فرز انگشتی ابزاری برای تمام فصول! معرفی کامل سنگ انگشتی و کاربرد های آن

 

 

سنگ انگشتی یا فرز انگشتی چیست؟! 

فرز انگشتی و فرز میناتوری یکی از اعضا پرطرفدار خانواده بزرگ فرز است که در اندازه ها و شکل های متنوعی وجود دارد و برای تمام کارهای سبک تا سنگین وجود دارد که البته به این ابزار به دلیل تنوع نام های متفاوتی نیز میگویند که برخی از نام های پرکاربرد این ابزار، فرز انگشتی ، سنگ انگشتی ، فرز انگشتی مینیاتوری ، فرز حکاکی ، فرز انگشتی حکاکی که تمامی این نام ها به دو ابزار کلی اشاره دارند که در بازار به نام فرز انگشتی و فرز مینیاتوری نامیده میشوند که به لحاظ عملکرد مشابه هستند ولی در اندازه کلی ، اندازه کولت ، توان موتور و تعداد دور فرز متفاوت هستند.

 

دانستی ها در مورد فرز انگشتی

کاربرد فرز انگشتی 

فرز انگشتی به دلیل قابلیت های بسیاری که دارد میتواند ابزار مورد استفاده در کلیه صنایع تولیدی و خدماتی باشد و برای انجام اموری مانند سنگ زنی، سنباده زنی، براده برداری، سوراخکاری و فرز کاری مناسب باشد و اگر درست و مناسب انتخاب شود ابزار بسیار کاربردی خواهد بود.

 

 

 انواع فرز انگشتی

سنگ انگشتی یا فرز انگشتی یک ابزار کاملا متفاوت با فرز مینیاتوری و فرز حکاکی است که هرکدام از این ابزارها کاربرد کاملا متفاوتی دارند و برای انجام کار خاصی طراحی و ساخته شده اند. اگر در انتخاب هریک از این ابزارهای دقت لازم را داشته باشید میتوانید در مجموعه ابزارهای خود ابزاری داشته باشید که از انجام بسیاری از کارهای برخواهد آمد.

 

 

فرز انگشتی در دو نوع فرز انگشتی گلو بلند و فرز انگشتی گلو کوتاه وجود دارند که برای انجام وظایف سنگین تر و صنعتی طراحی و تولید شده اند و عموما برای سنگ زنی، برش کاری، سنباده زنی سطح فلزات و دیگر متریال ها بکار برده می شوند.

 

فرز انگشتی گلو بند

فرز انگشتی گلو بلند برای کار در فضاهایی که زوایای تند و فضای کمی برای کار وجود دارد استفاده میشوند و براحتی به میتواند به گوشه ها نفوذ کرده و کار سنگ زنی را انجام دهد. به طور مثال برای سنگ زنی جای جوش بین دو سطح فلزی که با زاویه تندی به همدیگر جوش خورده اند بهترین ابزار می تواند فرز انگشتی گلو بلند باشد که میتوان با استفاده از یک تیغ فرز انگشتی تنگستن کارباید یا سنگ فرز انگشتی که به اشکال و سایزهای بسیار متنوع وجود دارند استفاده کرد و جای جوش را به بهترین شکل از بین برد و سنگ زد.

 

فرز انگشتی گلو کوتاه

فرز انگشتی گلو کوتاه برای فضاهایی که سنگ فرز یا مینی فرز به دلیل اندازه بزرگ قابلیت انجام کار ندارند میتوان از فرز انگشتی گلو کوتاه برای برش کاری و سنگ زنی استفاده کرد. به طور مثال برای برش یک سطح کوچک مربعی روی ورق فلزی یا حتی یک پروفیل آهن میتوان از یک تیغ برش فرز انگشتی روی فرز انگشتی گلو کوتاه استفاده نمود و با دقت فوق العاده زیادی کار برش آهن و فلز را انجام داد و سپس با استفاده از سنگ فرز انگشتی لبه های برش را با دقت سنگ زد و پلیسه های ان را کاملا از بین برد. فرز انگشتی به دلیل قابلیت نصب انواع ابزار مانند انواع تیغ، سنگ، سنباده، نمد و اسکاچ میتواند برای بسیاری از کارها و برای استفاده در صنایع بسیار متفاوت کاربرد داشته باشد.

کولت فرز انگشتی

کولت به قطعه ای گفته میشود که بروی انواع ابزار ها برای محکم کردن و قرار دادن مته و ابزار بکار گرفته میشود و در حقیقت کار سه نظام را در دریل انجام می دهد. در انواع فرز انگشتی ها نیز دو نوع کولت سایز 6 میلی متر و 8 میلی متر نصب می شود و برای نصب مته یا ابزار روی فرز انگشتی نیز باید در نظر داشت که حتما از مته و ابزارهایی با دنباله ی 6 یا 8 میلی متر استفاده کرد تا مته یا تیغ فرز انگشتی یا هر نوع ابزاری به صورت کاملا ایمن و محکم روی فرز انگشتی قرار گیرد. لازم به ذکر است که کولت فرز انگشتی ها قابل نعویض است و میتوان از کولت های 3 میلی متر نیز بروی انواع فرز انگشتی استفاده کرد.

 

 

در فرز مینیاتوری نیز انواع کولت قابل نصب می باشد و میتوان کولت های 1 میلی متر ، 2 میلی متر ، 3 میلی متر و 4 میلی متر را روی فرز مینیاتوری نصب کرد و حتی در فرز مینیاتوری ها قابلیت نصب سه نظام های کوچک نیز وجود دارد و می توان بجای چندین کولت مختلف از یک سه نظام استفاده کرد تا بتوان هر نوع تیغ فرز مینیاتوری و سنگ و سنباده را با سایز دنباله های مختلف براحتی بکار برد تا نیازی به تعویض کولت برای مته های مختلف نباشد.

 

خرطومی فرز انگشتی

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی روی انواع فرز انگشتی و فرز مینیاتوری خرطومی فرز انگشتی و خرطومی فرز مینیاتوری است که به شیلنگ فرز انگشتی نیز معروف است. خرطومی فرز انگشتی از یک فنر یا فولاد فنری بلند در حدود 60 سانتی متر تشکیل شده است که داخل یک شلنگ پلیمری قرار گرفته است. فنر داخلی این خرطومی مانند ابزارهای استاندارد به کولت فرز انگشتی یا مینیاتوری متصل می شود. خود خرطومی نیز مجهز به کولت و ابزار گیر است که میتوان ابزار یا مته و تیغ فرز را روی آن بست و محکم کرد و چرخش فرز انگشتی از طریق فنر داخل شلنگ به کولت منتقل شده و ابزار را روی خرطومی به چرخش در می آورد. هر ابزار یا لوازمی که روی کولت اصلی فرز متصل میشود را میتوان به خرطومی هم نصب کرد و با آن کار کرد.

 

 

از خرطومی برای انجام کارهای بسیار دقیق و ظریف استفاده میشود و به دلیل وزن کم آن در استفاده های ظریف یا طولانی مدت دست کاربر را خسته نمی کند.

 

 

انواع ابزار مورد استفاده فرز انگشتی

ابزارهای بسیار متنوعی روی فرز انگشتی نصب میشود که قادر به انجام کارهای بسیار متنوعی هستند که در ادامه به معرفی برخی از این ابزارها و متعلقات فرز مینیاتوری و سری فرز انگشتی خواهیم پرداخت.

 

 

 

مته فرز انگشتی :

یکی از اولین و ساده ترین کارهای قابل انجام با فرز انگشتی و فرز مینیاتوری سوراخکاری است. البته لازم به ذکر است برای استفاده از مته جهت سوراخکاری حتما باید از سه نظام استفاده کرد تا بتوان براحتی سایز های مختلف مته را روی فرز نصب کرد و یا حتما باید از مته های هم اندازه با سایز کولت فرز استفاده کرد.

 

 

 

تیغه فرز انگشتی یا تیغ فرز انگشتی :

برای انجام برش های ظریف روی هر متریالی از آهن و چوب گرفته تا شیشه و پلاستیک میتوان از تیغ فرز انگشتی استفاده کرد. انواع مختلفی از تیغه فرز انگشتی وجود دارد مانند تیغه های HSS که برای برش کاری انواع فلزات نرم و آهن و آلومینیوم استفاده می شود. تیغه های تنگستن کارباید که برای برش زدن انواع فولاد ها و فلزات سخت بکار برده میشود.

 

 

فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری یکی دیگر از انواع فرز است که برای انجام کارهای ظریف تر بکار برده میشود و به لحاظ ظرفیت انجام کار، توان و البته ابزارهایی که روی آن استفاده میشود با فرز انگشتی متفاوت است ولی ممکن است در بین عموم به فرز انگشتی مینیاتوری نیز معروف باشد و یا در مواقعی به اشتباه به آن فرز انگشتی میگویند. فرزهای مینیاتوری نسبت به فرز انگشتی از تنوع بسیاری بیشتری در شکل و اندازه و نوع کارکرد برخوردار است. انواع فرز مینیاتوری مانند فرز مینیاتوری شارژی، فرز مینیاتوری پدالی ، فرز مینیاتوری خرطومی دار و ...

 

 

به عنوان مثال برای حکاکی روی یک ظرف تزینی سفالی یا شیشه ایی میتوان از فرز مینیاتوری با استفاده از یک تیغ الماسه استفاده نمود و روی ظرف طراحی و حکاکی نمود. یا برای سنباده زنی یک قطعه صنعتی بسیار دقیق و ظریف میتوان با استفاده از سری سنباده کار سنباده زنی را انجام داد. و بسیاری دیگر از کارهای نیمه سنگین اینچنین.

کار با فرز انگشتی و فرز مینیاتوری میتواند بسیار ساده و راحت باشد اگر ابزارهای مورد استفاده برای کارهای مختلف را بشناسید و قطعا آموزش کار با فرز مینیاتوری و یا آموزش کار با فرز انگشتی را میتوان با تجربه و انجام کار با این ابزارهای آموخت یا به ویدیو های آموزش این ابزارهای مراجعه کرد.

 

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید