بررسی 8 تفاوت الکترود 6013 و 7018؟

یکی از قدیمی ترین موضوعات بین جوشکاران تازه کار و حرفه‌ای و با تجربه، فرق الکترود 7018 با 6013 است. این دو الکترود از جمله پر مصرف ترین لوازم جانبی و مصرفی در جوش قوسی در خانه و کارگاه به حساب می‌آیند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. هر دوی این مدل‌ها طبق استاندارد نامگذاری الکترود جوش در جهان یعنی AWS کد خورده‌اند و همین شناسه و اعداد متفاوت در مقایسه الکترود 7018 با 6013 عملکرد این دو کالا را چه به لحاظ جنس و ظاهر و چه در کار جوشکاری نشان می‌دهد.

 

 

ویژگی منحصر به فرد الکترود ۶۰۱۳ چیست؟

الکترودهای روکش‌دار براساس نوع پوشش، جنس میله، سایز، مقاومت کششی و... دسته‌بندی‌های متفاوتی دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به پوشش الکترود سلولزی، الکترود رتیلی، الکترودهای اسیدی و الکترودهای قلیایی اشاره کرد. بزرگترین تفاوت الکترود 7018 با 6013 نیز در نوع روکش آن‌ها است. الکترود جوشکاری 6013 در دسته‌بندی الکترودهای روتیلی قرار دارد و همانطور که از دو رقم اول آن یعنی عدد 60 پیداست، استحکام کششی آن برابر 60000 PSI خواهد بود. این نوع الکترود از کیفیت بالایی برخوردار بوده در نتیجه برای استفاده در تمامی وضعیت‌های جوشکاری و خصوصا برای جوشکاران مبتدی و تازه کار و استفاده عمومی بسیار مناسب است.

در پروژه‌های جوشکاری، جوشی که توسط این الکترود ایجاد می‌شود، بسیار صاف بوده و از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این، به کمک الکترود 6013 می‌توانید با کمترین میزان حرارت، جوشکاری را انجام دهید. این ویژگی باعث شده است تا نتیجه نهایی کار با کمترین میزان اعوجاج و پیچیدگی همراه باشد. در نتیجه بعد از پایان جوشکاری، تغییر چندانی در ظاهر کار مشاهده نخواهید کرد. سرباره و گل جوش الکترود جوشکاری 6013 آسان جدا شده و برای افراد تازه کار و مبتدی بسیار کاربردی خواهد بود.

قوس ناشی از کار با این الکترود با ثبات و قدرتمند است و بسیاری از جوشکارها از این خصوصیت الکترود 6013 برای جوشکاری ورق‌های نازک و فولادهای ساده کربنی مانند ساخت درب، پنجره و جوش گوشه استفاده می‌کنند. چرا که سطح جوش بعد از جوشکاری با این الکترود کاملا صاف بوده و تنها موج‌های ریز و ملایمی در آن دیده می‌شود که تاثیر چندانی روی ظاهر کار ندارد.

 

 

ویژگی منحصر به فرد الکترود 7018 چیست؟

فرق الکترود 7018 با 6013 در برخی از ویژگی‌ها باعث شده است تا کاربرد این دو الکترود کمی متفاوت از یکدیگر باشد. الکترود جوش قوسی 7018 جزو الکترودهای قلیایی و کم هیدروژن بوده و برای مصارفی مانند جوشکاری لوله‌ها، مخازن، کارهای ساختمانی، سازه‌های فولادی، ریل قطار و... استفاده می‌شود. این الکترود با توجه به عدد 70 اول آن با مقاومت کششی بیشتر و برابر 70000 PSI ساخته شده و جنس و ساختار قدرتمندتر و با دوام بیشتری دارد.

 

 

الکترود جوشکاری 7018 جوش‌های محکم، سالم و باکیفیتی را بر روی فولاد و فلزهای پر گوگرد و انواع آلیاژهای سخت و فولادی ایجاد می‌کند و در کل برای فلزات و استیل های ضخیم مناسب تر است. این ویژگی باعث می‌شود تا مقاومت فلز جوش خورده نسبت به ضربه بالاتر برود. همچنین این نوع الکترود مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک‌های سرد و گرم از خود نشان می‌دهد. جوش ایجاد شده توسط الکترود 7018 دارای قوس ملایم با نفوذ متوسط بوده و از میزان پاشش بسیار پایینی برخوردار است. بعد از جوشکاری با این نوع الکترود به راحتی می‌توانید گل جوش را تمیز کنید.

از آنجایی که هر دوی این الکترودهای جوشکاری برای تمامی حالات و وضعیت‌ها قابل استفاده هستند، بنابراین دیگر نیازی به خرید سایر الکترودها برای حالات مختلف مانند افقی، عمودی، شیب‌دار و... ندارید.

 

 

دلایل اصلی تفاوت الکترود 6013 و 7018 در چیست؟

با مقایسه الکترود 7018 با 6013 اکنون درک بهتری از دلایل اصلی تفاوت بین این دو الکترود خواهید داشت. از جمله این دلایل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- میزان مقاومت کششی الکترود 7018 نسبت به الکترود 6013 بیشتر است. بالا بودن استحکام باعث شده است تا از الکترود 7018 بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی و سازه فلزی محکم تر مثل صنایع کشتی سازی، ورق های فلزی ضخیم و... استفاده شود.

- یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین این دو الکترود، نوع پوشش آن‌ها نسبت به یکدیگر است. چرا که نوع پوشش می‌تواند میزان سطح نفوذ و شرایط استفاده از یک الکترود را تغییر دهد. پوشش الکترود 7018 از نوع کم هیدروژن و پودر آهن است. به همین دلیل رطوبت می‌تواند تاثیر منفی روی آن بگذارد؛ بنابراین نیاز دارد تا در شرایط بدون رطوبت نگهداری شود. این در حالی خواهد بود که الکترود 6013 از نوع تیتان و پتاسیم بوده و رطوبت تاثیر چندانی روی آن ندارد.

- از لحاظ قدرت نفوذ، هر دو میله بسیار عمیق نفوذ نمی‌کنند. در واقع این دو الکترود از نفوذ متوسطی برخوردار هستند.

- دیگر تفاوت الکترود 7018 با 6013 از لحاظ قطبیت است. در نتیجه باید هنگام جوشکاری از جریان مناسب با میله مناسب استفاده کنید. الکترود 7018 تنها با جریان AC و DCEP کار می‌کند. اما الکترود 6013 می‌تواند با طیف وسیعی از جریان‌ها از جمله AC، DCEP و DCEN کار کند.

- اگرچه هر دو میله در همه موقعیت‌ها قابل استفاده هستند، اما نتیجه نهایی یکسانی از کار ارائه نمی‌دهند.

 

 

کلام پایانی تفاوت الکترود 6013 و 7018

ما در این مقاله به بررسی تفاوت الکترود 6013 و 7018 پرداختیم تا آگاهی شما در رابطه با این دو مدل الکترود افزایش پیدا کند. به عنوان سخن پایانی باید گفت که الکترود جوش 6013 مصارف خانگی بیشتری داشته و برای کاربران نه چندان با تجربه و حرفه ای و جوشکاران تازه کار مناسب تر است و استفاده عمومی تری دارد. در مقابل الکترود جوشکاری 7018 جهت مصارف حرفه‌ای تر و در کارگاه و صنایع سنگین و فلزات محکم تر و سخت تر کاربرد بیشتری دارد.

 

 

با توجه به این نکات اکنون به راحتی می‌توانید نسبت به نوع و حالات جوشکاری، بهترین انتخاب را از میان این دو الکترود داشته باشید. برای همین جهت خرید الکترود جوشکاری می‌توانید به فروشگاه ابزار مارکت به عنوان مرجع ابزار در ایران مراجعه کرده تا ضمن مشاوره رایگان از بهترین و معتبرترین الکترودهای جوشکاری با ضمانت اصالت کالا بهره مند شوید.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید