پیکور چیست؟! طرز کار پیکور و راهنمای خرید چکش تخریب و بتن کن

کلمه پیکور از نام لاتین تیشه سنگ شکن وارد زبان فارسی شده و در حقیقت نام ابزار تخریب بتن و سنگ است که با نیرو و منبع تغذیه های متفاوتی از جمله بنزین، برق، باد، هیدرولیک و انواع پیکورهای هیدرولیکی که روی ماشین آلات سنگین از جمله بیل مکانیکی نصب می شود.
پیکور نام عمومی ابزارهای تخریب بتن، سنگ، صخره و آسفالت است که در اندازه ها و شکل و منبع تغذیه های مختلف در بازار وجود دارد و البته مهمترین عامل انتخاب یک پیکور مناسب، توان و مقدار قدرت هر ضربه ی پیکور است که نسبت به نوع کار و حجم آن باید پیکور مناسب را انتخاب و خریداری نمود.

چکش تخریب و بتن کن نام های دیگر پیکور هستند که برای تخریب بتن، سنگ و آسفالت بکار گرفته می شوند و برای طبقه بندی راحت تر می توان نسبت به حجم و توان، آنها را دسته بندی کنیم و از کوچکترین نوع این ابزار که دریل بتن گفته می شود تا رده متوسط آن که به نام چکش تخریب معروف است و بزرگترین آن که پیکور نامیده می شود را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

 

بتن کن و دریل بتن کن اولین بار با برند هیلتی وارد ایران شد و تاکنون نیز تعداد زیادی از استادکاران و صنعتگران این ابزار را با نام هیلتی یا دریل هیلتی می شناسند و با نام هیلتی آن را جستجو میکنند که در حقیقت نام یکی از برندهای مطرح و برتر در زمینه تولید انواع بتن کن و چکش تخریب است که در تمام دنیا از بهترین برندها محسوب می شود.
 

 

انواع بتن کن و چکش تخریب

دریل بتن کن

دریل بتن کن نوعی دریل هیبرید یا دریل دو رگه است که حاصل تلفیق دریل چکشی با چکش تخریب است و به دریل سه کاره، دریل بتن کن و بتن کن معروف است. غالبا این دستگاه ها دارای سه عملکرد دریل ساده برای سوراخکاری فولاد و فلزات ، دریل چکشی برای سوارخ کاری در بتن، سنگ و مصالح ساختمانی است و در آخر حالت چکش بدون چرخش که با استفاده از قلم های فولادی برای کندن و تخریب بتن استفاده می شود. ولی باید توجه داشت که مکانیزم ضربه زننده دریل بتن کن مکانیکی بوده و از قدرت ضربه بسیار کمتری نسبت به چکش تخریب برخوردار است و اصولا برای تخریب های با حجم بالا و زمان های طولانی اصلا مناسب نیست و به دستگاه آسیب جدی وارد می شود. از این نوع دریل بتن کن به دلیل وزن سبک و حجم کوچک برای تخریب های محدود بتن، کندن کچ دیوارها، کندن کاشی و سرامیک از کف و دیوار، کندن سنگ از روی نما، ایجاد حفره درون سنگ و بتن و تخریب ها محدود این چنین بهترین و مناسب ترین دستگاه موجود است. این نوع بتن کن ها در دو نوع چهار شیار و پنج شیار وجود دارند که نوع چهار شیار آن نسبت به پنج شیار آن سبک تر و از سایز مته کوچک تری برخوردار است و انواع بتن کن های پنج شیار مته های بزرگ تر و قدرت بیشتری دارند.

 

بتن کن

یکی دیگر از انواع میان رده و متوسط این ابزارها بتن کن است که غالبا دو کاره بوده و در دو حالت دریل چکشی و چکش تخریب قابل تنظیم هستند. هیچ استاندارد مشخصی برای نامگذاری این ابزارها وجود ندارد ولی آنچه که می توان از نحوه کار و مکانیزم این ابزارها گفت آن ابزاری که سه کاره و در سه حالت دریل ساده، دریل چکشی و چکش تخریب دارند را دریل بتن کن و ابزارهایی که در دو حالت دریل چکشی و چکش تخریب بدون چرخش دارند را بتن کن می نامیم.

 

چکش تخریب

چکش تخریب یا چکش برقی در حقیقت ابزاری بدون قابلیت سوراخکاری است و همانطور که از نام آن پیداست برای تخریب بتن از آن استفاده می کنند و با نصب انواع قلم های نوک تیز و نوک تخت تولید ضربه می کند و بتن را تخریب می کند.
چکش تخریب ها در سایز های مختلفی موجود هستند و اصولا با مقدار وزن انتخاب و خریداری می شوند. چکش تخریب از از وزن های حدود 5 کیلوگرم وجود دارند تا حدود 15 کیلوگرم وجود دارند و البته تا وزن های 30 و 32 کیلوگرمی نیز هستند ولی در اینجا برای دسته بندی و راحت تر شدن دسته بندی آنها را به دو دسته پیکور و چکش تخریب تقسیم بندی می کنیم.

 

 

نوع کارگیر چکش تخریب ممکن است پنج شیار باشد که با بتن کن ها یکسان هستند ولی در اغلب موارد کارگیر چکش تخریب ها از نوع کارگیر پیکور ها است که به قلم گیر یا کارگیر شش گوش موسوم هستند و برای تمام چکش تخریب ها و پیکورها یکسان و استاندارد می باشد.

یکی دیگر از موارد در انتخاب چکش تخریب توان موتور چکش تخریب است که بنا به حجم کار و توان مورد نیاز میتوان توان مناسب را انتخاب و خریداری نمود.

مکانیزم ضربه در چکش تخریب برای تخریب بتن در حجم و زمان زیاد بهینه تر و مناسب تر از دریل بتن کن و بتن کن است و ضربه در این ابزار از طریق سیلندر و پیستون ایجاد میشود و با بالا پایین رفتن پیستون داخل سیلندر هوای فشرده تولید شده و نیروی لازم برای تولید ضربه در قلم چکش تخریب را تولید میکند. از این طریق به دلیل عدم تماس قطعات فلزی با یکدیگر استهلاک دستگاه به شدت کم شده و موجب میشود مدت زمان بیشتری را بتوان برای تخریب بتن و سنگ از این دستگاه استفاده کرد.

پیکور

پیکور نیز مانند چکش تخریب ابزاری برای تخریب بتن ، سنگ ، صخره ، آسفالت و انواع مصالح ساختمانی مانند بتن مصالح و ... است و با استفاده از قلم های مخصوص که به قلم شش گوش معروف است کار تخریب بتن را انجا میدهند. پیکور ها قدرتمندترین ابزار برای تخریب است و انواع و اقسام گوناگونی دارند که از این جمله می توان به پیکور بادی ، پیکور برقی ، پیکور بنزینی و پیکور شارژی اشاره کرد که هرکدام از این ابزارها برای انجام کار در شرایط متفاوت مناسب هستند.

 

 

لازم به ذکر است روی برخی از ماشین آلات راه سازی نیز پیکور نصب میشود و از طریق سیستم هیدرولیک بیل مکانیکی یا باب کت کار ضربه زدن قلم انجام می شود که این نوع پیکور تخریب بتن های قدرتمند مصالح شده با میلگرد در سطح وسیع به راحتی انجام می دهد.
پیکور نیز مانند چکش تخریب از طریق ایجاد هوای فشرده درون سیلندر و با بالا و پایین رفتن پیستون داخل سیلندر ایجاد ضربه می کند و از این طریق کار تخریب بتن را انجام می دهد. موتور برقی این دستگاه نیروی لازم برای بالا پایین رفتن پیستون را تولید می کند و در پیکور بادی این نیرو از طریق هوای فشرده ای که از کمپرسور وارد دستگاه می شود تولید شده و در پیکور بنزینی نیز این نیرو از طریق یک موتور درون سوز بنزینی تولید می شود.

از موارد مهم دیگر برای انتخاب چکش تخریب یا پیکور مقدار نیروی ضربه چکش تخریب و پیکور است که با واحد ژول بیان میشود. هر چقدر مقدار ژول ضربه یک چکش تخریب بیشتر باشد توان تخریب آن بیشتر است به عنوان مثال دریل بتن کن و بتن کن های ضربه ای بین 3 تا 6 ژول انرژی برای ایجاد هر ضربه دارند و در چکش تخریب و پیکور از 7 ژول شروع شده و تا 60 و 70 ژول وجود دارد.

 

 

 

بهترین ها

از بهترین مارک چکش تخریب میتوان به چکش تخریب رونیکس ، چکش تخریب توسن ، چکش تخریب نک ، چکش تخریب هیوندای ، چکش تخریب بوش ، چکش تخریب متابو ، چکش تخریب AEG و چکش تخریب ماکیتا اشاره کرد.

شما می توانید دستگاه پیکور، چکش تخریب و بتن کن را در ابزار مارکت ملاحظه نمایید و با بهترین قیمت انواع پیکور مورد نیاز خود را خریداری نموده و با ارسال رایگان در سراسر ایران تحویل بگیرید.

 

نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید