کارواش خانگی با موتور ذغالی بخریم یا با موتور دینامی؟!!!

تفاوت کارواش با موتور ذغالی و کارواش با موتور دینامی

اگر قصد خرید بهترین کارواش خانگی را دارید حتما با همچین سوالی مواجه خواهید شد که کارواش خانگی با موتور براش (ذغالی) بخرید یا با موتور القایی یا اصطلاحا دینامی؟!
کارشناسان ابزار مارکت با پیگیری بازخوردها و تجربیات مشتریان خود و تحقیق در این مورد از طریق این راهنمای خرید کارواش خانگی سعی در بررسی این موضوع از جنبه های گوناگون و کمک به شما برای تصمیم گیری راحت تر در خرید و استفاده از انواع کارواش خانگی برقی را دارند.
تفاوت کارواش موتور ذغالی (یونیورسال) و کارواش موتوردینامی (القایی) از نحوه عملکرد موتور آن که در واقع قلب تپنده و نیروی محرکه آن است ناشی می شود به همین جهت در ابتدا مختصری در مورد تفاوت های عملکرد این دو نوع موتور بیان خواهد شد و سپس به توضیح ویژگی های کارواش هایی که با هریک از این موتورها کار می کنند پرداخته می شود.

انواع موتورهای معمول به کار گرفته شده در ابزارآلات و لوازم خانگی:

1- موتورهای القایی (دینام) (induction electric motor)

موتورهای القایی در دو نوع تک فاز و سه فاز در دستگاه ها بکار برده میشود و از پرمصرف ترین و پربازده ترین انواع موتورهای موجود میباشد. برای مثال موتور کولر آبی یا موتور ماشین لباسشویی شما با این نوع موتور کار می کنند.

 

2- موتور های براش (ذغالی یا یونیورسال) (brush motor)

این نوع موتورها نیز کاربرد بسیار گسترده ایی در ابزارآلات برقی و لوازم خانگی دارد که برای مثال میتوان به موتور دریل ها یا فرزهای برقی یا موتور دستگاه آبمیوه گیری یا مخلوط کن خانگی اشاره کرد.

 

3- موتور های براشلس ( بدون جاروبک یا بدون ذغال) (brushless motor)

موتورهای براشلس یا موتورهای بدون ذغال از جدیدترین سامانه های حرکت چرخشی می باشند که راندمان بالا و ویژگی های برتر آن باعث شده هر روز بیشتر جایگزین موتورهای یونیورسال شود. به عنوان مثال از این موتورها در پهباد های قدرتمند یا ابزارهای شارژی گران قیمت استفاده میکنند.

 

4- سروو موتورها (servo motor)

این نوع موتورها نیز در مواقعی که نیاز به تشخیص موقعیت شفت وجود دارد بکار گرفته میشود مانند دستگاه های سی ان سی.

 

5- موتورهای خطیlinear motor

موتورهای خطی نیز در مواقعی که نیاز به حرکت خطی و رفت و برگشتی است استفاده میشود

تفاوت موتورهای ذغالی (یونیورسال) با موتورهای دینامی (القایی)

موتورهای القایی کاربرد بسیار گسترده ایی در صنعت دارند و قطعا از پر مصرف ترین نوع موتورهایی است که در سامانه های حرکتی صنعتی و خانگی استفاده میشوند. اساس کار این نوع موتورها بر مبنای یک استاتور (stator) که همان بدنه موتور است و یک محور چرخنده که روتور (rotor) نامیده میشود قرار دارد که در حقیقت به دلیل شباهت بسیار زیادی که به لحاظ عملکرد با تراسفورماتور دارد به آن دینام نیز گفته میشود ولی در واقع نام درست این موتور ها موتور القایی است.

نحوه عملکرد موتورهای القایی (induction electric motor)

برای توضیح نحوه عملکرد موتور القایی به زبان ساده میتوان گفت : جریان الکتریسیته متناوب (AC) با اتصال و عبور از سیم پیچ های استاتور تبدیل به نیروی الکترو مغناطیس شده و بر اثر میدان های متقابل روتور و استاتور محور چرخنده یا همان روتور شروع به چرخش کرده و موتور به کار می افتد و انرژی الکتریکی تبدیل به الکترومغناطیس شده و سپس به حرکت مکانیکی مبدل می شود.

نحوه عملکرد موتورهای ذغالی (brush motor)

در موتورهای یونیورسال (ذغالی) حرکت توسط انتقال مستقیم جریان الکتریسته به روتور از طریق براش (جاروبک یا ذغال) که از جنس کربن یا ذغال صنعتی میباشد صورت میگیرد که همین انتقال مستقیم جریان به بخش چرخنده موتور باعث مشکلاتی میگردد که در ادامه بیان خواهد شد. تبدیل جریان الکتریکی به نیروی الکترومغناطیسی پس از گذشتن از سیم پیچ روتور باعث ایجاد میدان های متقابل میان استاتور و روتور شده و موتور شروع به کار میکند ؛ بنابر این کاملا قابل پیشبینی خواهد بود که تماس دائم براش (ذغال) با روتور که دائما در حال چرخش است باعث بروز مشکلاتی از قبیل هدر رفت انرژی از طریق اصطکاک و البته همین اصطکاک باعث ساییده شدن و جرقه زدن روتور و ذغال میشود که هزینه های نگهداری و تعویض قطعات مصرفی را بالا خواهد برد. در عین حال موتورهای القایی که جریان الکتریسیته به بخش ثابت و بدون حرکت آن یعنی استاتور متصل میشود نیازی به ذغال ندارد و بنابر این پِرت انرژی کمتری به دلیل عدم وجود اصطکاک و هزینه های نگهداری کمتری دارند.

 

brush

انواع موتور القایی (دینامی)

موتورهای القایی عمدتا در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید میشوند که موتور سه فاز عملکرد و راندمان بالاتری نسبت به موتورهای تک فاز دارند که توضیح فنی آن از حوصله ی این بحث خارج بوده و برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
این موتورها با توجه به توان و تعداد دوران شفت خروجی نیز متفاوت هستند و بر خلاف موتورهای براش (ذغالی) میتوانند قدرت ، گشتاور و سرعت های فوق العاده بالایی داشته باشند البته در توان های بالا صرفا موتورهای نوع سه فاز تولید می شوند.
توان خروجی کلیه موتورها در اصطلاح با اسب بخار ، وات و یا کیلووات محاسبه می شود.

بهترین کارواش خانگی ذغالی است دینامی ؟!

با توجه به توضیحاتی که در مورد نحوه عملکرد هر کدام از این نوع موتورها داده شد اکنون بهتر میتوان در مورد مشخصات هرکدام از کارواش های ذغالی یا دینامی تصمیم گیری کرد و مزایا و معایب هرکدام را بهتر درک نمود و سپس با بررسی قیمت و مشاهده پرفروش ترین کارواش های خانگی برقی، بهترین و جدیدترین کارواش خانگی را خریداری نمود.
کارواش هایی که با موتورهای القایی (دینامی) کار میکنند نسبت به نوع ذغالی آنها از عملکرد بهتری برخوردارند ولی در عین حال هرکدام از آنها برای کاربردهای خاص خود طراحی و تولید شده اند که برای راحت تر شدن انتخاب و تصمیم گیری شما در ادامه به صورت فهرست وار ویژگی های هرکدام از آنها را لیست می کنیم.
1- طول عمر موتور (صرفا موتور) کارواش های دینامی بیشتر از کارواش های ذغالی است.
2- وزن کارواش های دینامی بیشتر و سنگین تر از کارواش های ذغالی است.
3- کارواش های ذغالی توان خروجی محدودی دارند و در مدل های قدرتمند تر از 150 بار غالبا از موتورهای دینامی استفاده میشود.
4- کارواش های ذغالی غالبا قیمت بسیار کمتری نسبت به کارواش های دینامی دارند و در دسته ی کارواش های خانگی برقی ارزان قیمت قرارمیگیرند و همین مورد باعث شده کارواش های ذغالی جایگاه خود را در بازار فروش کارواش های خانگی حفظ کرده و طرفداران زیادی داشته باشند بر خلاف قیمت کارواش خانگی دینامی که از مبالغ بالاتری برخوردار هستند.
5- کارواش های دینامی صدا و لرزش کمتری نسبت به مدل های ذغالی دارند که این در مکان هایی مانند بیمارستان میتواند مسئله بسیار مهمی باشد.
6- به دلیل کثیف شدن و خورده شدن ذغال پس از مدتی ( شاید هر یکسال ) کارکرد باید ذغال موتور تمیز یا تعویض گردد که این نگهداری موتورهای ذغالی را هزینه بر تر از موتورهای دینامی می کند. البته قابل ذکر است هزینه تعویض ذغال مبلغ ناچیزی می باشد.
7- هزینه تعمیرات و تعویض قطعات موتور (صرفا موتور) ذغالی غالبا کمتر از تعمیر موتورهای دینامی می باشد.
8- کارواش های دینامی به دلیل راندمان بالای موتور و همچنین عدم وجود ذغال و به طبع عدم وجود اصطکاک و جرقه و حرارت کمتری که از کارکرد موتور حاصل میشود توانایی کار مداوم و طولانی مدت را دارند در حالی که کارواش های ذغالی توان کار طولانی بدون توقف را ندارند و پس از کار یکسره طولانی داغ کرده و به موتور آسیب میرسد. البته معیار زمان طولانی یا مداوم به نسبت توان هر موتور متفاوت و کاملا نسبی است ولی به طور کلی موتورهای دینامی برای کار طولانی و مداوم طراحی شده اند.

نکات مهم در خرید کارواش خانگی

اکنون بر اساس نکاتی که در مورد تفاوت های این دو نوع کارواش گفته شد می توانید با توجه به نوع کاربرد و نیاز خود کارواش مناسب را خریداری نمایید.
به طور مثال اگر برای شسشوی خودرو خود در منزل نیاز به کارواش دارید با توجه به بودجه خود میتوانید یک کارواش دینامی یا ذغالی با خروجی حدود 120 بار خریداری نمایید که در این صورت اگر پس از شستشوی خوردو نیاز به شستن کف پارکینگ یا حیاط باشد هیچ نگرانی بابت وارد آمدن فشار به موتور کارواش خود نداشته باشید یا اگر سرویس کار تاسیسات یک ساختمان هستید که برای تمیز کردن آلودگی پس از انجام کار روی بام یا موتورخانه نیاز به کارواش قابل حمل دارید ، یک کارواش خانگی ذغالی با خروجی حدود 80 بار نیاز شما را برآورده خواهد کرد و البته برای حمل و نقل آن به علاوه دیگر ابزارآلات خود نگرانی نخواهید داشت. اگر شما برای تمیز نگه داشتن کف کارخانه یا سالن تولید خود از روغن یا دیگر عوامل کثیفی نیاز به کارواش دارید در این صورت کارواش شما باید برای کار طولانی و خروجی بیشتر طراحی شده باشد که بهتر است یک کارواش دینامی با خروجی حدود 160 بار به بالا خریداری نمایید که از قدرت خروجی بالایی جهت پاک کردن عوامل کثیفی صنعتی برخوردار است و در عین حال میتواند مدت زمان طولانی بدون هیچ نگرانی تمام سالن تولید شما را پاک نماید و برای یک تولید با کیفیت آماده کند. فروشگاه ابزار مارکت با گرد هم آوردن برند های برتر دنیا در مدل های بسیار متنوع و با ارسال رایگان به سراسر کشور تجربه یک خرید لذت بخش را به شما هدیه می دهد.

محصولات مرتبط
نظرات کاربران
امتیاز کاربران به این مطلب | از ۵ ( مشارکت کننده)
نفر
شما هم می‌توانید در مورد این مطلب نظر بدهید.
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

  • |

    • |

    نظری جهت نمایش موجود نیست
    از آخرین تخفیف های ابزارمارکت مطلع شوید