آیا می توان صدای اره برقی را کم کرد؟

ممکن است صدای اره برقی و اره زنجیری برای شما غیر قابل تحمل باشد و حتی شکایت‌ همسایه‌ها و دیگران را نیز به دنبال بیاورد. بنابراین برای حل این مشکل باید به فکر کم کردن صدای اره برقی زنجیری باشید. چرا که صدای زیاد این دستگاه علاوه بر ایجاد مزاحمت برای شما و افراد دیگر، می‌تواند به شنوایی شما آسیب جدی بزند. اما آیا روشی برای کاهش صدای اره زنجیری برقی وجود دارد؟ چه راه های را می‌توان به کار برد و چگونه می توان صدای اره برقی را کم کرد؟

خوشبختانه در صنعت ابزار و از سوی تجربیات کاربران و سازندگان، چندین روش موثر وجود دارد که برای کاهش صدای اره برقی می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. به عنوان مثال استفاده از یک صدا خفه کن گرفته تا انتخاب یک اره برقی با منبع تغذیه باتری، تکنیک‌ها و روش‌هایی هستند که می‌توان به کمک آن‌ها صدای اره برقی را کم کرد.

 

چطور می‌توانیم صدای اره برقی را کم کنیم؟

برای خاموش کردن و کم کردن صدای اره زنجیری چند روش متفاوت و سایل مختلفی وجود دارد. به عبارت بهتر و به طور کلی از 2 راه اصلی جهت کم کردن صدای اره می‌توان بهره برد:

  • 1 - بین خود (کاربر) و اره یک مانع و عایق صدایی ایجاد کنید.
  • 2 - اطمینان حاصل کنید که تمام قطعات دستگاه سالم باشند و به خوبی کار کنند.

به طور مثال برای روش اول کاهش صدای اره برقی می‌توانید از یک کیت صدا خفه کن اره برقی، هدفون‌ یا محافظ و گوش‌گیرهای حذف نویز یا یک میله و زنجیر اره برقی با صدای کمتر استفاده کنید. همچنین در روش دوم، با نگهداری مستمر و سرویس قطعات دستگاه یا انتخاب یک اره زنجیری در ابعاد کوچک‌تر و مناسب مثل منبع تغذیه باتری در اره زنجیری شارژی، می‌توان به کاهش صدای کار اره زنجیری کمک کرد. علاوه بر این، می‌توانید یک دستگاه برش با سیستم ضد لرزش یا آنتی ویبره خریداری کنید.

در یک قانون و بررسی استاندارد و بدون هیچ گونه لوازم حفاظتی صدا و نویز گیر، صدای یک اره زنجیری با میزان 106 تا 120 دسی بل، برای یک فردی که حتی بسیار دور و تا فاصله 8 متری ایستاده است، بین 88 تا 102 دسی بل شنیده خواهد شد. حتی حداقل این اعداد یعنی شیندن مقدار 88 دسی بل می‌تواند به شنوایی آن فرد دور از محل کار، بعد از 2 ساعت آسیب بزند! و در صورت افزایش صدا تا میزان 102 دسی بل، تنها 15 دقیقه کافیست تا شنوایی فرد آسیب ببیند. با توجه به این فاکتورها و نتایج، داشتن وسایل صدا گیر و بکار گیری راه های کاهش صدا ضروری است.

 

دلایل پشت سر و صدای اره برقی

کارکرد موتور دستگاه های برش برقی بر خلاف اره های موتوری بوده و برای همین تولید صدا در آنها تفاوت دارد. در اره های بنزینی زنجیری به دلیل فرآیند احتراق داخلی و دو زمانه و یا چهار زمانه بودن، وجود قطعات متحرکی مانند میل لنگ و پیستون، صدای بالایی تولید می‌شود. در حالی که سیستم اگزوز این صدا را کمی گرفته و محدود کرده و با هدایت آن را به سمت مخالف اپراتور هدایت خواهد کرد. این مکانیزم موتور + صدای کار خود زنجیر در نهایت میزان حجم نویز و سر و صدا را بالا می‌برد. در اره برقی از آنجا که موتور با سیم پیچی مسی آرمیچر و بالشتک کار می‌کند، پس در قسمت انجین تنهای صدای یک دستگاه برقی را خواهد داشت.

اما قسمت مکانیکی اره برقی یعنی ساطور و زنجیر به دلیل اصطکاک بین یکدیگر و با قطعه کار صدا تولید می‌کنند. اگر میله یا زنجیر فرسوده شده یا آسیب دیده باشد، حتی می‌تواند صدای بالاتری تولید کند. علاوه بر این، دسته اره برقی و سایر قطعات آن می‌توانند به دلیل لرزش، صدا ایجاد کنند. در واقع هر چه قطعات بیشتر ارتعاش داشته باشند، اره برقی نیز صدای بیشتری تولید می‌کند.

 

تکنیک‌های کم کردن صدای اره برقی

همانطور که در بالاتر گفته شد 2 روش کلی برای کاهش صدای اره زنجیری وجود دارد. حالا با توجه آن دو راه، بیایید در مورد تکنیک‌هایی که می‌توانید برای کاهش صدای اره برقی از آن‌ها استفاده کنید صحبت کنیم. در ادامه می‌توانید با این تکنیک‌ها آشنا شوید:

نصب صدا خفه کن اره برقی

نصب صدا خفه کن شاید بهترین روش کم شدن صدای اره زنجیری به حساب می‌آید؛ بنابراین بهتر است برای کاهش صدا و نویز ابزار برش خود، از یک مافلر Muffler یا همان صدا خفه کن استفاده کنید. مافلر یک قطعه مکعبی فلزی و سبک است که در داخل دستگاه و روی سیستم اگزوز قرار می‌گیرد و صدای تولید شده توسط موتور را از اپراتور دور می‌کند. یک مافلر خوب و با کیفیت حتی می‌تواند صدای اره برقی که با موتور گازی کار می‌کند را تا 50% کاهش دهد. نکته ناامید کننده اینجاست مافلرها بیشتر برای اره های موتوری استفاده می‌شوند و بنابراین برخی از اره های برقی صدا خفه کن ندارند و باید جداگانه روی آنها نصب شود. ضمن اینکه هر مدل مافلر با توجه به کارخانه و برند سازنده و مدل دستگاه اره زنجیری برقی تفاوت شکل و سایز دارد؛ برای همین هر قطعه صدا خفه کن و مافلرهای متفاوت به تمام اره برقی ها نمی‌خورد. 

هر چه صدا خفه کن بزرگ‌تر باشد، سطح صدای دستگاه نیز بیشتر کاهش پیدا می‌کند؛ اما در مقابل دستگاه حجیم‌تر و سنگین‌تر می‌شود. برخی از مافلرها به عنوان سیستم جذب صدا عمل می‌کنند و نسبت به مافلرهای معمولی می‌توانند سطح صدا را بیشتر از حد معمول کاهش دهند. شما می‌توانید صدا خفه کن را به تنهایی یا با کمک یک فرد حرفه‌ای نصب کنید. چیزی که در اینجا مهم است، نصب درست مافلر است که باید به کمک یک ابزار مناسب و کاملا در سر جای خود انجام شود تا از آسیب رسیدن به آن جلوگیری شود. همچنین باید مرتبا مافلر را بررسی و تمیز کنید تا از گرم شدن بیش از حد و تغییر شکل آن جلوگیری شود.

 

 

استفاده از هدفون یا گوش‌گیر حذف نویز

ساده ترین راه کم کردن صدای اره برقی بدون شک استفاده از گوش‌گیرها و هدفون‌های حذف نویز است. گوش‌گیر‌ها طراحی کوچک و سبکی داشته و با جنس پنبه‌ای و مشابه ساخته می‌شوند. این گوش گیرها می‌توانند در داخل گوش قرار بگیرند و تا 30 دسی‌بل از صدا را کاهش دهند و از آسیب رسیدن به گوش جلوگیری کنند. از طرفی دیگر، هدفون‌های نویز گیر و گوشی ایمنی عایق صدا در سایزهای بزرگ وجود دارند که روی گوش و سر قرار می‌گیرند. این ابزارها امروزه با جدیدترین فناوری عرضه می‌شوند که می‌توانند حتی صداهای شدید را تا میزان 50 دسی بل به حداقل برسانند.

در هنگام خرید گوش‌گیر یا هدفون، مهم است که انتخاب نهایی شما بتواند در کاهش صدا موثر عمل کند و از گوش شما در برابر صدای اره برقی محافظت کند. در زمان خرید به این ویژگی توجه داشته باشید که گوش گیرها باید به خوبی در مجرای گوش قرار بگیرند و در واقع سایز گوش شما باشند. در حالی که هدفون‌ها نیز باید به خوبی روی گوش قرار بگیرند و تمام آن را بپوشانند و در عین حال به سر و جمجمه فشار نیاورند.

 

 

انتخاب یک اره برقی با منبع تغذیه برق یا باتری

دلیل دیگر زیاد بودن صدا می‌تواند موتور دستگاه باشد. در صورتی که یک اره برقی زنجیری نیز ممکن است نیاز شما را رفع کند، دلیلی بر خرید اره موتوری نیست. چرا که اره‌های موتوری بیشتر ارتعاش دارند و در مقابل نیز صدای بیشتری تولید می‌کنند. برخلاف دستگاه‌های برش بنزینی با موتور احتراقی، ابزارهای برقی و باتری‌دار به دلیل نداشتن احتراق و سوخت فسیلی، صدای کمتری تولید می‌کنند و به خاطر لرزش کم‌تر هم، صدای کم‌تری دارند.

البته هنگام انتخاب یک اره برقی نیاز است تا توان خروجی و اندازه کارهای برشی که قرار است انجام دهید را در نظر بگیرید. همچنین بهتر است اندازه کابل دستگاه را ارزیابی کرده و از یک برند معتبر دستگاه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

علاوه بر این انتخاب دیگر می‌تواند خرید اره زنجیری شارژی باشد. در کاربری شاخه زنی و برش های کوچک چوب و الوار، یک اره شارژی کاملا مفید خواهد بود و به دلیل داشتن باتری، حتی مشکلات اره برقی مثل کوتاه بودن کابل را هم ندارد. به ویژه زمانی که سعی در کاهش صدا در همه سطوح را دارید، اره زنجیری شارژی یک انتخاب ایده آل خواهد بود.

 

 

استفاده از ساطور و زنجیر اره برقی با صدای کمتر

طول و سایز ساطور و زنجیر نیز در تولید صدا بسیار موثر است. می‌دانید که سایزهای ساطور با طول های متنوعی از 10 سانتی متر تا 90 سانتی متر در بازار اره برقی و اره موتوری وجود دارند. هر چه سایز این قطعه کوتاه تر باشد، هر چند که گستردگی برشکاری کمتر می‌شود، اما با تولید صدای کمتری مواجه خواهیم بود. بسیاری از ساطورها و زنجیرهای مخصوص اره برقی با مواد با کیفیت مانند آلیاژهای سبک وزن و فولادی چند لایه ساخته می‌شوند. به همین دلیل این زنجیرها اصطکاک کمتری ایجاد کرده و در نتیجه دستگاه برش شما را کم صداتر می‌کنند. علاوه بر این، برخی از ساطورها و زنجیرها حتی با پوشش خاصی برای جذب و کاهش ارتعاشات همراه هستند و صدا را بیشتر به حداقل می‌رسانند. عوامل زیر نیز در این بخش از دستگاه روی کم کردن صدای نهایی اره برقی موثر است:

  • سایز و طول ساطور و زنجیر
  • نصب صحیح زنجیر روی ساطور و تنظیم درست میزان کشش آن
  • تیز بودن دندانه های زنجیر
  • کارکرد درست و روان بودن حرکت زنجیر
  • کارکرد صحیح سیستم روغن رسانی از دستگاه روی زنجیر

 

 

انتخاب یک اره برقی با سیستم ضد ارتعاش

به جای اینکه به دنبال روش کم شدن صدای اره زنجیری باشید، می توانید ابزار برشی را انتخاب کنید که دارای سیستم ضد لرزش یا Anti Vibration باشد. یک سیستم ضد لرزش شامل یک مکانیسم لاستیکی یا فنری برای کاهش موثر ارتعاش است که مجهز به یک یا چند فنر تثبیت کننده و لرز گیر دستگاه خواهد بود. این سیستم علاوه بر کاهش صدا، می‌تواند میزان ارتعاشاتی که به دست و بازوهای شما می‌رسد را نیز کاهش دهد و کنترل اره برقی را برای شما راحت‌تر کند. متاسفانه تمام اره زنجیری را با این مکانیزم ساخته نمی‌شوند و تنها برخی مدلی های پیشرفته و امروزی مجهز به فناوری آنتی ویبره و لرزش گیر هستند.

 

کلام پایانی کم کردن صدای اره برقی

کم کردن صدای اره برقی چه برای کاربر و برشکار و چه برای افراد حاضر در محیط کار بسیار حیاتی و مهم است؛ چرا که در صورت بی توجه بودن به آن، صدای زیاد می‌تواند در بلندمدت به شنوایی آسیب بزند و بهره‌وری شما را در هنگام استفاده از ابزار برش کاهش دهد. همچنین موجب نقض قوانین آلودگی صوتی می‌شود و برای محیط زیست مضراتی به همراه دارد. بر روی بسته بندی و دفترچه راهنما در تمام اره برقی زنجیری و اره موتوری ها میزان تولید صدا بر اساس واحد دسی بل (dB) نوشته شده است که همواره باید حین کار به آن توجه کرد. به همین خاطر در این مطلب به معرفی چند روش موثر برای کاهش صدای اره برقی پرداختیم.

 

 

شما می‌توانید با انتخاب روش مناسب کم کردن صدای اره برقی، تجربه کار و فعالیت خود را در هنگام استفاده از اره برقی بهبود ببخشید و از کار کردن راحت و بدون دردسر لذت ببرید و در نهایت از ایجاد مزاحمت برای دیگران نیز جلوگیری کنید. ضمن اینکه برای خرید اره زنجیری برقی، شارژی و بنزینی می‌توانید به فروشگاه معتبر و آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید