راهنمای خرید اره فارسی بر 100% کاربردی + معرفی پرفروش ترین فارسی برها

طرز کار اره فارسی بر چگونه است؟!


نام اره فارسی بر از نام یک اتصال به نام اتصال فارسی گرفته شده است که در صنایع مختلف از جمله نجاری و آهنگری از آن استفاده میشود و به واسطه در کنار هم قرار گرفتن دو قطعه با زاویه های 45 درجه که تشکیل یک زاویه 90 درجه میدهد ایجاد میشود که البته نسبت به اتصال های دیگر ظاهر زیبا تری نیز دارد و برای ساخت قاب عکس، درب و پنجره ، قرنیز، مبلمان و دیگر سازه های چوبی و فلزی از آن استفاده میشود.

 

اره فارسی بر یکی از ابزارهایی است که برای ایجاد برش هایی با زوایای مختلف از جمله زاویه 45 درجه استفاده میشود و در انواع مختلفی مانند اره فارسی بر کشویی ، فارسی بر دستی و فارسی بر برقی و مدلهای دیگر وجود دارند و در صنایع چوب و نجاری از آن استفاده میشود.
در گذشته در کارگاه های نجاری بجای اره فارسی بر از قطع کن های برقی استفاده میشد که یک میز جعبه مانند بود که تیغه اره از پایین توسط یک اهرم به بالا می آمد و چوب را برش میداد و البته قابلیت فارسی بری نداشت و صرفا برای برش های تمیز و دقیق از آن استفاده میکردند و بیشتر در کارگاه های خاتم یا قاب سازی از این دستگاه ها استفاده میشد البته از فارسی بر های دستی نیز برای برش های زاویه دار استفاده میشد و هنوز هم استفاده میشود.

 


در این مقاله قصد داریم در مورد انواع فارسی بر های برقی و انتخاب و خرید بهترین فارسی بر نسبت به نوع کار صحبت کنیم.

ویژگی های مهم فارسی بر کشویی، ساده و دوکاره

یکی از ویژگی های مهم و اساسی فارسی برها کشویی بودن یا ثابت بودن آنهاست که با توجه به نوع کاری که قرار است با اره فارسی بر انجام پذیرد میتوان فارسی بر کشویی یا فارسی بر ثابت را انتخاب نمود.

 

فارسی بر کشویی

فارسی بر های کشویی مجهز به یک یا دو ریل متحرک هستند که موتور و تیغه ی فارسی بر روی آن به جلو و عقب حرکت می کند و این امکان را فراهم میکند تا بتوان طول بیشتری را برش داد و بر خلاف فارسی بر های ثابت که محدوده برش آنها محدود به حرکت تیغه فارسی بر است فارسی بر های کشویی قابلیت جابجایی و حرکت در محور افقی را دارند و می توانند طول بیشتری را برش دهند.

 

نوع ریل های فارسی برهای کشویی در برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است در برخی مدلها یک ریل تنها این حرکت را امکان پذیر کنند یا توسط بازو های تاشو امکان حرکت تیغه فراهم شود. در این بین ابداعات شرکت های مختلف در نحوه قرارگیری این ریل ها یا بازوها متفاوت است و هر تولید کننده ایی به منظور خاصی نحوه قرارگیری این ریل ها یا بازو ها را تغییر داده است که از مهمترین دلایل این تغییرات فضایی است که اره فارسی بر های کشویی در کارگاه اشغال میکنند و در مدلهای قدیمی به دلیل بیرون زدگی ریل ها از پشت دستگاه مجبور به رعایت فاصله در پشت فارسی بر بود که در مواقعی که در کارگاه نیاز است فارسی بر به دیوار بچسبد این مورد ایجاد مشکل می کند و دلیل دیگر میتواند دقت مکانیزم های مختلف باشد که مکانیزم های بازویی از دقت بیشتری نسبت به فارسی بر های ریلی برخوردارند و در فارسی برهای ریلی که ریل حرکتی آنها از جلوی دستگاه بیرون آمده از ابداعات جدید در طراحی فارسی بر است که باعث می شود ریل ها از پشت دستگاه بیرون نزده و نیازی به ایجاد فاصله در پشت فارسی بر نباشد.

اره فارسی بر کشویی با ریل های متفاوت

فارسی بر کشویی با بازوهای متفاوت

اره فارسی بر ثابت بدون کشو

فارسی بر های ثابت از دیگر انواع فارسی بر هستند که در مکانیزم حرکتی آنها ریل یا بازو برای جابجایی و حرکت افقی وجود ندارد و فقط تیغه آنها همراه با موتور دستگاه به واسطه یک لولا بالا و پایین میشود و بیشتر در مواقعی استفاده میشوند که نیاز است فارسی بر را به محل نصب کار حمل و نقل کنیم یا برای انجام کارهایی که عرض زیادی ندارند و فقط با پایین آمدن تیغه تا انتهای قطعه کار برش میخورد استفاده میشود مانند استفاده در هنگام نصب قرنیز، نصب کابینت ، یا کارگاه های نجاری و ..

 

اره فارسی بر دوکاره

یکی از انواع فارسی برها فارسی برهای دوکاره هستند که منظور از دوکاره قابلیت استفاده به عنوان اره میزی است که در برخی از مدلهای فارسی بر ها این امکان وجود دارد که در قسمت بالایی فارسی بر یک میز برای استفاده به عنوان اره میزی تعبیه شده است.

 

میز بالایی این فارسی برها برای برش های طولی در مواقعی که عرض میز فارسی بر کوچکتر از طول قطعه کار است بکار برده میشود و البته قابل ذکر است که این فارسی بر ها به هیچ عنوان نمی توانند کار اره میزی را انجام دهند ولی در حدی که بتوان در سایت کاری یا محل نصب، برشهای طولی محدود را برای تصحیح ابعاد و اندازه قطعات مناسب است.

 

ویژگی های اره فارسی بر

در انتخاب اره فارسی بر باید بر اساس نیاز خود ویژگی های اره فارسی بر را بررسی نموده و در صورت صلاحدید انتخاب نمایید که کدامیک را نیاز دارید و در ادامه به برخی از ویژگی های اره فارسی بر اشاره می کنیم.

از مشخصه های مهم یک فارسی بر با کیفیت برش تمیز، بدون پلیسه و لب پریدگی است که این خصوصیات مهم و اساسی یک فارسی بر است ولی نکته مهم در این بین تیغ اره مناسب نیز هست که اگر بر روی یک دستگاه فارسی بر یک تیغ اره مناسب برش چوب نصب شده باشد و بخواهیم با آن قطعات ام دی اف را برش بزنیم حتما برش تمیزی نخواهد بود چون شکل و تعداد دندانه های تیغ اره های چوب بر یا تیغ اره های ام دی اف بر کاملا متفاوت است ولی اگر با تیغ اره مناسب قطعه کاری را برش دهیم اگر این برش با یک اره فارسی بر با کیفیت انجام شود قطعا برشی تمیز و بدون لب پری خواهد بود.
نکته بعدی سوختگی چوب است که در فارسی برهایی که در شرکت های معتبر و با تکنولوژی روز تولید شده اند به هیچ عنوان هنگام برش چوب یا ام دی اف لبه قطعه کار جای سوختگی نخواهد داشت و برشی کاملا تمیز خواهد بود و لبه کار سیاه نمیشود و البته هنگام برش دود از کار بلند نمیشود که این مورد آخر بسیار نادر است ولی اگر اتفاق بی افتد حتما فارسی بر یا تیغ اره باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

سایز تیغ اره فارسی بر

از موارد مهم در انتخاب و خرید اره فارسی بر سایز تیغه اره فارسی بر است که این نکته نیز مانند مورد قبل با توجه به اندازه و عرض قطعات چوبی و ام دی اف میتوان تا حدود زیادی از سایز تیغه مناسب را انتخاب نمود.تیغه های فارسی بر از سایز 180 میلی متر تا 315 میلی متر در بازار وجود دارند که توسط شرکت های تولید کننده ساخته میشوند. هرکدام از این تیغه ها با اندازه های مختلف از مزایا و معایبی برخوردارند که در ادامه به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

اره فارسی برهای با تیغه کوچک تر از توان موتور کمتری برای راه اندازی برخوردار هستند به همین دلیل مصرف برق کمتری دارند و آمپر کمتری از سیستم برق کشی کارگاه می کشند ولی همین کوچک تر بودن قطر تیغه باعث کمتر شدن عمق برش و عرض برش فارسی بر خواهد شد به همین ترتیب فارسی بر های با قطر تیغه بزرگ تر از عمق برش بیشتری برخوردارند و عرض قطعه کار بیشتری را نیز برش میدهند ولی مصرف برق بیشتری دارند و هنگام راه اندازی موتور آمپر بیشتری از سیستم سیم کشی می کشند
بنابر این انتخاب دستگاه فارسی بر مناسب باید بر اساس ضخامت قطعه کار یا عرض برش مورد نیاز صورت گیرد و با در نظر گرفتن عمده قطعاتی که تولید میشوند میتوان طول تیغه مورد نیاز را برآورد کرد و اره فارسی بر با قطر تیغه مناسب را انتخاب کرد.

توان و قدرت موتور در اره فارسی بر

قدرت موتور از دیگر مشخصات مهم یک اره فارسی بر می باشد  که شرکت های مختلف در طراحی فارسی برها بروز ترین تکنولوژی ها را بکار میگیرند تا بتوانند بهینه ترین توان و قدرت موتور را برای ابزار های تولیدی خود بکار استفاده کنند و در این بین شرکت هایی که از تجربه ، علم و تکنولوژی بالاتری برخوردارند مانند شرکت های متابو یا آاگ از موتورهایی استفاده می کنند که بیشتری بازدهی را دارند و در مواردی توان موتور های فارسی بر های با برندهای رده اول از برندهای متوسط پایین تر هستند ولی در کارایی و دقت و قدرت از فارسی برهای رده متوسط عملکرد بهتری دارند که این مربوط به کیفیت قطعات مصرفی در این برندهاست.
در نظر داشته باشید اگر در تولید ابزارها از قطعات با کیفیت استفاده شود اتلاف انرژی به پایین ترین حد ممکن می رسد  و نیاز به توان کمتری برای راه اندازی دستگاه می باشد به عنوان مثال استفاده از بلبرینگ های با کیفیت موجب میشود تا حرکت تیغه یا یاتاقان ها بسیار نرم تر و روان تر شود و نیاز به توان کمتری برای به چرخش درآوردن تیغه باشد.

تنظیم زاویه و قابلیت برش فارسی از راست و چپ

در مدلهای مختلف فارسی بر تنظیم زاویه از جهات مختلف جزء ویژگی های بسیار اساسی هر فارسی بر است که به دو بخش تنظیم زاویه میز فارسی بر و تنظیم زاویه تیغه اره فارسی بر تقسیم می شوند که نسبت به قیمت و مشخصات در فارسی بر ها وجود دارند.

 

تنظیم زاویه میز اره فارسی بر در تمام فارسی بر ها اعم از فارسی برهای کشویی و ثابت وجود دارد ولی قابلیت تنظیم زاویه میز فارسی بر از دو طرف یعنی از چپ و راست از مشخصات مهم فارسی بر هایی است که امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار میدهند و در این بین در برخی از مدلهای خاص فارسی بر ها مانند اره فارسی بر متابو مدل KGSV 72 Xact SYM علاوه بر تنظیم زاویه میز فارسی بر از دو طرف قابلیت تنظیم گونیا یا قرار میز را هم دارد که به شدت کاربردی بوده و از مزایای مهم این مدل خاص از اره فارسی بر محسوب میشود که لازم به ذکر است اره فارسی بر متابو از بهترین برندهای تولید کننده ابزار از جمله فارسی بر می باشد.

تنطیم زاویه تیغه اره فارسی بر یک طرفه

از ویژگی های مهم فارسی بر ها که کاربران حتما باید در انتخاب آن دقت نمایند یک طرفه بودن آن است این نوع فارسی بر ها از دو طرف برش نمی زنند و برای زمانی که قطعات پیچیده نیستند استفاده می شود در واقع در سری کاری استفاده می شوند و نیاز دارند که یک طرف فارسی بر بزنند.

فارسی بر های یک طرفه دقیقا کار فارسی برهای دو طرفه را می کنند ولی در فارسی برهای یک طرفه جای قطعه کار عوض می شود؛ و از آنجایی که شفت  مستقیم به موتور وصل می شود این نوع فارسی برها قیمت پایین تری دارند و سبک تر هستند و باعث می شود پیچیدگی دستگاه کمتر شود در نتیجه تعداد قطعات دستگاه که دچار مشکل می شود کمتر می شود.

 

تنظیم تیغ اره فارسی بر از دو طرف 

 

 

علاوه بر تنظیم میز و گونیا فارسی بر قابلیت تنظیم تیغه فارسی بر نیز از ویژگی های دیگر فارسی بر ها است که به این وسیله قسمت بالای فارسی بر که موتور و تیغه روی آن قرار دارد در زاوبه های مختلف قابل تنظیم است و البته این از مهمترین ویژگی های هر فارسی بری است که در تمام فارسی بر ها وجود دارد و اصولا به خاطر همین تنطیم زاویه در تیغه نام فارسی بر و کارکرد آن تعریف میشود ولی نکته مهم در فارسی برهای مختلف تنظیم زاویه تیغه از دو طرف است که در مدلهای با امکانات بیشتر این قابلیت وجود دارد که موجب میشود کار با فارسی بر بسیار راحت تر شود و در شرایط مختلف کارایی آن را بیشتر کند که البته وجود هر کدام از این ویژگی ها در فارسی بر ها قیمت فارسی بر را افزایش داده و در مواردی که قیمت عامل مهم انتخاب اره فارسی باشد میتوان از این ویژگی ها گذشت و فارسی بر ارزان تری را انتخاب نمود.

فارسی بر مجهز به لیزر خط برش

در سالهای اخیر لیزر جزء جدا نشدنی فارسی بر های با کیفیت و حتی قیمت مناسب شده است که در مدلهای قدیمی تر این امکان وجود نداشت ولی در مدلهای جدید فارسی بر ها خط برش قبل از اینکه تیغه اره پایین بیاید توسط نور لیزر کاملا مشخص میشود و به این ترتیب استادکار میتواند براحتی قبل از پایین آرودن تیغ اره خط برش را روی قطعه کار مشاهده نماید.

 

دقت و دقیق بودن برش فارسی بر

دقت فارسی بر یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب یک فارسی بر با کیفیت می باشد که هنگام برش نباید تیغه از روی ریل بلغزد و یا لغزشی داشته باشد و کاملا دقیق و با زاوایه کاملا درست باید برش کاری را انجام دهد.

 

انواع موتور فارسی بر

اره فارسی بر با موتور ذغالی که شفت موتور مستقیم به تیغ اره متصل شده است

 

اره فارسی بر با موتور ذغالی با اتصال تسمه ایی 

در اره های فارسی بر از دو نوع موتور ذغالی و موتور دینامی استفاده میشود که فارسی برهایی که با موتور دینامی کار میکنند بوسیله تسمه حرکت چرخشی موتور به تیغه منتقل میشود و به فارسی بر های تسمه ایی معروف هستند و غالب فارسی برهایی که با موتور ذغالی کار میکنند شفت موتور مستقیما به تیغه متصل میشود و به وسیله یک کوپلینگ حرکت چرخشی موتور را به تیغه منتقل می کند.

اره فارسی بر با موتور دینامی و اتصال تسمه ایی 

چه نوع اره فارسی بری بخریم

فارسی بر ارزان بخریم یا گران؟

یکی از دیگر از انتخاب هایی که در بین برندهای فارسی بر میتوانیم داشته باشیم برندهای چینی یا به عبارت دیگر فارسی برهای قیمت مناسب است که بنا بر نوع استفاده و حجم کار میتوان از بین این برندها نیز ها نیز فارسی بر های بسیار خوبی را انتخاب نمود ولی در هر حال کیفیت ساخت این فارسی بر ها در حد فارسی بر های اروپایی یا برندهای با کیفیت تر نیست و خیلی هم دور از انتظار نیست که نسبت به قیمت بسیار مناسبی که گاهی تا یک هشتم یک فارسی بر اروپایی پرداخت میشود فارسی بر بسیار مناسب و قابل اعتمادی میتوان خریداری نمود و در این برخی از برندها از ابزارها و فارسی برهایی با کیفیت مطلوبی تولید میکنند که از جمله میتوان به فارسی بر رونیکس ، فارسی بر هیوندای ، فارسی بر توسن ، فارسی بر ماکیتا را نام برد که در رده قیمتی خود جزء بهترین برندها هستند و نسبت به قیمت فارسی بر های دیگر بسیار مقرون به صرفه هستند.

در ابزار مارکت مجموعه بزرگی از انواع اره فارسی بر از بهترین برندهای بازار گرد آروی شده و با مشخصات کامل و با بهترین قیمت در دسترس شما میباشد که میتوانید به صورت انلاین کلیه فارسی برهای موجود را خریداری نمایید و با ارسال رایگان در سراسر کشور در محل کار خود دریافت نمایید

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید