آموزش تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش با دو روش ساده

دنیای ابزار، پر از ترفندهای هوشمندانه است که می‌تواند زندگی حرفه‌ای و شخصی‌مان را آسان‌تر کند. یکی از این ترفندها، تبدیل مینی فرز به پولیش است. شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما با کمی خلاقیت و استفاده از ابزار مناسب، می‌توانید از مینی فرزی که در کارگاه یا منزل دارید، یک دستگاه پولیش بسازید. البته توجه داشته باشید که همیشه پیشنهاد می‌شود از ابزار مخصوص همان کار استفاده کنید و قطعا برای پولیش کاری هم هیچ دستگاهی جای پولیشر را نخواهد گرفت. اما در این مقاله از ابزارمارکت بررسی می‌کنیم که آیا می‌شود از مینی فرز به عنوان پولیشر استفاده کرد؟ پولیش کردن با مینی سنگ فرز کار درستی است؟ برای تبدیل دستگاه فرز به پولیش چه باید کرد؟ پس در ادامه همراه ما باشید.

 

آیا می‌توان از مینی فرز به عنوان دستگاه پولیش استفاده کرد؟

به طور کلی مینی فرز و پولیشر دو دستگاه متفاوت هستند که هر کدام برای کار تخصصی خود طراحی شده اند. مینی فرزها برای برش، ساب یا سنباده متریال و موادی مثل فلز، سنگ و... کاربرد دارد. این دستگاه‌ها معمولا دارای وزن سبک، سرعت چرخش بالا، صفحه برش با قطر کمتر و گشتاور نسبتا کم و متوسطی هستند.

در مقابل دستگاه پولیش برای پرداخت، پوست سابی، جلا دهی و براق کردن سطوح مختلف به کار می‌رود و مخصوص این عملیات طراحی شده است. پولیشرها وزن سنگین تری دارند، دارای سرعت چرخش کم، سایز صفحه و پد با قطر بزرگتر و البته گشتاور بالاتری نسبت به مینی فرزها هستند. با وجود این تفاوت‌ها، به طور کلی باید گفت که تبدیل کردن دستگاه مینی فرز به پولیش عملی است، اما اینکه آیا این کار از لحاظ استاندارد و اصول حرفه‌ای درست است یا خیر؟ نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. ابتدا بهتر است مشخصه‌ها و ویژگی دو ابزار را باهم مقایسه کنیم.

 

 

سرعت چرخش

مینی فرزها معمولا با سرعتی بین حداقل 6000 دور بر دقیقه تا ماکزیمم 8000 و حتی 12500 دور بر دقیقه می‌چرخند. البته اگر دستگاه مینی فرز مورد نظر دیمر داشته باشد، امکان تنظیم سرعت پایین‌تر و کمتر از 6000 دور وجود دارد. در مقابل پولیشرها (که همگی دیمر دارند) با سرعتی بین 500 تا 5500 دور بر دقیقه می‌چرخند. پس در وهله اول برای تبدیل مینی سنگ فرز به دستگاه پولیش باید از مینی فرز دیمردار استفاده کنید. برای پولیش کردن با مینی فرز شما نیاز به سرعت چرخشی بین 3000 تا 3500 دور در دقیقه خواهید داشت. سرعت چرخش بالا حین پولیش با مینی فرز منجر به سختی در کنترل کردن ابزار و در نتیجه به خطر انداختن سلامت خودتان و قطعه کار است.

 

 

گشتاور و قدرت

مینی فرزها، با وجود سرعت چرخش بالا، گشتاور کمتری نسبت به پولیشرها دارند و دستگاه‌های پولیش به دلیل صفحه بزرگتر گشتاور بیشتری تولید می‌کنند. این تفاوت روی راندمان صفحه پد حین پولیش کاری تاثیر گذار است. ضمنا توان موتور مینی فرزهایی که قرار است برای پولیش استفاده شود باید حداقل 1000 و 1200 وات به بالاتر باشند تا در صورت کم کردن سرعت با دیمر، توان اعمالی مینی فرز روی قطعه و سطح کار کاهش نیابد.

 

 

حرارت

داشتن دور بالا در مینی فرزها علاوه بر سختی در کنترل کردنشان، منجر به حرارت بسیار زیادی در قسمت کاری می‌شود. این حرارت تولید شده حین پولیش کردن می‌تواند به قطعه آسیب‌های بسیار وارد کند یا حتی باعث سوختن قطعه و سطح پولیش کاری شود. برای همین حتما باید دور دستگاه تنظیم گردد.

 

وزن و طراحی بدنه

یکی از مسائل تاثیرگذار در تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش تفاوت در ارگونومی و وزن آنها است. وزن مینی فرزها معمولا تا 2.5 کیلوگرم است و در مقابل وزن پولیشرها بازه‌ای بین 3.5 تا 4 کیلوگرم می‌باشد. این وزن سبکتر مینی سنگ هنگام پولیش کاری باعث مشکلاتی مثل عدم تسلط روی قطعه می‌شود و در صورت بزرگ بودن سطح کار، امکان دارد نتیجه پولیش کاری به طور 100 درصد مطلوب و یکدست نشود.

تفاوت بعدی این دو دستگاه در طراحی بدنه است؛ به طوری که مینی فرزها برای برش و ساب طراحی شده و دسته کمکی آنها به صورت جانبی (کناری) بوده و کله گی کوچکتری دارند. این نوع طراحی برای پولش کاری مطلوب نیست!... اما دستگاه‌های پولیش برای پرداخت سطوح باید کامل روی کار سوار شوند؛ پس در نتیجه نحوه قرارگیری دسته آنها به صورت مستقیم بوده و همچنین با سر و گیربکس بزرگتری ساخته می‌شوند. ضمن اینکه کله گی ماشین پوست یا همان پولیش‌ها دارای یک دسته کمکی D شکل و یا یک قسمت دست گیر ارگونومیک است که برای فشار بیشتر صفحه پولیش روی کار استفاده می‌گردد.

 

 

فشار وارده به دستگاه

پولیشرها مختص به پولیش کردن هستند پس در نتیجه موتور و سیستم خنک سازی نیز مطابق با کاربرد آن است. دستگاه پولیش سرعت چرخش کمتری دارد و سیستم خنک سازی موتور نیز از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. در مقابل به دلیل کاهش دور در مینی فرزها فرایند خنک سازی به خوبی انجام نمی‌شود که ممکن است منجر به گرمای بیش از حد و حتی سوختن دستگاه شود. در صورتی که حین پولیش کردن مینی فرز بیش از حد داغ کرد حتما دستگاه را به مدت 30 ثانیه با بیشترین دور چرخش و بدون بار روشن نگه دارید تا فرایند خنک سازی به خوبی انجام شود. یا اینکه چند دقیقه  آن را خاموش کنید.

 

 

اندازه قطر شفت

شفت مینی فرزها معمولا در مدل و سایز‌های استاندارد M10، M12 و M14 و شفت پولیشرها در سایز M14 تولید می‌شوند. پس در صورتی که مینی فرزی با قطر شفت 10 یا 12 میلی متر دارید و قصد استفاده از آن به عنوان دستگاه پولیش را دارید، باید از تبدیل شفت استفاده کنید که در ادامه به روش استفاده از آن می‌پردازیم.

 

روش های تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش

با توجه به بررسی‌های انجام شده در بخش قبل، متوجه تفاوت‌های این دو دستگاه با هم شدیم. اگر با وجود مشکلات و تفاوت‌های ذکر شده قصد انجام اینکار را دارید در ادامه 2 روش بسیار ساده برای تبدیل مینی سنگ فرز به دستگاه پولیش را بررسی می‌کنیم تا به راحتی اینکار را انجام دهید:

 

روش اول: نصب مستقیم صفحه پولیش

به ظاهر راحت ترین راه، بستن مستقیم یک پد و صفحه پولیش روی شفت مینی فرز با کمک مهره زیر و روی آن است که البته این کار معمولا با مشکلاتی روبرو خواهد شد. از آنجا که صفحات مختلف پولیش کاری به طور اختصاصی برای دستگاه پولیش استانداردسازی و ساخته می‌شوند؛ نصب مستقیم یک صفحه پوست ساب روی مینی فرز چندان آسان نخواهد بود. ضمن اینکه استفاده از این روش، خطرات و ریسک را بالاتر برده و راندمان پولیش کاری به مراتب کم می‌کند.

 

 

روش دوم: استفاده از مبدل پولیش

برای پولیش کردن سطوح مختلف باید از صفحه سنباده، پد و صفحه پوست بره مخصوص استفاده کنید که روی یک پد نصب می‌شوند. بنابراین برای انجام این کار ابتدا باید بر روی دستگاه یک مبدل پد گیر نصب کنید. این مبدل‌ها از جنس پلاستیک ساخته شده و به شکلی طراحی شده‌اند که دارای یک سوراخ رزوه دار بوده و روی شفت مینی سنگ بسته می‌شوند. بعد از بستن آنها آن می‌توانید انواع صفحه گیلانس، صفحه نمدی، پوستی و... را روی قسمت پد گیر آن نصب کنید.

 

 

همانطور که گفتیم ممکن است قطر شفت شما 14 میلی متر نباشد و پد پولیش در آن لق بزند. در نتیجه برای استفاده از پد پولیش باید قبل از نصب مبدل پولیش کاری یا صفحات آن، ابتدا از تبدیل M14 به سایز کوچکتر یعنی با رزوه داخلی شفت 10 یا 12 میلی متری استفاده کنید. همین تغییر جزیی هم تاثیر منفی روی پولیش کاری با مینی فرز خواهد گذاشت.

 

آیا تبدیل مینی فرز به دستگاه پولیش کار درستی است؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده و نکات اشاره شده، تبدیل مینی فرز به پولیش شدنی است ولی ریسک‌های زیادی را در پی دارد.

  • کنترل کم و نامطلوب
  • سرعت بالای چرخش
  • خطر آسیب به دستگاه یا کاربر
  • قطر شفت‌های متفاوت
  • نیاز به استفاده از مبدل ها
  • امکان عدم پولیش کاری رضایت بخش
  • و...

همگی از مشکلات و دردسرهای تبدیل مینی فرز به پولیشر هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. به طور کلی و در نهایت پیشنهاد می‌شود که برای پولیش کردن از خود دستگاه پولیشر استفاده کنید، ولی در صورتی که به هر دلیلی قصد استفاده از مینی فرز برای این کار را دارید، حتما نکات ایمنی و فنی گفته شده را رعایت کنید و با احتیاط کار کنید. توجه کنید که از مینی فرز برای پولیش هر سطحی استفاده نکنید. پولیش چوب و بدنه خودرو با مینی فرز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

 

 

شما می‌توانید برای خرید مینی فرز دیمر دار و یا خرید دستگاه پولیش در انواع مختلف به فروشگاه آنلاین ابزارمارکت مراجعه کنید. تمامی محصولات ایرانی و خارجی با گارانتی رسمی و ضمانت اصالت کالا به صورت اورجینال در اسرع وقت در اختیار شما قرار می‌گیرند.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید