اره زنجیری چیست و آشنایی با انواع اره‌ برقی

اره زنجیری یکی از ابزارهای بسیار مهم در صنعت چوب بری است که با روش ها و مدل های مختلفی به بازار عرضه شده است. بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های برش چوب و همچنین مصارف شخصی در جنگل، باغبانی و... از یک اره برقی یا اره زنجیری بنزینی استفاده می‌کنند. اما آیا کاربری اره برقی با اره زنجیری موتوری شبیه هم است؟ این دو عنوان چه تفاوتی باهم دارند؟ اره برقی به چه مدل دستگاهی گفته می‌شود؟ و چگونه یک اره زنجیری برقی می‌تواند در برش دادن چوب و درخت به اندازه یک اره زنجیری بنزینی مفید باشد؟... با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی انواع اره برقی و معرفی اره های زنجیری بپردازیم.

 

اره زنجیری چیست؟

در پاسخ به این سوال که اره‌‌ زنجیری چیست؟ باید بگوییم که این نوع اره به عنوان یک ابزار برش قدرتمند، جهت برش و بریدن انواع مواد مختلف درختان، گیاهان، چوب، الوار، تخته و غیره استفاده می‌شود. در این اره‌ها یک زنجیره دندانه‌دار بسیار تیز وجود دارد که به صورت دورانی و یا سرعت بالا می‌چرخد و همین ویژگی باعث شده است تا این مدل از اره‌ها، به اره‌های زنجیری شناخته شوند. اره زنجیری چوب بر در چندین مدلی مختنوع ساخته می‌شود که مهمترین گروه بندی آن با توجه به منبع تغذیه با عناوین اره برقی زنجیری، اره موتوری زنجیری، اره زنجیری شارژی و... است. ضمن اینکه طول ساطوری (طول و سایز تیغه فلزی که زنجیر دور آن می‌افتد) در کاربری اره زنجیری برقی و اره بنزینی تاثیر مستقیمی دارد.

در تصویر پایین یک نمونه از اره برقی زنجیری ارائه شده است. از جمله اجزای اصلی این مدل از اره‌ها می‌توان به موتور متحرک، زنجیره دندانه‌دار، ساطور، کلید ها و... اشاره کرد. برای انجام عملیات برش، نیروی محرک ایجاد شده توسط موتور، به زنجیر منتقل می‌شود. این نیرو در اره زنجیری باعث می‌شود تا زنجیر به دور ورق فلزی با سرعت بالا به حرکت در بیاید. در نهایت با برخورد دندانه‌های زنجیر با مواد مختلف و سطوح چوب، عملیات برش اتفاق می‌افتد.

 

کاربردهای اره برقی

برخلاف تصور بسیاری از افراد، کاربرد اره‌های برقی، تنها در زمینه برش شاخه و درخت نیست؛ قدرت و توانایی بالای این اره در برش باعث شده است تا از آن بتوان در زمینه‌های مختلف کمک گرفت. از جمله کاربرد اره زنجیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشاورزی و باغبانی:

رایج‌ترین کاربرد استفاده از اره‌های زنجیری، برش، هرس و بریدن درختان است. همچنین از این اره‌ها می‌توان برای تمیز کردن برگ‌ها و شاخه‌ها نیز استفاده کرد. هر چه قطر و تنه درخت و شاخه قطور تر شود، نیاز به یک اره زنجیری قدرتمندتر و با سایز ساطوری بزرگتر است.

  • صنعت نجاری:

از دیگر موارد کاربرد اره‌های زنجیری، تولید محصولات چوبی است. به کمک این اره‌ها می‌توان کار برش و شکل‌دهی مصنوعات چوبی و بریدن و انجام برش های اولیه در الوارها را به خوبی انجام داد.

  • صنعت ساختمان‌سازی و ساخت و ساز:

به کمک این اره‌ها می‌توان برش انواع مواد و قطعات مانند چوب ها به صورت تخته چند لا و... را انجام داد که در پروژه های ساختمان سازی خصوصا خانه ها و اماکن با ساختار چوب بسیار کاربرد دارد.

  • مرمت جنگل‌ها:

بسیاری از متخصصین از این مدل اره‌ها برای اجرای پروژه‌های مربوط به حفاظت از جنگل‌ها مانند برش و بریدن درختان جنگل استفاده می‌کنند.

  • آتش‌نشانی:

در مواقع ضروری به خصوص در عملیات‌های مربوط به امداد و نجات به کمک این اره‌ها می‌توان مواد سخت در موقعیت های دشوار را به راحتی برش داد.

 

انواع اره زنجیری از نظر عملکرد

اره‌ مدل زنجیری از نظر عملکرد در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود که همانطور که گفته شد در نوع برقی و بنزینی وجود دارد. بنابراین در ادامه به شرح مختصر هر یک از انواع این اره‌ها می‌پردازیم.

اره زنجیری تنه بر برای کار در جنگل

این نوع از اره‌ها به دلیل قدرت بالا و سایز بزرگ خود، برای انجام فعالیت‌های جنگل‌داری مانند قطع و انداختن درختان، هرس درختان جنگل و... مناسب هستند. همچنین از این اره‌ها می‌توان برای جلوگیری از انتشار آتش‌سوزی در جنگل، باز کردن مسیرهای بسته شده با درختان سقوط کرده و... استفاده کرد. قدرت بالای این اره‌ها کمک می‌کند تا در کمترین زمان، حجم زیادی از درختان جنگل را قطع کنید. معمولا اره زنجیری های مخصوص کارها و پروژه های بزرگ چوب بری سایز ساطور بالای 40 سانتی متر دارند.

 

 

اره زنجیری هرس کاری

اره‌های زنجیری موتوری و اره برقی زنجیری مخصوص هرس از قدرت کمتری نسبت به اره‌های مخصوص کار در جنگل برخوردار هستند؛ بنابراین تنها برای انجام برخی کارهای کوچک مانند هرس سر شاخه‌ها جهت تهیه هیزم، برش تنه درختان کوچک، بریدن ساقه‌های باریک درختان و غیره به کار می‌روند. این نوع اره ها در مدل اره زنججیری شارژی هم ساخته می‌شوند و ساطور آنها معمولا کوچکتر و تا حداکثر 30 سانتی متر طول دارد.

اره زنجیری شاخه زن دسته بلند

همان‌طور که از نام این نوع اره موتوری مشخص است، دسته بلند آن کمک می‌کند تا به راحتی بتوانید به سرشاخه‌های بلند درختان دسترسی داشته باشید و برای هرس کردن آن‌ها به مشکل بر نخورید. به همین خاطر این مدل دستگاه به نام اره زنجیری شاخه زن هم معروف است و همچنین از آنها برای برش شاخه‌ها، مرتب‌سازی شمشادهای بلند و غیره نیز استفاده می‌شود. همانند اره‌های معمولی، این مدل از اره‌ها نیز در قسمت اصلی دستگاه، دارای یک تیغه در قسمت انتهایی خود هستند که معمولا سایز ساطور کوچک و حداکثر به اندازه 20-25 سانتی متر دارد. وزن این اره‌ها بسیار کم بوده و کار برش در ارتفاع را به خوبی برای شما انجام می‌دهند تا کاربر احساس خستگی نکند.

 

انواع اره زنجیری از نظر ساختار

با گسترش فناوری، اره‌های زنجیری نیز در انواع مختلفی تولید شده‌اند. همانطور که گفتیم این محصول اکنون از لحاظ ساختاری به سه نوع بنزینی، برقی و شارژی تقسیم می‌شود. در ادامه قصد داریم تا به معرفی هر یک از آن‌ها بپردازیم.

 

 

اره زنجیری برقی

اره‌های زنجیری برقی طبعا با نیروی برق کار می‌کنند. برای این منظور کافی است تا دستگاه مورد نظر خود را از طریق کابل به منبع برق 220 ولت متصل کنید و به کمک کلید روشن/خاموش، موتور آن روشن شود. تمام این نوع اره های زنجیری امکان تنظیم سرعت دارند و بنابراین شما می‌توانید هنگام کار، نیروی موتور دستگاه را کنترل کنید. این ویژگی به خصوص برای کسانی که تازه‌کار هستند، بسیار مناسب است و می‌توانند در خانه یا محل کار از آن استفاده کنند. اره زنجیری در کاربری های مختلف با توان 700 وات تا 2400 وات وجود دارد و با طول ساطور و تیغه سایز 10 سانتی متر تا 45 سانتی متر تولید می‌شود.

از ویژگی‌های مثبت اره‌های زنجیری برقی می‌توان به اندازه کوچک‌تر و وزن پایین‌تر آن‌ها نسبت به نوع اره‌های بنزینی اشاره کرد. چرا که اره برقی زنجیری، باک بنزین و هندل استارت ندارد. همچنین این اره‌ها برای کار کردن نیاز به مصرف و منبع سوخت فسیلی ندارند؛ بنابراین میزان تولید دود یا صدا در آن‌ها در مقایسه با سایر اره‌ها بسیار کمتر است.

اما با وجود همه‌ این مزایا باید بگوییم که سیم به کار رفته در این دستگاه‌ها باعث می‌شود تا از لحاظ حرکتی محدودیت زیادی داشته باشید. همچنین قدرت موتور استفاده شده در این مدل از اره‌ها در مقایسه با نوع بنزینی بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین برای کارهایی مثل برش تنه درختان بزرگ و... که نیاز به قدرت بالایی دارید، استفاده از این اره‌ها را پیشنهاد نمی‌شود.

 

 

اره زنجیری بنزینی

همان‌طور که از نام اره بنزینی مشخص است، انرژی موتور این دستگاه از طریق سوخت بنزین تامین می‌شود. همانند اره‌های برقی، این اره‌ها دارای یک موتور دو زمانه بنزینی یا احتراقی هستند که ترکیب سوخت هوا و بنزین در آنها باعث چرخش و حرکت موتور خواهد شد. سرعت اره موتوری نسبت به سایر اره‌های زنجیری بسیار بالاتر است؛ بنابراین اگر در کار برش چوب و استفاده از این مدل ها تازه کار هستید، یا به صورت اتفاقی از این اره استفاده می‌کنید، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.

این اره‌ها در مقایسه با اره‌های برقی، وزن سنگین‌تر و صدا و لرزش بیشتری دارند. همچنین نیاز دارند تا هر از چند گاهی بعد از استفاده، توسط روغن‌های مختلف، سرویس شده و سوخت و فیلتر هوای آن‌ها تعویض شود. اما برخلاف اره‌های برقی، محدودیت مکانی در این اره‌ها معنا ندارد. در اره زنجیری موتوری از یک ترکیب و نسبت استاندارد (سوخت + روغن) برای پر کردن باک سوخت استفاده می‌شود و یک مخزن جداگانه روغن هم برای روغن رسانی به سطح زنجیر و تیغه استفاده می‌شود.  

 

قدرت موتور اره‌های زنجیری بنزینی بسیار بالاست و پارامتر حجم موتور به CC یا میلی لیتر یکی اصلی ترین فاکتورها در انتخاب یک اره زنجیری مناسب است. ضمن اینکه توان موتور اره موتوری زنجیری از 700 وات (1 اسب بخار) تا 5000 وات (7 اسب بخار) ساخته شده و ساطورهای آن معمولا طول هایی بزرگ از 20 سانتی متر به بالا تا بسیار بزرگ و قدرتمند 90 سانتی متری دارند!... 

 

 

اره زنجیری شارژی

اره‌ زنجیری شارژی عضوی کوچک از خانواده اره زنجیری است و مانند سایر ابزارآلات شارژی با نیروی باتری کار می‌کند. از آنجایی که باتری استفاده شده در این اره‌ها وزن زیادی دارد، در نتیجه نسبت به اره برقی کمی وزن بیشتری داشته، اما قابل حمل بودن آن ارزش خرید آن را بالا می‌برد. توجه به این نکته ضروری است که مدت زمان استفاده از این اره‌ها بسیار محدود است و بستگی به میزان شارژ باتری آن دارد. همچنین در مقایسه با سایر اره‌ها قدرت بسیار پایینی داشته و تنها برای انجام کارهای سبک مانند هرس درختان کوچک، کارهای اضطراری برش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اره زنجیری شارژی طول ساطوری بسیار کوچکتری نسبت به نوع برقی و بنزینی دارد و معمولا در کاربری اره زنجیری شاخه زن ساخته می‌شود. طول ساطور آنها بین 10 سانتی متر تا ماکزیمم 30 سانتی متر تولید شده و باتری های آنها از نوع لیتیوم - یونی و با ولتاژ 18 ولت به بالا ساخته می‌شود. بهترین اره زنجیری های شارژی معمولا موتور بدون ذغال براشلس Brushless دارند.

 

مزایای استفاده از اره برقی

مطمئنا مهم‌ترین مزیت اره‌‌های برقی در مقایسه با اره‌های دستی، سرعت بسیار بالای آن‌ها در انجام کارها است. بنابراین شما می‌توانید در کمترین زمان ممکن، کارهای مختلفی را با این اره‌ها انجام دهید. علاوه بر این برخلاف اره‌های دستی، موتور دستگاه وظیفه تامین نیروی لازم برای انجام کارها را برعهده دارد؛ بنابراین با صرف انرژی کم می‌توانید کارهای متنوعی را با سرعت بالایی انجام دهید.

اره زنجیری برقی نسبت به اره بنزینی با وزن کمتر خود و کار راحت تر، پیچیدگی و سیستم مکانیکی آسان تر، مشکلات کمتری را در حین کار برش چوب و... خواهد داشت. نیازی به ترکیب سوخت ندارد و تنها با داشتن یک کابل بلند، می‌توان به تمام نقاط و محدوده برشکاری چوب در کارگاه حمل شود. هر چند که اره برقی برای کارهای بسیار سنگینی برش مناسب نیست، اما برای بسیاری از مصارف روزمره و ساده برش زنی الوار و تخته چوب ها مفید و کاربردی خواهد بود.

 

کلام پایانی آشنایی با انواع اره‌ زنجیری

ما در این مقاله نگاه مختصری به اره برقی و انواع اره زنجیری داشتیم و از کاربرد آن در صنعت صحبت کردیم. اکنون ضمن آشنایی کلی با انواع اره‌های زنجیری برقی و موتوری از لحاظ عملکرد و ساختار و مزایای استفاده از آن‌ها، می‌توانید مورد مناسب برای کار خود را بیابید.

شما می‌توانید برای خرید اره‌ زنجیری در انواع مختلف اره برقی زنجیری، اره زنجیری بنزینی، اره زنجیری شارژی و... با قدرت و سایز مورد دلخواه خود از برندهای معتبر داخلی و خارجی با ضمانت اصالت کالا به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کرده و با مقایسه آنها، اره مورد نظر خود را خریداری کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید