ابزار کاربردی در منزل (معرفی 20 ابزاری که باید در خانه داشته باشید)

بسیاری از افراد برای تمام کارهای تعمیری و نصبی در خانه‌شان به یک تعمیرکار زنگ می‌زنند. دلیل این تصمیم یا نداشتن ابزار کاربردی در منزل است، یا اینکه نمی‌دانند انجام برخی از این تعمیرات چقدر ساده است؟!... جدا از اتلاف وقت و انتظار بابت آمدن آن فرد تعمیرکار و حل مشکل، بعد از اتمام عملیات نیز با فاکتور هزینه و کارمزد او روبرو خواهید شد و باید آن را پرداخت کنید. هزینه‌ای که هر بار قطعا چند برابر قیمت یک ابزار ساده برای شما خرج برمی‌دارد.

دوست دارید شما هم به یک فرد فنی و تعمیرکار در خانه خودتان تبدیل شوید؟ آیا از انتظار و سپردن مشکلات کوچک تعمیرات و نصب در منزل، اداره، شرکت و غیره... به دیگران خسته و کلافه شده‌اید؟ فکر می‌کنید کار کردن با برخی ابزارها سخت است؟ نمی‌دانید برای شروع به تعمیرات ساده، کدام ابزار مورد نیاز خانه را باید تهیه کرد؟ با این مقاله از ابزار مارکت همراه ما باشید تا با 20 عنوان و ابزارآلات دستی و برقی که باید در منزل داشت آشنا شویم.

 

 

ابزارهای کاربردی برای مصارف خانگی

داشتن برخی ابزارها در همه منازل ضروری و لازم است؛ از طرفی داشتن عنوان های دیگری به نیاز کاربر بستگی داشته به نوعی تکمیل کننده و یاری رسان او در بعضی موقعیت‌ها خواهد بود. اما تجربه نشان داده تمام کاربران خانگی در استفاده های شخصی و عمومی از داشتن این ابزارآلات معرفی شده در ادامه، در موقعیت‌های متفاوت زندگی سود برده‌اند. پس به شما هم توصیه می‌کنیم تمام آنها را در منزل خود داشته باشید.

 

 

متر

متر نواری بدون شک یکی از مهمترین ابزارهای لازم در خانه است. مترها برای اندازه گیری فواصل مختلف استفاده دارند و در متراژهای از 3 متر تا 10 متر می‌توان آنها را تهیه کرد. متر نواری یک تیغه فلزی فنری جمع شونده دارد که اعداد به سانتی متر و اینچ روی آن چاپ شده است. این نوار در درون یک قاب و محفظه فلزی یا پلاستیک فشرده قرار گرفته و با کشیدن نوار فلزی، مقدار دلخواه از آن بیرون می‌آید و با رها کردن آن، نوار به جایگاه خود در محفظه برمی‌گردد. کار کردن با متر بسیار آسان است و برای اندازه گیری جهت نصب انواع اجسام روی سقف، دیوار و... به کار می‌آید.

 

 

چکش

دومین ابزار دستی پر مصرف در خانه انواع چکش است. چکش یک ابزار نسبتا سنگین بوده که با یک دسته پلاستیکی، چوبی یا فلزی و یک سر فولادی و بزرگ ساخته می‌شود. از چکش برای ضربه زدن و کوبش روی انواع سطوح، روی میخ و... استفاده می‌گردد. چکش‌ها قدرت کوبش و وزن مختلفی مثل 250 گرم تا 1 کیلوگرم دارند و از لحاظ شکل ظاهری متنوع هستند؛ هر دو طرف نوک سر چکش ساده برای ضربه زدن به کار می‌رود اما یکی از کاربردی ترین ابزارها در خانه مدل چکش میخکش است. یک سر این چکش دارای دوشاخ فلزی بوده که برای بیرون کشیدن میخ، پیچ و اینطور لوازم بسیار مفید خواهد بود.

 

 

دریل

به جرات می‌توان گفت که تنها دستگاه برقی یا شارژی که عنوان ابزار مناسب منزل کاملا روی آن می‌نشیند دریل است. این ابزارها، یک دستگاه قدرتمند جهت سوراخکاری و یا بستن و باز کردن پیچ پر سرعت روی چوب، پلاستیک، فلز و دیوار هستند. دریل های برقی و شارژی در بازار با سه نظام آچارخور یا سه نظام اتوماتیک ارائه شده و سایز سه نظام آنها نیز 6 میلی متر، 10 میلی متر یا 13 میلی متر است. هر چه سایز سه نظام بزرگتر باشد، مته‌های بزرگتر روی آن قرار خواهد گرفت و قدرت سوراخ زنی دریل بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه دریل ها اغلب در 2 نوع ساده و چکشی ساخته می‌شوند؛ نوع ساده برای سوراخکاری روی دیوار و سقف مناسب نیست؛ اما نوع دریل چکشی با کمک مکانیزم کوبش حین کار می‌تواند دیوار، گچ، سیمان و... را بهتر و راحت تر سوراخ می‌کند.

 

 

هر آدم بزرگسال با کمی تسلط و تمرکز می‌تواند با این دستگاه های سوراخ زنی کار کند، اما برای کار با دریل، ابتدا باید بدانید که روی چه جنس و سطحی می‌خواهید سوراخ بزنید. چرا که مته چوب، مته فلز و مته الماسه دیوار باهم فرق دارند و باید از مته مناسب استفاده کرد. نکته دوم اینکه باید سایز سوراخ مناسب برای پروژه نصب خود را طبق سایز مته که با قطر 1 میلی متر تا 13 میلی متر در بازار وجود دارد انتخاب کنید. مدل دریل شارژی قابلیت پیچ بستن حرفه ای و سریع روی انواع اجسام را هم دارد. مونتاژ کاری، نصب قفسه و کمد، پیچ بندی در خانه روی فلز، چوب و دیوار با دریل شارژی بسیار لذت بخش و سریع خواهد بود.

 

 

نردبان

مورد بعدی به ابزاری می‌رسد که شاید خیلی از افراد تهیه کردن آن را فراموش می‌کنند و مدام آن را از همسایه قرض می‌گیرند!... نسل جدید نردبان ها فلزی و تاشو بوده و در ارتفاع و چند پله متنوع ساخته می‌شوند. برای همین اگر آپارتمان کوچکی دارید و به یک نردبان کوچک با ارتفاع کم و مثلا 3 پله احتیاج دارید یا اگر نردبان بلندتر و تا حتی 7 پله می‌خواهید، دست شما برای انتخاب هر مدلی باز است. ضمن اینکه این نردبان ها براحتی جمع شده و در هر گوشه حیاط، تراس و داخل خانه قابل نگهداری هستند.

 

 

پیچ گوشتی

ابزار همراه بعدی و لازم هر فرد در خانه بدون شک پیچ گوشتی است. این وسیله ساده، یک دسته و یک میله با نوک معمولا چهارسو یا دوسو دارد که برای بستن انواع پیچ استفاده می‌شود. پیچ گوشتی ها از لحاظ سایز نوک و سایز طول ابزار در بازار بسیار متنوع هستند. برای کار با پیچگوشتی دستی باید نوک سایز مناسب با پیچ را انتخاب کنید؛ سپس نوک را روی شیارهای دوسو یا چهارسو پیچ قرار داده و آن را کاملا محکم و مسلط، به چپ یا راست بگردانید تا پیچ شما باز یا بسته شود. پیچ گوشتی مشتی یا دستی کوتاه برای انجام کار در فضای تنگ مناسب بوده و پیچ گوشتی های بلندتر و قدرتمند برای باز و بست پیچ های بزرگتر و سفت شده استفاده دارند.

 

 

ضمن اینکه مدل پیچ گوشتی ظریف ساعتی و پیچ گوشتی ضربه خور هم در بازار وجود دارد. مدل پیچگوشتی ساعتی برای پیچ‌های بسیار ریز و تعمیر ساعت، لوازم دیجیتال، عینک و... قابل استفاده است.

پچگوشتی ضربه خور اما مدلی از این ابزارهای دستی در ساختار بزرگ است که در انتهای خود یک قطعه فلزی چکش خور دارد. کاربر می‌تواند برای پیچ های بسیار سفت، روی قسمت ضربه خور این مدل پیچگوشتی با چکش ضربه بزند، تا برای باز کردن پیچ کار راحت تری داشته باشد.

 

 

فاز متر

فازمتر اگر چه شبیه به یک پیچگوشتی دوسو است، اما کارکردی غیر از پیچ بستن دارد. این ابزار کوچک برای تست جریان برق در پریز، سیم، سر لامپ و... استفاده می‌شود. فازمتر در داخل بدنه خود یک چراغ LED یا نئونی دارد که در صورت اتصال نوک ابزار به جریان و سیم برق، این لامپ روشن خواهد شد. هنگام کار با فازمتر، باید نوک فلزی آن را (در حالیکه دست شما به قسمت فلزی نخورد) به سیم و اتصال برق وصل کرده و با زدن دکمه روی دسته یا گذاشتن انگشت روی قسمت انتهایی و بالای فازمتر، چک کنید که چراغ داخلی فازمتر روشن می‌شود یا خیر؟ در صورت مثبت بودن جواب، یعنی آن سیم برق دارد.

موقع کار با فازمتر اصلا نگران نباشید و نترسید!... تا وقتی که مراقب باشید حین زدن نوک ابزار به سیم و پریز برق، دست شما به قسمت فلزی میله و نوک فازمتر نخورد، خطری شما را تهدید نمی‌کند. به همین جهت بسیاری از فازمترها در قسمت میله فلزی، تا جای ممکن دارای محافظ پلاستیکی هستند.

 

 

کاتر

تیغ موکت بر یا کاتر ابزاری بسیار تیز جهت برشکاری راحت انواع موکت، کاغذ، مقوا و کارتن و... در خانه است. کاترها انواع باریک و پهن دارند و طول تیغه آنها نیز متفاوت خواهد بود و مثل یک چاقو کار می‌کنند. تیغه فولادی آنها معمولا در یک قاب محافظ پلاستیکی یا فلزی قرار گرفته و نوک تیغه با کمک یک دکمه به اندازه دلخواه کاربر و به صورت ریلی، جهت برشکاری بیرون می‌آید. هنگام کار با کاتر حتما مراقب قسمت تیز تیغه باشید چرا که بسیار برنده است!

 

 

انبر

انبرها نیز جزو ابزار لازم در خانه هستند که 3 ابزار معروف انبردست، سیم چین و دم باریک جزو این گروه محسوب می‌شوند. هر سه این ابزارآلات دارای یک جفت دسته و یک فک فولادی بوده، با طول 10 تا 20 سانتی متر ساخته شده اما کاربری متفاوتی دارند. از انبردست برای گرفتن، کشیدن یا پیچاندن انواع اجسام مثل میخ و پیچ، سیم مفتول، ورق، نوک و لبه قطعات و... استفاده می‌گردد.

سیم چین طبعا برای قطع کردن و چیدن انواع سیم برق در شرایط متفاوت بوده و نحوه کار با آن بسیار راحت است. فک سیم چین برنده و قدرتمند است اما از آن برای قطع کردن مواد متفرقه و غیر سیم برق نباید استفاده نکنید.

دم باریک نیز کار گرفتن و برداشتن انواع قطعات و لوازم را انجام می‌دهد، اما به دلیل نوک باریک خود، می‌تواند در درزها، شکاف‌ها، فضاهای تنگ وارد شود.

 

 

جعبه ابزار

برای نگهداشتن تمام این ابزارآلات به یک وسیله مخصوص این کار نیاز دارید. جعبه ابزار پلاستیکی یا فلزی یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری ابزار در خانه و محل کار است. جعبه ابزارها با سایزهای مختلفی مثل طول 20 سانتی متر تا 50 سانتی متر و ارتفاع کم و زیاد ساخته می‌شوند. ضمن اینکه جعبه ابزار ممکن است 1 طبقه، 2 طبقه یا 3 طبقه باشد. جعبه ابزار فلزی بدنه محکمی داشته و عمر مفید بسیار بالایی دارد اما جعبه ابزار پلاستیکی با وجود بدنه ضعیف تر از فلزی، به مراتب وزن سبک تر و کمتری دارد.

 

 

آچار فرانسه

شاید بتوان گفت تنها آچار پر مصرف در منزل نوع آچار فرانسه است. این ابزار در سایزهای کوچک و بزرگ دارای یک دسته و یک فک و دهانه تنظیم شونده بوده که جنسی یکپارچه و فولادی دارد. از آچار فرانسه برای باز کردن انواع مهره شش گوش استفاده می‌شود و در سایزهای 6 تا 18 اینچ قابل انتخاب است. برای کار با آچار فرانسه باید با کمک مهره تنظیم، سایز فک آن را طبق مهره ای که قرار است بسته یا باز شود تنظیم کرده، سپس دهانه آچار را به طور کامل روی مهره قرار داد و شروع به چرخاندن آچار کرد.

 

 

آچار آلن

خیلی ها شاید به اشتباه فکر می‌کنند داشتن آچار آلن در خانه لازم نیست، تا اینکه خودشان روزی به پیچ های آلنی در تعمیر خودرو، دوچرخه و... وسایل مختلف برخورد می‌کنند. آچار آلن یک ابزار کوچک و ساده شبیه به حرف L انگلیسی با سطح مقطع شش گوش HEX است. سر این آچار شش پر در داخل پیچ‌های 6 ضلعی قرار گرفته و مثل یک پیچگوشتی آنها را باز و بسته می‌کند. آچار آلن در سایزهای متنوع از 1.5 میلی متر به بالاتر وجود دارد و برای استفاده از آن، باید سایز آچار با سایز قطر سر پیچ هماهنگ باشد.

 

 

روغن دان

بیشتر اوقات برای روغنکاری سطوح، لولای درب، روغن کاری کولر در تابستان، زنجیر دوچرخه، داخل موتور، ماشین و... نیاز به یک روغن دان دارید. این ابزارها با مکانیزم مکش و پمپی کار می‌کنند و دارای یک اهرم، یک خروجی روغن با شلنگ و یک مخزن روغن هستند. روغن دان ابزاری بسیار کوچک بوده که استفاده از آن بسیار آسان است؛ تنها با فشار اهرم آن، روغن از داخل مخزن به روی سطوح مورد نظر خواهد ریخت.

 

 

عینک ایمنی

هنگام کار با تمام ابزارهای برشی، سایشی و سوراخکاری مثل یک دریل، سنگ فرز و... داشتن یک عینک محافظ چشم کاملا لازم است. متاسفانه بسیاری از افراد، استفاده از عینک ایمنی را فراموش می‌کنند و تنها با یک اتفاق ساده مثل پرش یک پلیسه، براده سوراخکاری چوب و فلز، یا پاشش خاک و گرد و غبار ممکن است چشم خود را از دست بدهند. عینک محافظ ایمنی ابزاری کاملا ارزان برای مراقبت از ارزشمندترین عضو چهره شماست! خودتان را عادت بدهید که همیشه قبل از شروع کار با یک ابزار، اول از وسایل ایمنی استفاده کنید.

 

 

قیچی صنعتی

قیچی کاغذبر در تمام خانه ها وجود دارد، اما قیچی صنعتی و ورق بر در جعبه ابزار منازل بسیار کم دیده می‌شود. قیچی های ورق بر دسته عینکی گاهی اوقات برای برشکاری قطعات و اوراق ضخیم پارچه ای، فلزی و پلاستیکی که هیچ ابزاری در خانه توان قطع آنها را ندارد مفید خواهند بود. اگر چه میزان و موقعیت استفاده از آنها کم است، اما در زمان درست و مکان درست، نقش خود را به خوبی ایفا خواهند کرد.

 

 

قیچی باغبانی

مدل قیچی بعدی پرکاربرد می‌تواند انواع قیچی باغبانی باشد. چیدن و هرس کردن درخت، تمیز کردن گل و گیاه چه در گلخانه و تراس روی گلدان ها و چه در حیاط روی درخت ها، به یک قیچی باغبانی مخصوص نیاز دارد. تنوع در این گروه محصولات آنقدر بالاست که برای هر نیازی، مدل صحیح و دلخواه قیچی گل و گیاه برای هر کاربر فراهم است.

 

 

کمان اره

بهترین ابزار مناسب خانه جهت برشکاری انواع لوله، قطعات چهارگوش فلزی، آهن، ورق فلزات و... به جرات کمان اره خواهد بود. این ابزار یک وسیله دستی با کمان فلزی و یک تیغ اره صاف آهن بر است که به یک دسته مجهز شده و استفاده از آن بسیار آسان است. کمان اره برای برش فلزات بسیار قطور و اجناس فولادی و سخت مناسب نیست؛ اما هنگام کار با آن برای برش آهن نازک و... خواهید دید که چقدر راحت و در چند دقیقه، آن قطعه برش خواهد خورد. تنها کافیست موقع کار با کمان اره از حرکت رفت و برگشتی منظم و در یکراستا استفاده کنید و تمرکز داشته باشید؛ ضمن اینکه تیغ کمان اره آهن بر هم باید کاملا تیز، مرغوب و سالم باشد و به درستی روی کمان نصب شده باشد.

 

 

چراغ قوه

نیازی به گفتن نیست که چراغ قوه چقدر به کمک هر کاربر خانگی خواهد آمد. تعمیرات در مکان تاریک، بررسی انبار، تراس و اتاق، تعمیرات در داخل خودرو، روشن کردن سطح قطعه تعمیر شونده و... همگی از موارد مصرف چراغ قوه است. ضمن اینکه این وسیله در هنگام برق رفتگی و خاموشی برق شهر نیز نقش حیاتی دارد. چراغ قوه ها معمولا با باتری نیم قلمی و قلمی کار می‌کنند و شدت نور آنها بستگی به ولتاژ باتری و قدرت LED لامپ آن دارد.

 

 

هویه لحیم کاری

عمل لحیم کردن برای هر کسی در زندگی پیش می‌آید. لحیم به اتصالی قلعی می‌گویند که در داخل برخی لوازم دیجیتال مثل ریموت کنترل، شارژر، هدفون و... وجود داشته و سیم اتصال این وسایل با کمک قلع و حرارت بالا به کیت داخل قطعه وصل شده است. گاهی اوقات سیم شارژر و یا هدفون از داخل این وسایل بیرون می‌آیند یا پاره می‌شوند؛ هویه لحیم کاری برقی با ایجاد حرارت در نوک دستگاه و با کمک ذوب کردن سیم لحیم، می‌تواند این اتصال قطع شده را دو مرتبه به آن وسیله پیوند بزند. کار با هویه به کمی تجربه و تمرین نیاز دارد، اما استفاده از آن بعد از مدتی بسیار راحت خواهد بود.

 

 

کاردک

برای پاک کردن آلودگی‌ها، چسب، رنگ و... که به سطوحی چون شیشه، چوب، کابینت، سرامیک و کاشی، سرویس بهداشتی و... چسبیده است، داشتن یک کاردک در خانه بسیار کمک می‌کند. کاردک ها دارای یک دسته کوتاه یا بلند و یک تیغه بسیار نازک و پهن هستند. کاردک روی سطح شیشه یا هر وسیله دیگر قرار می‌گیرد، و بدون آسیب زدن به سطح قطعه، جسم خارجی و آلودگی چسبیده به آن را با لایه برداری، پاک و تمیز می‌کند. معمولا بعد از هر رنگ کاری و نقاشی و یا در زمان عید نوروز و سال جدید که برخی کثیفی‌ها روی سطوح خانه جا خوش کرده‌اند و براحتی جدا نمی‌شوند، کاردک یک ابزار و گزینه عالی برای تمیزکاری است.

 

 

ابزارهای مصرفی

غیر از این مواد اشاره شده در بالا، انواع محصولات مصرفی هم جزو ابزار کاربردی در منزل محسوب می‌شوند. در واقع برخی از ابزارآلات و دستگاه‌ها، بدون این عناوین مصرف شونده ناقص خواهند بود. از انواع این ابزارآلات قابل مصرف در منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع چسب مثل: چسب مایع – چسب چوب – چسب قطره ای – چسب فوری و 1، 2، 3 - چسب سنگ – نوار چسب برق
  • نوار تفلون برای عایق کردن اتصالات لوله کشی، شیر آب، اتصالات سینک ظرفشویی
  • اسپری روان کننده برای شل کردن پیچ ها و اتصالات زنگ زده
  • اسپری خشک و چرب برای تمیز کردن ریموت کنترل، وسایل دیجیتال، دسته بازی و...
  • اسپری رنگ مات و شفاف در رنگ های مختلف
  • میخ، پیچ و رولپلاک
  • مهره و واشر
  • انواع مته دریل برای فلز، مته چوب، مته الماسه دیوار
  • انواع روغن مخصوص ماشین، دوچرخه، موتور
  • و...

 

 

در این مقاله با معرفی مختصری از تمام ابزارهای مورد نیاز در خانه در خدمت شما بودیم. می‌بینید که با هر مدل زندگی و لایف استایل در هر جای کشور و شهر که باشید، این ابزارها مورد نیاز شما خواهند بود.

برای یک آدم فنی شدن و انجام کارهای تعمیری ساده در خانه هیچوقت دیر نیست! بنابراین اگر نیاز به خرید ابزارهای دستی و یا خرید هر دستگاه برقی خانگی دارید، می‌توانید به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کرده و با مشاوره رایگان و ارسال فوری، از انتخاب ابزارهای با کیفیت مطمئن شوید و از تعمیرات خود لذت ببرید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید