ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟

ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟ این پرسشی است که شاید فکر بسیاری از مشتریان و خریداران امروز بازار صنعت کشور را به خود مشغول کرده است. انتخاب کاربری یک دستگاه و ابزار خاص شاید چندان سخت نیست اما یکی از مشکلات بزرگ زمانی پیش می‌‌آید که کاربر نمی‌داند ابزار برقی بهتر است یا ابزار شارژی؟... تنوع بسیاری از دستگاه‌های خانگی و صنعتی باعث بروز این تردید می‌شود و کالاهایی مثل دریل، دستگاه پیچ گوشتی، فرز و مینی فرز، اره دیسکی و گردبر، دستگاه بکس و ... از جمله محصولاتی هستند که در هر دو نوع برقی و شارژی وجود دارند؛ علاوه بر اینها، دستگاه‌های شارژی مستقلی نیز ساخته شده که برخی برای خرید آنها به دلیل شارژی بودن درنگ خواهند کرد. خصوصیات یک دستگاه شارژی چیست؟ چه تفاوتی با نوع برقی دارد؟ آیا فرق یک دستگاه برقی (سیم دار) با شارژی، تنها به داشتن و نداشتن سیم و باتری مربوط می‌شود؟ اولویت با کدام است؟... همه اینها پرسش‌هایی است در پی جواب آنها خواهیم بود. امروزه دیگر فرق یک کالای برقی با شارژی تنها تفاوت در منبع تغذیه و یا داشتن و نداشتن باتری نیست؛ بلکه با پیشرفت صنعت، این دو گروه ابزار آپشن‌ها و ویژگی‌های متعددی پیدا کرده‌اند که ممکن است هر کدام از این مشخصه‌ها باعث تمایل خریدار به سمت یک کدام بشود.

 

 

مزایای ابزار برقی چیست؟

دستگاه برقی از قدیمی‌ترین همراه‌های بشر در کار و خانه است و همچنان برای بسیاری از خریداران اولویت یک محسوب می‌شود. با وجود تمام پیشرفت‌های ابزارآلات شارژی، توانایی و مزیت‌های دستگاه برقی اجتناب ناپذیر بوده و هنوز هم نمی‌توان برخی محصولات برقی را با نوع شارژی جایگزین کرد. برای اینکه بدانیم چرا یک ابزار برقی برای خیلی‌ها انتخاب اول است و چرا برخی دیگر نسبت به خرید آنها شک دارند، محسنات و عیوب این گروه را بررسی می‌کنیم.

 

 

1 - زمان کار زیاد و استفاده طولانی مدت

شاید مهمترین مزیت ابزار برقی نسبت به شارژی همین مساله باشد. نامحدود بودن ساعت و دقایق کار البته از لحاظ منبع انرژی، باعث می‌شود تا مشکلاتی از قبیل تمام شدن شارژ و باتری در این گروه وجود نداشته باشد. از آنجا که موتور این ابزارآلات با برق شهر 220 ولت، سه فاز 380 ولت و یا گاهی برق 12 ولت دی سی مثل برق خودرو و ... کار می‌کند، این دستگاه‌های سیم دار برقی قابلیت کار دائم داشته و می‌توانند به صورت ممتد استفاده شوند.

 

2 - تنوع کاربری و امکان انتخاب‌های مختلف

بدون شک ابزارهای برقی تنوع بسیار گسترده‌تری نسبت به گروه شارژی دارند. در واقع عناوین مختلفی در صنعت ساخته می‌شوند که نوع شارژی آنها یا هنوز به وجود نیامده و امکان ساخت آنها وجود ندارد؛ و یا به تعداد بسیار محدود و کمی تولید می‌شوند. دلیل این موضوع به قدرت خروجی، سایز کارگیر، ساختار نیرورسانی داخلی دستگاه و البته نحوه کار و قرار گرفتن آن در سطح کار مربوط می‌شود. اره نواری‌های سایز کوچک، شیار زن، پروفیل بر، بتن کن و تخریب های بزرگتر از 3 کیلوگرم، چرخ سنباده میزی، اره میزی، دورکن و ... از جمله دستگاه‌هایی هستند که نوع شارژی آنها یا هنوز تولید نشده و یا به تعداد بسیار کم و توسط چند برند معدود ساخته شده‌اند.

 

 

3 - ظرفیت استفاده زیاد و گسترده

دستگاه برقی به دلیل داشتن قدرت بالا در نوع مشابه شارژی، امکان کار با پروژه‌های بزرگتر و قطعات حجیم‌تر را دارد. یک ابزار سیم دار مثل دریل یا انواع اره‌ها از بازه ابزارگیر و امکان نصب مته، تیغ و لوازم مصرفی با ظرفیت کاری بیشتری بهره می‌برد و مثلا در برخی دریل‌های برقی خاص می‌توان به کار با مته‌های بزرگتر از سایزهای معمولی، یعنی 13 و 16 میلی متر به بالاتر پرداخت؛ در حالیکه چنین امکانی در دریل شارژی وجود ندارد.

 

4 - تعادل مناسب و عدم افت راندمان

تمام شدن شارژ، افت سرعت و حرکت موتور و محرک دستگاه به دلیل کمبود انرژی در ابزار برقی سیم دار وجود ندارد. مزیتی که باعث می‌شود اگر اتصال به منبع برق فراهم باشد، این دسته از ماشین‌ها تا پایان نوبت کاری بدون افت بازده و با بیشترین ظرفیت خود کار کنند. در پروژه‌های نیمه صنعتی، صنعتی و تمام مواردی که نیازمند کار ممتد با حداکثر قدرت هستند، دستگاه‌های برقی نسبت به شارژی برتری پیدا خواهند کرد. دلیل دیگر این برتری تعادل مناسب حین استفاده از دستگاه به دلیل پخش شدن وزن یک ابزار برقی در کل بدنه است. دستگاه‌های سیم دار به دلیل طراحی ارگونومیک و پخش وزن بهتر و نداشتن باتری، باعث متعادل شدن و خوش دست‌تر شدن خواهند شد.

 

 

5 - قیمت و هزینه تعمیر و نگهداری پایین

گزینه آخر نیز هزینه خرید و بودجه تعمیر و نگهداری آنهاست. البته درست است که این مورد قانون کلی نیست و نمی‌توان آن را به تمام ابزارهای شارژی و برقی تعمیم داد؛ اما به طور کلی دستگاه‌های برقی مشابه و هم‌قدرت با نوع شارژی خود، از میزان مخارج و هزینه خرید و تعمیر کمتری برخوردارند. قیمت آنها در بازار ارزانتر بوده و قطعات و لوازم یدکی‌شان بیشتر در دسترس است. ضمن اینکه این مورد به بهتر شدن کیفیت خدمات پس از فروش آنها  نیز کمک می‌کند.

 

 

معایب ابزار برقی چیست؟

حال که از خوبی‌های این گروه گفتیم بهتر است به نکات منفی نیز اشاره کنیم. هر چند که حالا با بررسی مزایای آنها تا حدی می‌توان این معایب را پیش‌بینی کرد اما بررسی این موارد نیز خالی از لطف نیست.

 

1 - محدوده کم حرکتی و نیاز همیشگی به تغذیه برق

بزرگترین عیب دستگاه‌های برقی به نظر بسیاری از کاربران همین مورد است؛ اینکه یک ابزار برقی سیم دار از آنجا که همیشه باید در پریز برق و به منبع تغذیه خود متصل باشد، به دلیل محدودیت‌های جابجایی و طول مشخص کابل، امکان انتقال به همه نقاط و سطوح کاری پروژه را ندارد. به خصوص برای کارهای برشی روی قطعات حجیم در کارگاهای بزرگ، کار در فضای بیرونی، عملیات در ارتفاع و ... متراژ محدود کابل گاهی رو اعصاب کاربر است و باعث تاخیر در عملیات خواهد شد!... در کنار اینها، به دلیل وجود کابل برق امکان پیچ خوردگی سیم، زیر دست و پا رفتن شخص، زیر دستگاه ماندن کابل و احتمال وقوع خطرات و اتفاقات ناگوار وجود دارد.

 

 

2 - تولید حرارت بالا

نکته دوم شاید در ابتدا چندان به چشم نیاید اما خوب است بدانید یکی از موارد مشترک که در بیشتر دستگاه‌های گیربکسی و یا دستگاه‌های برشی با مکانیزم کاری اصطکاکی خود را نمایان می‌کند، دما و حرارت ناشی از این تماس و اصطکاک است. ابزارهایی که جعبه دنده بزرگ و قوی دارند و یا سطح درگیر شدن قسمت کاری آنها با قطعه مثل اره‌ها، رنده‌ها و... به صورت اصطکاکی و مالشی است، امکان کار ممتد را نخواهند داشت و همیشه باید در هر نوبت کاری به این ماشین‌ها استراحت داد. البته این مشکل در بین دستگاه شارژی و برقی مشترک است، اما از آنجا که نوع برقی سایز و قدرت بزرگتری دارند و حرارت بیشتری تولید می‌کنند، این عیب بیشتر در آنها دیده می‌شود.

 

3 - حمل و جابجایی دشوار

ابزار برقی به دلیل قدرت و ساختمان داخلی و همینطور داشتن کابل اغلب از سایز بزرگتر و حجیم‌تری در مقایسه با یک محصول هم‌رده و هم‌نوع شارژی برخوردار است که این موضوع حمل این دستگاه‌ها در سایزهای بزرگ را مشکل می‌کند. این سختی در جابجایی در کنار بد بار بودن یا دست و پا گیر بودن سیم، هم در هنگام روشن بودن دستگاه روی میز و سطح کار، و هم برای مواقع جابجا کردن و انتقال دشواری قابل تاملی به وجود می‌آورد.

 

 

4 - فضای زیاد در نگهداری و انبار کردن

آخرین مورد به نگهداری و انبار کردن ابزارهای برقی برمیگردد. بیشتر دستگاه‌های برقی به دلیل وسایل جانبی زیاد، حجم بزرگ و البته سیم و کابل، جاگیرتر از نوع شارژی هستند و برای نگهداری به فضای بیشتری احتیاج دارند. ضمن اینکه پس از اتمام نوبت کاری نیز جمع کردن آنها به دلیل وجود کابل و سیم رابط احتمالی، زمان و حوصله کافی خود را می‌طلبد.

 

 

مزایای ابزار شارژی چیست؟

به نوعی می‌توان گفت خلاف و برعکس تمام نقاط منفی ابزارهای برقی، نکات مثبت یک ابزار شارژی به حساب می‌آید. در واقع ابزارهای شارژی دارای تحرک و محسناتی هستند که تا چند سال اول ورود آنها به صنعت، به مواردی جدید بدل گشته و کاربران در کار با این گروه لذت و احساس جدیدی را تجربه می‌کردند. برای اینکه بهتر با این لذت آشنا شویم بهتر است این نکات را بررسی کنیم.

 

 

1 - تغذیه شارژی و عدم نیاز به برق مستقیم

اولین و مهمترین مزیت این گروه، طبعا شارژی بودن محرک آنهاست. بیشتر دستگاه‌های شارژی از یک باتری داخلی یا بیرونی بهره می‌برند که در تمام موارد این باتری‌ها یا قابل شارژ و یا قابل تعویض هستند. البته موارد و شارژی بسیار بیشتر است و به راحتی می‌توان با آداپتور و کابل یا پایه شارژ مخصوص آن دستگاه و برند باتری دستگاه را شارژ کرد. ضمن اینکه عدم اتصال مستقیم به برق شهری و ... باعث می‌شود نوسانات طبیعی جریان برق ورودی آسیبی به ساختمان دستگاه شارژی وارد نکند.

 

2 - انعطاف زیاد در کاربری

نکته دوم در مزایای دستگاه شارژی این است که هنگام کار از انعطاف و آزادی عمل زیادی بهره‌مند خواهید شد. از آنجا که یک ابزار شارژی سیم کابل و برق ندارد، به راحتی قابل حمل بوده و نه تنها می‌توان آن را به ارتفاع و طول و عرض‌های مختلف برد، بلکه در همان نزدیک سطح کار نیز امکان جابجایی نوک و سر دستگاه وجود دارد. این موضوع در هنگام کار در فضای محدود و تنگ کمک شایانی به کاربر خواهد کرد.

 

 

3 - عمر مفید طولانی

اغلب دستگاه‌های شارژی بخاطر استراحت اجباری و اختیاری که به دلیل تمام شدن باتری و ... برای‌شان اتفاق می‌افتد استهلاک کمتری در کار دارند و به این ترتیب از عمر مفید خوبی برخوردارند. به خصوص باتری‌های این ابزارها که در برندها و محصولات با کیفیت از مواد مرغوب و درجه یک ساخته می‌شوند به شرط استفاده درست و شارژ به موقع تا مدت زیادی در کنار کاربر خواهد بود.

 

4 - ابعاد کوچکتر و نگهداری راحت

کوچکی یک ماشین و ابزار صنعتی شارژی همیشه جلب توجه می‌کند. فرض کنید یک بتن کن و یا یک فارسی بر از نوع شارژی که قدرت مناسب و مشابهی را با توجه به حجمی کوچکتر نسبت به مدل برقی خود ارائه می‌دهد به چه اندازه کمک کننده یک استادکار است. به عبارت بهتر، یک بتن کن شارژی قدرتمند که می‌توان با آزادی کامل آن را به هر نقطه‌ای برد حلال بسیاری از مشکلات و محدودیت‌های تخریبی خواهد بود!... در مورد تمام ابزارهای شارژی این مورد صدق می‌کند و به صورت کلی، هر دستگاه شارژی بخاطر ساختار بدون سیم و در نتیجه سایز جمع و جور و کوچک، از نگهداری و انبار کردن ساده‌تری بهره می‌برد.

 

 

معایب ابزار شارژی چیست؟

شارژی‌ها فقط خوبی و مزایا ندارند. آنها نیز مثل هر گروه دستگاه دیگری از یکسری نقاط منفی و عیوب مختلف رنج می‌برند. هر چند که شاید این نقاط چندان برای همه مشکل‌ساز نباشد اما برای برخی از خریداران بسیار مهم است.

 

1 - منبع تغذیه محدود و نیازمند شارژینگ

بزرگترین عیب این گروه محدودیت در مصرف انرژی است. میزان شارژ یک باتری در هر لحظه خطر تمام شدن دارد و این مشکل برای پروسه‌های کاری طولانی و اواخر یک کار مهم بوده و امکان دارد قدرت و زمان روشن بودن دستگاه برای تمام پروسه کافی نباشد. نکته دیگر اینکه بعد از شروع کار و با کم شدن میزان شارژ، قدرت باتری شارژی کاهش خواهد یافت و ناچار به شارژ کردن دوباره باتری خواهید بود و معمولا عمل شارژینگ چندان سریع نخواهد بود. در واقع اگر باتری از قبل شارژ شده زاپاس نداشته باشید، پروژه کاری دچار وقفه می‌شود.

 

 

2 - قدرت و ظرفیت کمتر

تقریبا تمام ماشین آلات شارژی قدرت و توان خروجی کمتری نسبت به مدل مشابه برقی خود دارند. اگرچه این مورد برای همه این دستگاه‌ها صدق نمی‌کند، اما در اکثر محصولات این طور است. ساختمان یک ابزار شارژی در بسیار از عنوان‌ها آن پیچیدگی نوع برقی و موتوری که از یک آرمیچر و بالشتک سیم‌پیچی مسی تشکیل شده باشد را ندارد. مثلا در دریل‌ها به جای یک این دو یار مسی، یک موتور کوچکتر مگنتی ذغالی یا براشلس قرار گرفته است که ساختمانی ظریف‌تر از یک موتور برقی دارد. ضمن اینکه ظرفیت استفاده از آنها برای برخی دستگاه‌های شاژی کمتر و محدودتر از نوع برقی است.

 

 

3 - نیاز به شارژر

یکی دیگر از نکات منفی، نیاز همیشگی این گروه دستگاه به همراه داشتن شارژر و باتری اضافه است. همانطور که می‌دانید در اغلب پروژه‌های کاری، دیگر یک باتری برای کل نوبت و شیفت کاری جوابگو نخواهد بود. برای همین در کار با ابزار شارژی باید غیر از خود دستگاه، حتما لوازم جانبی آن، مثل پایه شارژ را همراه داشته باشید. ضمن اینکه همواره خود یا همکارتان هر شب و بعد از پایان هر شیفت کاری باید از داشتن شارژ باتری دستگاه برای فردا اطمینان حاصل کنید.

 

 

4 - وزن بالاتر

این درست است که ابزار شارژی ابعاد کوچکتر و جمع و جورتری دارد، اما وزنی که توسط باتری به یک دستگاه اضافه می‌شود خصوصا با ظرفیت‌های بالاتر از 12 ولت که این مقدار وزن چندان کم هم نیست، باعث سنگینی قابل تاملی خواهد شد. به طور مثال یک دریل شارژی 12 ولت و بیشتر، حین کار در ارتفاع، دست کاربر را بسیار زودتر از یک دریل برقی معمولی و هم‌قدرت با شارژی خسته می‌کند و خطر سقوط بیشتری هم دارد. هر چند که این ایراد چندان بزرگ و چشمگیر نیست اما در بعضی موارد کاری مهم است.

 

 

5 - هزینه خرید و تعمیر گران

و در آخر مخارج تعمیر و تهیه یک ابزار شارژی به میان می‌آید که کمی مایه دلسردی است. هر چند که حالا سال‌های زیادی از ساخت دستگاه‌های شارژی می‌گذرد؛ اما هنوز هم تعمیرات و خرید دستگاه و لوازم جانبی محصولات شارژی بودجه بیشتری را می‌طلبد. ضمن اینکه تعمیرات آنها نیز معمولا به متخصص و دانش خاصی احتیاج دارد و پروسه تعمیر یک ابزار شارژی، مثل یک ابزار برقی به شکل عمومی و همه‌گیر نیست.

 

 

پیشنهادات مهم برای انتخاب مناسب بین ابزار برقی و شارژی

غیر از این موارد گفته شده، انتخاب یک دستگاه برقی یا شارژی به نیازمندی کاربر و انتخاب او برمی‌گردد. قبل از رسیدن به نکات مثبت و منفی، ابتدا باید به گستردگی کار و نوع کاربری نگاه کرد و به این نتیجه رسید که آیا اصلا یک دستگاه شارژی جوابگوی آن پروژه خاص خواهد بود؟... برای اینکه این بحث را بهتر درک کنیم ذکر نکات زیر ضروری است.

 

 

 

در پاسخ به این سوال که آیا ابزار شارژی بهتر است یا ابزار برقی ابتدا به نوع کاربری نگاه کنید. اگر به سرعت بیشتر و توان کاری کمتری نیاز دارید، احتمالا نوع شارژی نتیجه بهتری می‌دهد؛ و بر خلاف آن، اگر به قدرت بالاتر و سرعت کار پایین‌تری نیاز است به سمت نوع برقی بروید.

طراحی بدنه و ارگونومیک بودن دسته و خود دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد! به خصوص در گروه شارژی که به دلیل باتری، وزن کلی بیشتر خواهد بود، این موضوع در کاربری تاثیر خواهد گذاشت.

قبل از خرید دستگاه شارژی همواره از میزان شارژ دهی، ولتاژ و قدرت خروجی، کیفیت ساخت و نوع باتری آن آگاه باشید.

برای کاربری‌های موقتی، کوچک کارگاهی و یا خصوصا خدمات تعمیراتی و نصب در محل، یقینا ابزار شارژی مناسب‌ترین گزینه است.

در نقطه مقابل، برای کار ممتد، کارگاه شخصی با دستگاه‌های قوی‌تر و همچنین شیفت‌های کاری طولانی که نباید پروسه متوقف شود به سراغ ابزارآلات برقی بروید.‌

 

 

در نهایت اینکه هنگام انتخاب هر دو گروه، توجه به برند و سازنده آن مهم است. بهترین دستگاه برقی و بهترین دستگاه شارژی از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند؛ شامل گارانتی بوده و با خدمات پس از فروش ارائه می‌شوند. در مقاله بالا این دغدغه مهم کاربران و مشتریان و سوال مهم ابزار برقی بخریم یا ابزار شارژی؟ را باهم بررسی کردیم. برای اطمینان از خرید دستگاه برقی و شارژی عالی، با کیفیت و دارای گارانتی اصلی می‌توانید به سایت ابزارمارکت مراجعه کنید.

 

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید