راهنمای خرید بهترین پیستوله مخصوص رنگ خودرو

هنگام خرید برخی ابزارآلات باید به ویژگی‌های آن توجه دقیقی کرد. یکی از این ابزارها پیستوله رنگ پاش بادی و برقی است که با توجه مشخصات فنی، موارد کاربری آنها کاملا باهم فرق دارند. به طول مثال برای رنگ کردن ماشین، به یک پیستوله مناسب نقاشی خودرو نیاز دارید و باید آن را بشناسید. اما نحوه تشخیص کاربری هر پیستوله رنگ چگونه است؟ چطور می‌توان بین این همه مدل پیستوله در بازار، دستگاه صحیح مورد نظر را انتخاب کرد؟ برای رنگ آمیزی و نقاشی بدنه ماشین در خانه چه مدل پیستوله بادی یا برقی را باید خرید؟ آیا با همه پیستوله‌ها می‌توان کار رنگ کردن خودرو را انجام داد؟ اگر جواب مثبت نیست، پس چگونه باید مدل درست را انتخاب کرد؟ در این مقاله از ابزار مارکت به دنبال آشنایی و معرفی بهترین پیستوله برای رنگ ماشین خواهیم بود.

 

ویژگی های پیستوله مناسب رنگ خودرو

ابتدای مطلب ذکر این نکته ضروری است که برای نقاشی خودرو همه چیز تنها به پیستوله مرتبط نیست. اگر چه که باید مدل درست این ابزار را انتخاب کرد، اما دقت و شیوه درست نقاشی، مهارت بالا و داشتن تجربه کار با پیستوله بر روی کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. ضمن اینکه باید رنگ مرغوب با ترکیب صحیح را با توجه به مدل ماشین و نوع بدنه انتخاب کرد. با فرض بر درست بودن این پیش نیازها، حال باید از این گفت که پیستوله مخصوص رنگ اتومبیل چه مشخصاتی دارد.

کاربری انواع پیستوله مناسب برای نقاشی خودرو

احتمالا می‌دانید که پیستوله‌ها در یک دسته بندی کلی بر اساس ماده‌ای که پاشش می‌کنند به چند گروه تقسیم می‌شوند. برای همین کاربری آنها مثل پیستوله رنگ، پیستوله سایه پاش، پیستوله قیر پاش، پیستوله کنیتکس پاش و... تغییر می‌کند. متوجه باشید که برای رنگ کردن خودرو تنها باید از پیستوله رنگ پاش بهره برد.

 

 

منبع تغذیه در پیستوله مخصوص رنگ خودرو

انرژی و منبع تغذیه یک پیستوله ممکن است با کمپرسور هوا در نوع بادی، یا با برق شهر و باتری لیتیومی در نوع پیستوله برقی و شارژی تامین شود. هر چند که بسیاری معتقدند با هر دوی این ابزارها می‌توان هر نوع رنگ کاری را انجام داد، اما تجربه نشان داده که بهترین پیستوله رنگ پاش مخصوص رنگ خودرو در گروه بادی و پنوماتیک دیده می‌شود. این تیپ پیستوله تنظیمات چندگانه و بهتر، پاشش دقیق و یکدست‌تری در کارهای ظریف خواهد داشت. پیستوله بادی معمولا وزن سبکتری نسبت به برقی دارد؛ دارای چند ولوم تنظیم باد، نوع پاشش، قدرت پاشش و... است و می‌توان در لحظه تمام این پارامترها را کنترل کرد؛ و قابلیت استفاده رنگ‌های مختلف با غلظت‌های گوناگون با آن فراهم و راحت‌تر است. برای همین برای نقاشی خودرو پیستوله بادی گزینه بهتری خواهد بود.

 

 

سیستم اسپری بهترین پیستوله برای رنگ ماشین گرانشی است یا سیفونی؟

به طور کلی و با توجه به موقعیت مخزن در یک پیستوله رنگ، 3 مدل سیستم اسپری و مکش رنگ از مخزن به داخل نازل و خروجی ابزار وجود دارد:

  • نوع تحت فشار (بدون مخزن)
  • نوع گرانشی (مخزن بالا یا کاسه رو)
  • نوع سیفونی (مخزن پایین با کاسه زیر)

رنگ آمیزی بدنه ماشین در اکثر اوقات نه در یک مرحله، که در چند مرحله (2 یا 3 بار رنگ پاشی) صورت می‌گیرد. یعنی ابتدا یک لایه اصلی و به اصطلاح پایه رنگ (بیس Base) زده شده، سپس لایه های دوم و سوم تکمیلی و پوشش رنگ انجام گیرد. توصیه می‌شود برای لایه اولیه از نوع پیستوله تحت فشار استفاده گردد؛ اما از آنجا که در خانه و کارگاه، هر فرد ممکن تنها یک مدل پیستوله داشته باشد، بر اساس تجربه و پیشنهاد کارشناسان، مناسب ترین پیستوله رنگ خودرو باید از بین تیپ گرانشی یا کاسه رو انتخاب شود. چرا؟ به این دلیل که پیستوله گرانشی رنگ را از بالا می‌کشد و نیروی جاذبه در کنار نیروی باد ورودی، امکان کنترل پاشش بهتری به کاربر خواهد داد. مدیریت خروجی رنگ با کیفیت بهتری انجام می‌شود و حتی جهت و سمت پرتاب رنگ و پخش ذرات رنگ روی هوا هم تا حد زیادی در اختیار شخص است.

 

 

مکانیزم پاشش پیستوله رنگ پاش مخصوص رنگ ماشین

در سیستم های کاری پیستوله 2 فناوری و رقیب قدیمی وجود دارد. پاشش «حجم بالا فشار کم» که به اختصار HVLP گفته می‌شود؛ و پاشش «حجم پایین فشار پایین» که به اختصار LVLP نام دارد. بیان تفاوت جزیی و دقیق این 2 سیستم مطلب جداگانه و مفصلی می‌طلبد اما با توجه بررسی انجام شده در کارهای مختلف، این تاییدیه وجود دارد که تکنولوژی HVLP برای کار نقاشی ماشین بهتر است. در این سیستم، پاشش رنگ با حجم بالا و بدون نیاز به فشار هوای زیاد کمپرسور انجام می‌گیرد و کنترل روی خروجی رنگ ابزار (خصوصا در رنگ‌های متالیک) بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر از نوع LVLP خواهد بود. بزرگترین نکته منفی فناوری HVLP، هدر رفتن مقدار قابل توجهی از رنگ حین پاشش است، اما در فعالیتی مثل رنگ آمیزی بدنه خودرو، دقت و کیفیت نهایی کار اولویت بیشتری دارد تا اسراف رنگ؛ پس بهتر است از از نوع فشار کم و حجم بالا استفاده گردد.

 

 

سایز نازل پیستوله رنگ پاش مخصوص رنگ خودرو

مهمترین پارامتر و تفاوت برای رسیدن به پیستوله مناسب نقاشی خودرو سایز نازل است؛ چرا که برای کار روی بدنه ماشین، رنگ خروجی باید به خوبی و در عالی‌ترین حالت ممکن، پودری و به اصطلاح «اتمیزه» شود تا سطح اتومیبل دانه دانه نگردد. سایز نازل و خروجی رنگ اولین فاکتوری است که کاربری یک پیستوله را عوض می‌کند. قطر نازل در این گروه ابزار از سایزهای بسیار کوچک و نازک حدود 0.5 میلی متر تا سایزهای بزرگ و قطور 10 میلی متر وجود دارد. این تفاوت با گام های اعشاری یعنی با پله‌های 0.5 – 0.6 – 0.8 – 1 – 1.1 – 1.2 میلی متر و... تا آخر بالا می‌رود. همین گام بندی و بزرگتر شدن 0.1 میلی متری سایز نازل، تاثیر زیادی روی مدل، قدرت، حجم و حالت پاشش رنگ در یک پیستوله دارد. ضمن اینکه جنس قطعه کاری و همچنین نوع مایع پاششی مثل رنگ روغنی، پلاستیکی و... مصرفی نیز در انتخاب سایز نازل مهم است.

 

 

با توجه به استاندارد ساخت و کاربری، بهتر است بدانید که بهترین سایز نازل پیستوله برای نقاشی خودرو بین قطر 1.2 و 1.3 میلی متر تا نهایت 1.5 میلی متر است. عدد کمتر از این سایز برای نقاشی‌های ظریف و موضعی با دقت فوق العاده بالا به کار می‌آید و قطرهای نازل بزرگتر از 1.5 میلی متر هم که حجم خروجی بیشتری دارند، اغلب برای رنگ آمیزی تک مرحله‌ای مناسب بوده و جهت نقاشی بدنه ماشین (که دو مرحله ای یا بیشتر است) توصیه نمی‌گردند.

 

معرفی بهترین پیستوله برای رنگ ماشین

حال با در نظر گرفتن نکات بالا، خرید بهترین پیستوله مخصوص رنگ خودرو در میان دریایی از این ابزارآلات ساده‌تر خواهد بود. در ادامه به چند پیستوله مناسب نقاشی ماشین موجود در بازار اشاره می‌کنیم:

پیستوله رنگ بادی رونیکس مدل RH-6313

کمپانی Ronix این مدل پیستوله را با مخزن فلزی با روکش نیکل و تیپ کاسه رو عرضه کرده است. این ابزار پنوماتیک نازل 1.3 میلی متری دارد و مخزن آن می‌تواند تا 600 سی سی رنگ را در خود جای دهد. 3 ولوم تنظیم و ماشه بزرگ با امکان تنظیم پاشش رنگ دلخواه و وزن بسیار سبک حدود 700 گرم از جمله ویژگی‌های ابزار است. پیستوله رنگ رونکیس مدل 6313 با نازل و کلاهک مقاوم برنجی و پوشش مسی ضد زنگ ارائه شده و سوزن فولادی آن از فناوری High Precision با فوق دقیق بهره می‌برد.

 

 

پیستوله رنگ بادی گلکسی وان مدل PICASSO

از جمله مدل‌های جذاب و پرفروش برای کار نقاشی رنگ خودرو یکی از محصولات شرکت Galaxy One است. پیستوله بادی گلکسی وان مدل پیکاسو با بدنه و مخزن مشکی رنگ و جنس «تفلونی» یک ابزار ایده‌آل برای کار در محیط های عادی یا محیط‌های آغشته به مواد شیمیایی محسوب می‌شود. این جنس بدنه مقاوم تر از متریال پلاستیک و فلز در برابر مواد خورنده بوده و عمر مفید بالایی دارد. مدل پیکاسو تنظیم 3 ولومه داشته و با نازل 1.3 و 1.4 میلی متر عرضه می‌شود؛ جنس سوزن و نازل آن از استیل بوده و به صورت کاسه رو با مخزن 600 میلی لیتر ارائه می‌گردد.

 

 

پیستوله رنگ بادی کنزاکس مدل KSG-2000

از دیگر موارد در فهرست پیستوله مناسب رنگ خودرو می‌توان تولیدی از کمپانی Kenzax را نام برد. پیستوله بادی رنگ پاش کنزاکس مدل KSG-2000 در چندین نسخه و با سایزهای نازل 1.3 میلی متر، 1.7 و 1.8 میلی متر ساخته شده است. بنابراین کاربر برای نیازهای مختلف رنگ آمیزی ماشین و یا سطوح دیگر می‌تواند بدون خرید مدل‌های مختلف، تنها با تعویض نازل دستگاه به نقاشی های گوناگون بپردازد. بدنه این پیستوله، تمام فلزی و آبکاری شده بوده و جنس نازل و سوزن آن از استیل ضد زنگ و با مکانیزم کاری HVLP ساخته شده است. این مدل پیستوله کنزاکس مجهز به سه عدد ولوم و مهره تنظیم بوده و می‌تواند تا 3 حالت پاشش را تنظیم کند. ضمن اینکه مخزن آن 600 میلی لیتر ظرفیت داشته و با جنس پلاستیک مرغوب و نشکن ارائه می‌شود.

 

کلام آخر در مورد خرید بهترین پیستوله رنگ خودرو

در این مقاله با انواع پیستوله برای رنگ کردن ماشین آشنا شدیم و بررسی کردیم که برای رسیدن به یک انتخاب درست جهت نقاشی بدنه اتومبیل در خانه باید چه مدلی را انتخاب کرد؟ همانطور که گفته شد، ویژگی‌های فنی این ابزارها و کیفیت ساخت برای رسیدن به یک نقاشی درجه یک بسیار مهم است. در همین راستا بهترین پیستوله رنگ پاش مخصوص خودرو باید بسیار دقیق و هوشمندانه انتخاب شود.

 

 

شما می‌توانید برای خرید پیستوله بادی و خرید پیستوله برقی رنگ پاش با سایزهای مختلف نازل و بهترین قیمت از برندهای ایرانی و خارجی به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. ضمنا می‌توانید برای انتخاب درست یک پیستوله از مشاوره فنی رایگان و تخصصی بهره ببرید و تمامی محصولات را به صورت اورجینال و با ضمانت اصالت کالا دریافت کنید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید