جارو شارژی بهتر است یا جارو برقی؟

جارو شارژی ابزاری برای تمیز کردن و نظافت مکان های مختلف بدون نیاز به منبع انرژی برق است. اما شاید برای بسیاری افراد این سوال مطرح است که جارو شارژی بخرم یا نه؟ به صراحت می‌توان گفت که امروزه جارو شارژی عضوی مهم در زندگی جدید شهری و مصارف کارگاهی کوچک و بزرگ است. پس برای اینکه بدانید جارو شارژی بهتره یا برقی؟ موارد استفاده جارو برقی و جارو شارژی چه تفاوتی باهم دارند؟ مزایای جارو شارژی چیست؟ و اساسا آیا جاروهای شارژی به درد تمام کاربران می‌خورد؟ باید با کاربردهای جارو شارژی و انواع آن آشنا باشید. در این مقاله از ابزار مارکت فرق جاروبرقی و شارژی را بیان کرده و در انتهای آن نیز بررسی می‌کنیم که برای افراد مختلف، خرید جارو شارژی بهتر است یا جارو برقی؟ پس با ما همراه باشید.

 

کاربرد جارو شارژی چیست؟

جارو شارژی ها در هر مدل و طراحی که ساخته شوند یک هدف اصلی و بزرگ دارند و آن هم تمیز کاری و پاکسازی یک قسمت مشخص، گوشه و مکان های مختلف در خانه، اتاق، محیط کار، کارگاه، خودرو و... است. در واقع وظیفه مشترک جارو برقی و جارو شارژی، نظافت سطوح و کشیدن آلودگی ها، گرد و غبار و آشغال ها با کمک سیستم مکش هوا و وکیوم است. اما جارو شارژی ها در ممقایسه با نوع برقی، مخزن کوچکتری دارند و برای کار جارو کشیدن در متراژ بالا مثل کل خانه و محیط و یا جارو کشی در ساعات ممتد و طولانی مناسب نیستند.

به دلیل ویژگی‌های فنی و مشخصات متنوع و تفاوت جارو برقی با جاروی شارژی، می‌توان گفت که انواع جارو شارژی بیشتر برای مصارف زیر به کار می‌رود:

  • نظافت خانه در متراژ پایین در اتاق، انبار و...
  • تمیز کاری موضعی و مقطعی
  • نظافت داخلی ماشین و خودرو مثل اتاقک، صندوق عقب، داشبورد و...
  • تمیز کردن انواع سطوح در محل کار و اماکن داخلی و خارجی
  • جمع کردن آشغال ها و آلودگی های گردی و ریز
  • پاکسازی گوشه ها و نقاط تنگ با دسترسی سخت
  • مکش ذرات از شیارها و حفره های انواع لوازم و وسایل
  • و...

انواع جارو شارژی کدام است؟

به طور کلی انواع جارو شارژی به دو گروه جارو شارژی بزرگ و ایستاده و جارو شارژی کوچک و دستی تقسیم می‌شوند. اما برای بیان بهتر و آشنایی کامل تر با مدل های جارو شارژی، موارد زیر را می‌توان نام برد:

 

 

جارو شارژی دستی کوچک

نوع جارو شارژی دستی Handheld به مدل محبوب و پر مصرفی می‌گویند که در بیشتر خانه‌ها وجود دارد. این مدل با طراحی کامپکت طراحی شده و در میان انواع جارو شارژی، کوچکترین ابعاد را دارد. مخزن آنها کوچک بوده و در بهترین حالت و بیشترین مقدار، ظرفیت مخزن به 1 لیتر می‌رسد. تغذیه جارو شارژی دستی با باتری های داخلی یا خارجی (قابل جداسازی) لیتیومی بین 12 ولت تا 18 ولت انجام می‌گیرد و به این ترتیب قدرت موتور آنها نیز متغیر خواهد بود.

جارو شارژی دستی کوچک تنها برای مکش آشغال‌ها به صورت موضعی و سریع، جمع کردن ذرات ریز در گوشه‌ها با سرعت بالا کاربرد داشته و یکی از بهترین ابزارها برای نظافت خودرو و ماشین شخصی است. به دلیل ابعاد کوچک این مدل جارو شارژی، هر شخص و راننده ماشین می‌تواند تمامی قسمت های مختلف خودرو مثل شیارهای داشبورد، لبه های داخل اتاقک، تو دوزی و شیارهای بین صندلی ها و... را تمیز کند. ضمن اینکه در مدل‌های پیشرفته این نوع جارو شارژی، امکان جمع کردن آب و مواضع تر و خیس را هم دارند که برای تمیز کردن مبلمان و سطوح مختلف بسیار مفید است.

 

 

جارو شارژی دستی بلند

مدل بعدی به جارو شارژی بلند Stick می‌رسد. این ابزارها اگر چه قدرت مکندگی بالایی ندارند، اما دارای ابعاد بدنه و خصوصا طول لوله و برس مکش بزرگتری نسبت به گروه قبلی هستند. جارو شارژی دسته بلند تا حدی شبیه به نوع ایستاده (مدل بعدی) است اما مخزن آن در بالای دسته قرار دارد و گنجایش حجم مخزن آن بزرگ نیست و مثل نوع دستی کوچک، در حدود همان 1 لیتر ساخته می‌شود. ضمن اینکه قدرت موتور و ولتاژ تغذیه آنها هم مثل جارو شارژی دستی کوچک بین 12 تا 18 ولت است.

 

 

مهمترین مزایای جارو شارژی بلند مدل استیک Stick، وزن سبک تر و لوله باریک تر آن نسبت به نوع ایستاده، و طول بلندتر آن نسبت به مدل جارو شارژی دستی کوچک است. این مزیت ها باعث می‌شود تا از این نوع جارو بتوان به صورت برعکس و وارونه، برای دسترسی به نقاط با ارتفاع بلند مثل سقف، بالای پنجره و پرده و همینطور رسیدن به زیر کابینت‌ها، اجاق گاز و... استفاده کرد. (جارو شارژی دستی کوچک به این ارتفاعات و بلندی نمی‌رسد. جارو شارژی ایستاده پارویی نیز وزن زیادی دارد و امکان برعکس کردن آن وجود ندارد.)

 

 

جارو شارژی ایستاده پارویی

یکی از بهترین مدل ها در این گروه محصولات، جارو شارژی ایستاده Upright است. در یک نگاه ظاهری، این مدل جارو شارژی شبیه به مدل قبلی یعنی دسته بلند است، اما با دقت بیشتر می‌توان دید که جارو شارژی پارویی ایستاده ابعاد بزرگتری دارد. در واقع بزرگترین تفاوت جارو شارژی دسته بلند و ایستاده، این است که مخزن مدل ایستاده معمولا روی قسمت بیرونی و پایینی لوله دستگاه قرار گرفته است و حجم این مخزن‌ها بزرگتر بوده و از گنجایش 1 لیتر بیشتر است. باتری شارژی این گروه جارو شارژی بسیار قدرتمند و با ولتاژ 20 ولت به بالا ساخته شده و قدرت موتور آنها چیزی در حدود 200 وات است. وزن جارو شارژی مدل پارویی نیز مراتب بیشتر از نوع دستی بوده و به طور میانگین حدود 15 تا 20 کیلوگرم وزن دارد. همینطور که مشاهده می‌کنید وزن آنها نزدیک به جارو برقی است.

 

 

مهمترین مزایای جارو شارژی ایستاده پارویی Upright، کاربری گسترده با آپشن ها و امکانات بیشتر، قابلیت پاکسازی محدوده بزرگتر سطوح به دلیل داشتن برس پهن تر و قدرت مکش بیشتر از انواع قبلی است. در عین حال، این مدل‌ها می‌توانند به دلیل داشتن دسته بلند به زیر وسایل مختلف مثل مبلمان، کمد، میز و... هم بروند. اما جارو شارژی مدل ایستاده به دلیل وزن زیاد، امکان بلند کردن و کار جارو کشی برعکس و وارونه را ندارد.

 

 

جارو شارژی مخزن دار

شبیه ترین نوع جارو شارژی به جارو برقی مدل مخزن دار است. این گروه جاروها کاملا بر اساس ساختار جارو برقی سطلی ساخته شده و تنها فرقشان با جاروبرقی این است که منبع تغذیه باتری دارند. جارو شارژی مخرن دار Canister البته در ویژگی های فنی نیز به طور کامل به پای جارو برقی ها نمی‌رسد؛ موتور این مدل ها بین 150 تا 300 وات ساخته شده و با باتری‌های لیتیوم – یونی فوق العاده قدرتمند 4 یا 5 آمپر ساعت و ولتاژ 20 ولت به بالا کار می‌کنند. مخزن آنها بین میزان ظرفیت 10 تا 25 لیتر ساخته شده و بیشترین فشار و قدرت مکش را بین جارو شارژی ها دارند.

 

 

از جمله ویژگی های مهم جارو شارژی مخزن دار، امکان تمیز کاری گسترده و بزرگ به لطف برس عریض و حجم مخزن بالای آنهاست. این گروه ابزار می‌توانند در ساعات طولانی‌تری کار کنند و برای افراد و مکان هایی که مبنع انرژی برق ندارند اما نیاز به یک جاروی قدرتمند و مشابه جارو برقی دارند انتخاب بسیار خوبی است. ضمن اینکه توانایی و فانکشن 2 کاره بودن یعنی امکان جاروی خشک و تر نیز در این مدل ها بیشتر دیده می‌شود.

 

 

جارو شارژی رباتیک

نسل جدید جارو شارژی و از ابداعات سازندگان انواع جارو شارژی رباتیک Robotic Vacuum است که به تازگی در برخی خانه‌ها، اماکن لوکس، تجاری، اداری، و... سطح بالا دیده می‌شود. جارو شارژی روبوتیک با بدنه دایره ای و زیبای خود، مخصوص جمع کردن آشغال ها و آلودگی ها به صورت خودکار در کف اتاق و خانه است. تغذیه این مدل جارو شارژی با باتری های داخلی 18 ولت به بالا بوده و قدرت مکش میزان متوسطی دارد. ضمن اینکه حجم مخزن آنها نیز تا حداکثر 2 لیتر ساخته شده و ساعات کاری طولانی مدتی ندارند.

 

 

مهمترین مزیت جارو شارژی روباتیک کارکرد اتوماتیک آنهاست که نیاز به نیروی انسانی ندارند. تنها با دادن برنامه تمیزکاری و فرمان دادن به آنها به کمک پنل روی دستگاه، ریموت کنترل یا اتصال به موبایل هوشمند، جارو شارژی روباتیک شروع به حرکت کردن و نظافت اتوماتیک کف اتاق خواهد کرد. برس این جاروها به صورت گرد طراحی شده و به دلیل مکانیزم حرکتی‌شان، می‌توانند به هر سمت و گوشه‌ای حرکت کنند. این جاروها براحی می‌توانند نقاط تنگ و گوشه‌ها را تمیز کرده و آشغال ها در مخزن خود جای دهند.

 

مزایای جارو شارژی

جارو شارژی در هر مدل و ساختاری که تولید شود، چندین مزیت متنوع دارد. برخی از این مزایای ذکر شده برای تمام مدل‌ها مشترک بوده و برخی دیگر با توجه به مدل دستگاه در این کالاها دیده می‌شود. مهمترین نکات مثبت و مزایای جارو شارژی به ترتیب زیر است:

عدم نیاز به انرژی برق

مهمترین مزیت جارو شارژی عدم نیاز به برق شهری با کابل و سیم است. موضوعی که باعث می‌شود تا استفاده از جارو شارژی برای هر فردی در خانه، کارگاه و مکان های بدون انرژی الکتریکی فراهم شود.

 

 

نظافت نقاط سخت با دسترسی دشوار

هنگام کار با جارو برقی یکی از مشکلات بزرگ، عدم دستیابی به نقاط تنگ و عدم توانایی در تمیز کردن گوشه‌ها، شیارها و جاهایی است که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. با جارو شارژی کوچک این مورد به سادگی حل خواهد شد.

راه اندازی آسان و بدون پیچیدگی

اکثر مدل های جارو شارژی لوازم و راه اندازی اولیه پیچیده ندارند؛ قطعات داخلی و خارجی آنها ساده بوده و تنها با تنظیم چند مورد طبق دفترچه راهنما، هر کسی می‌تواند از یک جارو شارژی به سادگی استفاده کند.

 

 

تعمیرات و نگهداری مقرون به صرفه

در صورت استفاده صحیح از جارو شارژی و از آنجا که فشار زیادی در هنگام کار به آنها وارد نمی‌شود، عمر مفید این دستگاه ها طولانی بوده و براحتی خراب نمی‌شوند. ضمن اینکه قطعات داخلی آنها متعدد نبوده و در صورت و تعویض یا تعمیر مثل کیسه، باتری و...، خرج چندانی روی دست کاربر نخواهند گذاشت.

قیمت های متنوع در بازار

یکی از مهمترین مزایای جارو شارژی تنوع قیمت مدل های مختلف آنها در بازار است. بنا به مدل جارو شارژی دستی، ایستاده یا روباتیک، هر کسی می‌تواند طبق بودجه و نیاز خود به خرید جارو شارژی بپردازد.

 

 

گستردگی و وسعت تمیز کاری

نظافت با جارو شارژی از کوچکترین محدوده ها و جارو زدن موضعی گرفته تا متراژ وسیع قابل انجام است. پوشش دادن کامل یک محدوده توسط جارو شارژی با چند بار جابجایی دستگاه، به راحتی انجام شده و فرآیند تمیز کردن بسیار کوتاه و سریع خواهد بود. ضمن اینکه اکثر مدل های جدید جارو شارژی مجهز به انواع فیلتر ذرات مثل سیستم فیلتر HEPA هستند که می‌تواند تا 99 درصد آلودگی ها را پاک کند.

 

کم صدا و ابعاد جمع و جور

انبار داری و نگهداری این محصولات با توجه به ابعاد کوچک جارو شارژی نیز هیچ مشکل خاصی ندارد. انواع جارو شارژی را می‌توان در خانه، انباری، داخل صندوق عقب ماشین و... نگه داشت. ضمن اینکه به آسانی می‌توان آنها را آماده به کار و دوباره جمع کرد. هنگام کار با جارو شارژی نیز صدای تولید شده به مراتب کمتر از جارو برقی است و آلودگی صوتی کمتر است.

 

 

وزن سبک و حمل راحت

اغلب جارو شارژی های کوچک وزن بسیار کمی دارند و این موضوع حمل آنها را توسط تمام افراد آسان می‌کند. حمل و جابجایی برخی مدل های جارو شارژی به دلیل نداشتن خرطومی، چرخ های بزرگ، موتور سنگین، مخزن بزرگ و... از جارو برقی راحت تر بوده و نیاز به تحمل سخت و مشکلات ندارد.

 

معایب جارو شارژی

ظرفیت تمیزکاری

ماکزیمم تمیز کردن و ظرفیت مخزن در جارو شارژی به مراتب از جارو برقی کمتر است. حداکثر میزان گنجایش مخزن جارو شارژی برابر با ظرفیت مخزن جارو برقی های معمولی است. بر همین اساس وسعت تمیز کردن جارو برقی در میزان متراژ نیز بالاتر بوده و امکان تمیز کردن کل یک خانه، ویلا، راهرو، اتاق های بزرگ و... با آن وجود دارد.

قدرت مکش

در بحث قدرت مکش نیز، جارو برقی به دلیل قدرت موتور زیادتر و تغذیه برقی تکفاز 220 ولت مسلما توان مکندگی بیشتری دارد. در واقع جارو شارژی برای مکش آشغال های بزرگ و چسبیده شده به سطح توان کمتری داشته و برای نظافت این مدل از آلودگی ها جارو برقی دست برتر را دارد.

 

 

نیاز به شارژ باتری

جارو شارژی نیازمند انرژی باتری است و منبع تغذیه آنها باید همیشه شارژ باشد. باتری شارژی در صورت کم شدن انرژی نمی‌تواند به خوبی و با راندمان 100 درصد یک جارو شارژی را ساپورت کند. ضمن اینکه خود باتری نیز عمر مفید محدودی دارد و بعد از اتمام این عمر و دوره کاری، ضعیف شده و نیازمند تعویض خواهد بود.

 

جارو شارژی بخرم یا جارو برقی؟

حال با توجه به نکات ذکر شده در بالا در مورد جاروهای شارژی، شاید بتوان براحتی به جواب این سوال رسید که جارو شارژی بهتره یا برقی؟ بدون شک جارو برقی ویژگی‌های خاص خود را دارد که در جارو شارژی دیده نمی‌شود. برعکس این قضیه نیز صادق است و انواع جارو شارژی با توجه به طراحی و ساخت، می‌تواند در مواقعی جایگزین خوبی برای جارو برقی باشد. اما در پایان و نتیجه باید گفت امروزه داشتن جارو شارژی در تمام خانه ها، اداره ها و محل کار واجب است. این گروه محصولات به دلیل گستردگی و مزایای مختلف و همینطور تمیزکاری سریع و کوتاه اضطراری، می‌توانند در بسیاری از مواقع یک ابزار مهم و حیاتی محسوب شوند.

 

 

شما می‌توانید برای خرید جارو شارژی و جارو برقی صنعتی در انواع مدل ها و از برندهای ایرانی و خارجی به فروشگاه ابزار مارکت مراجعه کرده و با مشاوره فنی رایگان و ضمانت اصالت و سلامت کالا به انتخاب صحیح و دستگاه مورد نظر خود برسید.

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید