فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی چیست؟

از دغدغه های مهم خیلی از کاربران خانگی و کارگاهی ابزار در این روزها استفاده از دستگاه مخصوص و درست در هر کار است. در این موضوع یکی از موارد و مشکلات عمومی برای برخی ها می‌تواند تفاوت پیچگوشتی شارژی و دریل شارژی باشد. بسیار فکر می‌کنند کارایی این دو دستگاه در بسیاری از جهات مثل هم بوده و فرق چندانی باهم ندارند. اما در واقع اینطور نیست. اما به راستی فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی چیست؟ کاربرد این دو ابزار شارژی چگونه در مصارف مختلف خانه و کارگاه خود را نشان می‌دهد؟ آیا می‌توان از یک دریل پیچگوشتی شارژی برای هر کاری استفاده کرد؟ چه نیازی به دستگاه پیچ بند شارژی است و تفاوت پیچ بند و دریل شارژی در کجاست؟ در این مقاله به بررسی کامل و مقایسه فرق دریل شارژی و پیچگوشتی پرداخته‌ایم.

 

دریل شارژی Cordless Drill

دریل شارژی به انگلیسی Cordless Drill دستگاهی مانند دریل برقی است اما همان‌طور که از نامش مشخص است، برای راه‌اندازی آن باید از باتری به جای برق استفاده شود. دو وظیفه اصلی این ابزار باز و بسته کردن پیچ‌ها + سوراخکاری سطوحی مانند چوب، استیل، فلز، دیوار، پلاستیک و... غیره است. تفاوت اصلی بین دریل شارژی و برقی بیشتر به همان باتری برمیگردد که این ویژگی باعث می‌شود تا در شرایطی که دسترسی به پریز برق ندارید، بدون هیچ محدودیتی و به راحتی بتوانید از این ابزار استفاده کنید. اما تفاوت قدرت در سوراخکاری نیز بین این دو ابزار دیده می‌شود.

 

 

نکات مهم درباره دریل شارژی

در استفاده و انتخاب دریل شارژی برخی نکات مهمی وجود دارند که لازم است به آنها توجه کنید.

- دریل های شارژی دستگاه های کوچکی نیستند، وزن کمی ندارند و برای ساعات کار بسیار طولانی مدت و ممتد محدودیت هایی دارند. آنها برای تمام کارهای خانگی و کارگاهی (با توجه به قدرت و میزان ولتاژ) مناسبت اند و بزرگترین ویژگی ظاهری دریل شارژی این است که باتری آنها همیشه بیرون از بدنه (خارجی) به صورت کشویی طراحی شده و از نوع جدا شونده بوده و براحتی توسط کاربر امکان جدا شدن و تعویض دارد.

- شاید بتوان گفت اصلی‌ترین تفاوت دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی در قدرت این دو وسیله نسبت به یکدیگر است. قدرت و توان دریل شارژی جزو یکی از مهمترین معیارهای این ابزار بوده که با ویژگی ولتاژ ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر هرچقدر ولتاژ دریل شارژی بالا باشد، قدرت دستگاه به همان میزان بالاتر می‌رود؛ بنابراین شما می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی، از این ابزار برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های بزرگ و سوراخ‌کاری‌های عمیق استفاده کنید.

- همانطور که بالاتر اشاره شد، ظرفیت باتری دریل شارژی با معیار آمپر ساعت اندازه‌گیری می‌شود. بدین معنا که هرچقدر این عدد بیشتر باشد، زمان بیشتری می‌توانید از دریل شارژی استفاده کنید و ظرفیت و قدرت باتری بیشتر است. اما گیربکس های دریل شارژی نیز معمولا دوسرعته هستند و با یک کلید کشویی می‌تواند سرعت بالاتر / قدرت بالاتر را انتخاب کرد. ضمن اینکه روی گیربکس آنها حتما حلقه تنظیم گشتاور و انتخاب حالت کاری پیچ بند / سوراخکاری ساده / سوراخکاری چکشی وجود دارد. با حلقه تنظیم گشتاور می‌توان قدرت تورک خروجی محور را انتخاب کرد و آن را برای سایزهای مختلف پیچ تنظیم کرد. 

 

 

- دریل شارژی ها مثل دریل برقی همیشه سه نظام دارند و این قسمت مشخص‌کننده اندازه مته و سری قابل استفاده در این ابزار است. در اکثر دریل شارژی ها سه نظام از نوع اتوماتیک پلاستیکی یا فلزی یک تکه و دو تکه بوده و ظرفیت آن 10 میلی متر یا 13 میلی متر خواهد بود. در این سه نظام می‌توان انواع مته آهن، مته الماسه و دیوار، مته چوب، مته گرد بر و... را نصب کرد.

- دریل‌ شارژی می‌تواند علاوه بر حالت دریل کاری ساده، از قابلیت چکش و ضربه برخوردار باشد. بنابراین یک فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی در این است که شما می‌توانید بدون هیچ نیروی اضافی، روی سطوح سخت ضرباتی با نیروی زیاد وارد کنید و به سوراخکاری کف، سقف و دیوار بپردازید.

- دریل شارژی از سه قسمت اصلی و داخلی موتور + سوییچ + گیربکس تشکیل شده که هر 3 این بخش ها قابل جدا کردن و تعمیر توسط تکنیسین و تعمیرکار حرفه ای هستند. اما باتری و سه نظام آن بیرون از بدنه بوده و برای جدا کردن آنها نیاز به باز کردن دستگاه نیست.

 

 

انواع دریل شارژی

با توجه به نکات گفته شده، می‌توان حدس زد که دریل شارژی‌ در انواع مختلفی ساخته شود. بزرگترین تفاوت دریل شارژی ها در ظرفیت و قدرت باتری و موتور آنهاست. دریل شارژی در اکثر اوقات با طراحی و الگوی تفنگی ساخته می‌شود و کمترین ولتاژ باتری آنها 12 ولت و کمترین جریان و قدرت باتری آنها 1.5 آمپر است و بیشترین ولتاژ باتری و موتور آنها در دریل شارژی صنعتی و فوق سنگین تا 40 ولت و جریان 5 آمپر هم وجود دارد!

دومین تفاوت در انواع دریل شارژی نوع موتور آنهاست. این دستگاه ها با دو نوع موتور ذغالی (معمولی) و موتور براشلس (بدون ذغال) ساخته می‌شوند. ساختار داخلی دریل‌های شارژی‌ براشلس براساس آهن‌ربا بوده و عملکرد بهتری نسبت به دریل‌های شارژی‌ موتور معمولی از خود نشان می‌دهند و معمولا تا 4 برابر عمر مفید طولانی تر و 4 برابر قدرت گشتاور بیشتری از خود نسبت به موتور ذغالی نشان می‌دهند.

از دیگر تفاوت های انواع دریل شارژی در بازار می‌توان به جنس و نوع سه نظام، طراحی بدنه و روکش های رابر و لاستیکی ضد لغزش و تعریق دست کاربر، داشتن و نداشتن چراغ LED، تک سرعته / دو سرعته و حتی گاهی سه سرعته بودن گیربکس اشاره کرد.

 

پیچ گوشتی شارژی Cordless Screwdriver

امروزه کابران زیادی برای اجرای اغلب پروژه‌های پیچ بندی در خانه و کارگاه از پیچ گوشتی شارژی به انگلیسی Cordless Screwdriver استفاده می‌کنند. این وسیله در مواقع حیاتی جایگزین بهتری برای دریل شارژی است. به کمک این ابزار می‌توانید بدون برق و تنها با باتری شارژی، انواع پیچ‌های کوچک و  بزرگ را با قدرت و سرعت بالایی باز و بسته کنید. مهمترین ویژگی پیچگوشتی شارژی کوچک بودن، خوش دست بودن و سبک بودن آن است که این ابزار را برای استفاده در نقاط سخت و تنگ و البته کارهای ممتد طولانی آماده می‌کند. نجاران، نصابان، کابینت کارها، استادان و نیروهای خدماتی، نصاب های دکوراسیون داخلی و خارجی، تعمیرکاران وسایل مختلف و... برای برخی اتصالات قطعات به یکدیگر و به سطوح چوبی، بتنی، فلزی و... بجای دریل شارژی به پیچگوشتی شارژی نیاز خواهند داشت.  

این ابزار سبک و عالی برای کارهای ساده پیچ بندی فوق العاده کاربردی است و با کمک انواع بیت و سر پیچگوشتی کوتاه و بلند تمام کارهای پیچ بستن را در خانه و کارگاه انجام می‌دهد. در واقع می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی تک کاربردی بودن پیچ گوشتی شارژی نسبت به دریل شارژی است.

 

نکات مهم درباره پیچ گوشتی شارژی

مثل دریل شارژی، این دستگاه هم نکات خاصی در طراحی دارد که هنگام تهیه و کار با آن باید به نها توجه کرد. از جمله نکات قابل توجه در پیچ گوشتی شارژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- برخلاف دریل شارژی، پیچگوشتی شارژی سبک تر، خوش دست تر و ابعادی کوچک تر دارد. این دستگاه در دو طراحی تفنگی (هفت تیری) و و طراحی قلمی (مستقیم) ساخته می‌شوند. برخی سازندگان نیز توانسته‌اند پیچگوشتی شارژی های دو حالته طراحی کنند که همزمان هم با حالت شکل تفنگی و هم شکل بدنه مستقیم می‌تواند کار کند.

- اکثر این دستگاه ها در قسمت جلوی گیربکس، بجای یک سه نظام مته گیر، یک بیت گیر استاندارد شش گوش و گرد (انواع ساده / مگنتی / کشویی) با سایز استاندارد 1/4 اینچ یا همان 6 میلی متر دارند. در این بیت گیر، بیت و سر پیچگوشتی دوسو، چهارسو، ستاره ای و... کوتاه و بلند به آن نصب شده و کار پیچ بندی انجام می‌شود.

 

 

- پیچ بند شارژی در اکثر اوقات باتری خارج از بدنه (بیرونی) ندارد و باتری آن داخلی است. برای همین همیشه نمی‌توان آن را براحتی تعویض کرد. ضمن اینکه اجزای دیگر آن مثل موتور و گیربکس هم چندان بزرگ و قابل جداسازی راحت و ساده از هم نخواهد بود. باتری پیچ گوشتی شارژی با ظرفیت 3.6 ولت به بالا وجود دارد و بزرگترین و قوی ترین پیچگوشتی های شارژی، باتری بالاتر از 12 ولت نخواهند داشت.

- یکی از معیارهای مهم در پیچ گوشتی شارژی، سرعت گشتاور این ابزار است. نیروی چرخشی یا همان گشتاور در پیچ گوشتی شارژی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید پیچ‌هایی با سایزهای متنوع را در جهت‌های مختلف بچرخانید. برای همین تنظیم سرعت در پیچگوشتی شارژی نقش مهم و حیاتی دارد و برای کنترل و افزایش دقت کار می‌توانید سرعت پیچ گوشتی‌ شارژی را کم و زیاد کنید. در واقع سرعت پیچ گوشتی شارژی متناسب با نوع کار، متریال، پیچ‌های مختلف و غیره قابل تنظیم است. پیچ گوشتی‌هایی که ولتاژ بالایی دارند، سرعت بیشتری را برای شما فراهم می‌کنند.

- برخی از پیچ گوشتی‌های شارژی هم دارای قابلیت نوردهی با چراغ LED هستند؛ بنابراین شما می‌توانید از آن‌ها در محیط‌های تاریک و کم‌نور استفاده کنید.

- روی گیربکس پیچگوشتی شارژی هم حلقه تنظیم قدرت گشتاور وجود دارد اما ظرفیت و اعداد آن محدودتر و بازه کمتری نسبت به دریل شارژی خواهد داشت. 

 

 

انواع پیچ گوشتی شارژی

براساس نوع عملکرد، پیچ گوشتی‌‌های شارژی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. دسته اول پیچ گوشتی‌های شارژی کوچک و مستقیم بوده که اندازه بسیار کوچکی داشته و برای انجام کارهای خیلی ساده و سبک با قدرت کم مورد استفاده قرار می‌گیرند و همگی دارای بیت گیر 1/4 اینچ هستند. دسته دوم پیچ گوشتی‌های شارژی بزرگتری که گاهی بیت گیر و گاهی مثل دریل ها، سه نظام دارند اما کاربری آنها همچنان پیچ بند خواهد بود و برای دریل کاری مناسب نیستند. دسته سوم پیچ گوشتی شارژی های چکشی و حرفه ای تر هستند که بیت گیر آنها معمولا کشویی بوده و برای انجام کارهای سنگین و طولانی مدت انتخاب می‌شوند. سیستم کلاچ موجود در این نوع پیچ بندهای گروه سوم قویتر بوده و کوبش محکمتری دارد.

 

تفاوت دریل و پیچ گوشتی شارژی

حال با خواندن مطالب بالا، نوبت به آن رسیده است که در رابطه با فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی بیشتر بدانید تا بتوانید برای انجام کارها، ابزار مناسب خود را انتخاب کنید. چرا که انتخاب نادرست ابزار می‌تواند علاوه بر پایین آوردن کیفیت کار، طول عمر دستگاه را نیز کاهش دهد. از جمله تفاوت‌های این دو ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت در ساختار

مهم‌ترین تفاوت ساختاری بین دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی، نوع گیربکس آن‌ها است. معمولا گیربکس پیچگوشتی شارژی به صورت تک سرعته و با ترکمتر محدود طراحی شده است و این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا بتواند با توجه به نوع و سایز پیچ، گشتاور دستگاه را تنظیم کند. در حالی که گیربکس دریل شارژی‌ برای فراهم آوردن دو حالت قدرتی یا سرعتی، اکثرا به صورت دو سرعته طراحی شده‌اند و بازه گشتاوری آنها بیشتر است. بر روی سر گیربکس پیچگوشتی شارژی در اکثر اوقات یک بیت گیر کوچک 1/4 اینچ وجود دارد اما بر روی دریل شارژی همواره یک سه نظام اتوماتیک مته گیر قرار گرفته است.

نکته بعدی اینکه موتور دریل شارژی بزرگتر و می‌تواند ذغالی و براشلس باشد، اما موتور پیچگوشتی شارژی کوچکتر و همیشه معمولی ساخته می‌شود و قدرت پایین تری دارد.

 

 

تفاوت دریل و پیچ گوشتی شارژی در کارایی

مهم‌ترین کاربرد پیچ گوشتی شارژی تنها برای باز و بسته کردن انواع پیچ‌ها است در حالی که  دریل شارژی، علاوه بر باز و بسته کردن انواع پیچ‌ها، برای سوراخ‌کاری سطوح مختلف هم استفاده می‌شود. دریل شارژی بیشتر در کاربری های سنگین تر و کارگاهی استفاده دارد اما پیچ گوشتی شارژی در خانه و نقاط تنگ و دشوار و پیچ بندی های سبک گزینه بهتری است. با پیچگوشتی نمی‌توان عمل سوراخکاری انجام داد اما وزن سبک آن امکان استفاده طولانی مدت در ارتفاع و شرایط سخت را فراهم می‌آورد. 

تفاوت در توان

از آنجایی که این دو ابزار، توان‌های متفاوتی دارند، بنابراین نمی‌توانید آن‌ها را از لحاظ توانی با یکدیگر مقایسه کنید. با این حال اگر قصد دارید تا یک پیچ معمولی را باز و بسته کنید، مطمئنا به توان و قدرت کمتری نسبت به سوراخ کردن یک سطح نیاز دارید. توان این دو ابزار هم با توجه به ولتاژ و آمپر باتری و هم با گشتاور نشان داده می‌شود. پیچگوشتی شارژی از 3.6 ولت تا ماکزیمم 12 ولت با جریان 300 میلی آمپر تا نهایت 1.5 آمپر و حداکثر گشتاور خروجی 15 نیوتن متر ساخته می‌شود. این درحالیست که دریل شارژی با باتری های بین 12 تا 40 ولت و آمپر باتری 1.5 تا 5 آمپر و با گشتاور حداقل 15 نیوتن تا 70 نیوتن تولید می‌شود.

 

 

تفاوت در طراحی و متعلقات

از آنجایی که قدرت دریل شارژی نسبت به پیچ گوشتی شارژی بالاتر است؛ در نتیجه از لحاظ طراحی، دریل شارژی اندازه بزرگ‌تری نسبت به پیچ گوشتی شارژی دارد. طراحی آن تفنگی بوده در حالی که پیچ بند شارژی با ابعاد کوچک و سبک به صورت مستقیم و کامپکت هم ساخته می‌شود طوری که برخی آنها در یک دست و مشت جا خواهند شد.

در بین متعلقات این دو ابزار هم گاهی تفاوت دیده می‌شود. بیت ها و سرپیچگوشتی های ریز و کوچک بیشتر مخصوص پیچ بند شارژی هستند. اما برای دریل شارژی بیشتر مته و بیت های بزرگ و بلند کاربرد دارند. ضمن اینکه انواع مبدل های سه نظام، تبدیل بیت گیر خرطومی و انعطاف پذیر، مبدل سه نظام گوشه زن هم می‌تواند روی قسمت کارگیر هر دو ابزار نصب شود. 

تفاوت دریل و پیچ گوشتی شارژی در کاربرد

پیچ گوشتی شارژی و دریل شارژی از نظر کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند. در کل می‌توان گفت که برای کارهای سنگین‌تر و متنوع‌تر که ترکیبی از سوراخکاری و پیچ بستن هستند، مثل نجاری، آهنگری، نصب دکورها و کابینت های بزرگ و... بهتر است به سراغ دریل شارژی بروید. از طرف دیگر کارهای سبک‌تر و یکنواخت‌تر مثل تعمیرات سبک وسایل، نصب محفظه و کابینت، کمد کوچک با سطوح چوبی، فلزی و... در خانه و خصوصا در نقاط سختی که امکان کار با دریل شارژی فراهم نیست، این وظایف را به پیچ گوشتی شارژی بسپارید.

تفاوت در قیمت

امکان مقایسه قیمت بین دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی وجود ندارد. چرا که تنوع این دو ابزار از لحاظ برند سازنده، توان و طرح بسیار متفاوت است. همچنین ممکن است قابلیت‌های ویژه‌ای روی هر کدام از آن‌ها وجود داشته باشد که می‌تواند روی قیمت نهایی دستگاه تاثیر مستقیم بگذارد. اما به صورت کلی و در محصولات همرده، پیچگوشتی شارژی قیمت ارزان تری نسبت به دریل شارژی دارد چرا که بدنه و موتور آنها ساده تر و پیچیدگی کمتری دارد. هر چه دریل شارژی صنعتی تر، با موتور براشلس و فناوری روز همراه باشد، قیمت بالاتری نسبت به یک پیچ بند شارژی خواهد داشت.

 

کلام آخر تفاوت دریل و پیچ گوشتی شارژی

آشنایی با فرق دریل شارژی با پیچ گوشتی شارژی به شما کمک می‌کند تا ابزار مناسب کار خودتان را تهیه کنید. همانطور که دیدید این دو ابزار تفاوت های بزرگ و اساس باهم دارند. نمی‌توان کاربرد یک دریل شارژی را به یک پیچ بند سپرد و برعکس، گاهی نمی‌توان بجای یک پیچگوشتی شارژی از نوع دریل شارژی استفاده برد. در هر صورت اگر بدست آوردن اطلاعات دقیق و تخصصی در رابطه با دریل شارژی و پیچ گوشتی شارژی برای شما مشکل است، می‌توانید از راهنمایی‌های پشتیبانی ما استفاده کرده و برای خرید پیچگوشتی شارژی و خرید دریل شارژی به فروشگاه آنلاین و تخصصی ابزار مارکت مراجعه کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید