معرفی ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی

در گرمای وحشتناک تابستان، انواع خنک کنده‌های هوا مثل کولر آبی و گازی نجات دهنده ماست. مخصوصا کولر گازی که در برخی شهرها و اماکن داشتن آن واجب بوده، چرا که کولر آبی جوابگو نخواهد بود. اما یکی از بزرگترین دغدغه‌ها برای کولر گازی که همواره فکر کاربران را به خود مشغول می‌کند، پرمصرف بودن، سختی در نصب، تعمیر و سرویس کردن آن است. اولین نکته برای حل مشکلات این دستگاه محبوب، نصب و تعمیر درست و تخصصی آن است؛ برای انجام این کار علاوه بر تخصص، به وسایل موردنیاز نصب کولر گازی احتیاج دارید. حال سوال اینجاست که برای نصب و تعمیر کولر گازی دقیقا به چه ابزارهایی نیاز داریم؟ در این مقاله از ابزارمارکت قصد داریم لیستی جامع از ابزارهای مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی را به شما ارائه دهیم. فرقی نمی کند که یک تعمیرکار حرفه ای باشید یا اینکه خودتان دست به کار شوید، داشتن ابزار مناسب برای این کار ضروری است.

 

چرا به ابزار مناسب برای کولر گازی نیاز دارید؟

کولر گازی به انگلیسی Air Conditioner که به اختصار در صنعت به آن AC می‌گویند، یک وسیله نسبتا پیچیده با انواع و اقسام بخش‌ها و اجزا است. این وسیله 2 بخش اصلی دارد:

  • پنل اصلی یا کنسول
  • کندانسور

اما هر کدام از این دو قسمت دارای مکانیزم کار دقیق و حساس بوده و از چندین قطعه داخلی تشکیل می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید به درستی و مانند حرفه‌ای‌ها این کار را انجام دهید، ابتدا باید ساختمان و مکانیک کولر گازی را فراگرفته و سپس به سراغ ابزارهای مورد نظر این کار بروید.

 

انواع ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی

ابزار مورد نیاز نصب و تعمیر کولر گازی را می توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد:

  • ابزارآلات عمومی
  • ابزارآلات تخصصی

ابزارهای عمومی شامل انواع وسایل دستی یا دستگاه برقی و شارژی که معمولا در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. کار اصلی ابزارهای عمومی تعمیر یا نصب کولر گازی نیست اما در طی فرآیند بسیار مفید خواهند بود. البته بهتر است بدانید که نمی‌توان از هر وسیله و ابزارآلات عمومی و متفرقه که در خانه داریم برای انجام این عمل استفاده کرد؛ چرا که نصب و تعمیر کردن یک کولر گازی به مدل صحیح و سایز درست آن ابزار نیاز دارد. 

در مقابل عناوین تخصصی فقط برای این کار و مخصوص نصب و تعمیر کولر استفاده می‌شوند. چرا که خود فرآیند و پروسه نصب کولر گازی نیازمند برخی ابزارهای مخصوص این کار است. در ادامه به معرفی هر دو گروه ابزار مناسب این کار می‌پردازیم.

 

ابزارآلات عمومی نصب و تعمیر کولر گازی

ابزارهای ایمنی

اولین و به جرات مهمترین گروه وسایل مورد نیاز این کار، ابزارآلات ایمنی خواهد بود. هنگام کار با کولر گازی، به خصوص زمانی که با برق و گاز سر و کار دارید، استفاده از وسایل ایمنی و محافظتی الزامی است. برای تعمیر یا نصب کولر گازی حتما از عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید تا دچار آسیب حین کار نشوید. پیشنهاد می‌شود که از کفش ایمنی نیز استفاده کنید تا در برابر افتادن اجسام سنگین و برق گرفتگی محافظت شوید.

 

 

ابزارهای اندازه‌گیری

دقت در نصب و تعمیر کولر گازی بسیار مهم است. اولین عناوین خصوصا برای زمان نصب یک کولر گازی، ابزارهای اندازه گیری هستند که برای شروع به شما کمک می کنند تا جای نصب پنل و کندانسور را به درستی تشخیص بدهید.

  • متر نواری یا متر لیزری:

برای اندازه گیری طول لوله ها، فاصله بین یونیت داخلی و خارجی و سایر موارد، این وسیله ضروری است. انتخاب متراژ بستگی به ابعاد و مکان دارد؛ اما متر نواری شما نباید زیر ظرفیت 3 متر باشد؛ اگر متر لیزری استفاده می‌کنید، بهتر است امکان انجام عمل محاسبه ارتفاع را داشته باشد و دقت آن پایین نباشد.  معمولا یک متر لیزری با برد 15 متر به بالا کفایت خواهد کرد.

  • خط کش و گونیا:

خط کش برای اندازه گیری‌های کوتاه استفاده می‌شود؛ در صورت داشتن متر می‌توانید از خط کش استفاده نکنید. گونیا نیز برای انجام تراز زوایایی کوچک و تست گوشه های 90 درجه به کار خواهد آمد.

  • تراز بنایی یا تراز لیزری:

یکی از وسایل مورد نیاز برای نصب کولر گازی تراز است که برای صاف و درست نصب کردن کولر گازی بدون کجی و زاویه داشتن آن کاربرد دارد. تراز بنایی برای تشخیص صاف بودن در فاصله کوتاه و تراز لیزری برای محاسبه جای درست و صاف نصب پنل اصلی و کندانسور با توجه به موقعیت کف و دیوارها مفید خواهد بود. برای انتخاب تراز بنایی بهتر است از نوع دارای 2 یا 3 کپسول آب و همینطور سایز بالای 20 سانتی متر استفاده کنید. برای خرید تراز لیزری نیز معمولا یک مدل تراز دو خط نور قرمز یا سبز با 2 محور و 180 درجه پوشش لیزر کافی خواهد بود. 

 

 

دریل چکشی یا دریل بتن کن

دریل یکی از اصلی ترین وسایل نصاب کولر گازی است و از آن برای نصب پنل، کندانسور، لوله ها، بست ها و... روی دیوار و سطح استفاده می‌شود. در اکثر اوقات یک دریل چکشی با توان بالاتر از 600 وات و با سه نظام 13 میلی متری کافی خواهد بود؛ اما اگر با دیوارها و سطوح سخت‌تر و بسیار مستحکم بتنی روبرو هستید، بهتر است به فکر تهیه یک دریل بتن کن باشید. نیازی به انتخاب یک مدل سنگین نیست؛ در اکثر موارد یک مدل دریل بتن کن چهار شیار یا SDS Plus سه کاره 3 کیلویی تا 6 کیلویی جوابگو است.

 

دریل پیچگوشتی شارژی

پروسه نصب و تعمیر کولر گازی ممکن است در مکان‌های بسیار دشوار و سختی رخ دهد و در بسیاری از مواقع امکان کار با ابزارهای دستی وجود ندارد. در این شرایط، داشتن یک دریل پیچ بند شارژی کمکی بسیار بزرگی برای شما خواهد بود! برای باز و بست سریع پیچ ها، یا انجام سوراخکاری در نقاط تنگ و دشوار، یک دریل پیچگوشتی 12 ولت به بالا و دو سرعته و نسبتا قدرتمند به خوبی از پس مشکلات بر خواهد آمد.

 

 

اره افقی بر (اره همه کاره)

از جمله دستگاه های بسیار مهم و خصوصا وسایل موردنیاز نصب کولر گازی که بیشتر استادان و افراد مجرب در این شغل از اهمیت آن با خبر هستند، اره افقی بر است. اره همه کاره به دلیل مکانیزم برش افقی، براحتی می‌تواند شیارها و جای نصب کنسول اصلی کولر، نصب لوله ها و پایه فلزی و اسکلت کندانسور را برای شما در در داخل دیوار، پنل های چوبی و گچی و... در بیاورد. برای خرید اره افقی بر جهت نصب کولر گازی، یک مدل دیمر دار با آپشن و حالت حرکت پاندولی تیغه انتخاب کنید؛ دقت کنید دستگاه توان بالا داشته باشد و دامنه حرکت تیغه آن از 20 میلی متر کمتر نباشد. ضمن اینکه کفشک اره نیز قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد.

 

 

مولتی متر

یکی از ابزارهای کاربردی برای عیب‌یابی بردهای الکتریکی و مدارهای موجود در کولرهای گازی، مولتی متر است. این دستگاه برای اندازه گیری پارامترهای مختلف از جمله ولتاژ، مقاومت، جریان و... مناسب است. برای تهیه مدل صحیح، نیازی به انتخاب یک نوع مولتی متر پیچیده، فوق دقیق، ظرفیت بالا و پر از امکانات و خیلی گران نیست! اما بهتر است از یک مولتی متر دیجیتال با توانایی کار در دمای بالا و شرایط گرم، دارای صفحه نمایش بزرگ LED دار و همچنین با امکان اندازه گیری دما و حرارت تهیه کنید.

 

 

لوله بر مسی

حین نصب کولر گازی نیاز به برش لوله‌ها به اندازه مناسب دارید. معمولا لوله های انتقال دهنده کولر گازی از جنس مسی نازک و حساس هستند اما باید دقیق و درست و بدون لبه و پلیسه بریده شوند. بهترین ابزار برای این کار لوله بر دستی مسی است که ساختمان و کارکردی ساده دارد و با تیغه فولادی براحتی لوله های مسی را برش می‌دهد.

 

 

آچار لوله گیر (شلاقی) و آچار فرانسه

هر چند که تنها داشتن این 2 آچار به تنهایی کافی نخواهد بود، اما هر نصاب و تعمیرکار کولر گازی حتما یک سایز آچار شلاقی و یک آچار فرانسه دارد. اتصالات کولرهای گازی ممکن است بعد از مدتی به دلیل رسوبات و آلودگی گیر کنند و مهره ها و بست ها به اصطلاح جامپ کنند؛ این 2 ابزار دستی محبوب برای باز و بست اتصالات و مهره، گرفتن و مهار لوله ها و... استفاده می‌شوند. در هنگام انتخاب یک آچار لوله گیر به نوع تک دسته و دو دسته طبق شرایط کارتان دقت کنید؛ نوع تک دسته حین کار به جای کمتری نیاز دارد. ضمن اینکه بهتر است سایز و طول هر دو آچار فرانسه و شلاقی انتخابی هم از 6 اینچ کوچکتر نباشد.

 

 

سایر ابزارآلات عمومی

به جز موارد بالا، در ادامه به سایر ابزارهایی عمومی که هر تعمیرکار و نصاب کولر گازی همراه خود دارد را معرفی می‌کنیم. این ابزارها برای نصب اتصالات، برشکاری انواع سطوح و قطعات و یا کمک به فرآیند نصب و تعمیرات کولر گازی کاربردی هستند.

  • انبردست
  • دم باریک
  • سیم چین
  • پیچ گوشتی دو سو و چهار سو
  • پیچ گوشتی مچی
  • پیچ گوشتی ضربه خور
  • فازمتر
  • ست آچار تخت
  • آچار بکس
  • انبر قفلی
  • ست آچار آلن
  • الماس شیشه‌بر
  • اره آهن‌بر (کمان اره)
  • کاتر
  • چکش
  • چراغ قوه
  • و...

 

ابزارآلات تخصصی نصب و تعمیر کولر گازی

ابزارآلات عمومی بسیار کاربردی هستند و در بسیاری از مواقع کار شما را حل می‌کنند، ولی برای تعمیر و نصب کولر گازی کافی نیستند. در این میان عناوین تخصصی به کمک شما می‌آیند. این ابزارآلات به طور اختصاصی و انحصاری برای نصب و تعمیر کولر گازی طراحی شده و کاربرد دارند و داشتن آن برای هر تعمیرکار یا نصابی ضروری است.

پمپ وکیوم یا خلاء

قبل از شارژ مجدد کولر گازی با مبرد، پاکسازی لوله‌ها از رطوبت، گرد و غبار و گازها حتما باید انجام شود. این فرایند به وسیله ابزار تخصصی کاربردی به اسم پمپ وکیوم انجام می‌شود. این پمپ با ایجاد یک فشار منفی یا خلاء نسبی فرایند مکش را انجام می‌دهد.

 

 

گیج فشار یا منیفولد سرویس

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی گیج فشار یا منیفولد سرویس است. این ابزار کاربردی یک فشار سنج دو گیجه برای اندازه گیری تغییرات فشار گاز کولر است تا به طور دقیق قابل نمایش و قابل تنظیم باشد. این دستگاه در دو مدل عقربه‌ای یا آنالوگ ارائه می‌شود و به وسیله آن نشتی و یا نیاز به شارژ مجدد مبرد به راحتی قابل تشخیص است.

 

 

نشت یاب مبرد

کولرهای گازی ممکن است دچار نشتی مبرد شوند که تاثیر بسزایی در عملکرد آن دارد. راه‌های مختلفی برای تشخیص این نشتی وجود دارد ولی از بهترین راه‌ها استفاده از دستگاه نشب یاب مبرد است. این ابزار تخصصی از جریان برق برای تشخیص استفاده می‌کند و در صورت کاهش جریان نشتی مبرد را مشخص می‌کند.

 

 

ترمومتر یا دماسنج

یکی از پر کاربردترین موارد فهرست ابزار تعمیر کولر گازی ترمومتر است که برای اندازه گیری دمای مبرد و لوله‌های مسی استفاده دارد. دمای بالا در کولر گازی ممکن است منجر به آسیب شود و یا حتی خطرناک باشد. با اندازه گیری دقیق دما می‌توانید این مشکل را عیب یابی و حل کنید. برای تهیه ترمومتر به دامنه اندازه گیری و ظرفیت آن دقت کنید؛ نیازی به انتخاب یک مدل با برد زیاد، دقت خیلی بالا و فوق تخصصی نیست! اما بهتر است ترمومتر انتخابی شما از نوع لیزری باشد و همچنین سرعت پاسخگویی بالا، ظرفیت اندازه گیری دمای منفی بالا (معمولا 40- درجه سانتی گراد) و نمایشگر دیجیتال داشته باشد.

 

 

پرچ کن یا لاله کن

مرحله بعدی در نصب کولر گازی پس از برش لوله، پرچ کردن آن است. لوله‌های اتصالات گاز و آب باید پرچ شوند تا به خوبی پیچ و مهره شوند و نشتی بروز ندهند. اما دستگاه پرچ کنی که برای کار نصب و تعمیر کولر گازی استفاده می‌شود منحصرا برای این کار طراحی شده و بست های مخصوص این کار را به روش استانداردی پرچ می‌کند. پس برای بست های لوله کولر گازی نباید از پرچ کن های عمومی و غیر تخصصی استفاده کرد.

 

کلام آخر در مورد ابزارهای نصب و تعمیر کولر گازی

همانطور که خواندید در این مطلب در مورد ابزار مورد نیاز برای تعمیر کولر گازی و یا تعمیرات آن صحبت کردیم. ملاحظه می‌کنید که بسته به شرایط کار و موقعیت نصب و تعمیر کولر، هر ابزاری باید طبق مدل و سایز مورد نظر خود انتخاب گردد. با داشتن مجموعه مناسبی از ابزار، می توانید بسیاری از مشکلات جزئی کولر گازی خود را برطرف کنید و از عملکرد صحیح و بهینه آن اطمینان حاصل نمایید. اما به خاطر داشته باشید که برای تعمیرات پیچیده و یا شارژ گاز مبرد، حتما از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

 

 

امیدواریم که این مقاله از ابزارمارکت به شما در زمینه آشنایی با ابزار مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولر گازی کمک کرده باشد. فراموش نکنید که شما می‌توانید برای خرید ابزارهای برقی و شارژی و یا خرید ابزارآلات دستی عمومی، تخصصی و ابزار دقیق مخصوص نصب و تعمیر کولز گازی به فروشگاه آنلاین ابزارمارکت مراجعه کنید. ضمنا می‌توانید از مشاوره تخصصی رایگان نیز بهره ببرید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید