌دارد تا هر بار، کاربر بتواند بجای زدن رول و پارچه غلتک در قوطی اصلی رنگ، آن در سینی بخواباند. این ظرف طوری طراحی شده که بهترین حجم از رنگ، بدون مصرف زیاد و به سرعت به رول غلتک آغشته شود.

 

 

اسپری رنگ

مورد بعدی اسپری رنگ است که بیشتر مخصوص قطعات کوچک، موضعی، سطوح نامنظم و بدون امکان رنگ آمیزی با قلم مو، غلتک و... به کار می‌رود. اسپری ها امروزه تنوع رنگ بسیار بالایی دارند و معمولا در قوطی فلزی و حجم‌های 300 میلی لیتر، 450 و یا 600 میلی لیتر تولید می‌شوند. اسپری ها کنترل بسیار خوبی حین رنگ آمیزی می‌دهند، پخش رنگ بالایی دارند و نسبت به رنگ های روغن با قلم مو، با سرعت بالاتری خشک می‌شوند.

 

 

نوار نقاشی

باند محافظ رنگ یا نوار نقاشی به انگلیسی Painter Tape به یک نوع بند نواری می‌گویند که رنگ‌های متنوعی دارد و متاسفانه در کشور ما چندان استفاده نمی‌گردد. نوار نقاشی برای جلوگیری از پاشش رنگ به نقاط غیر مجاز حین کار فوق العاده است. کاربر می‌تواند نوار را به همراه یک پوشش نایلونی روی مناطق و محل‌هایی که نباید رنگ روی آن قسمت بپاشد، بچسباند تا پس از اتمام کار، زیبایی کار کامل باشد.

یکی دیگر از مزایای نوار نقاشی، مرز بندی صحیح و امکان ایجاد خطوط منظم رنگ کاری به صورت دلخواه است. به عبارت بهتر، نوار نقاشی حکم راهنما و خط کش برای نقاش خواهد داشت و بعد از تکمیل کار، تفاوت یک رنگ آمیزی درجه یک و حرفه ای را خوبی نمایان می‌کند.

 

 

سنباده کاغذی

سنباده کاغذی نیز یکی از وسایل پیش از نقاشی است که می‌تواند هر سطحی را بسابد و کاملا صاف کند. معمولا بعد از استفاده از کاردک و برای تمیزکاری نهایی قبل از شروع نقاشی، استفاده از سنباده جهت صیقل دادن قطعه توصیه می‌گردد. سنباده ها مخصوص مصالح ساختمانی، چوب، آهن و فلزات و... ساخته می‌شوند و درجه زبری متفاوتی دارند. دانه بندی، درجه زبری یا گریت سنباده در بازار بین اعدادی مثل 40 – 60 – 80 – 100 – 120 تا 800 وجود دارد و هر چه این عدد بزرگتر باشد، سنباده نرم‌تر می‌شود. سنباده های با گریت سخت توانایی براده برداری بالاتری دارند و خشن هستند. سنباده های نرم، سرعت ساب کمتری دارند اما سطح کاملا صاف و تمیزی را ارائه می‌دهند و برای متریال حساس مناسب اند.

 

 

پیستوله رنگ پاش

اگر بخواهیم طیف بیشتری از ابزار رنگ آمیزی نقاشی ساختمان را پوشش دهیم، می‌توان به دستگاه های رنگ آمیزی هم فکر کرد. یکی از این ابزارآلات که برخی از افراد چه به شکل کارگاهی و صنعتی و چه در مصارف خانگی از آن بهره می‌برند، پیستوله رنگ پاش بادی و پیستوله رنگ برقی است. برای استفاده از پیستوله بادی نیاز به کمپرسور باد است؛ اما برای پیستوله برقی تنها به یک پریز و منبع برق شهری نیاز دارید.

پیستوله ها مصرف رنگ را بالا می‌برند، اما نقاشی با آنها بسیار سریعتر بوده و کیفیت بهتری خواهد داشت. البته به یاد داشته باشید که برای استفاده از پیستوله، باید رنگ را از قبل و طبق مشخصات فنی و سایز نازل ابزار، با حلال رقیق و ترکیب کرد. ضمن اینکه بهتر است پیستوله های مخصوص رنگ آمیزی ساختمان سایز نازل بالای 2 میلی متر داشته باشند.

 

 

دیگر وسایل مورد نیاز نقاشی ساختمان

موارد گفته شده در بالا وسایل رنگ آمیزی ساختمان به صورت مشترک و عمومی است؛ اما برای کار نقاشی، چند ابزار دیگر هم بهتر است فراهم شود:

  • فرچه و برس

برای تمیزکاری موضعی و سریع یک محل و نقاط سخت، تنگ و دشوار قبل از پاشش رنگ بسیار کمک کننده است.

  • تیغ شیشه پاک کن:

گاهی اوقات قطرات رنگ بعد از اتمام کار روی شیشه، سرامیک، کاشی و... می‌افتند؛ اگر این رنگ ها خشک شوند، پاکسازی این سطوح تنها با کمک تیغه پاک کن انجام می‌گیرد.

 

 

  • نردبان:

جهت دسترسی به ارتفاعات و رنگ آمیزی سطوح بلند به نردبان نیاز است. توصیه می‌شود از نردبانی استفاده کنید که امکان آویزان کردن وسایل روی آن وجود داشته باشد؛ و یا دارای پله بالایی با سطح بزرگ باشد تا بتوان قوطی و ظرف رنگ را به راحتی روی آن قرار داد.

  • لباس کار و ماسک:

رنگ یک ماده شیمایی، سمی و خطرناک است. تماس این ماده با هر نقطه از بدن مثل موها و پوست و یا خصوصا چشم، گوش، دهان و... باعث آسیب جدی به سلامتی می‌شود. حین نقاشی حتما لباس عایق شمعی و نایلونی ضد نفوذ رنگ، عینک ایمنی، ماسک تنفسی، کلاه و... داشته باشید.

 

 

برای نقاشی ساختمان چه ابزاری بخرم؟

با توجه به لیست بالا، می‌توان تشخیص داد که برخی وسایل مشترک و کاملا ضروری هستند و برخی دیگر به نوع و میزان نقاشی و کار شما بستگی دارد. در واقع این شما هستید که طبق نیاز خود باید تصمیم بگیرید چه مدل ابزار و چه سایز مثل قلم مو، غلتک نقاشی و... را انتخاب کنید. ضمن اینکه گاهی اوقات برای تکمیل کار حتی چند مدل از یک ابزار موردنیاز نقاشی ساختمان لازم است. شما می‌توانید برای تهیه انواع این لوازم مثل خرید قلم موی نقاشی ساختمان یا خرید غلتک نقاشی در سایزهای مختلف از برندهای معتبر ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید