تفاوت آچار آلن و ستاره ای چیست؟

به طور کلی آچار آلن و آچار ستاره ای هر دو ابزاری با ظاهر ساده از جنس فولاد و به صورت یک تکه ساخته شده‌اند که برای باز کردن و بستن پیچ به کار می‌روند. اما تفاوت آچار آلن و ستاره ای چیست؟ چه این دو ابزار دستی و پر مصرف چه مدل هایی دارند؟ آیا علاوه بر آچار آلن، داشتن آچار ستاره ای هم در خانه لازم است؟ سایز بندی آچار ستاره و آلن چطور انجام می‌شود؟ آلن ها بسیار محبوب تر هستند و نوع پیچ ستاره ای استفاده کمتر و خاص تری دارد، بنابراین دلیل ساخت آنها چیست؟ آیا همه آچارهای ستاره ای 6 گوش دارند؟ یا آچار آلن ستاره 5 پر هم ساخته می‌شود؟ در این مقاله از ابزار مارکت به مقایسه و بیان فرق های انواع آچار آلن و ستاره ای در بازار و صنعت پرداخته‌ایم.

 

 

مقایسه آچار آلن و ستاره ای

بارز ترین تفاوت این دو ابزار در طراحی ظاهری این دو محصول بوده که یکی دارای 6 ضلع و دیگری دارای شکل ستاره ای چند پر است.

آچار آلن Allen Key برای باز کردن و بستن پیچ های شش گوش یا Hex کاربرد دارد. رایج ترین شکل این محصول L شکل بوده و سایزبندی آن بر اساس استاندارد جهانی بین مقطع های بسیار کوچک 1 میلی متر تا بسیار بزرگ و حتی 50 میلی متر وجود دارد. گاهی در سایزهای آچار آلن حرف H هم به آنها اضافه می‌شود. به طور مثال آچار آلن سایز h1 - h2 - h3 - h4 و....

پیچ آلن ممکن است در هر وسیله و دستگاه خانگی و کارگاهی، ماشین، موتور و... دیده شود. هر سایز آچار آلن تنها مخصوص همان سایز پیچ است و نمی‌توان حتی از یک سایز بزرگتر و کوچکتر آلن هم برای پیچ مورد نظر استفاده کرد. ضمن اینکه آچار آلن در طول های کوتاه، بلند و فوق بلند ساخته می‌شود و به صورت تکی یا ست آچار در مدل های کارتی، مشتی، چاقویی، تاشو، کارتی و... تولید می‌شود.

 

 

در طرف مقابل، آچار آلن ستاره ای به انگلیسی Torx Key که گاهی به آن Star Key هم می‌گویند، همان طور که از نامش پیداست، دارای 2 نوک ستاره ای شکل بوده و بجای چند وجه صاف شش ضلعی، 6 پر نوک تیز دارد. آچار ستاره ای مخصوص پیچ های ستاره ای بوده و این ابزار هم مثل آچار آلن معمولا از آلیاژ فولادی کروم - وانادیوم با روکش سخت کاری شده تولید می‌شود. مشابه به نوع آلنی، محبوب ترین طراحی این آچار هم به صورت L شکل ساخته شده و با طول کوتاه، بلند و فوق بلند به بازار عرضه می‌شود. ضمن اینکه آچار ستاره ای هم به صورت تکی و یا چند عددی با مدل های ست آچار ستاره ای کارتی، چاقویی، مشتی و... وجود دارد.

اما یکی از تفاوت های مهم آچار آلن و ستاره ای سایزبندی متفاوت نوع ستاره ای است. در این ابزار، سایزها طبق یک استاندارد جهانی با حرف T تولید می‌شود و اعدادی مثل T5 - T10 - T15 - T20 - T25 و... به همین ترتیب تا سایزهای بزرگ مثل T55 - T60 و... وجود دارد.

پیچ های ستاره ای در برخی دستگاه های خاص و نه چندان عمومی استفاده می‌شوند و تنها می‌توان یک پیچ ستاره را با همان سایز هماهنگ شده با آچار ستاره باز و بست کرد. اما یک نکته اینجاست که این پیچ و آچارها گاهی اوقات تغییر شکل می‌دهند. در دنیای صنعت و ساخت و تولید دستگاه ها، آچار ستاره ای سوراخ دار و بدون سوراخ و آچار ستاره ای 6 پر و 5 پر هم وجود دارد.

 

 

تفاوت آچار ستاره ای بدون سوراخ و ستاره ای سوراخ دار

در اینجا باید به تفاوت آچار آلن ستاره ای (6 پر) ساده و ستاره ای سوراخ دار بپردازیم که در نام یکی بوده، اما تفاوت مهمی بین این دو ابزار وجود دارد. در مرکز برخی پیچ های ستاره ای، یک پین طراحی شده که به آچار آلن ستاره ای معمولی (بدون سوراخ) اجازه نفوذ نداده و امکان استفاده از این ابزار را گرفته است. این پیچ های آلن ستاره ای پین دار معمولا برای قطعات کاری حساس و حفاظتی استفاده می‌شود؛ چرا که طراحی منحصر به فرد این ابزار اجازه نفوذ و باز کردن با دیگر ابزارهای مشابه را غیر ممکن می‌کند. این امر باعث شده که این مدل پیچ ها کمتر در معرض استفاده عمومی قرار گیرند تا ساختار امنیتی خود را حفظ کند و به همین دلیل به پیچ امنیتی هم معروف اند. این آچار و پیچ ها در صنایع مهم و حساس مانند هوافضا، خودرو سازی و ماشین آلات الکترونیکی و... به کار می‌رود.

 

تفاوت آچار ستاره ای شش پر و پنج پر

تقریبا تمام آچار های ستاره ای در دنیا و بازار ایران از نوع استاندارد 6 پر هستند؛ اما برخی برندها به دلیل بالا بردن بیشتر حفاظت و ایمنی دستگاه های خود از نوعی پیچ بسیار خاص 5 پر استفاده می‌کنند که آچار مخصوص خود را می‌طلبد. با آچار ستاره ای 6 پر ساده نمی‌توان پیچ 5 پر را باز کرد؛ برای همین این نوع ابزار به نام آچار ستاره ای ویژه نام گرفته و در صورت برخورد کاربر با پیچ ستاره ای پنج پر، باید از این مدل آچار آلن بهره برد.

 

 

پیچ های آلن و ستاره ای را کجا استفاده کنیم؟

در پروژه های معمولی خود می‌توان از پیچ های آلنی شش گوش استفاده کرد؛ اما اگر می‌خواهید پروژه خود را خاص جلوه بدهید یا محافظت آن در مقابل باز شدن وسیله توسط کاربران متفرقه و غیر مجاز را بالا ببرید، می‌توان از پیچ های آلن ستاره ای استفاده کنید. هر دو پیچ در مدل های مخفی با سر بزرگ یا با سر همسطح با قطعه کار وجود داشته و مدل همسطح از ظاهر بهتری برخوردار است. توجه داشته باشید که پیچ های ستاره ای از قدرت تحمل گشتاور بیشتری حین کار باز کردن و بستن اتصال برخوردار هستند و تماس بهتری با پرهای آچار ستاره ای برقرار می‌کنند.

اگر تولید کننده قطعات حساس و حفاظتی هستید حتما برای افزایش امنیت کار خود از پیچ های ستاره ای سوراخ دار (ستاره ای پین دار) استفاده کنید؛ به دلیل آن که این مدل آچار استفاده عمومی کمتری دارد و دسترسی به قطعات حساس را برای افراد ناشناس سخت می‌کند. این مدل پیچ ها ایده آل برای قطعه سازان خودرو و صنایع خاص است.

 

 

در این مطلب در مورد تفاوت آچار آلن و آچار ستاره ای صحبت کردیم. مشاهده می‌کنید که نحوه استفاده این آچار با توجه به پیچ HEX یا پیچ های Star تعریف می‌شود. شما می‌توانید برای خرید آچار آلن تکی و ست آچار آلن در انواع و تعداد مختلف با سایز بندی گوناگون و دلخواه خود به فروشگاه آنلاین ابزار مارکت مراجعه کنید. تمامی آچارهای ایرانی و خارجی از برندهای معتبر و به صورت اورجینال در اسرع وقت در سرتاسر ایران در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید