علف زن دو زمانه بهتر است یا چهار زمانه؟

علف زن ابزاری مناسب برای تراشیدن و کوتاه کردن علف‌های هرز، گندم، جو و... بوده که در مصارفی مانند کشاورزی، باغبانی و حتی خانگی کاربرد دارد. یکی از پارامترهای مهم هنگام خرید علف زن، موتور آن است که انتخاب بین دو زمانه یا چهار زمانه بودنش گاهی مشکل است. علف زن‌های دو زمانه و چهار زمانه تفاوت و فرق‌هایی با یکدیگر دارند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در نتیجه، به دلیل این تفاوت‌ها، باید طبق زمین و کاربری مد نظرتان، علف زن مناسب را انتخاب کنید. در ادامه این مقاله از ابزار مارکت به بررسی تفاوت علف زن دو زمانه و چهار زمانه می‌پردازیم تا قبل از خرید به خوبی با مزایا و ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید.

فرق بین علف زن دو زمانه با چهار زمانه در چیست؟

همانطور که اشاره شد علف زن دو زمانه و چهار زمانه در پارامترهای مختلف با هم تفاوت‌هایی دارند. در این بخش هر کدام از این پارامترها را بررسی می‌کنیم تا با مزایا و معایب هر کدام آشنا شوید.

عملکرد موتور

اصلی‌ترین تفاوت بین این دو مدل علف زن، عملکرد و مکانیزم موتورشان است. موتورهای دو زمانه همانطور که از نامشان پیداست، در دو مرحله روشن می‌شوند و به کار می‌افتند. در مرحله اول عملیات مکش و تراکم ترکیب روغن و بنزین صورت می‌گیرد و سپس در مرحله دوم احتراق انجام می‌‍شود و دود تولید شده خارج می‌شود. در موتورهای دو زمانه سوپاپ وجود ندارد و با هر بار چرخش میل لنگ، یک مرحله احتراق انجام می‌شود.

این در حالی است که در علف تراش‌های چهار زمانی، تمام این عملیات ذکر شده را در چهار مرحله انجام می‌دهند. در مرحله اول پیستون پایین می‌آید و حجم سیلندر را بالا می‌برد و در واقع عملیات مکش را انجام می‌دهد. مرحله دوم با بالا رفتن پیستون و مسدود سوپاپ‌های ورودی و خروجی، تراکم صورت می‌گیرد. مرحله سوم مرحله احتراق است که منجر به ایجاد فشار و پایین رفتن پیستون می‌شود. با باز شدن سوپاپ خروجی و خارج شدن دود ناشی از احتراق، مرحله چهارم انجام می‌شود.

مخزن موتور

علف زن‌های چهار زمانه دارای مخزن جداگانه بنزین و روغن است. از طرفی علف زن‌های دو زمانه دارای یک مخزن هستند و بنزین و روغن باید طبق نسبتی مناسب با هم ترکیب شوند. این ویژگی علف زن‌های دو زمانه منجر می‌شود تا بتوانید در زاویه‌های مختلف با آن کار کنید. ولی اگر با علف زن‌های چهار زمانه در زوایای مختلف کار کنید، بنزین و روغن باهم ترکیب می‌شوند و ممکن است به موتور آسیب برسد.

حجم دود

به دلیل مخلوط بودن روغن و بنزین در علف زن‌های دو زمانه، تولید دود در این علف زن‌ها نسبت به علف زن‌های چهار زمانه بیشتر است.

صدا و لرزش

از دیگر موارد فرق علف زن دو زمانه و چهار زمانه صدا و لرزش تولیدی حین کار با آن‌ها است. علف زن‌‌های دو زمانه صدای تولیدی بیشتری دارند و در عین حال لرزش بیشتری حین کار دارند. این در حالی است که علف زن‌های چهار زمانه صدا و لرزش کمتری دارند و برای کارهای طولانی مدت مناسب‌تر هستند.

استارت

سیستم استارت و هندل زدن در علف زن‌های چهار زمانه سریع‌تر است و دستگاه راحت‌تر و زودتر روشن می‌شود.

قدرت

اگر دنبال قدرت و دور چرخش بالا هستید تا بتوانید علاوه بر علف زنی، الحاقی‌های مختلفی نصب کنید و عملیاتی مثل شمشاد زنی، شخم زنی، برش و... انجام دهید، علف زن دو زمانه دستگاه مناسب‌تری برای شما است. ولی با وجود قدرت بالا، حین کار با علف زن‌های دو زمانه باید بعد از 20 تا 30 دقیقه کار، به دستگاه استراحت بدهید. ولی از طرفی، علف زن‌های چهار زمانه برای علف تراشی‌های سبک در طولانی مدت تا حتی بالای 1 ساعت به طور پیوسته مناسب هستند.

قیمت

آخرین مورد در مقایسه علف زن دو زمانه و چهار زمانه قیمت این دو است. علف زن‌های چهار زمانه به دلیل ساختار پیچیده‌تر و مزایای ذکر شده، قیمت بیشتری نسبت به علف زن‌های دو زمانه دارند.

مقایسه علف زن دو زمانه و چهار زمانه در یک نگاه

پارامتر مقایسه

علف زن دو زمانه

علف زن چهار زمانه

مراحل راه اندازی موتور

دو مرحله

چهار مرحله

مخزن بنزین و روغن

یک مخزن

مخزن جداگانه

حجم دود

زیاد

کم

صدا

زیاد

کم

لرزش

زیاد

کم

هزینه نگهداری

کم

زیاد

قدرت و گشتاور

بیشتر

کمتر

میزان کار پیوسته

20 تا 30 دقیقه

60 تا 90 دقیقه

استارت

سخت

راحت

وزن

کمتر

بیشتر

قیمت

کمتر

بیشتر

کدام را بخرم؟ علف زن دو زمانه یا چهار زمانه؟

انتخاب بهترین علف زن برای نیازهای شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نوع کاربری: اگر نیاز به یک علف زن قدرتمند برای نصب الحاقی‌های مختلف و کارهای سنگین دارید، علف زن دو زمانه ممکن است انتخاب بهتری باشد. اما اگر به دنبال یک علف زن آرام و کم صدا هستید، علف زن چهار زمانه ممکن است مناسب تر باشد.
  • مساحت زمین: اگر زمین شما بزرگ است، یک علف زن قدرتمند، سبک و با ظرفیت سوخت بالا ممکن است لازم باشد. در این زمان علف زن چهار زمانه بیشتر به درد شما می‌خورد. اما اگر زمین شما کوچک است و نیازی به کارهای طولانی مدت و پیوسته ندارید، علف زن دو زمانه برای شما مناسب است.
  • بودجه: علف زن های چهار زمانه معمولاً گران تر از علف زن های دو زمانه هستند. بنابراین، اگر بودجه محدودی دارید، ممکن است بخواهید یک علف زن دو زمانه را در نظر بگیرید.
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید