بهترین دریل برای مصارف خانگی

اشتباه رایج بسیاری از کاربران این است که فکر می‌کنند انتخاب دریل خانگی چندان نکته خاص و پیچیدگی ندارد و با هر نوع دریلی در خانه می‌توان هر نوع سوراخی را ایجاد کرد. اما این روزها، دریل های برقی و شارژی دیگر فقط با اشاره به نوع کارگاهی یا خانگی بودن شناسایی نمی‌شوند. شاید در همین چند سال گذشته، با یک نگاه کلی به حجم، ابعاد و وزن یک مدل دستگاه دریل، می‌شد موارد مصرف آن را شناسایی کرد و پیشنهاد داد. اما با پیشرفت و ایجاد تنوع در ساخت دریل ها، حالا دیگر رسیدن به گزینه نهایی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این مقاله از ابزار مارکت مروری بر پارامترها و مشخصات فنی و تخصصی انواع دریل داشته‌ایم و نحوه انتخاب و خرید دریل مناسب مصرف خانگی در بازار امروز را بررسی می‌کنیم.

 

كدام دريل برای مصرف خانگی مناسب است؟

تا همین چند سال قبل، پیشنهاد یک دوست، همکار، آشنای فنی و با تجربه برای رسیدن به جواب این نوع سوال‌ها کافی بود. استاد کار یا کارگری که چند سال با یک دریل خوب کار می‌کرد، همیشه همان برند و یا مدل محبوب خود را به عنوان بهترین دریل خانگی یا کارگاهی معرفی می‌کرد؛ اما اکنون شرایط متفاوت شده و به لطف عواملی چون اینترنت و امکان سرچ و تحقیقات، می‌توان خود به انتخاب مناسبی رسید. برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین دریل را انتخاب کنید، قبل از خرید ابتدا باید چند سوال را پاسخ دهید:

  • چرا قصد دارید دریل بخرید؟ و با آن قرار است چه نوع مواد و سطوحی را سوراخ کنید؟
  • قرار است چقدر از دریل استفاده کنید؟ تنها یک یا دو بار در سال، یا بیشتر؟
  • از لحاظ شرایط و موقعیت سوراخکاری، چه نوع دریلی برای شما مناسبتر است؟ دریل برقی یا شارژی؟
  • آیا در کنار سوراخ زدن، نیاز به مکانیزم پیچبندی و بستن و باز کردن انواع پیچ هم دارید؟
  • علاوه بر دریل کاری ساده، داشتن چه امکانات و آپشن‌های دیگری در یک دستگاه دریل مد نظر شماست؟

 

 

با دادن جواب‌های روشن و مشخص به این سوالات بالا، محدوده انتخاب خود را تا حد زیادی تعیین خواهید کرد. به طور کلی چند عامل اصلی در شناخت و انتخاب دریل خانگی موثر است:

انواع دریل خانگی

دریل‌های کلاسیک و غیر صنعتی با توجه نوع مکانیزم کار دارای چند مدل و تیپ معروف و استاندارد هستند:

  • دریل ساده

این دریل حالت چکشی ندارد و نمی‌تواند روی سطح ضربه بزند، بنابراین استفاده از آن تنها برای سطوح چوبی و فلزی مناسب بوده و سوراخ زدن روی مصالح ساختمانی با این نوع دریل تا حدی مشکل است.

  • دریل چکشی

برخلاف نوع ساده، روی بدنه این دریل یک دکمه تغییر حالت ساده به چکشی (کوبشی) قرار دارد که امکان ضربه زدن به سطح قطعه را حین چرخش مته به وجود می‌آورد. از این قابلیت برای سوراخکاری در دیوار، سقف و نفوذ راحت در گچ، خاک و سنگ و اینطور مصالح ساختمانی استفاده می‌گردد.

  • دریل گیربکسی

یک مدل فوق العاده قوی برقی با یک جعبه دنده دو سرعته است که بیشتر کارایی صنعتی دارد. اگر چه گاهی اوقات این نوع دریل در خانه هم دیده می‌شود، اما کاربری اصلی این دستگاه سوراخکاری سنگین فلز، چوب و... در کارگاه‌ها و مشاغل مختلف فنی است.

  • دریل ترکیبی Combi

این نوع دریل نسل جدیدی از این گروه ابزار سوراخکاری است که معمولا به صورت شارژی ساخته می‌شود. دریل Combi سه قابلیت سوراخکاری، پیچ بندی و حالت چکشی را با قدرت عالی و بسیار بالا ارائه می‌دهد. بدنه و موتور آن برای این کار تقویت و سخت کاری شده است و امکان تنظیم گشتاور دارد. نفوذ این مدل دریل در مواد نسبتا سخت، با سرعت مناسب انجام شده و در کمترین زمان صورت می‌گیرد. البته که دریل های کمبی تا حدی از سه نوع دیگر گرانتر هستند.  

 

 

طراحی و خوش دست بودن

تقریبا همه دریل‌ها با ساختار و شکل شبیه به‌هم ساخته می‌شوند اما نکات ریز و کوچکی مثل داشتن دسته اصلی و کمکی ضد لرزش، روکش رابری و لاستیکی ضد لغزش و ضد تعریق روی دسته و بدنه دریل، همچنان میزان خوش دست بودن آن، روی انتخاب نهایی تاثیر بسزایی دارد.

دریل شارژی یا دریل برقی؟

انتخاب برقی یا شارژی بودن یک دریل ارتباط مستقیم به میزان استفاده کاربر دارد. معمولا کسانی که استفاده چندانی از دریل ندارند و در طول سال شاید یک یا دو بار برای نصب تابلو، پرده و... از آن استفاده کنند، بهتر است نوع برقی بخرند؛ چرا که باتری دریل شارژی در صورت استفاده نکردن به مدت زیاد، دچار آسیب داخلی و کم شدن عمر مفید خواهد شد.

 

 

وزن و ابعاد

با توجه به قدرت موتور، سرعت و سایز سه نظام، به طور محسوسی وزن و اندازه بدنه دریل برای مصرف خانگی تغییر می‌کند. دریل‌های خانگی معمولا از حدود 500 گرم تا 2.5 کیلوگرم وزن دارند. هر چقدر این وزن کمتر، توان موتور پایین‌تر و قدرت سوراخکاری کمتر باشد، دریل براحتی در دستان کاربر (حتی گاهی در یک دست) جای می‌گیرد. دریل‌های قوی‌تر اگر چه توان سوراخکاری بیشتری دارند، اما سنگین‌تر بوده و معمولا امکان کار با یک دست را ندارند.

قیمت

لزوما یک دریل گران همیشه کیفیت بالاتری ندارد. ضمن اینکه برای خرید دریل خانگی، اساسا نیازی به صرف هزینه بالا نیست. اما در هر صورت با توجه به کیفیت ساخت، برند، ویژگی‌های فنی و امکانات دستگاه، قیمت نیز فاکتوری مهم در انتخاب نهایی کاربر محسوب می‌شود. در حال حاضر از حدود 1 میلیون تومان تا حتی 10 میلیون تومان دریل در بازار وجود دارد که کیفیت ساخت، داخلی و خارجی بودن برند و... روی این قیمت‌ها تاثیرگذار است.

سه نظام آچاری یا اتوماتیک؟

هر کدام از این 2 مدل سه نظام دریل، طرفداران خاص خود را دارد. گروهی معتقدند سه نظام آچار خور برای هر شرایطی مناسب است اما با آمدن سه نظام اتوماتیک، بسیاری از کاربران به سمت این نوع خودکار تمایل پیدا کردند. سه نظام آچاری برای سوراخکاری چکشی و قوی‌تر با مته الماسه عالی خواهد بود؛ در طرف مقابل اما، مته گیر خودکار نیاز به آچار ندارد و تنها با دست قفل خواهد شد. برای همین در سوراخکاری سبک و سطوح نازک چوب و فلز و یا تعویض مداوم و پشت سر هم مته حین کار، این سه نظام سرعت کاری بالاتری دارد.

 

ویژگی های مهم دریل مناسب مصرف خانگی چیست؟

با توجه به موارد گفته شده در بالا، وقتی تمرکز بیشتری روی دریل‌های خانگی و کارگاهی می‌گذارید، متوجه تفاوت مشخصات فنی و امکانات آنها می‌شوید.

توان موتور و گشتاور

معمولا قدرت موتور دریل با یک عدد و واحد وات W نشان داده شده که عددی مهم برای کاربران است. این عدد بنا به تیپ دریل، ممکن است از حدود 250 وات تا 2000 وات ساخته شود. هر چه توان بالاتر رود، مصرف برق دریل بیشتر شده و قدرت سوراخکاری آن نیز بیشتر می‌شود. برای یک دریل معمولی خانگی نیاز به توان‌های خیلی بالا نیست و معمولا بین 400 تا 1000 وات برای اکثر سوراخکاری‌های عمومی و روزمره جوابگو خواهد بود. توصیه می‌شود برای دریل چکشی از توان بیشتری استفاده گردد و میزان حداقل 700 وات برای دریل مناسب مصرف خانگی در نظر گرفته شود.

همین موضوع در دریل‌های شارژی با ولت باتری و میزان گشتاور دریل تعیین می‌گردد. دریل شارژی برای استفاده عمومی و خانگی بهتر است موتور و باتری لیتیوم - یونی کمتر از 12 ولت نداشته باشند. ضمن اینکه ماکزیمم گشتاور اعمالی گیربکس آنها روی سطح قطعه هم از حدود 15 نیوتن به بالاتر مناسب خواهد بود.

 

 

سایز سه نظام

هر دو نوع سه نظام آچاری و اتوماتیک در سایزهای 6 میلی متر، 10 میلی متر و 13 میلی متر در بازار وجود دارند. سه نظام 6 میلی متر تنها برای کارهای ظریف، سوراخکاری سبک در مصارف تزیینی، مواد حساس، دکوراسیون و... مناسب است. برای کارهای عمومی و خانگی، بهتر است حداقل دریل 10 میلی متری یا بهتر از آن، یعنی سه نظام سایز 13 میلی متری انتخاب شود.

سرعت چرخش

اگر چه در ظاهر سرعت گردش موتور اهمیت بالایی از خود نشان می‌دهد، اما در واقعیت این عدد چندان تاثیری روی سوراخکاری‌های عمومی در خانه ندارد. خصوصا اگر توان موتور بالا باشد، نوک مته تیز باشد و سطح و جنس قطعه متناسب با قدرت دریل باشد، سرعت چرخش متوسط حدود 1000 تا 3000 دور در دقیقه برای تمام نیازها جوابگو خواهد بود.

دریل دیمر دار یا بدون دیمر؟

یکی از جذابیت‌های خرید بهترین دریل برای مصارف خانگی داشتن دیمر تنظیم سرعت است. تمام دریل‌ها از فناوری افزایش سرعت به صورت پدالی – گازی با سوییچ دستگاه بهره می‌برند؛ اما برخی مدل‌های دریل علاوه افزایش سرعت به کمک کلید و سوییچ گازی، دارای یک دیمر جداگانه هم هستند. این دیمر سرعت را در محدوده خاصی طبق دلخواه کاربر تنظیم می‌کند و ثابت نگه می‌دارد. این امکان، دریل را برای برخی کارها مثل پیچ بندی یا سوراخکاری کنترل شده در موارد خاص آماده می‌کند.

 

 

قابلیت چپ گرد / راست گرد

اکثر دریل‌های خانگی تنها به صورت چرخش راستگرد ساخته می‌شوند چرا که قرار است تنها کار سوراخ زدن را انجام دهند. اما برخی مدل‌ها با اضافه کردن مکانیزم تغییر جهت گردش موتور به کمک یک کلید، قابلیت چپگرد بودن را هم به دریل اضافه می‌کنند. گردش خلاف جهت ساعتگرد در دریل، آن را برای کار پیچ بندی آماده می‌کند و معمولا این دریل‌ها امکان استفاده به عنوان پیچگوشتی برقی را هم دارند.

امکانات جانبی و متعلقات بیشتر

در بازار امروز، بسیاری از برندهای ایرانی و خارجی، هنگام ارائه یک دریل، دیگر فقط یک دستگاه خالی را عرضه نمی‌کنند. بسیاری از سازندگان به ساخت مدل‌های کیت دریل با متعلقات و لوازم کامل روی آورده‌اند. این مدل‌ها شامل یک دریل به اضافه لوازم جانبی متنوع مثل انواع مته، بیت و سرپیچگوشتی، متر، آچار، دستکش و... هستند که همگی در یک کیف حمل ارائه می‌شوند.

 

معرفی بهترین دریل خانگی برای مصارف خانگی

حال که با انواع دریل خانگی و معیارهای موثر روی کیفیت و محبوبیت آنها آشنا شدیم، بهتر است به معرفی چند مدل از بهترین دریل های خانگی با توجه به نیاز و موارد اشاره شده در بالا بپردازیم.

 

دریل رونیکس مدل 2113

این مدل دریل شرکت Ronix با توان 350 وات و سه نظام اتوماتیک 10 میلی متری، یک دستگاه بسیاری مناسب و پر کاربرد برای کارهای خانگی محسوب می‌شود. کلید و بلبرینگ‌های ضد گرد و غبار و داشتن آرمیچر و بالشتک با سیم پیچی 100 درصد مسی و وزن تنها حدود 1 کیلوگرم از ویژگی‌های آن است. دریل رونیکس مدل 2113 دارای دکمه کشویی چپگرد / راستگرد است که باعث شده تا از این دریل بتوان براحتی برای کار پیچ‌بندی هم استفاده برد.

 

 

دریل کنزاکس مدل KED-150A

کمپانی KENZAX نامی دیگر است که یک محصول موفق در بین لیست بهترین دریل برای مصارف خانگی دارد. دستگاه دریل کنزاکس مدل KED-150A این شرکت، با توان 500 وات و مته گیر خودکار 10 میلی متری، کیفیت بالایی در ساخت و کار ارائه می‌دهد. اگر چه این دریل حالت کوبشی ندارد، اما مجهز به دکمه کشویی حالت چرخش چپ گرد – راست گرد بوده و البته یک دیمر تنظیم سرعت جداگانه روی سوییچ گازی خود دارد.

 

 

دریل چکشی رونیکس مدل 2210C

از پر فروش ترین دریل های ضربه ای بازار می‌توان به دریل چکشی رونیکس مدل 2210C اشاره کرد. ساخت طبق استاندارد CE اروپا با یک سه نظام آچاری 13 میلی متری در کنار بدنه خوش ساخت و کیفیت بالا، این محصول را به یک ابزار موفق تبدیل کرده است. مدل 2210 رونیکس از دسته اصلی و کمکی با روکش ضد تعریق و لغزش بهره می‌برد و در قسمت گیربکس از بلبرینگ های ضد گرد و غبار دوبل استفاده کرده است. توان 810 وات و وزن 2.4 کیلوگرم در کنار داشتن دیمر تنظیم سرعت از 0 تا 3000 دور بر دقیقه از جمله نقاط قوت آن است.

 

 

دریل چکشی توسن مدل 0022D

این محصول کمپانی ایرانی TOSAN یعنی دریل چکشی توسن مدل 0022D با توجه به قدرت و توان خوب سوراخکاری، به دلیل وزن حدود 2 کیلوگرمی جزو سبکترین دریل های کوبشی مناسب مصارف خانگی محسوب می‌شود. شرکت توسن روی این مدل سه نظام 13 میلی متری آچار خور قرار داده و موتور آن نیز 750 وات توان دارد. بدنه از پلاستیک فشرده عایق دوبل در کنار سوییچ دیمر دار و با قابلیت چپگرد – راستگرد کردن دور دستگاه، این دریل را به یک گزینه عالی تبدیل می‌کند.

 

 

دریل شارژی رونیکس سری 80 و سری 86

در گروه دریل شارژی، شرکت رونیکس چندین محصول با ولتاژهای 12 ولت، 14 ولت، 18 ولت و... دارد که به سری 80 و 86 معروف‌اند. تمامی این مدل‌ها با کیفیت بالا و یکسانی ساخته شده و دارای گیربکس 2 سرعته و باتری های لیتیوم – یونی هستند. مدل‌های 12 ولت آن مثل دریل شارژی رونیکس لیتیوم 12 ولت مدل 8012 با باتری کامپکت و کوچک و مدل‌های قویتر آن مثل دریل شارژی رونیکس 14.4 ولت مدل 8614 باتری‌های بزرگ دارند. این نسل از دریل شارژی‌های رونیکس به داشتن عمر مفید بالا و کاربرد عالی در تعمیرات، نصابی انواع وسایل در سطوح چوبی و فلزی، بتن و دیوار، کار در کارگاه نجاری و... معروف شده است.

 

سخن آخر در مورد خرید دریل خانگی

در این مقاله با ویژگی‌های دریل مخصوص کار در خانه و سوراخکاری سبک آشنا شدیم. ملاحظه کردید که انتخاب بهترین دریل خانگی برای مصارف خانگی به چه دقت و توجهی نیاز دارد. در واقع مشخصه‌های فنی، کیفیت ساخت و همینطور سایز و وزن دستگاه در کنار میزان استفاده کاربر، کاملا روی خرید و انتخاب نهایی او تاثیر خواهد داشت.

دستگاه‌های پیشنهاد شده در بالا تنها چند مورد از دنیای بزرگ دریل است. شما می‌توانید برای مشاهده پرفروش ترین ها و خرید دریل در انواع ساده، چکشی، شارژی و... به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. تمامی ابزارها به صورت اورجینال با گارانتی رسمی و خدمات پس از فروش طولانی مدت با ضمانت اصالت کالا ارائه می‌شوند.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید