ایربراش چیست و چه کاربردی دارد؟

ایربراش چیست؟ جواب این سوال بستگی به این دارد که به دنیای رنگ‌ها چقدر علاقه دارید؟ اگر تا بحال در کارهای ظریف، هنری و تزیینی با رنگ و نقاشی، پودر و کرم و... در خانه و کارگاه عملیاتی انجام داده‌اید، احتمالا نام این ابزار به گوشتان خورده است. اما آیا به طور اصولی می‌دانید ایربراش رنگ چیست؟ کیت ایربراش چه لوازمی دارد؟ و هر مدل و سایز ایربراش چه کاربردی خواهد داشت؟... اگر می‌خواهید به زودی یک رنگ آمیزی و طراحی رویایی و حرفه‌ای را با قلم ایربراش در هر سطحی تجربه کنید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید چرا که برای شما در مورد این دستگاه متخصص دنیای رنگ، مطالب زیادی برای گفتن داریم.

 

دستگاه ایربراش چیست؟

برخلاف قلم مو یا اسپری‌های معمولی، ایربراش شاید کمتر شناخته شده اما با این حال کاربرد آن در کاربری های مختلف بی‌اندازه مهم و متنوع است. برای صنعتگران و هنرمندان خانگی و کارگاهی که امکان دارد از این موضوع بی‌خبر باشند، می‌توان گفت که ایربراش یک ابزار و قطعه کوچکی از تجهیزات است که با اتمیزه کردن (تبدیل مایع به پودر خیلی ریز) مواد و قطرات مایع مانند رنگ ها، کار نقاشی و پاشش ماده را به صورت بسیار دقیق و ظریف انجام می‌دهد؛ و با این کار پوشش صاف و یکدست بدون هیچ درز و خطی را روی هر سطحی اعمال می‌کند. این دستگاه مانند پیستوله رنگ بادی کار می‌کند اما با ابعادی بسیار کوچکتر (شبیه به یک قلم و مداد) و حین اتصال به پمپ و کمپرسور هوا در دست نگه داشته می‌شود. با فشار باد و مکانیزم داخلی قطعات، مایع و رنگ به طور کنترلی و مدیریت شده توسط کاربر از نازل قلم ایربراش خارج شده و با دقتی بالا روی سطح پاشیده می‌شود.

 

دستگاه ایربراش چه کاربردی دارد؟

استفاده های ایربراش در کاربری های مختلف بی پایان است! این قلم محبوب در بین بسیاری از علاقمندان نقاشی، طراحی، آشپزی، زیبایی کاران و... استفاده گسترده‌ای دارد. از آرایش پوست و بدن گرفته، تا طرح های ناخن کاری، تزیین کیک و شیرینی، رنگ کاری بدنه قطعات و ماشین، رنگ آمیزی ماکت و اسباب بازی، نقاشی قطعات فلزی و چوبی در آهنگری و نجاری و... خلاصه تعداد زیادی از این موارد در خانه، کارگاه و صنعت تحت پوشش ایربراش قرار می‌گیرد. قلم ایربراش در نقاشی مدل مینیاتوری نیز بسیار محبوب است، زیرا می‌توانید جزئیات بسیار ظریف را هنرمندانه و به راحتی ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که هر کار و پروژ‌ه‌ای به ایربراش مخصوص خود نیاز دارد؛ قلم ایربراش ها در مدل های متفاوت با توجه به سایز نازل، مکان جایگیری مخرن و کاسه، ظرفیت مخزن، مکانیزم پاشش و... تقسیم بندی می‌شوند.

 

 

ایر براش ناخن

ارتباط مانیکور با دستگاه ایربراش چیست؟ این روزها مانیکور یا طراحی ناخن بسیار پرطرفدار است. با قلم ایربراش می‌توان طرح‌های زیبا با رنگ‌های مختلف بر ناخن زد. اگر بخواهیم با لاک طرح‌های مختلفی را پیاده کنیم مجبور هستیم لایه‌های زیادی از رنگ لاک‌های مختلف روی هم بزنیم که ظرافت طرح و زیبایی ناخن‌ها را ازبین می‌برد و البته دامنه طراحی با لاک نیز محدود است. اما اکنون با استفاده از ایربراش و ورق‌های متنوع شابلون می‌توان طرح‌های بسیار چشم‌نوازی را با دقت بالا و کیفیتی عالی در کمترین زمان روی ناخن‌ها نقش زد. این روزها یکی از کاربردهای موثر دستگاه ایربراش برای سالن‌های زیبایی، طراحی حرفه‌ای ناخن است و ایربراش ناخن کاری معمولا با چند حالت تنظیم شونده، سایز پاشش و بازه پوشش رنگ مختلفی را طبق نیاز ناخن کار ارائه می‌دهد. در واقع از پاشش رنگ بسیار باریک به اندازه یک تار مو و حدود 0.1 میلی متر گرفته تا محدوده بزرگتر با این ایربراش ها امکان پذیر است.

 

ایربراش قنادی

یکی از جذاب ترین و جالب ترین کاربردهای قلم ایربراش به صنایع آشپزی و قنادی برمی‌گردد. سهم عمده‌ای از نقش طراحی کیک در قنادی‌ها و شیرینی پزی‌های معروف توسط ایربراش که به دو صورت دستی و برقی وجود دارند انجام می‌گیرد. کاربرد ایربراش در قنادی این گونه است که ایربراش برای رنگ‌آمیزی و پودر زنی روی کیک و خامه با تکنیک سایه‌زنی به کار می‌رود و جلوه جذابیت کیک‌ها، شیرینی‌ها، شکلات‌ها و... را صد چندان می‌کند. این دستگاه برای طراحی هر نوع کیک با روکش‌های خامه یا فوندانت کاربرد دارد. ایربراش قنادی باید سوزن و نازل مخصوص پاشش پودری داشته باشد و به هیچ عنوان نباید از یک ایربراش قنادی برای رنگ های غیر خوراکی استفاده برد؛ چرا که مواد شیمیایی رنگ های غیر مجاز خوراکی در ساختمان ایربراش باقی خواهد ماند و برای استفاده غذایی خطرناک است.

برای استفاده از ایربراش در قنادی هم می‌توان از شابلون‌های مختلف استفاده کرد و طرح‌های گوناگونی خلق نمود. هر چقدر کیک‌ها و شیرینی‌های شما حرفه‌ای و جذاب باشند، مسلما طرفداران زیادی را نیز جذب خواهند کرد. زیرا ایربراش در کمترین زمان، بهترین و یکدست‌ترین طرح‌های کیک و شیرینی را به شما ارائه می‌دهد. فقط کافی است کمی خلاق باشید.

 

ایربراش صورت و میکاپ

با دیدن تیتر شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در آرایش و میکاپ، کاربرد دستگاه ایربراش چیست؟ در هنر میکاپ و گریم مدرن، در مرحله به مرحله آرایش می‌توان از ایربراش استفاده کرد؛ از زیرسازی‌های پوست گرفته تا زدن رژ گونه، سایه چشم، و... قلم ایربراش بسیار ظریف و ماهرانه به یک آرایش گیرا کمک می‌کند.

قلم ایربراش برای هر نوع میکاپی از یک آرایش ساده تا گریم عروس و حتی نقاشی روی بدن، کارایی دارد. اغلب در سالن‌های زیبایی که بزرگ و پرتردد هستند برای سرعت بخشیدن به کار در عین حال بهره بردن از ظرافت و تمیزی، از ایربراش استفاده می‌شود. ایربراش آرایشی با نازل های سایز مختلف از 0.2 میلی متر تا 0.5 میلی متر وجود دارد و معمولا ظرفیت مخزن رنگ های آنها چندان پر حجم نیست. این قلم ها نیز مثل باقی ایربراش ها پمپ هوا و کیت مخصوص به خود دارند که شامل لوازم جانبی آرایشگری و گریم خواهد بود.

 

ایربراش نقاشی

یکی از اصلی ترین استفاده ها از این ابزار حرفه‌ای در دنیای نقاشی هنری و رنگ آمیزی قطعات مختلف است. در واقع، ایربراش در اصل یک ابزار نقاشی در سطوح مختلف به شمار می‌رود. به عنوان مثال طراحی‌های دقیق و سبک گرافیتی و خیابانی اغلب به وسیله ایربراش صورت می‌گیرد یا نقاشان هنری مدرن ممکن است برای بخشی از تابلوهای خود از یک ایربراش استفاده کنند. از آن جایی که ایربراش دارای تنظیمات گوناگونی است، می‌تواند پاسخگوی انواع نیاز هنرمندان نقاشی و رنگ آمیزی باشد.

ایربراش در نقاشی در هر سبک کلاسیک و مدرنی کاربرد دارد. با این دستگاه می‌توان بر تمام سطوح از جمله روی بوم، فلز، چوب، سنگ، انواع پارچه، دیوار و... طرح زد. همچنین به راحتی می‌توان هر فرمول رنگی را که مدنظر هنرمندان نقاش است به دست آورد و از آنجا که قلم ایربراش سبک بوده و کار کردن با آن راحت است، پس کار نقاشی طولانی و دقیق با آن خسته کننده نیست و راندمان کار را نیز بالا می‌برد.

 

ایربراش رنگ خودرو

بیشترین کاربرد ایربراش در بخش نقاش خودرو و ماشین به قسمت دیتیلینگ خودرو یا Car Detailing مربوط می‌شود. احتمالا می‌دانید که پروژه رنگ آمیزی خودرو توسط شخص یا مکانیک، با پیستوله رنگ بزرگ انجام می‌گیرد، اما گاهی برای نقاشی نهایی و اصلاح رنگ یک بخش یا تمامی خدمات ترمیمی بدنه و زیبایی خودرو وجود یک ایربراش لازم است تا نتیجه نهایی یکدست شود. این ابزار در صافکاری، رنگ‌کاری، خش و خط گیری، پولیش کاری، طراحی و نقاشی و... کاربرد اساسی دارد. از ریزترین و ظریف‌ترین خط و خش تا نقاشی کامل خودرو، با انواع رنگ را به صورت حرفه‌ای و تخصصی شامل می‌شود. از طرفی به وسیله ایربراش می‌توان بر بدنه ماشین و موتور طرح های خاص و انحصاری (مثل ماشین های مسابقه ای) زد.

ایربراش خودرو از لحاظ سایز و طراحی بدنه معمولا بزرگترین نوع قلم های ایربراش هستند؛ حجم مخزن آنها اغلب بیش از 20 میلی لیتر گنجایش داشته و سایز نازل شان نیز معمولا از 0.5 میلی متر بزرگتر است.

 

اجزای تشکیل دهنده ایربراش چیست؟

حال که می‌دانیم دستگاه ایربراش چیست و چه کاربردهایی دارد، بد نیست درباره اجزای آن بیشتر بدانیم. خود قلم ایربراش به زبان ساده تشکیل شده از چند قطعه اصلی و مختلف شامل موارد زیر است:

  • بدنه یا دسته
  • ماشه یا شستی پاشش (تریگر)
  • مخزن رنگ و ماده
  • سوزن
  • کلاهک
  • نازل
  • شیرهای تنظیم باد و مایع

 

مخزن های ایربراش با توجه به نوع کاربری در ظرفیت های مختلفی چون 1.5 سی سی تا 100 سی سی ساخته می‌شوند. همین قاعده برای سایز سوزن و نازل آنها نیز اعمال می‌شود و نازل ایربراش ممکن است با خروجی بسیار ریز و باریک 0.2 میلی متر تا پاشش قطورتر مثل سایز 0.8 میلی متر رنگ را بیرون بدهد.

اما اکثر ایربراش ها با لوازم و متعلقات جانبی به عنوان کیت ایربراش در بازار ارائه می‌شوند. یک کیت ایربراش در کنار خود قلم، با توجه به تعداد پارچه و لوازم جانبی همراه ممکن است دارای لوازم زیر باشد:

 

  • کمپرسور و پمپ هوا (مخصوص ایربراش)
  • قلم ایربراش
  • انواع نازل در سایزهای مختلف
  • شیلنگ ایربراش
  • کوپلینگ شیلنگ ایربراش
  • مخزن رنگ از جنس شیشه ای یا فلزی در حجم های مختلف
  • فرچه تمیز کننده
  • آچار
  • قطره چکان
  • و...

انواع ایربراش بر اساس موقعیت قرارگیری مخزن

ایربراش از لحاظ جایگاه و موقعیت قرارگیری کاسه و مخزن رنگ نیز به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد.

 

 

ایربراش مخزن رو

یکی از رایج‌ترین انواع این دستگاه ها، ایربراش کاسه رو یا مخزن رو است. در این مدل، مخزن رنگ روی بدنه ایربراش قرار گرفته می‌گیرد. گنجایش رنگ در ایربراش مخزن رو ثابت بوده و توسط نیروی جاذبه زمین به درون قلم منتقل می‌شود برای همین به سیستم تغذیه و تزریق رنگ آن ایربراش Gravity یا ایربراش گرانشی نیز می‌گویند. از این مدل ایربراش برای زمانی استفاده می‌شود که حجم کار بالا نیست یا نیاز به طراحی‌های ظریف و نازک است. چون مخزن رنگ در این نوع با ظرفیت کم و ثابت تعبیه شده و قلم ایربراش دارای وزن کم و سبکی است.

 

ایربراش مخزن زیر

مورد بعدی به مدلی کاملا برعکس و خلاف نوع قبلی با نام ایربراش کاسه زیر می‌رسد. در این مدل، مخزن رنگ از قلم ایربراش کاملا مجزا بوده و توسط یک لوله هدایت مایع به بدنه وصل است. بنابراین مخزن ها به راحتی قابل جابه‌جایی و جداسازی هستند و در صورت خرابی مخزن اصلی ایربراش نیز قابلیت تعویض دارند. ایربراش مخزن زیر احتیاجی به هدایت جاذبه ندارد و رنگ توسط نیروی مکش به داخل قلم منتقل می‌شود و برای همین به آنها ایربراش کششی یا ایربراش سیفونی Siphon نیز می‌گویند. زمانی که میزان کار بالا بوده و حجم رنگ و مصرف بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایربراش مخزن زیر گزینه بهتری است.

 


ایربراش مخزن بغل

ایربراش کاسه بغل در واقع نسخه مدرن شده مدل کاسه رو محسوب می‌شود. همان طور که از نام آن پیدا است، مخزن رنگ این نوع از انواع ایربراش در کنار بدنه قلم طراحی شده و با یک لوله تزریق یه آن متصل است. با این حال می‌توان مخزن را جدا کرده و برخلاف اکثر مدل های مخزن رو، کاسه های نوع ایربراش مخزن بغل ثابت نیست. این نوع قلم حجم گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و به آن ایربراش Side Feed هم گفته می‌شود.

 

انواع ایربراش از لحاظ ظاهر و بدنه

تا این جا متوجه شدیم ایربراش رنگ چیست و به لحاظ قرارگیری مخزن دارای مدل‌های گوناگونی است؛ اما ایربراش‌ها از نظر شکل ظاهری و فرم بدنه هم دارای انواع مختلفی هستند. در این جا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

ایربراش قلمی

متداول‌ترین و پرکاربردترین ایربراش، نوع قلمی آن است. در این مدل، ایربراش بدنه‌ای استوانه‌ای شکل و صاف بسیار شبیه به یک قلم دارد و ماشه و شاسی آن روی بدنه قرار گرفته است. از آن جایی که ایربراش قلمی شبیه به یک مداد و لوله باریک طراحی شده، کاربر می‌تواند به راحتی آن را در دست گرفته و با آن کار کند.

 

 

ایربراش تفنگی

ایربراش تفنگی یا هفت‌تیری یکی دیگر از انواع ایربراش است. این مدل دارای دو قسمت عمودی و افقی به شکل حرف «تی T» انگلیسی بوده که مانند یک تفنگ در دست کاربر قرار می‌گیرد. قسمت افقی شامل قلم ایربراش می‌شود که مخزن رنگ، نازل و... روی آن قرار دارد. در قسمت عمودی که در واقع دسته قلم است، ماشه ایربراش تعبیه می‌شود. ایر براش تفنگی در مقایسه با مدل قلمی از راحتی بیشتر و ظرافت کمتر برخوردار است و معمولا ایربراش با مخزن و نازل های بزرگ در این طراحی ساخته می‌شوند. بنابراین به دلیل خوش‌دستی می‌توان در حجم وسیع‌تری با آن کار کرد.

 

ایربراش فلایر

مدل فلایر یک ایربراش جدید محسوب می‌شود که شرکت اسپارمکس تولیدکننده آن است. ظاهر ایربراش فلایر کاملا با سایر انواع ایربراش که تا این جا گفته شد متفاوت است. جنس بدنه آن پلاستیکی بوده و ساختار آن به حالت عمودی شکل طراحی شده است. از این رو بسیار خوش‌دست و سبک به شمار می‌رود. سوزن و نازل ایربراش فلایر روی مخزن آن قرار دارد و تقریبا می‌توان گفت در این مدل، از قلم بلند و کشیده خبری نیست.

در مدل ایربراش فلایر به جای یک مخزن ثابت، چند مخزن رنگ مجزا وجود دارد و برای تغییر رنگ دیگر نیازی به فرآیند دردسر ساز تمیز کاری مخزن و قلم برای تعویض رنگ نیست. بلکه فقط کافی است که مخزن هر رنگ را جداگانه و بنا به نیاز تغییر دهید روی ایربراش متصل کنید. اندازه قطر پاشش رنگ نیز به مقدار دور بسته شدن مخزن و سایز نازل بستگی دارد.

 

نکته مهم و نهایی در مورد ایربراش ها

بهترین رنگ برای ایربراش ارتباط مستقیمی به نیاز کاربر دارد. اما معمولا رنگ مصرفی قلم ایر براش نباید غلیظ باشد تا بتواند از مجرای کوچک نازل عبور کند و یک اسپری خوب و یکنواخت ارائه دهد. به عنوان مثال، آبرنگ‌ها و اکریلیک‌ها برای ایربراش مناسب هستند، اگرچه می‌توان در بعضی مواقع برای رقیق کردن رنگ به آن تینر اضافه کرد. نکته اصلی اینجاست که هم باید مدل مربوط به نوع کاربری درست ایربراش تهیه شود و هم هنگام استفاده باید به دفترچه راهنما توجه کاملی داشت.

 

 

در این مقاله بررسی کردیم که دستگاه ایربراش چیست یا ایربراش رنگ چیست و در ادامه به کاربردهای این دستگاه و انواع ظاهر قلم ایربراش پرداختیم. اگر عاشق هنر و دنیای رنگ آمیزی هستید، ایربراش بهترین گزینه برای شما است. هنگام انتخاب ایربراش مناسب، واقعا باید نیازهای کاری و عملی خود را در نظر بگیرید. به عنوان یک نقاش و طراح مبتدی یا حرفه ای، ایربراش مناسب برای شما ممکن است گران‌ترین گزینه نباشد. هنگامی که کاربردها، الزامات و اهداف خود را ارزیابی کردید، می‌توانید با کیفیت ترین این ابزارها را در فروشگاه ابزار مارکت انتخاب کرده و به خرید ایربراش و لوازم جانبی ایربراش مخصوص به خود بپردازید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید