راه های تعویض ذغال دریل

  • دسته : ویدیو ها
  • 29 بهمن, 1402
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه : 10 دقیقه
  • 389 بازدید
  • نظر

دستگاه های برقی مثل دریل، فرز، اره ها و... در بیشتر اوقات یک جفت لوازم مصرفی بیرونی یا داخلی با جنس کربنی و مشکی رنگ به اسم «زغال» دارند. این زغال ها بعد از کمی مصرف تمام می‌شوند و باید تعویض شوند. اما تا بحال چقدر هزینه تنها برای تعویض ذغال دریل و یا دستگاه فرز خود هزینه کرده اید؟ آیا دوست دارید روش های عوض کردن زغال دریل، مینی فرز و... را در خانه یاد بگیرید؟ فکر می‌کنید جایگزین کردن ذغال های داخلی دریل برقی و شارژی سخت و مشکل است؟ آیا شما هم جزو آن افرادی هستید که با خود می‌گویند چگونه ذغال دریل را عوض کنم؟ ما در این مقاله از ابزار مارکت با کمک یک ویدیو آموزشی، به شما یک راهکار ساده و ایمن جهت تعویض ذغال ابزار برقی را نشان می‌دهیم.

 

علائم تمام شدن زغال دریل

هنگام تمام شدن ذغال دریل یا یک دستگاه برقی، هر ابزار برقی علایم متفاوت و مشخصی را از خود نشان می‌دهد. برخی محصولات جدید سنسور و چراغ هشدار دارند. اما در مدل‌های ساده، مثلا داغ شدن زیاد بالشتک و جا زغال دریل یا خاموش شدن خودکار دستگاه از نشانه‌های زمان تعویض ذغال دریل است. از آنجا که ذغال قطعه‌ای مصرفی بوده و تمام می‌شود، باید آن را بعد یا نزدیک به تمام شدن تعویض کرد تا به آرمیچر آسیب نرسد. در برخی زغال‌های جدید یا به اصطلاح ذغال فیوز دار، نوعی فناوری قرار داده شده که بعد از اتمام سطح کربنی ذغال، فنر داخلی به سرعت آن را به عقب می‌راند و جمع می‌کند و به این ترتیب دستگاه خاموش می‌شود. اما بسیاری از ذغال‌ها نیز فیوزدار نیستند و اگر بیش از اندازه استفاده شوند به کالکتور آسیب خواهند زد. بنابراین به وجود برخی نشانه‌ها حین کار با دستگاه باید توجه کرد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

 

 

- اولین مورد از علائم تمام شدن زغال دریل، زدن جرقه‌های شدید است که ممکن است نشان از کوچک شدن زغال، جنس بی کیفیت، زیادی سفت بودن و یا نرم بودن آن باشد. همیشه آگاه باشید که به هیچ عنوان با دریل، فرز و هر دستگاهی که کالکتور و ذغال آن جرقه شدیدی می‌زند کار نکنید.

- مورد بعدی به خراب بودن و مستهلک شدن آرمیچر و کلکتور برمی‌گردد که خیلی زود زغال را تمام می‌کند؛ در اصطلاح به آنها کالکتور ذغال خور می‌گویند. در صورت خراب بودن کالکتور، تعویض زغال راه حل خوبی نیست و باید فکری به حال تعویض آرمیچر یا تعمیر آن کرد.

 

- نشانه بعدی عدم کار درست انتقال انرژی الکتریکی در مواقع سرعت و فشار بالاست. مثلا ذغال دریل حین سوراخکاری چکشی یا جایی که کار سنگین می‌شود جرقه شدید می‌زند. این مورد هم یکی دیگر از احتمالات برای چک کردن زغال دستگاه است.

- حرارت شدید و بسیار بالا در زمان کار کوتاه روی بدنه و در قسمت کالکتور و زغال یکی دیگر از نشانه‌های چک و بررسی برای تعویض ذغال به حساب می‌آید.

 

نحوه تعویض ذغال دریل

واقعیت این است که نمی‌توان یک پروتکل ثابت و دستورالعمل کلی برای عوض کردن و آموزش تعویض ذغال دریل برای همه مدل‌ها ارائه کرد. نه تنها دریل، که تمام دستگاه‌ها و ابزارهای برقی عمومی ممکن است نکات ساختاری و طراحی انحصاری خود را داشته باشند. اگر جا ذغالی یک دستگاه بصورت بیرونی و روی بدنه باشد این موضوع ساده است؛ تنها کافیست با پیچگوشتی مخصوص درب جا زغالی را باز کنید و به هر دو زغال دستگاه دسترسی داشته باشید. زغال‌های تمام شده را در آورید و زغال‌های نو را جایگزین کنید.

 

 

اما در ساختارهای داخلی برخی دریل‌ها و سایر دستگاه‌ها در برندهای مختلف که زغال در درون دستگاه قرار دارد با این دستگاه باز شود. برای همین نمی‌توان بدون دانش و تجربه فنی، به باز و بسته کردن یک دریل و ابزار برقی پرداخت.

اما خبر خوب این است که ذغال های داخلی ابزارآلات برقی معمولا از چند مدل طراحی استاندارد در دنیا خارج نیستند. در داخل بدنه یک دستگاه و یا دریل برقی همیشه یک جفت ذغال وجود دارد. این 2 ذغال در دو طرف سر کلکتور موتور قرار گرفته و با کمک یک نگهدارنده فنری، یا یک گیره و پین فلزی در محفظه ذغال دستگاه سر جای خود محکم شود.

برای تعویض این ذغال ها ابتدا با رعایت نکات ایمنی و قطع کردن اتصال برق باید بدنه دستگاه را باز کنید.

سپس با احتیاط کامل و به کمک ابزارهایی که دارید، ذغال های کهنه و قدیمی را جدا کرده و بیرون بیاورید.

در مرحله آخر هم باید ذغال های نو را جایگزین کرده و سر جای خود محکم کنید.

  • نکته:

دقت کنید که هر دستگاه برقی باید از ذغال فابریک و تایید شده توسط برند سازنده استفاده کند. ذغال ها سایز و جنس‌های متفاوتی دارند و هر مدلی از این اقلام مصرفی مناسب دستگاه مخصوص به خود است. در صورت استفاده از زغال متفرقه، بی کیفیت و اشتباه، به موتور دستگاه آسیب می‌رسد! 

 

 

ویدیوی آموزش تعویض ذغال دریل

در ویدیو زیر مراحل گام به گام عوض کردن زغال دریل با رعایت نکات ایمنی به صورت ساده توضیح داده شده است. با انجام چند بار عوض کردن این لوازم مصرفی در خانه روی دستگاه های مختلف، بزودی نکات فنی و تجربی آنها را فرا می‌گیرید.

ضمنا شما می‌توانید برای خرید دریل در انواع مختلف خانگی و کارگاهی از برندهای معتبر ایرانی و خارجی به صورت اورجینال و با گارانتی رسمی معتبر به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید